• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ORIENT EXPRESS

OP
OP
T

tomek6262

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#21
czyli nie wiadomo co kiedyś ciągnęło skład np w 1921, można się tylko domyślać... jest napisane orginalna lokomotywa orient expressu stoi w turcji... być może nigdy nie ciągnęła składu owego expressu i jak tu coś ustalić...

mam pytanko odnośnie składów jakie firmy są najlepsze. pod względem detali jakości

np skład orient express z 1921 r 7 wagonów wypuściły firmy które udało mi się znaleźć.. tak samo lokomotyw baden IV h która ponoć ciągnęła orient express

marklin -
trix
liliput
Bachmann

może jeszcze jakieś?
 
Ostatnio edytowane:

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#22
czyli nie wiadomo co kiedyś ciągnęło skład np w 1921, można się tylko domyślać...
No patrz jaki leniuszek... :D
Masz tyle sznurków do Orient Expressu, więc czemu sobie sam zwyczajnie nie poczytasz, co też tam na tych stronach napisano... a tylko czekasz na gotowe :mad:

Z pierwszego lepszego:
-> http://www.trains-worldexpresses.com/200/205.htm
Podpis pod pierwszym zdjęciem, że to lokomotywa S3/6, 1928 rok.
-> http://www.trains-worldexpresses.com/200/204.htm
Też S3/6 ok. 1916 roku.
...itd...itd...

Przypominam także, że w języku polskim są takie dziwactwa jak duża litera na początku zdania, przecinki, kropki i takie tam inne...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
T

tomek6262

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#23
Rok 1928 bavarian s3/6 + 7 wagonów super info, super zdjęcie!
Czy można ustalić na podstawie tego zdjęcia dokładną kolejność wagonów?
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#24
Rok 1928 Bucharest, S3/6. + 7 wagonów super info, super zdjęcie!
Czy można ustalić na podstawie tego zdjęcia dokładną kolejność wagonów?
A to ciekawe, na stronie, do której link podał WM-MODEL, jest jak wół, że zdjęcie zrobione w Niemczech, na tzw. Geislinger Steige.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#25
Wiadomo co ciągneło skład w 1921r ale musisz pamiętać że pociąg Orient-Express nie jechał przez jeden kraj ale kilka i lokomotywy też zmieniano.
Jak wykopałeś info o wagonach Maerklin to była też do nich lokomotywa. Sama firma M opisała komplety wagonów jako odpowiadające przejazdowi
przez ówczesne Niemcy.
Cytat ze strony: http://www.qldrail.net/altkloster/marklinoe2.htm
"It is at this juncture that we will study the consist of the train. You will notice that the Märklin models, representing the train in 1921, carry the name Compagnie Internationale Des Wagons-Lits Et Des Grands Express Européens (CIWL) on one side, and Internationale Eisenbahn Schlafwagen Gesellschaft on the other side. The cars carrying this name were owned by a German subsidiary of the CIWL. The use of these cars, was pivotal to the train operator gaining the rights to run through Germany, and other sleeper and dining cars would not have been allowed on that train." tu masz odpowiedź dlaczego powiedziałem że skład był niekompletny.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#26
Ciagnely tez Pt47 w trakcji podwojnej (narazie niedostepne choc jeden modelarz na forum Martel pracuje nad takim wlasnie modelem). Raz okazyjnie podczepili takze ET41 (na razie niedostepny chociaz kiedy wyjdzie EU07 mozna bedzie dwa kupic i zrobic z tego "Bolka i Lolka"). Ciagnal tez Husarz (moze byc dostepny na allegro):podstepny:
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#27
Aleś poszedł po bandzie!!!! Cały czas mówi się tu o Orient Ekspresie z okresu normalnego kursowania, a nie o okazyjnych jazdach samych wagonów (z resztą zmodernizowanych) na dowolnych trasach. Po wojnie Orient Ekspres przez Polskę nie jeździł więc ani Pt47, ani EU07, ani ET41, ani Husarz ciągnąć go nie mogły!
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#28
Czy pojedyncze wagony CIWL (poza nowszą U-Hansą) pojawiały się w Polsce między 1945 a 1989 r. Czy mają one jakieś odniesienie do dostępnych obecnie modeli H0, np. LS Models?

