• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budynki i ciekawe obiekty

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.198 508 29
#44
Ciekawe obiekty kolejowe, czy ogólnie czy tylko detale architektoniczne, niech się ktoś zdecyduje bo za chwilę ciekawe dla kogoś będą przewoźne kible.
Wątek jak najbardziej ciekawy ale może warto go uporządkować bo się zrobił bałagan, no i nie wrzucajcie tysiąca zdjęć tej samej ściany.
 
OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#45
Dzisiaj seria kamieniczek z ulicy Czerwonego Krzyża w Siedlcach na odcinku pomiędzy Browarną a Świrskiego.

Zajechałem tam po raz pierwszy od zeszłego roku i stwierdziłem że jeden z budynków przez ten czas wyburzyli a drugi właśnie rozbierają!!!

Na planie (zdjęciu satelitarnym) będą to kamienice oznaczone numerami Czerwonego Krzyża 1, 3, 6, 7 i 8. Budynki nr 5 i nr 10 już nie istnieją (piątka od dawna, 10-tka dopiero co znikła), a budynek nr 1 jest w trakcie rozbiórki (na zdjęciu satelitarnym jeszcze stoi). Na dalszych zdjęciach pojawi się też numer Świrskiego 44, przyległy do Czerwonego Krzyża 1, oraz parterowa resztka kamienicy nr 46, mieszcząca obecnie od ulicy sklep "Szmizjerka" a w bramie i podwórzu nowo założoną kafejkę "Cafe Brama"(funkcjonującą od paru lat) i nr 48, na której szczycie widać "odcisk" pozostałości dachu i pomieszczeń piętra 46-tki, która niegdyś obejmowała całą lukę w pierzei. Na zdjęciu satelitarnym sprzed paru lat w jej miejscu widać trawnik, obecnie jest tam utwardzony plac parkingowy (co będzie widać na moich zdjęciach).
Czerwonego Krzyża nr 2, nr 4 i nr 9, nie oznaczone na moim planie, to budynki nowsze, może i niebrzydkie ale niezbyt ciekawe w kontekście tej sesji fotograficznej.

Kolejne zdjęcia przedstawiają elewacje zespołu kamienic nr 8 i 6 poczynając od strony nieistniejącego numeru 10 (od północy) i dalej od strony ulicy Czerwonego Krzyża.
Dalsze detale jej tylnej elewacji będą pokazane dalej, podczas "eksploracji" podwórza.
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#46
Zaplecze - niesamowity labirynt komórek i komóreczek nieco niższych ode mnie i tak gęsto ućkanych że dwie osoby by się nie minęły, ale mieści się w tym garaż i kilkanaście schowków. Kręte przejście wyznacza rowek rynsztoka, który następnie odprowadza wodę wzdłuż bramy w stronę ulicy aż do maleńkiej kratki ściekowej w samym wejściu do bramy, połączonej z uliczną studzienką przy jezdni. Na najwyższej kondygnacji widać już zabudowane cegłami okno z wybitą szybą - to niewątpliwa oznaka technicznej zapaści budynku, który albo przejdzie wkrótce gruntowny remont, albo zniknie szybko i bez śladu, tak jak jego sąsiad.
 

Załączniki

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.198 508 29
#47
Czyli jednak jak leci, co się komu spodoba to jeb na forum.
Takie rudery i zapyziałe podwórka, w całym kraju co krok znajdziesz, co w tych wyjątkowego jest, a co kolejowego.
Może zmień temat na " Rodzinne strony Viatora".
 
OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#48
Cztery ostatnie fotki tego zespołu i przechodzimy na drugą stronę ulicy Czerwonego Krzyża. Rzut oka na kamienicę nr 7 vis a vis numeru 6 (2 zdjęcia) a potem przez miejsce po niegdysiejszym numerze 5 zaglądamy na podwórze na rozpadające się już częściowo komórki lokatorskie na zapleczu, służące ongiś mieszkańcom domów nr 1, 3, 7 i Świrskiego nr 44 (2 zdjęcia). Właśnie tyły tej ostatniej kamienicy, przylegające do komórek, ze zwieńczoną osobnym dwuspadowym daszkiem klatką schodową do której wchodziło się przez bramę od strony ul. Świrskiego, widać na dwóch kolejnych fotkach. Potem zaglądamy w bramę. A potem obracamy się jeszcze trochę w lewo i dochodzimy do najsmutniejszej części - ruin "jedynki", po której właściwie zostały tylko ściany parteru, jedynie od strony ulic sięgające drugiej kondygnacji.
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#49
Czyli jednak jak leci, co się komu spodoba to jeb na forum.
Takie rudery i zapyziałe podwórka, w całym kraju co krok znajdziesz, co w tych wyjątkowego jest, a co kolejowego.
Może zmień temat na " Rodzinne strony Viatora".
Ale ja nie widzę w tytule tematu nic kolejowego, co mógłbym zmienić o_O (nie ja zresztą wymyśliłem tytuł, tylko moderator, który temat wydzielał).
Nie bardzo też widzę sens porządkowania (to znaczy co, podzielić na jeszcze więcej tematów typu "drzwi i okna", "chaty", " kamienice" itp.) ? Nie wiem czy to ma ręce i nogi. A porządek i kolejność staram się zachowywać.

