• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Biernatowo

OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
253 1 0
#81
Po pewnej przerwie wróciłem do pracy. Semafory wjazdowe dotarły i zostały osadzone. Tak samo uzupełniłem zieleń na pierwszych modułach. W międzyczasie udało mi się trafić do Biernatowa uzupełnić pomiary torowiska oraz dokumentację fotograficzną zabudowań od strony Krzyża. Dowiedziałem się także jak wyglądały trasy pędniowe od strony Piły. Były one identyczne jak na drugiej głowicy.

IMG_20200715_104924_Easy-Resize.com.jpg IMG_20200715_104954_Easy-Resize.com.jpg IMG_20200715_104931_Easy-Resize.com.jpg

No i teraz najważniejsze dla mnie. Po stronie ogrodu uzupełniłem drzewa kupnymi a po przeciwnej są wszystkie ręcznie kręcone (uzupełnione o zieleń Heki) Według mnie te kupne brzozy wyglądają lepiej od moich drzew ale te, które kręciłem też wyglądają dobrze.
IMG_20200715_104939_Easy-Resize.com.jpg IMG_20200715_105009_Easy-Resize.com.jpg

Osobiście jestem bardzo zadowolony z efektu. Jak zawsze są pewne niedopracowania ale z każdą kolejną pracą idzie coraz lepiej.

Odnośnie pokazanych wcześniej fragmentów dokumentacji to jeśli ktoś ma możliwość zrobienia skanów to zapraszam do kontaktu. Można to scyfryzować i podzielić się wiedzą z ogółem.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.946 447 99
#83
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
253 1 0
#84
Spoko, najważniejsze, że ty jesteś zadowolony, ale pomijając osobiste doznania.... czy z tym czerwonym kolorem "zieleni" to trochę nie przesadziłeś?...
Powiem tobie kolego, że raczej nie. Jak jechałem do Biernatowa to wzdłuż linii Poznań-Szczecin rosły gęste pola dzikich kwiatów.
IMG_20200612_071126_Easy-Resize.com.jpg

Przy napędzie pierwszego rozjazdu brak rygla.....
Tak wiem. Jak pisałem wcześniej poprawię gdy uznam moje umiejętności za wystarczające na montaż ruchomych zwrotników.

Przy okazji końca prac nad pierwszymi dwoma modułami pokażę swój patent na transport i magazynowanie makiety.
IMG_20200723_153012_Easy-Resize.com.jpg
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
253 1 0
#85
Po dwóch miesiącach prace nad kolejnym modułem zostały ukończone. Wjazd od strony Krzyża.
IMG_20200922_133556-min.jpg IMG_20200925_091141-min.jpg IMG_20200925_091136-min.jpg
IMG_20200925_091156-min.jpg IMG_20200925_091202-min.jpg

Po skończeniu całej makiety wezmę się za wymianę budynków na takie jakie faktycznie są tam wybudowane. Na razie efekt jest zadowalający.

Przeglądając zdjęcia z terenu zacząłem się zastanawiać jak zrobić wagę i jak faktycznie ona wyglądała. Jedyne pozostałości po niej to trochę cegieł. Czyżby ważenie odbywało się na podstawie kontroli nacisków na pojedyncze osie?
DSCF8820-min.JPG

Przy okazji mały nadzór budowlany odebrał dworzec kolejowy :).
IMG_20200913_151438.jpg
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
253 1 0
#86
Dwa miesiące późnej oddaję do użytku kolejny moduł. Pozostało na nim poprawienie asfaltowej drogi i wstawienie semafora wyjazdowego. Ale to dopiero jak będę testował sterowanie.
IMG_20201109_070717_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20201109_070729_Easy-Resize.com.jpg
Przejazd kolejowy w przebudowie. Przy uzupełnianiu detali dojdzie awaryjna grzebiąca w otwartej szafie. Jak się uda to pod znakiem stopu zawiśnie tabliczka "rogatka uszkodzona".
IMG_20201109_070745_Easy-Resize.com.jpg
Peron skończę po wstawieniu semafora a ten musi najpierw dojechać :)

Teraz to zostały ostatnie 3 moduły samej stacji. Jak dobrze pójdzie makieta będzie gotowa w kwietniu. Potem sterowanie...
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
253 1 0
#87
Pierwotnie planowałem wstrzymać pracę do czasu dostawy semaforów. Te miały być z końcem jesieni i jeszcze ich nie mam. Ale dzięki opóźnieniu otrzymam nową wersję semaforów z nowym systemem montażu.