Tu jest wag. WL 3451 w Wiedniu w 1961 r., który kursował do Warszawy:

CIWL - WL F1 3451- Wien Ost - 1961 - Photo: J.J.B.
by Lovely !, on Flickr

Może ktoś zna inne numery wagonów CIWL poza ww., które pojawiały się w Polsce Ludowej? Czy do Polski jeździły tylko wagony WL, czy jakieś inne tej firmy?
 
Ostatnio edytowane:

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#29
Aleś poszedł po bandzie!!!! Cały czas mówi się tu o Orient Ekspresie z okresu normalnego kursowania, a nie o okazyjnych jazdach samych wagonów (z resztą zmodernizowanych) na dowolnych trasach. Po wojnie Orient Ekspres przez Polskę nie jeździł więc ani Pt47, ani EU07, ani ET41, ani Husarz ciągnąć go nie mogły!
Kwestia kursowania pociągu Orient Express przez Polską wymaga uzupełnienia. Otóż pociąg ten na pewno jeździł przez Polskę w latach 1947-1960 i był to TEN Orient Express. Oprócz tego kursował drugi pociąg prowadzony przez CIWL Balt Orient Expres, w znacznie ciekawszych relacjach - obszerny artykuł na ten temat był w Świecie Kolei, a potem trzeci - Nord Orient (Nord Expres, który początkowo kursował w relacji Paryż-Kopenhaga/Warszawa a w latach sześćdziesiątych... do Varny), i czwarty - Pannonia Express. Do kiedy dokładnie kursował Orient Express nie miałem możliwości sprawdzić, ale to zrobię i napiszę.

Wróćmy jednak do "właściwego" Orient Expressu.
Po wojnie rozpoczął kursowanie przez Polskę od 1947 roku. Podstawową trasą Orient Expressu w 1947 roku była nitka Paryż-Wiedeń-Budapeszt/Belgrad, a polskiej nitki Warszawa Główna-Paryż. W tym roku pociąg po polskich torach prowadził liczne wagony kursowe w egzotycznych relacjach (np. Sztokholm-Gdynia-Warszawa-Warszawa Główna-Roma, Warszawa Główna-Belgrad czy Warszawa Główna-Budapeszt, które już od 1948 roku przejął Balt Orient Express.

Rozkładowo przypisane były do Orient Expressu parowozy serii Pt47, natomiast do Balt Orient Expressu serii Pt47 lub Pt31. Na odcinku Warszawa Główna-Katowice, po zelektryfikowaniu magistrali pociąg przejęły lokomotywy elektryczne, zapewne EU04 ale tego nie jestem pewien.

Przykładowy rozkład jazdy pociągu Orient Express w 1950 roku
Pociąg na polskim odcinku miał numer 1401 - w 1950 roku. Pociąg kursował w tym roku "podstawowej" relacji Warszawa Główna-Paris Est z licznymi wagonami kursowymi. Wyjazd z Warszawy Głównej 14.00, Katowice 19.16/1924, w Zebrzydowicach 20.42/21.35 włączano grupę wagonów z Krakowa (Kraków odjazd 18.10), Praha 06.00/07.00, Norymberga 15.01/15.21, Stuttgart 19.08/19.33, Karlsruhe 21.06/21.14, Strasbourg 00.07/00.25, Paris Est 07.15. Trasa z Warszawy Głównej do Paryża wynosiła 2045 kilometrów.

