• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Biernatowo

OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
251 1 0
To tylko typ E. Gdybym robił przebiegowe nastawianie przebiegów to by było bogato.

Ale spokojnie. W planie jest uruchomienie przejazdu kolejowego na makiecie (sterowany z pulpitu dróżnika) i oczywiście uzależnienie w przebiegach. Tam jednak jest na razie zbyt wiele niewiadomych i brak projektu na to rozwiązanie. Ale pewne jest jedno - to też będzie zrobione.
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
251 1 0
@Akcesoria do makiety to wcale nie jest takie trudne. Album urządzeń przekaźnikowych typu E istnieje od lat 60-tych. Reszta to uproszczenie pod kątem makiety. Tutaj nie ma obwodów nastawczych z prawdziwego zdarzenia czy obwodów świateł semaforów. To upraszcza też inne obwody. Trochę też pomaga, że zawodowo siedzę w branży SRK ale tylko ociupinkę :).
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
251 1 0
To mogę podsumować co zrobiłem bo większość roboty na ten etap jest za mną:
1. Poprawiono przyłącze zasilania. Zamiast podłączanego byle kabelka z wyprowadzeniem przez zwykłą dziurę jest normalne gniazdo;
2. Założyłem amperomierze na przednich drzwiach. Da mi to bieżący podgląd na obciążenie przetwornic;
3. Ta białą skrzynka po prawej to urządzenie do załączania makiety. Dzięki temu prostemu układowi makieta włącza się bez sygnalizacji rozprucia i bez utwierdzonych przebiegów. Muszę jeszcze zmienić jeden przełącznik na przełącznik kluczykowy a drugi przełącznik zamienić na przycisk i będzie ok. Ale mogę zaplombować przyciski;
4. Dołożyłem przekaźnik czasowy i migowy (ten akurat mnie szczególnie cieszy) i mam sprawdzone obwody sygnału zastępczego oraz sygnalizację rozprucia rozjazdu;
5. Diody prostownicze, które były wcześniej założone na złączkach instalacyjnych zostały zamienione na złączki z wbudowanymi diodami prostowniczymi;
6. Założyłem nowe gniazda RJ45 i wszystko zbiera się w module przy boosterze. Tam wyjścia na booster są dwa. Pierwsze dla pełnego połączenia i drugie na potrzeby imprez z podłączonym tylko pinem 1 i 6.
2 z zaznaczeniem.jpg

5_Easy-Resize.com.jpg

1_Easy-Resize.com.jpg

6_Easy-Resize.com.jpg


Stwierdziłem, że dodatkowych gniazd na powiązanie z przejazdem czy blokadą C na razie nie założę. Pierwsze co to trzeba te elementy zbudować a dopiero potem wiązać je z przekaźnikownią.
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
251 1 0
Biorę się za projekt przejazdu kolejowego. Do bardziej doświadczonych mam pytanie. Polecicie jakieś czerwone miniaturowe diody, które będą się nadawały do założenia na drągu rogatkowym? Najlepiej z fabrycznie założonymi przewodami.

Planuję prosty jak na kolej ale złożony jak na model pulpit przejazdowy, który umożliwi sterowanie przejazdem prawie jak w rzeczywistości wraz z powiązaniem go w przebiegach i prostą diagnostyką. Szczegóły jak zawsze przy realizacji. Na razie kompletuję projekt i materiał.
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
251 1 0
Bogos ma wszystkie elementy do budowy przejazdu kolejowego, sygnalizację, szlabany i elektronikę.

https://bogos.pl/
Dzięki za podpowiedź ale trochę inaczej to ogarnę. Pulpit już mam i tak:
1. Osobny przycisk zamykania i otwierania
2. Przełączniki kluczykowe olicznikowane od otwierania awaryjnego (omija utwierdzenie przejazdu) i od zamykania awaryjnego (pomija czas wstępnego ostrzegania)
3. Lampki sygnalizujące:
- stan otwarty
- stan zamknięty
- stan pośredni
- stan ostrzegania (działanie sygnalizatorów drogowych)
- otrzymanie polecenia utwierdzenia
- utwierdzenie przejazdu
- uszkodzenie kat. 1
- uszkodzenie kat. 2

Więc bogato i ciekawie ale projektowo zabawnie.
 
OP
OP
T

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
251 1 0
Na pierwszy ogień układ kontroli działania elementu. Dla określania czy element działa. Zestyk przekaźnika OST załącza element jak i wyjście dopiero gdy ten ma być w stanie ostrzegania.

I tak wiem wymaga odrobiny dopracowania ale co do zasady powinno działać. Tego typu układy będą potrzebne do:
- Sygnalizatory drogowe (2 sztuki zasilane 12V DC - przy połączeniu szeregowym działają na 24V)
- Latarki drągów (3 połączone szeregowo diody czerwone na drąg)
- być może sygnalizator akustyczny.

Biorąc pod uwagę, że moja wiedza z elektroniki jest godna ubolewania to w zakresie elektroniki recenzja i podpowiedzi zawsze się przydadzą.
UKD.jpg
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.074 6 2
Jestem w szoku, nie sądziłem, że ktoś jeszcze oprócz mnie robi współcześnie sterowanie na przekaźnikach :eek: Coś wspaniałego :love: Naprawdę gratuluję, bo ja u siebie też przy takiej instalacji narobiłem się jak głupi ;)
 
Ostatnio edytowane:

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.074 6 2
https://forum.modelarstwo.info/threads/stacja-graniczna-de-nl.60726/

Może nie jest aż tak estetycznie jak u Ciebie, co nie zmienia faktu, że pracuje tu ponad 70 różnych przekaźników, a sygnały również wyświetlają się automatycznie w zależności od drogi przebiegu. Z tym że u mnie całość symuluje urządzenia mechaniczne scentralizowane, a nie pulpit :) Jest oczywiście sprawdzanie drogi przebiegu, utwierdzanie przebiegu, a nawet będą bloki elektromechaniczne (aktualnie jeszcze nie skończone, więc chwilowo spięte na krótko). Jeśli Cię zaciekawi to obserwuj, za niedługo będę wrzucał dość dużą aktualizację, bo od ostatniego posta sporo rzeczy przybyło :)