• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budowa pierwszej makiety.

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.677 50 5
#61
To, co miałem na myśli, to: poczekać, pokombinować, pozmieniać, ale jak już zrobić, to tak jak ekipa Metalkitu ;)

Co do stacyjek, to każdy ma indywidualne preferencje. Nie będę niczego narzucać. Wspomniał mi się też Łańcut. Niby niewielka stacja przelotowa, ale jest w niej coś i ma bocznicę do .....Polmosu :LOL: Jeśli będę robił stację na module, to coś podobnego.
http://semaforek.xt.pl/wiki/images/6/62/Lancut.gif

Na tej stronie znalazłem wiele inspiracji :) Moim cichym marzeniem jest mieć duuuużo kasy i zbudować stację na bazie Bielska-Białej - ale to z tych niespełnialnych ;)
 
OP
OP
K

krzymi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#63
Witam.
Oto schemat na podstawie stacji Kąty Wrocławskie.Długość całego modułu to 395 cm szerokość 75 cm.Pytanie: czy mogę zastąpić rozjazdy zaznaczone na niebiesko rozjazdami łukowymi? Zostanie więcej miejsca na tory stacyjne....Ew uwagi mile widziane.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.555 514 30
#64
krzymi napisał(a):
czy mogę zastąpić rozjazdy zaznaczone na niebiesko rozjazdami łukowymi?
A dlaczego nie, czym jest spowodowana wątpliwość? Oczywiście wtedy nie da się zastosować rozjazdów krzyżowych (każdy trzeba zastąpić dwoma zwyczajnymi, z czego jeden będzie łukowy), ale to chyba kolega krzymi wie, bo zaznaczył na niebiesko tylko połowę każdego z nich.

Ogólnie plan ok jak dla mnie. Typowa, mała stacja na linii dwutorowej. Przy szerokości modułu 75 cm łuki wyjdą dość ciasne, ale na to już rady nie ma.

Po chwili zastanowienia dorobiłem taki rysunek, aby zobaczyć, jak będą wyglądały różne wersje, dla przykładu lewej strony stacji:
 

Załączniki

OP
OP
K

krzymi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#65
Miałem na myśli rozwiązanie z 1 fotki a właściwie to z 2, bez rozjazdu krzyżowego.
75 cm mają tylko moduły stacyjne , pozostałe tak jak fremo 54,6 cm.System torowy A-Gleis , łuki BWL - BWR w którch zastosowany jest też łuk R3 .Powinno być ok.


W którym miejscu należy umieścić nastawnię?
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.555 514 30
#66
No to rozumiem, że dwa ostatnie układy na moim rysunku wchodzą w grę, z zastąpieniem "anglika" dwoma rozjazdami zwyczajnymi (ale "anglik" da jeszcze większą oszczędność miejsca). Jeżeli na stacji mają być mechaniczne urządzenia sterowania ruchem (z sygnalizacją kształtową lub świetlną), to nastawnie powinny być dwie, na obu końcach stacji, w pobliżu rozjazdów. Nie ma znaczenia, po której stronie, zwykle projektowano tak, by była jak najlepsza widoczność torów z nastawni i jak najmniej skomplikowane trasy pędniowe. Przy urządzeniach przekaźnikowych (zawsze sygnalizacja świetlna) jest jedna nastawnia, zwykle w tym końcu stacji, gdzie przewiduje sie więcej jazd manewrowych (w tym wypadku pewnie po lewej stronie). Jeżeli na linii jest samoczynna blokada liniowa (sbl), to jedna nastawnia wystarczy. Jeżeli nie ma sbl, to na drugim końcu stacji potrzebny jest posterunek stwierdzania końca pociągu (skp). Obecnie często do tego celu stosuje się kamerę, wtedy koniec pociągu obserwuje dyżurny z nastawni i nie ma potrzeby osobnego posterunku.
 