W Pradze część składu Orient Expressu z Warszawy była dołączana do TEGO Orient Expressu do Paryża a wagonów kursowych również do Orient Expressu ale w relacji przeciwnej. Podstawowa relacja Orient Expresu zawsze rozpoczynała się i kończyła w Paryżu, ale dalej ulegała ciągłym zmianom. np. w 1947 roku była to relacja zaledwie: Belgrad-Budapeszt-Praga-Norymberga-Paryż z „nitkami” Sztokholm-Gdynia-Warszawa-Praga, Bukareszt-Budapeszt, Rzym-Wiedeń-Praga, Norymberga-Amsterdam-Londyn itp.
Potem OEx docierał do Istanbułu i Aten, często poszczególne nitki i relacje miały inne nazwy np. Simplon Orient Express, Aarlberg Orient Expres itp.

W Norymberdze grupa wagonów była przełączana na relację Norymberga 17.54 - Frankfurt nad Menem - Kolonia - Venlo - Rotterdam - Hoek van Holland 09.45/11.30 - przeprawa promowa - Harvich 18.40/19.45, Londyn 21.20.

Wagon restauracyjny kursował na odcinku Warszawa Główna-Zebrzydowice (potem wagon restauracyjny w tym pociągu był włączony na odcinku Praha - Stuttgart).

Wagony bezpośrednie m.in:
Warszawa Gł-Paryż (wagon sypialny kl. 1,2 CIWL)
Warszawa Gł-Praha (wagon sypialny kl 2 PKP - Orbis)
Warszawa Gł - Hoek Van Holland (wagon sypialny kl. 1,2 CIWL)
Kraków Główny-Praha (kl. 2 , 3 PKP)
Kraków Główny-Oderberg (poczta, PKP )
Wagony osobowe kl. 1,2,3 kursowały w tym składzie w relacji Warszawa Główna-Praha i Warszawa Główna-Paryż

Przykładowy rozkład jazdy pociągu Orient Express w 1957 i 1958 roku
Pociąg na polskim odcinku miał dalej numer 1401. Wyjazd z Warszawy Głównej później, bo 18.53, Katowice 22.53/23.06, w Zebrzydowicach 00.21, Praha 08.14/09.30, Norymberga 18.03/18.14, Stuttgart 21.40/22.47, Karlsruhe 00.18/00.20, Strasbourg 02.25/02.50, Paris Est 09.05.
Przełączeń wagonów dokonywano w Koluszkach i Katowicach.

W Stuttgardzie grupa wagonów była przełączana na relację Stuttgard 01.27, Kolonia 07.32/07.40, Rotterdam 11.18/11.22, Hoek van Holland 11.45/13.05 - przeprawa promowa - Harwich 19.20/20.0, Londyn 21.30.

Oprócz tego, od 1947 w różnych pociągach pojawiały się wagony bezpośrednie CIWL, także po zakończeniu kursowania Orient Expressu i Balt Orient Expressu. Trwało to praktycznie do końca działalności CIWL i ulegało jedynie systematycznemu zmniejszaniu. Ostatnim wagonem kursowym CIWL kursującym w Polsce był wagon relacji Warszawa-Wiedeń.

Pzdr, Piotr
 
Ostatnio edytowane:

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#30
@Salsa - dziękuję za wyśmienity opis. Czy Kolega orientuje się, jakiego konkretnie typu wagony CIWL kursowały do Polski? Wiemy już z ww. wstawki z flickra, że WL F1 # 3451. Kompletnie nie orientuję się w typologii taboru CIWL, więc wszelkie dane nt. tych wagonów i ich odpowiedników H0 są mile widziane. :) Domyślam się, że obecnie LS Models produkuje wagony CIWL WL. Czy wagony o poniższych nr. kat. LS Models nadają się do składu z opisanego przez Kolegę okresu i mogły odwiedzać Polskę?
49141 - Sleeping Car Type WL SG of the CIWL, blue, livery 1956, underframe long, roof normal, monogram, ep.III
49153 - sleeping car type WL Ub of CIWL in 1971 livery, DB
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#31
Dorzucę jeszcze taki rozkład:
Rozkład z 1949 r (od lewej liczba wagonów, wagon, relacja)
Balt-Orient-Express

