• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Analog a osobne sterowanie.

OP
OP
C
Reakcje
6 0 3
#61
Ja czegoś nie rozumiem, może czegoś nie doczytałem. Jak to jest możliwe, że pociągi jadą w przeciwnych kierunkach przy zasilaniu analogowym bez rozdzielenia obwodów i oddzielnego zasilania dla każdego kierunku? Czy jedna lokomotywa ma odwrócone bieguny zasilania silnika? Modele fabryczne postawione na jednym torze, zasilanym z jednego zasilacza, powinny jechać w tym samym kierunku.
Dokladnie, specjalnie obróciłem w jednej lokomotywie bieguny, aby mogły się mijać po drodze.
Jeszcze pytanie odnośnie przekaznikow monostabilnych, bo w wyszukiwarce jest tego pełno, ile powinien mieć pinów przekaznik, którego potrzebuje?
 

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
135 0 0
#62
Dobry wieczór,

Przekaźniki powinny mieć 8 wyprowadzeń.
2 wyprowadzenia to cewka.
2x 3 wyprowadzenia to styki przełączne.

Przy czym uwaga - są przekaźniki z jednym stykiem przełącznym, które mają po dwa wyprowadzenia do każdego styku.
Nie wiem, gdzie Kolega szuka tych przekaźników, ale międzynarodowe oznaczenie konfiguracji styków to "DPDT".
Zasilanie cewki 5V DC.
Poniżej link do TME (dystrybutor elementów elektronicznych), gdzie wybrałem możliwe do zastosowania przekaźniki:

Link TME przekaźniki

Z poważaniem,
Maxxc
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.598 558 30
#63
Nie wiem, jak się liczy "piny" w przekaźniku, ale z rysunku kolegi @Maxxc wnioskuję, że przekaźnik monostabliny musi mieć co najmniej dwa styki łączące w stanie biernym i rozłączające w stanie czynnym (wzbudzonym).

Edycja: Kolega @Maxxc był szybszy i bardziej precyzyjny. ;) Oczywiście, oprócz wyprowadzeń do styków, konieczne są wyprowadzenia do cewki. Jeżeli styki są przełączne, to faktycznie potrzeba w sumie 8 wyprowadzeń, ale tu wystarczą styki łączące w stanie czynnym - ale nie wiem, czy takie przekaźniki w ogóle teraz są. Ja się o przekaźnikach uczyłem pół wieku temu i były to trochę większe przekaźniki, stosowane w prawdziwych obwodach sterowania ruchem kolejowym.
 

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
135 0 0
#64
Dobry wieczór,

Tak, tutaj wystarczą dwa styki rozwierne.
Przy czym, jeżeli chcemy obsłużyć jeszcze sygnalizację świetlną, to potrzebujemy dodatkowo przekaźnik ze stykiem przełącznym.
Przeważnie na rynku są dostępne przekaźniki z konfiguracją styków "zwierne" lub "przełączne". Warto zatem kupić przekaźniki z dwoma stykami przełącznymi, bo w razie konieczności dokonania zmian można wykorzystać styki w inny sposób.

EDIT:

Ja się o przekaźnikach uczyłem pół wieku temu i były to trochę większe przekaźniki, stosowane w prawdziwych obwodach sterowania ruchem kolejowym.
Akurat testowane w tym wątku przekaźniki R15 były właśnie "kolejowe" (specjalne wykonanie z napięciem cewki 24/42V), zdemontowane z urządzenia, które przepracowało wiele lat w lokomotywie. To nie USRK, ale blisko. ;)


Z poważaniem,
Maxxc
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.598 558 30
#65
Przekaźniki srk są znacznie większe i cięższe, ich masa dochodzi do kilku-kilkunastu kilogramów (starego typu przekaźniki indukcyjne, stosowane do obwodów torowych). ;) Ale trochę odchodzimy od tematu...
 
OP
OP
C
Reakcje
6 0 3
#66
Reasumując,mam przekaźniki bistabilne dwucewkowe,diody prostownicze, kondensatory i nie wiem co jeszcze,więc musze dokupić przekaźniki DPDT i wszystko wraz z sygnalizacja będzie działać?
 