Na makiecie różne budynki się stawia. Prawie cała oferta niektórych nowych firm to mieszkaniówka, i dobrze, bo tego jest najmniej.
Zresztą jak sam widzisz niektórym się ten temat podoba, i nawet bardzo.
Ze swej strony postaram się selekcjonować materiał i unikać dublowania podobnych zdjęć. Więcej nic nie obiecuję.

----

Dobra. Wyburzany budynek nr 1 nie ma wiele do zaoferowania nam, modelarzom, więc ograniczę się do czterech fotek elewacji i detali (szyld i brama).

Znacznie piękniejszy jest jak dla mnie nr 3 - jeśli tylko starczy mi jeszcze zdrowia i energii, jego miniaturka na pewno stanie gdzieś w moim pokoju... a może i w czyimś jeszcze? Bo obawiam się, że oryginał niedługo postoi w niezmienionym kształcie...
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#52
No patrz, takiej wieży jeszcze nie widziałem w naturze.

A szklarnie widoczne na ostatnim zdjęciu przypomniały mi rozbudowę (której kawałek prowadziłem) kompleksu szklarni w Stężycy f-my JMP pana J.J.Ptaszka, potentata w produkcji róż i anturium. W chwili gdy stawialiśmy budynek techniczny i zbiorniki na deszczówkę, pan Ptaszek miał już prawie dziesięć hektarów pod szkłem. Zdjęcie zrobione z dachu tegoż budynku technicznego zatytułowałem "Szklane jezioro".
 

Załączniki

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
589 11 5
#53
te szklarnie to był kiedyś wielki kombinat państwowy produkowali ogórki pomidory i chyba kwiaty teraz jet to trochę poniszczone ale nadal coś tam sadza ale już prywatne jakieś firmy
 
OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#54
Na dzisiaj mam trzy domki małomiasteczkowe, które wchłonęło, otoczyło i stopniowo zadusiło miasto. Obecnie jest to środek nowoczesnego Osiedla Tysiąclecia, drugiego co do wielkości blokowiska w Siedlcach, a zarazem relikt z czasów kiedy obecna szosa wylotowa była wiejską drogą prowadzącą na koński targ (obecnie w tym miejscu jest centralny dworzec PKS).

Środkowy z nich a pierwszy pokazany poniżej jest najbardziej typowym budynkiem, mniej więcej 50% podmiejskiej zabudowy na wschodnim Mazowszu to takie właśnie prostokątne domki, cofnięte o kilka metrów od ulicy i zaopatrzone w drewnianą werandę, dobudowaną dość dawno temu w miejscu, gdzie początkowo umieszczono główne wejście. Potem, w miarę jak dalekie przedmieście stało się bardziej ruchliwym bliskim przedmieściem i wreszcie miastem, to, co było wejściem kuchennym od podwórza stało się głównym wejściem (czasem dostawiano zewnętrzną przybudówkę mieszczącą sionkę) a dawne wejście frontowe stało się werandą, z której wpierw wychodzono do okalającego front domu ogródka, a następnie i z tego zrezygnowano (wiele werand ostatecznie ma drzwi zabudowane na stałe i nierozwieralne). Z racji spalin i kurzu ogródek frontowy obecnie jest już wyłącznie ogródkiem kwiatowym, a czasem zaniedbanym i celowo zarośniętym wysokimi krzewami "ekranem" izolującym dom od ulicy. Tutaj ogródek juz nie istnieje. Zabudowa gospodarcza w podwórzu w tym wypadku - jak i w wielu innych - jest wielką improwizacją opartą o materiały rozbiórkowe, kontenery, stare meble, wyprzedażowe końcówki siatki, papy i linoleum.
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#55
Drugi domek prezentuje sobą widoczną w elementach konstrukcyjnych historię biednienia miejskiej społeczności w minionej epoce. Początkowo zaprojektowany jako jednorodzinny, dość szybko - być może jeszcze przed oddaniem do użytku został przebudowany na bliźniak (para sąsiadujących drzwi od frontu, zlikwidowany balkon po którym pozostały tylko wsporniki) a po dłuższym czasie - na komunalny dom trzyrodzinny (dobudowane od tyłu trzecie wejście w przybudówce z wyraźnie świeższej cegły, tak wąskiej aby się zmieściła na wcisk pomiędzy istniejącymi oknami, do których przez to w dziwaczny sposób przylega). Trzy klitki z mini-kuchenkami, pozbawione wody bieżącej nie spełniały obecnie żadnych standardów i budynek został porzucony.

Z góry przepraszam jeśli kogoś denerwuje wrzucanie tutaj zdjęć ruder i budynków w marnej kondycji, jednak choć w tej chwili rzeczywiście jest to już pustostan na etapie szabrowania, mimo to można sobie wyobrazić że na etapie domu jednorodzinnego był to całkiem sympatyczny domek, z tych lepszych (murowany!) i nie pozbawiony skromnej acz finezyjnej dekoracji (gzymsik, ozdobny balkonik) i charakterystyczny dla swojej strefy zabudowy.
 

Załączniki

OP
OP
viator

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#57
Trzeci domek wygląda w miarę najschludniej i jest jeszcze wciąż zamieszkały, acz zagospodarowanie podwórza wokół niego (od którego zaczynamy oglądanie) jest już wyczyszczone i ogranicza się do studni i improwizowanego garażu. Śladem dawnego układu parceli i ulic jest ścięty narożnik od przeciwnej strony.
 

Załączniki

Podobne wątki