Section Galanta - Budapest, 1949 (according to EFK):

1 WLAB Orbis Stockholm - Svilengrad (probably Sofia)
1
WLAB Orbis Berlin - Poznan - Bucharest
1
ABC MAV Odra Port-/Gdynia - Budapest
1
WLABC Orbis Warsaw - Belgrade (3 times weekly)
1
WLAB CFR Warsaw - Bucharest (3 times weekly)
1
ABC CFR Warsaw - Bucharest (4 times weekly)
1
ABC JDZ/BDZ Warsaw - Istanbul (2 times weekly)
1
ABC JDZ/BDZ Warsaw - Sofia (2 times weekly)
1
D CSD Prague - Budapest
1
AB CSD Prague - Budapest
1
C CSD Prague - Budapest
1
WR CSD Prague - Budapest
1
ABC CSD Prague - Bucharest (4 times weekly)
1
ABC CSD Prague - Sofia/Istanbul

ze strony: http://trains-worldexpresses.com/200/207.htm

 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#32
Uzupełniając poprzedni wpis.
Ostatni sezon kursowania Orient Expressu przez Polskę to okres obowiązywania rozkładu zimowego 1960/1961. Pociąg kursuje nadal mając nr 1401/4102.
W rozkładzie lato 1961 pociąg ten już nie kursuje, a nr. 1401 przypisany jest do pociągu Pannonia (rok wcześniej Pannonia Express nr poc 1405/4106) w relacji w której już wcześniej ten pociąg kursował Warszawa Główna - Budapeszt, Bukareszt, Belgrad (po latach pociąg ten będzie kursował jako Polonia).


zima 1960/1961
poc. 1401 - Orient Express Warszawa-Praga-Stuttgart-Paryż (w tym wagony CIWL). Jest to ostatni rok kursowania tego pociągu przez Polskę.
poc. 1403 - bez nazwy Wwa Gł.-Wiedeń (Budapeszt, Bukareszt, Constanta, Varna) - to późniejszy "Chopin"n (w tym wagon CIWL Warszawa-Wiedeń, wagon kursowy RZD Moskwa-Wiedeń).
poc. 1405 - Pannonia Express Warszawa Gł.-Budapeszt-(Bukareszt)-Belgrad-Sofia - to późniejsza "Polonia". Pociąg nie prowadzi wagonów CIWL. Podstawowa nitka tego pociągu to Berlin-Warszawa-Sofia. Nazwa Pannonia Express nawiązywała do nazewnictwa pociągów z rodziny Orient Express.

lato 1961
poc 1401 Pannonia (już bez słowa Express w nazwie) Warszawa Gł-Budapeszt-Bukareszt-Belgrad-Sofia. Podstawowa nitka tego pociągu to Berlin-Warszawa-Sofia.
poc. 1403 - pociąg otrzymuje nazwę Chopin Warszawa Gł-Wiedeń (wagon CIWL Warszawa Gł.-Wiedeń w tym roku nie kursuje!i RZD Moskwa-Wiedeń, Moskwa-Rzym,
poc. 1405 bez nazwy - Wwa Gł-Budapeszt-Bukareszt-Contanta-Varna (późniejszy Nord Orient)

lato 1963
poc. 1401 zmienia nazwę z Pannonia na Polonia. Mogło to nastąpić także w 1962 roku, nie mam danych) i kursuje nadal w relacji Wwa Gł-Budapeszt-Bukareszt-Belgrad-Sofia. Pannonia kursuje dalej jako poc. Berlin-Sofia.
poc. 1403 - Chopin Warszawa Gł-Wiedeń (wagon CIWL Warszawa Gł.-Wiedeń ponownie kursuje i RZD Moskwa-Wiedeń, Moskwa-Rzym).
poc. 1405 bez nazwy - Wwa Gł-Budapeszt-Bukareszt-Contanta-Varna

lato 1964
poc. 1401 Polonia bez większych zmian.
poc. 1403 - Chopin Warszawa Gł-Wiedeń bez większych zmian
poc. 1405 otrzymuje nazwę Nord Orient Express - Wwa Gł-Budapeszt (Bukareszt-Contanta-Varna)
(w kolejnym roku i dalszych nazwa Nord Orient)

