• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budowa pierwszej makiety.

OP
OP
K

krzymi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#22
Paweł Piotr napisał(a):
Osobiście odradzałbym uproszczenie tego układu , lepiej całą budowę podzielić na etapy
Jak wyglądałby taki podział?Budowa torowiska fragmentami?
Dla mnie na początek największym problemem jest ilość rozjazdów :shock:
tkarkady napisał(a):
O starych U-rurkach również radzę zapomnieć
Zapominam :D rozmachu nie będzie ale tory modelowe będą...Piko A
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.555 514 30
#23
Witam ponownie,

Po przyjrzeniu się układowi torowemu całkowicie popieram opinie kolegów: również odradzam uproszczenie. Jeśli problemem (finansowym?) jest liczba rozjazdów, to proponowałbym zbudować najpierw główną linię 2-torową oraz lokalną jednotorówkę w góry, ale bez stacji (zostawiając na nią oczywiście miejsce!). Poza tym, moim zdaniem można zrezygnować z dwóch żeberek ochronnych (krótkie odcinki toru przy rozjazdach z lewej i z prawej strony stacji). Przy semaforach wyjazdowych nie ma konieczności ich stosowania. W pierwszym etapie można też nie układać dwóch torów bocznych ("ślepych") w dolnej części makiety - również pozostawiając miejsce na ich dobudowę w przyszłości.

Ja ze swej strony chciałem jednak zaproponować pewną modyfikację dolnej stacji. W oryginale jest to stacja na linii głównej, od której odgałęzia się linia lokalna (w Niemczech nazywana "Kleinbahn"). Linia lokalna jest obsługiwana wyłącznie pociągami, które poza nią w zasadzie nie wyjeżdżają. Dlatego też linia ta jest połączona z linią główną jedynie w jednym punkcie. Ja proponuję budowę dodatkowego połączeniu w zachodniej głowicy stacji. Da to więcej możliwości wyprzedzania pociągów i jazd manewrowych na stacji.

Na załączonych rysunkach pokazałem dwie wersje. Kolorem czerwonym zaznaczone są nowe odcinki, kolorem żółtym - odcinki zlikwidowane. W pierwszej ograniczyłem się do usunięcia żeberek ochronnych i dodaniu połączenia torów. Ma to tę wadę, że skraca użyteczną długość torów. W wersji drugiej połączenie torów głównych w zachodniej głowicy przesunąłem w lewo stosując rozjazdy łukowe (częściowo w tunelu). Zachowuje to z grubsza długość torów, ale niektórych może razić powyginanie linii torów, chociaż spotyka się czasami takie rozwiązania w rzeczywistości.


Uwaga! Wydaje mi się, że oryginalny układ został zaprojektowany dla torów modelowych Pilz (później Tillig standard) o innej geometrii, niż nowe tory Piko. Nowe rozjazdy są dłuższe i mają chyba inny skos - może to wpłynąć na możliwość realizacji i na pewno wpłynie na rzeczywisty wygląd układu torowego.

Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
K

krzymi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#24
Próbny układ Piko, niestety Anyrail demo ma ograniczenie do 50 elementów.......
Chciałem sprawdzić czy można zmieścić sie w tych smych wymiarach.
Wintrack też ma takie ograniczenia?
 

Załączniki

OP
OP
K

krzymi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#26
Witam.
Jeszcze raz na temat zwrotnic...... :roll:
Czy do pokazanej na fotce (jako przykład) można zastosować napęd podmakietowy?
Oczywiście napęd ręczny lub elektryczny należy zdemontować?
 

Załączniki

OP
OP
K

krzymi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#29
Zwrotnice Roco, zdjęcie przykładowe, ja ich nie posiadam.Napędy podmakietowe to jedyne rozwiązanie, czy jest sposób na maskowanie napędów elektrycznych?
W sprawie makiety.......dziękuję kol. staretory za natchnienie....
Doszedłem do wniosku że makieta typu tort nie jest tym czego poszukuję :roll:
Decyzja zapadła...jedziemy dookoła pomieszczenia.....szlak 2 torowy :shock: :D
Pomieszczenie ok 4x3,8...środek pomieszczenia wolny.
Plany to w miarę proste i realistyczne otoczenie...oraz najważniesze..ruch pociągów
Poszukiwany prosty i funkcjonalny układ stacyjny i wszelkie pomysły na zorganizowanie makiety modułowej.
pozdrawiam
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.001 83 11
#30
Dołożę jeszcze cegiełkę ,gdybym od poczatku miał robić makietę posiadajac na nią pomieszczenie to byłaby ona podobna,oczywiście po dopasowaniu wymiarów, do jednej z tych dwóch,których plany załączam.Może na coś się przydadzą.
 