Zacznę od elektryki. Moduły stacyjne gotowe i podłączone. Pierwsze gniazdo pod kabel z pulpitu gotowe. Będą jeszcze dwa na modułach rozjazdowych ale z kablami 32 żyłowymi. Wszystkie przewody opisane tak że usuwanie ewentualnych uszkodzeń lub przeróbki instalacji nie wymagają dokumentacji papierowej.
1.jpg 2.jpg 3.jpg

Budynek dworca znalazł się na miejscu tak jak i 2 000 płytek chodnikowych. Nauczka na przyszłość: najpierw zrobić peron dopiero potem kolejny tor. Cięcie gipsowych płytek chodnikowych na pół nie wygląda najlepiej...
4.jpg 5.jpg 6.jpg

@Adam66 pierwsza scenka wklejona. Podczas siania trawy kropla zabarwionego wikolu trafiła na peron. To tutaj maskuje się błędy :) Kolejna scenka zostanie wklejona przy magazynie. Ale wszystko z czasem, najpierw wykończę teren. Przy okazji kostka do czyszczenia torów zaczęła ścierać farbę z płyt przejazdowych. Zastanawiam się czy zetrzeć ją do końca czy poprawić malowanie...
7.jpg 8.jpg 9.jpg 10.jpg 11.jpg

Pozostałe moduły zasypane tłuczniem i gotowe z jednej strony. Uzupełnienie tłucznia przy rozjeździe i w innych miejscach zrobię osadzając semafory. Przy rampie waga w trakcie budowy. Ostatecznie wybrałem produkt kotebi choć według mnie ta waga jest trochę zbyt duża jak na tą stację. Długość użyteczna torów stacyjnych wynosi 2 400 mm więc według mnie jest przyzwoicie. Przy okazji mam pytanie co do hektometrów. Jeśli jeden wypada na wysokości rampy i po tej stronie co jest rampa to umieścić go wyjątkowo po niewłaściwej stronie torów czy może na rampie?
12.jpg 13.jpg

I na koniec coś dla @MIKOT 1 czyli wizyta robocza Marchewki :)
14.jpg
 

Juras XR4Ti

Aktywny użytkownik
Reakcje
206 9 0
#89
Pierwotnie planowałem wstrzymać pracę do czasu dostawy semaforów. Te miały być z końcem jesieni i jeszcze ich nie mam. Ale dzięki opóźnieniu otrzymam nową wersję semaforów z nowym systemem montażu.

Zacznę od elektryki. Moduły stacyjne gotowe i podłączone. Pierwsze gniazdo pod kabel z pulpitu gotowe. Będą jeszcze dwa na modułach rozjazdowych ale z kablami 32 żyłowymi. Wszystkie przewody opisane tak że usuwanie ewentualnych uszkodzeń lub przeróbki instalacji nie wymagają dokumentacji papierowej.
Zobacz załącznik 805582 Zobacz załącznik 805583 Zobacz załącznik 805584

Budynek dworca znalazł się na miejscu tak jak i 2 000 płytek chodnikowych. Nauczka na przyszłość: najpierw zrobić peron dopiero potem kolejny tor. Cięcie gipsowych płytek chodnikowych na pół nie wygląda najlepiej...
Zobacz załącznik 805585 Zobacz załącznik 805586 Zobacz załącznik 805587

@Adam66 pierwsza scenka wklejona. Podczas siania trawy kropla zabarwionego wikolu trafiła na peron. To tutaj maskuje się błędy :) Kolejna scenka zostanie wklejona przy magazynie. Ale wszystko z czasem, najpierw wykończę teren. Przy okazji kostka do czyszczenia torów zaczęła ścierać farbę z płyt przejazdowych. Zastanawiam się czy zetrzeć ją do końca czy poprawić malowanie...
Zobacz załącznik 805588 Zobacz załącznik 805589 Zobacz załącznik 805590 Zobacz załącznik 805591 Zobacz załącznik 805592