1966/1967
poc. 1401 Polonia nadal w relacji Wwa Gł-Budapeszt-Bukareszt-Belgrad-Sofia. Pociąg prowadzi wagon osobowy! kl 1 i 2 relacji Warszawa-Istanbuł (zapewne fakt iż w tak długiej relacji jest to wagon osobowy a nie sypialny, jest to związane z obowiązującym nadal monopolem na międzynarodowe połączenia sypialne w tej relacji zastrzeżonym dla CIWL, ale mogę się mylić).
poc. 1403 - Chopin bez większych zmian
poc. 1405 Nord Orient bez większych zmian

1967/1968

poc. 1401 Polonia kursuje nadal w relacji Wwa Gł-Budapeszt-Bukareszt-Belgrad-Sofia.
Pociąg prowadzi wagon osobowy! kl 1 i 2 relacji Warszawa-Istanbuł.
poc. 1403 Chopin bez większych zmian
poc. 1405 Nord Orient bez większych zmian

1968/1969
poc. 1401 - wchodzi "podwójna" numeracja pociągów i tak Polonia otrzymuje "prestiżowy" numer 1 poc. 1401/1, kursuje nadal w relacji Wwa Gł-Budapeszt-Bukareszt-Belgrad-Sofia. Pojawiają się nowe wagony kursowe np. Wwa-Zagrzeb, Wwa -Rijeka. Wagon Warszawa-Istanbuł już nie kursuje.
poc. 1403/3 - Chopin bez większych zmian
poc. 1405 Nord Orient bez większych zmian
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#33
Ciekawe rzeczy pisze kolega Salsa. Ja nic nie słyszałem o pociągu "Orient Express" w Polsce (oczywiście nie mam na myśli jego "odmian" jak "Nord-Orient Express", czy "Balt Erient Express"). Dziwne też wydaje mi się trasowanie TEGO Orient Express (Paryż - Stambuł) przez Pragę. Nie wiem też niczego o wagonach CIWL W Polsce po II wojnie światowej poza połączeniem Warszawa - Wiedeń. Nie twierdzę, że tak nie było, nie przypisuję sobie pełnej wiedzy na ten temat. Chętnie jednak poznałbym źródło tak ciekawych informacji.

Jeśli chodzi o wagony CIWL w "Chopinie", to wiem o dwóch zasadniczych typach: typ Yb (nie należy mylić z typem Y wg UIC) oraz typ SG. Wyżej pokazany na zdjęciu wagon 3451 to właśnie typ SG. Typ Yb jest widoczny tu: http://forum.modelarstwo.info/threads/pociągi-nocne.18575/page-2. Modele obu typów są produkowane przez L.S. Models, ale trudno mi powiedzieć, które dokładnie modele odpowiadają najlepiej egzemplarzom, jakie bywały w Warszawie. Moje są z epoki IV, bo takie pamiętam, ale te wagony bywały oczywiście także wcześniej, w epoce III. Model wagonu CIWL typu Yb ma też w ofercie Jouef. Niżej kilka fotek moich modeli Y i SG L.S. Models oraz Y Jouef. O modelach L.S. Models pisałem też tu: http://forum.modelarstwo.info/threads/nowości-2012-nie-pkp.11695/page-2#post-169367. A o "Chopinie" dyskutowaliśmy też tu: http://forum.modelarstwo.info/threads/chopin.8915/#post-144287.