Załączniki

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.001 83 11
#32
Po mojemu stacja jest ok,ale szkoda że chcesz zrezygnować z bocznicy ,to fajne urozmaicenie.
No i druga sprawa czy nie ma możliwości odwrócenia drzwi tak żeby otwierały się na zewnatrz,
albo przerobienia ich na odsuwane? Myślę że warto "powalczyć"o dodatkowe miejsce. :D
 
OP
OP
K

krzymi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#33
Nie ma rzeczy niemożliwych :roll: 8)
Brak miejsca na bocznicę , chcę aby moduły nie byly zbyt szerokie, dlatego zrezygnowałem z torta gdyż dla mnie ma zbyt wiele wad.....tutaj będzie można wymienić lub przebudować każdy fragment tej makiety.Budowa ma być typowa (+ -) dla modułów tylko nie będę z nimi podróżował ....
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.001 83 11
#34
Z moich przemyśleń wynika że moduły,nazwijmy je stacjonarne,nie powinny być większe niż 150 (w uzasadnionych wypadkach max 200) cm x 60 cm bo stają się mało poręczne przy ewentualnym przenoszeniu. Dobrze też jest tak wymyślić podział żeby łuki były osobnymi modułami,wtedy w razie przenosin np do pomieszcenia 10mx10m jest mniej problemów z przeróbkami.Do"pełni szczęscia" na Twoim rysunku brakuje części wymiarów. :)
 

Załączniki

OP
OP
K

krzymi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#35
:?
Oczywiście, już poprawiam.Generalnie będę się starał trzymać normy fremo , szerokość 50 cm(pod stcję szersze ?) długość-to już dopasuję do pomieszczenia....
Generalnie każda pomoc merytoryczna odnośnie budowy skrzynek , szczególnie płyt czołowych , zaplanowania układu pilnie potrzebna.Wersja bez skosu w pomieszczeniu też jest możliwa, choć kłopot z drzwiami będzie......Wymiry skosu naniosłem ale może on być pod innym kątem.....
 

Załączniki

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.001 83 11
#36
Norma Fremo precyzuje tylko wymiary profilu przejściowego miedzy modułami , bo już profile miedzy segmentami danego modułu są dowolne ,tak jak długość i szerokość, wiec jak Ci pasuje większa szerokość np na stacji to Twoja sprawa.A co do konstrukcji skrzynek to na którymś forum były pokazane segmenty zrobione z profili C100 używanych do konstrukci ścian z płyty gipsowo-kartonowej.Lekkie sztywne i odporne na odkształcenia.Wykorzystałem ten pomysł przy budowie segmentów mojego małego tortu.Do płyty OSB przykręciłem profile U30 ,w miejscach w których przechodą śruby wkleiłem do środka klocki drewniane,a wolną przestrzeń w profilach wypełniłem styropianem.Skrzynki są mocne sztywne i w miarę lekkie mimo że mają tylko 4cm grubości.Obróbka blaszanych profili też jest prosta ,wystarczą nożyce do blachy.Zastanów się może taki pomysł Ci się przyda,zastanów się też nad drzwiami w Twoim pomieszczeniu makietowym bo jak widać na rysunku zabierają one kupę miejscą i to niezależnie od kąta skosu. W mojej komórce też obracałem drzwi bo inaczej to straciłbym dużo miejsca a na dodatek musiałbym robić spory objazd.
 

Załączniki

Reakcje
0 0 0
#37
krzymi napisał(a):
maciekk napisał(a):
...żeby z czasem można coś dobudować.
Mały torcik w H0.....jaki rozmiar będzie mały w tej skali?
Rozsądnie podchodząc do tematu to trzeba mieć plan na całość a wtedy realizować po kolei.
Powiedzmy sobie szczerze - W H0 nawet nieduża stacja - gdyby ktoś chciał (w miarę) to odwzorować - musiała by zająć z 10 metrów by jeszcze można było sobie pojechać trochę taborem (fotka ze strony http://wolf.ict.pwr.wroc.pl/ksk ). Tu potrzebne są duże kompromisy, albo duża... przestrzeń :LOL:
 

Załączniki

OP
OP
K

krzymi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#38
Witam po przerwie.
Powracam do planu Hockeroda.Doszedłem do wniosku że to niezły układ . Modyfikacja będzie rozmiarowa , czyli długość ok 380 cm, tor który kończy się na górnej stacji będzie kontynuowany docelowo (w przyszłości) wokół pomieszczenia i połączy się z makietą na jej prawym końcu.Jaka musi być odległość pomiędzy torami na stacji(ile miejsca na peron)?Część stołów już jest skręcona.Płyta meblowa jako podstawa.Czy przyjąć to jako poziom zero czy dać na to np 3 cm styropianu w celu modelowania terenu?Ja raczej optuje za poziomem 0 i od tego w góre na wyższe poziomy.
pozdrawiam
 
OP
OP
K

krzymi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#39
Witam.Brak odpowiedzi :cry: ....trudno.
Powoli kompletuję torowisko, większość zwrotnic już zakupiona, sporo łuków......jeszcze proste w deficycie.
Poszukuję podpowiedzi ....najlepiej do pooglądania, sposobu montażu podmakietowych (siłowniki zamków) napędów zwrotnic :roll: Jak wygląda połączenie siłownik-zwrotnica.
 

tkarkady

Znany użytkownik
Reakcje
796 0 0
#40
krzymi napisał(a):
czy dać na to np 3 cm styropianu w celu modelowania terenu?
Jeszcze lepiej styroduru , a pod tory 3-5 mm korka jako podtorze . Styrodur umożliwi jskieś kształtowanie terenu i ułatwi osadzanie zieleni. Ja stosuję piankę montażową i na nią kleję kuchenne jednorazowe papierowe ręczniki , wysychając fajnie się marszczą.
krzymi napisał(a):
Jak wygląda połączenie siłownik-zwrotnica
poczytaj to:
http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.ph ... azd%C3%B3w
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 5
Planuję 67
Planuję 38
Planuję 38
Planuję 105

Podobne wątki