Pozostałe moduły zasypane tłuczniem i gotowe z jednej strony. Uzupełnienie tłucznia przy rozjeździe i w innych miejscach zrobię osadzając semafory. Przy rampie waga w trakcie budowy. Ostatecznie wybrałem produkt kotebi choć według mnie ta waga jest trochę zbyt duża jak na tą stację. Długość użyteczna torów stacyjnych wynosi 2 400 mm więc według mnie jest przyzwoicie. Przy okazji mam pytanie co do hektometrów. Jeśli jeden wypada na wysokości rampy i po tej stronie co jest rampa to umieścić go wyjątkowo po niewłaściwej stronie torów czy może na rampie?
Zobacz załącznik 805593 Zobacz załącznik 805594

I na koniec coś dla @MIKOT 1 czyli wizyta robocza Marchewki :)
Zobacz załącznik 805595
No, niezła jatka na tej stacji...
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
253 1 0
#90
Nareszcie remont w mieszkaniu się skończył. Wykończenie jak i świeżo narodzony syn odbierają masę czasu i energii ale powoli wracam do pracy nad makietą.

Wprawdzie samej makiety jeszcze nie mam gdzie rozstawić żeby dokończyć prace modelarskie i elektrykę ale na pulpit kawałek szafki się znajdzie.
IMG_20210911_160002_Easy-Resize.com (1).jpg
IMG_20210911_180409_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20210911_180336_Easy-Resize.com.jpg
Więc zaczynam kablowanie pulpitu. Sterowanie ma się odbywać na bramkach logicznych, i będzie odpowiadać urządzeniom przekaźnikowym typu E.
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
253 1 0
#91
Pulpit okablowany. Na przyciski sygnału zastępczego i jeden dodatkowy przycisk zabrakło miejsca w tunelu kablowym Dokończę to jak zrobię "przekaźnikownię".
IMG_20211106_145757_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20211106_145720_Easy-Resize.com.jpg
Na sam pulpit poszło 400m linki i już się boję co będzie dalej. Kolory przewodów oznaczają napięcie obwodu. Czarne to 24 V a pomarańczowe to 5 V

Teraz muszę jeszcze wymyślić jak połączyć pulpit ze sterowaniem. To "tylko" 159 żył :D
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
253 1 0
#92
Powoli aczkolwiek skutecznie prace idą naprzód. Udało mi się złożyć prawie całą makietę (bez jednej skrzynki) i zrobić testy elektryki i przejezdności.
Oczywiście jest tylko jeden pojazd, który powie prawdę o działaniu polaryzacji i wszelkich innych niedoskonałości.

Nie byłbym sobą gdybym nie skorzystał i choć trochę nie pojeździł po makiecie :)
IMG_20220205_161515_Easy-Resize.com.jpg

Dla takich kadrów wato była zamawiać ludziki u @Astro
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
253 1 0
#94
Powoli do przodu. 6 modułów na 7 jest już zamknięte w transporterach. Ostatni, który zamykałem nawet nie wyszedł źle:
IMG_20220306_134245_Easy-Resize.com.jpg IMG_20220306_134220_Easy-Resize.com.jpg IMG_20220306_134257_Easy-Resize.com.jpg IMG_20220306_134212_Easy-Resize.com.jpg