IMG_2912 (LSM Y) — kopia.JPG
IMG_2915 (LSM Y) — kopia.JPG
IMG_2918 (LSM Y) — kopia.JPG
IMG_2920 (LSM SG).JPG
IMG_2921 (LSM SG).JPG
IMG_2923 (LSM SG).JPG
IMG_3405 (Jouef Y).JPG
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#34
Nitka Polska "Orient Express" istniała, dzięki Koledze Salsa już wiem do kiedy, moje podejrzenia kończyły się na 1959r. Połączenie Warszawa-Praga istniało od 1946r, taka trochę dziwna relacja wynikała że pociąg nie mógł przejeżdżać przez sowiecką strefę okupacyjną w Niemczech. Doszukałem się dwu różnych przyczyn: nie było zezwolenia lub
organizator nie chciał tamtędy jeździć. W pierwszych pociągach był tylko jeden wagon WLB CIWL na trasie do Paryża.


Pytanie do Kolegi Salsa Jak wyglądała trasa z Pragi do Paryża w pierwszych latach kursowania tego "Oreint-Expressu"?

Jeśli dobrze kiedyś sprawdzałem to w 1947 istniały 3 różne pociągi pod szyldem Orient Expressu:
-Orient Express
-Arlberg-Orient-Express
-Simplon-Orient-Express
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#36
Połączenie Warszawa-Praga istniało od 1946r, taka trochę dziwna relacja wynikała że pociąg nie mógł przejeżdżać przez sowiecką strefę okupacyjną w Niemczech.
Przyznam, że nie rozumiem związku z moją wątpliwością:
Dziwne też wydaje mi się trasowanie TEGO Orient Express (Paryż - Stambuł) przez Pragę.
Jasne, że pociąg z Warszawy do Pragi nie jedzie przez Niemcy, ale dlaczego trasa z Paryża do Stambułu w ogóle miałaby być przez radziecką strefę okupacyjną i dlaczego przez Pragę?
 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#37
Andrzeju źródła to:
Werner Solch - Orient Express
G. Behrend, O. Fussli - Geschichte der Luxuszuge
G. Behrend Grand European Expresses
R. Commault Le Compagne Internationale des Wagons-Lits a 75 ans
SRJP 1947-1961

RS 11: odcinek z Pragi do Paryża OE w 1947: Praha, Plzen, Cheb, Schirnding, Marktredwitz, Nurnberg, Stuttgart, Karlsruhe, Kehl, Strasbourg, Paris Est.

Andrzeju: Odnośnie trasy Tego OEx do Istanbułu przez Pragę to ja tego nigdzie nie napisałem przecież że, to była "podstawowa" jego trasa, tylko że "podstawowa" zaczynała się i kończyła w Paryżu. Po wojnie namnożyło się pociągów z rodziny OEx i ten podstawowy kursował przeważnie na "skróconej" trasie do Wiednia, Budapesztu, Belgradu a nie do Istanbułu.

Napisałem: Podstawowa relacja Orient Expresu zawsze rozpoczynała się i kończyła w Paryżu, ale dalej ulegała ciągłym zmianom. np. w 1947 roku była to relacja zaledwie: Belgrad-Budapeszt-Praga-Norymberga-Paryż z „nitkami” Sztokholm-Gdynia-Warszawa-Praga, Bukareszt-Budapeszt, Rzym-Wiedeń-Praga, Norymberga-Amsterdam-Londyn itp.
Potem OEx docierał do Istanbułu i Aten, często poszczególne nitki i relacje miały inne nazwy np. Simplon Orient Express, Aarlberg Orient Expres itp.

I właśnie pociąg z rodziny OE kursujący po wojnie do Istanbułu miał inną nazwę - Simplon OE. A sam OE docierał do Wiednia, Budapesztu, najdalej Belgradu z różnymi wagonami kursowymi i grupami wagonów.