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
135 0 0
#67
Dzień dobry,

Kolega musi dokupić cztery przekaźniki monostabilne z dwoma stykami przełącznymi (DPDT) z napięciem cewki 5V.
Formalnie będzie potrzebne jeszcze około 10 diod (szklanych - takich, jak Kolega zastosował najpierw w swojej lokomotywie), albo 1N4007.
I to powinno być wszystko.

Sygnalizatory jak Kolega ma/będzie mieć zasilane? Z tych samych 5V, co przekaźniki, czy też z innego źródła zasilania?
Jeżeli sygnalizatory są diodowe, to czy mają zabudowane rezystory, lub też czy Kolega ma takie rezystory "luzem"?

Z poważaniem,
Maxxc
 
OP
OP
C
Reakcje
6 0 3
#68
Kolega musi dokupić cztery przekaźniki monostabilne z dwoma stykami przełącznymi (DPDT) z napięciem cewki 5V.
Formalnie będzie potrzebne jeszcze około 10 diod (szklanych - takich, jak Kolega zastosował najpierw w swojej lokomotywie), albo 1N4007.
I to powinno być wszystko.
Oki, to już sobie robię zamówienie.
Sygnalizatory jak Kolega ma/będzie mieć zasilane? Z tych samych 5V, co przekaźniki, czy też z innego źródła zasilania?
Zasilanie raczej te same co przekaźniki, powinno starczyć.
Jeżeli sygnalizatory są diodowe, to czy mają zabudowane rezystory, lub też czy Kolega ma takie rezystory "luzem"?
Semafory mają wspólną anodę. Reszta przewodow posiada rezystory.
 
OP
OP
C
Reakcje
6 0 3
#69
Niestety z braku czasu, i innych priorytetów, nie dołożyłem jeszcze semaforów, jak tylko znajduje chwilę, to dłubie coś w innej części, bo co chwilę coś zmieniam, i w sumie nadal całokształt nie ma jeszcze finalnego wyglądu. Ale ostatnio gryzę się z dcc. To znaczy mam chrapkę, i wiem że w końcu to nastąpi, zwłaszcza że wiem już, że mogę moje stare loki przerobić na dcc. Natomiast pojawia mi się pytanie, czy jak już wszystko będzie działać w dcc, to czy mój układ zabezpieczający nie będzie kolidował z pracą w dcc? Chodzi mi o to, czy jak lok, który ma nagle odcięcie prądu, oczywiście stanie, ale czy ruszy po ponownym powrocie tego zasilania na odcinku izolowanym? czy będę musiał ponownie mu zadać prędkość na manipulatorze?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.598 558 30
#70
System zabezpieczenia polegający na nagłym odcinaniu zasilania to nie najlepsze rozwiązanie przy sterowaniu cyfrowym. Pociąg oczywiście stanie po odcięciu zasilania i ruszy po powrocie zasilania, ale będzie to wyglądało bardzo nienaturalnie, zwłaszcza przy zatrzymywaniu. Jeżeli w trakcie przerwy zasilania nie zmieni się położenia manipulatora, to po powrocie zasilania lokomotywa powinna ruszyć, ale jeżeli ma dekoder z dźwiękiem, to może to chwilę potrwać.
 
OP
OP
C
Reakcje
6 0 3
#71
dziękuję za szybką odpowiedź, fakt, to nie wygląda naturalnie, z czasem kupię wszystko co potrzebne, to narazie początki, więc chcę zacząć najtańszym kosztem, więc i dekodery będą bez dźwięku, a potem z czasem może uda mi się osiągnąć coś więcej. Póki co najważniejsze dla mnie, że nic nie grozi dekoderom, i że nie będzie problemów z automatyzacją w tym przypadku. Pozdrawiam.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.598 558 30
#72
Czy nic nie grozi dekoderom, to nie wiem. Teoretycznie powinny być na coś takiego odporne, bo w końcu to się zdarza z różnych powodów, chociażby z powodu zabrudzeń szyn czy kół. Ale pewnie zdrowe to nie jest i lepiej tego unikać.