Powoli muszę też zaczynać prace nad sterowaniem. I tutaj prośba o ocenę koncepcji. Ponieważ same przekaźniki ważyły by za dużo jak na mobilną makietę modułową nie wspominając o kosztach pomysł padł na oparcie zależności o bramki logiczne z jednym przekaźnikiem wykonawczym na końcu obwodu. Przykład obwodu przekaźnika sygnałowego poniżej. Obok ten sam obwód ale w wersji w pełni przekaźnikowej.
S1.JPG S01a.png
Idea jest taka żeby bramki AND wykorzystać jak styki przekaźników. Bramki z otwartym kolektorem żeby można je było łączyć bezkarnie w szeregu nadając obwodowi logikę urządzeń typu E. Sama logika nie jest problemem natomiast pojawia się kwestia czy tak zbudowany obwód logiczny będzie w ogóle działał?
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
273 2 1
#95
Bramki - brakuje ci rezystorow podciagajacych na wyjsciach bramek. Tam gdzie sie laczy kilka wyjsc wystarczy 1 rezystor. Nie podoba mi sie ten uklad z tranzystorem, przy elemencie NPN podlaczonym w ten sposob bramki ci go nie otworza. W zalaczeniu moja propozycja tego fragmentu narysowana na szybko. Mozna tez to zrobic na mosfetach, NMOS zastepuje NPN, PMOS zastepuje PNP. Poza tym uklad wyglada ok ale proponuje przetestowac na plytce stykowej przynajmniej 1 kompletna galaz.
bramki.png
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
253 1 0
#96
Czyli tak będzie lepiej:
S.JPG
Nie rozumiem tylko tego co napisałem na czerwono. Czy zamiast do ziemi emiter BC547 nie powinien być podłączony do - 24V?

Przy okazji dodam informacyjnie. Na kolei prąd płynie odwrotnie i bezpieczniki zakłada się na przewodach - a szyna zbiorcza jest na +
 
Reakcje
23 1 1
#97
Generalnie wyjść bramek nie lączy się równolegle z powodu przepływu dużych prądów skrośnych pomiędzy wejściami .W twoim przypadku należałoby zastosować :
- bramkę OR która spinałaby każde wyjście z bramek a wyjście tego OR'a sterowała kluczem tranzystorowym
- bramki AND z otwartym kolektorem + rezystor podciągający
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
273 2 1
#98
uziemienie = w tym programie do rysowania symbol masy, zero wolt, minus zasilania, tutaj wspolny dla zasilania bramek i zasilania przekaznika
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
253 1 0
#99
To rozbijając problem na dwa osobne zagadnienia:
1. budowa złożonego układu logicznego na bazie bramek logicznych
2. Załączenie przekaźnika 24V po otrzymaniu logicznej jedynki na końcu układu bramek

dla zagadnienia nr 1 muszę wziąć pod uwagę złożoność obwodów przekaźnikowych w urządzeniach SRK. Dla przykładu poniżej dwa obwody przekaźnikowe dla tej makiety, które przerabiam na bramki. Tam gdzie przy symbolu styku jest symbol grzybka tam jest styk mechaniczny w pulpicie kostkowym.
H02.png U02.png

Aby rozwiązanie było możliwie uniwersalne (prefabrykacja i zastępowalność płytek) zastanawiam się nad połączeniem każdego wejścia przez rezystor do +5V. Jeśli dobrze zrozumiałem ideę rezystora podciągającego to ustabilizuje mi logiczną jedynkę na każdym wejściu.

Generalnie wyjść bramek nie lączy się równolegle z powodu przepływu dużych prądów skrośnych pomiędzy wejściami.
Co zaś tyczy się równoległego połączenia wyjść z kilku bramek to zamiast bramki OR (których potrzeba będzie sporo) prostszym i tańszym rozwiązaniem będzie zastosowanie diod prostowniczych na wyjściach, które potem się łączą. Pojęcia prądów skrośnych w tym przypadku nie rozumiem ale podejrzewam, że chodzi o problem pojawienia się 1 na wyjściu, na którym powinno być 0. Dioda uniemożliwi "cofnięcie" się prądu do wejścia a rezystor podciągający za połączeniem obwodów ustabilizuje sygnał przed wejściem na kolejną bramkę lub tranzystor.

Pozostaje jeszcze zagadnienie nr 2.
Jeśli tak jak rysowałem w wersji poprawionej z drugim tranzystorem podłączę rezystor 10k ohm na zacisku ujemnym cewki przekaźnika to nic mi nie da. Wydaje mi się, że skoro bezpiecznik jest na minusie to wyjście na rezystor muszę zrobić na zacisku dodatnim cewki przekaźnika.

Jeśli piszę głupoty lejcie mnie po łbie bo elektronik ze mnie słaby :)