W 1947 OE kursował właśnie przez Pragę, ale np. w 1952 trasa do Budapesztu prowadziła przez Wiedeń a "polska" nitka była odłączana w Stuttgarcie. Pojawiły się pociągi Aarlberg Orient Express, Simplon Orient Express, Balrt Orient Express, potem jeszcze Direct Orient i wiele innych (np. Nord Orient). Wszystkie te składy po drodze wymieniały się wagonami kursowymi, które były przełączane również do pociągów krajowych. A tych pociągów CIWL było przecież znacznie więcej. Ich trasa i relacje często zmieniały się z roku na rok, dlatego jest to zadanie niezwykle trudne.

Pociągi z rodziny Orient Express tuż po II WŚw (wybrane)
1945
Simplon Orient Express (SOE) z Paryża do Wenecji z wagonami do Rzymu i Lozanny
Aarlberg Orient Express (AOE) z Paryża do Innsbrucka (początkowo pociąg dzienny)

1946
AOE ma już wagon kursowy do Pragi, w ciągu roku przedłuża trasę do Budapesztu
SOE z Paryża dociera już do Belgradu.
zaczyna kursować TEN Orient Express na trasie Paryż-Linz (początkowo pociąg dzienny) z wagonami kursowymi sypialnymi do Warszawy, Baden-Baden.

1947
AOE z Paryża już do Belgradu.
SOE z Paryża do Sofii, od połowy roku do Istanbułu.
OE z Paryża do Wiednia z wagonami z Amsterdamu i Oostendy do Pragi, z Paryża do Warszawy, z Paryża do Sztokholmu przez Warszawę i Gdynię, z Rzymu i z Bukaresztu do Warszawy (przełączane z AOE).
Jesienią OE zaczyna kursować z Paryża do Belgradu.

1948
AOE z Paryża do Bukaresztu z wagonami kursowymi z Londynu przez Calais.
pojawia się Balt Orient Express (BOE) Sztokholm-Odra Port-Poznań-Budapeszt-Belgrad, który przejmuje od Orient Expressu wagony kursowe ze Sztokholmu (przez Odrę Port) do Warszawy, Pragi, Zebrzydowic, prowadzi wagony również w innych relacjach.
SOE bez większych zmian, okresowo dociera do Istanbułu
OE z Paryża do Budapesztu, z wagonami do Belgradu,

1949
AOE nie mam danych
BOE z wagonem Berlin-Poznań-Bukareszt i Praga-Istanbuł
SOE bez większych zmian, wagony kursowe z Londynu przez Calais
OE Paryż-Budapeszt kursuje tylko 3 razy w tygodniu, ciekawe wagony kursowe Paryż-Wenecja, Rijeka Wien, Rijeka-Praga, Triest-Wien.

1950
AOE nie mam danych
BOE bez większych zmian
SOE z wagonem kursowym Praga-Split, Wiedeń-Belgrad
OE Paryż-Belgrad, wagon kursowy Paryż-Baden-Baden,
Pojawia się Direct Orient Paryż-Mailand-Budapeszt.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#38
Dziękuję za podanie źródeł, jeżeli tylko będę miał kiedyś okazję, chętnie tam zajrzę, ale boję się, że będzie to trudne.
Odnośnie trasy Tego OEx do Istanbułu przez Pragę to ja tego nigdzie nie napisałem przecież że, to była "podstawowa" jego trasa, tylko że "podstawowa" zaczynała się i kończyła w Paryżu.
Z poniższego fragmentu zrozumiałem, że podstawowa trasa OE biegła z Paryża przez Pragę do Belgradu i ew. dalej, do Stambułu, taka okrężna trasa przez Pragę wydała mi się cokolwiek dziwna.
W Pradze część składu Orient Expressu z Warszawy była dołączana do TEGO Orient Expressu do Paryża a wagonów kursowych również do Orient Expressu ale w relacji przeciwnej. Podstawowa relacja Orient Expresu zawsze rozpoczynała się i kończyła w Paryżu, ale dalej ulegała ciągłym zmianom. np. w 1947 roku była to relacja zaledwie: Belgrad-Budapeszt-Praga-Norymberga-Paryż
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 6
Tabor 11
Tabor 1
Tabor 28
D
Tabor 13

Podobne wątki