OP
OP
K

krzymi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#67
Coś takiego mi wyszło, białe pole to długość pomieszczenia, nawet niezła długość stacji jak na warunki domowe:

niestety przy tej geometri brak odstępu na peron...
Czy wersja przedstawiona poniżej jest do przyjecia?Odległość pomiędzy 2 i 3 torem to ok 6cm.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.555 514 30
#69
krzymi napisał(a):
teraz geometria i rozstaw jest ok ..... Odleglość pomiedzy torami ok 4 cm.
A jak ta odległość jest mierzona? Powinno się podawać odległość między osiami torów. Jeżeli tak jest i tu, to duuużo za mało. Pociągi będa się o siebie ocierały nawet na prostej. Jeżeli mierzone jest między zewnętrznymi szynami, to do jazdy może być (nie wiem, jak na łukach), ale na pewno za mało na peron w środku.

Ale przede wszystkim odwrotnie są narysowane przejścia rozjazdowe (połaczenia między torami głównymi). Proszę porównać z wcześniejszymi rysunkami Kolegi krzymi i z moimi propozycjami. Mam nadzieję, że to tylko pomyłka.
 

Załączniki

OP
OP
K

krzymi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#70
Pomyłka :oops:
Miedzy osiami torów 7,8 cm. 3,5 cm peron to 300 cm w realu....u mnie na stacji szersze nie są :roll: . Można flexy z pierwszego toru wyprofilować lekko w kirunku budynku stacj :roll:
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.555 514 30
#71
A może w miejscu pokazanym strzałką na rysunku niżej zastosować łuk o większym promieniu (przy tym samym kącie)? Będzie trochę dłuższy, ale spowoduje odsunięcie drugiego toru od górnego. Podobnie trzeba zrobić na drugim końcu stacji.

Trzeba sprawdzić w praktyce jak to wyjdzie, bo programom komputerowym do końca bym nie ufał.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#72
Przy projektowaniu układów torowych posterunków ruchu należy przestrzegać pewnych norm, ustalonych dla geometrii układów torowych, gwarantujących bezpieczny ruch po tych układach. Jedną z takich zasad jest, że w sytuacji zbiegu (styku) odwrotnych łuków możliwych jazd po układzie torowym, należy stosować wstawki proste ( w tym przypadku w skali H0 wstawka prosta ma min. 6,5 cm). Brak takiej wstawki prostej powoduje wystąpienie zagrożenia tzw. zazderzakowania taboru, co prowadzi w konsekwencji do jego wykolejenia. Zasada ta ma szczególne znaczenie w skalach modelarskich, gdzie rozjazdy i łuki odcinków torowych mają skalę skażoną (nie odpowiada ona rzeczywistym parametrom geometrycznym prawdziwych rozjazdów i łuków) i wystąpienie wykolejania taboru poprzez zazderzakowanie tabory jest spotęgowane skażeniem skali.
Na przedstawionym rysunku wskazałem czerwoną strzałką miejsca, w których należy zastosować minimalną wstawkę prostego toru (min. 6,5 cm w skali H0).Szczególnie niebezpiecznym przypadkiem jest projekt oznaczony literą „A”. gdzie występuje dwukrotne, po sobie następujące, zagrożenie zazderzakowania taboru (wskazane zielonym śladem przebegu).Na dolnym diagramie wskazałem miejsca (czerwone punkty), gdzie należy zastosować minimalną wstawkę prostą (w skali H0 min. 6,5 cm).
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.555 514 30
#73
Paweł Piotr ma rację, może powinienem był o tym wspomnieć, ale traktowałem swoje rysunki raczej jako idee do opracowania rzeczywistego układu, a nie jako gotowe rozwiązania do bezpośredniego zastosowania. Wstawki proste mogą być też potrzebne do uzyskania większych odstępów między torami, nawet tam, gdzie nie ma odwrotnych łuków. Jak zresztą napisałem, trzeba przyjęte wstępnie rozwiązanie sprawdzić w praktyce przed ostateczna decyzją.
 
OP
OP
K

krzymi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#74
Teraz jest ok?

Niestety odległość pomiędzy torami to 4 cm, zbyt mało na peron. ..
Znalazłem takie fotki w sieci i zastanawiam się czy nie wymodelować flexami odpowiedniej ilosci miejsca na peron...
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 5
Planuję 67
Planuję 38
Planuję 38
Planuję 105

Podobne wątki