• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Ambitne plany, zobaczymy jak wyjdzie - tym razem w wielkości N

OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#42
Nie wiem czy ta informacja się przebiła, ale mam już wszystkie potrzebne normalne tory w skali N. Wybrałem Peco code 55. A moje ostatnie pytanie dotyczyło torów do ewentualnej wąskotorówki w lesie czyli H0f czy tam H0i.
 

Misiek

Znany użytkownik
H0m
NAMR
Reakcje
6.906 148 0
#43
1. 6,5mm to jeden metr w N, tak mniej więcej. Amerykańska miała być ta kolejka a tam podstawą było 3 stopy - 91cm :D
2. Tak. Jednakowoż drukowałem też testowo same "podkłady" celem osadzenia w nich szyn
3. 6 albo 7mm silnik 3 voltowy. Są dostępne przeróbki na 12 volt, ....
4.... a także na ucyfrowienie (są dostępne przeróbki). aczkolwiek uważam, że nie ma sensu bo po takim odcinku kolejki tartacznej wystarczy jak się będzie poruszać jedna lokomotywka
5. "projekt i druk własny na podstawie jakiegoś "podobnego" amerykańca.
,
 
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#45
Trochę to duże jak na N-kę. A jakich rozmiarów są Twoje loki? Bo te z Buscha są prawie takie same jak regularne lokomotywy w N-ce.

A co sadzicie o skali Nf (3,75 mm)? Jakieś 60 cm w realu bardziej mi się kojarzy z kolejka leśną. Widzę, że w sprzedaży są tory, loki i wagoniki ale czy ktoś próbował tym jeździć? Bo na stronie:
https://spur-n-teile.de/feldbahn-system-nf/
proponują modele statyczne. I tak myślę, że nawet gdyby udało się jakoś rozwiązać kwestie napędu (taki silniczek znalazłem) to trzeba by te maleństwa jakimś magnesem utrzymywać na torach jak to jest np. w skali H0f.

silniczek 1.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#46
OK, czyli rozumiem, że mają być urządzenia srk mechaniczne, ale z sygnalizacją świetlną. W takiej sytuacji muszą być dwie nastawnie, na obu końcach stacji. Spróbuję coś naszkicować, ale dopiero za tydzień, bo teraz wyjeżdżam na parę dni.
Nie wiem, czy kolega Andrzej miał czas pomyśleć nad moją sygnalizacją i jeśli nie to dobrze, bo muszę chyba obniżyć loty. Wydaje mi się, że klasyczna sygnalizacja świetlna jest prostsza w wykonaniu i byłaby wystarczającą jak na początek wiec, jeśli mogę prosić o sugestie, to będę bardzo wdzięczny. Planuje zacząć prace wkrótce i jak myślicie, czy te plany, które tu przedstawiłem, wystarczą, żeby przejść to fazy wykonania? Mam zamiar zacząć od części, na której jest stacja, czyli tej na gorze obrazka. Na wszelki wypadek załączam ponownie plany ze elementami zagospodarowania przestrzennego i bez i jeśli nie będzie sprzeciwu, to proszę przenieść ten wątek do działu „buduję”.

plan10.jpeg
plan10 bud.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.968 629 30
#47
Nie wiem, czy kolega Andrzej miał czas pomyśleć nad moją sygnalizacją i jeśli nie to dobrze, bo muszę chyba obniżyć loty. Wydaje mi się, że klasyczna sygnalizacja świetlna jest prostsza w wykonaniu i byłaby wystarczającą jak na początek wiec, jeśli mogę prosić o sugestie, to będę bardzo wdzięczny.
No faktycznie, jeszcze do tego się nie zabrałem. Ale mam kilka pytań.
1) Co Kolega ma na myśli pisząc "klasyczna sygnalizacja świetlna" i dlaczego miałaby być prostsza od tego, o czym mówiliśmy wcześniej tzn. od sygnalizacji świetlnej przy mechanicznych urządzeniach srk?
2) Czy te dwie linie 1-torowe (jedna stanowiąca jakby skrót pozwalający ominąć dłuższą pętlę po prawej stronie na dole i druga, na górze po prawej) to mają być normalne linie, czy jakieś bocznice fabryczne lub coś podobnego?
3) Do czego służą ślepe tory na dole w prawej części makiety? Czy to ma być jakiś terminal ładunkowy? Układ torowy tego jest bardzo nierealistyczny i moim zdaniem wymaga zmian, zależnych od funkcji, jakie mają tam być realizowane.
 

Misiek

Znany użytkownik
H0m
NAMR
Reakcje
6.906 148 0
#48
Ja bym olał zaznaczone fragmenty
raz, że się np. dublują z tymi przy stacji, dwa, że są upierdliwe w eksploatacji
plus wymóg modułu petli. niby nic ale...

no i ten pkt 3 także do przerobienia,
3) Do czego służą ślepe tory na dole w prawej części makiety? Czy to ma być jakiś terminal ładunkowy? Układ torowy tego jest bardzo nierealistyczny i moim zdaniem wymaga zmian, zależnych od funkcji, jakie mają tam być realizowane.
 

Załączniki

OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#49
1) Co Kolega ma na myśli pisząc "klasyczna sygnalizacja świetlna" i dlaczego miałaby być prostsza od tego, o czym mówiliśmy wcześniej tzn. od sygnalizacji świetlnej przy mechanicznych urządzeniach srk?
Jeśli dobrze rozumiem to kierowanie ruchem poprzez sygnalizacje świetną niekoniecznie wymaga wykonywania pędni. I takie uproszczenie mam na myśli.

2) Czy te dwie linie 1-torowe (jedna stanowiąca jakby skrót pozwalający ominąć dłuższą pętlę po prawej stronie na dole i druga, na górze po prawej) to mają być normalne linie, czy jakieś bocznice fabryczne lub coś podobnego?
Obydwie maja być liniami normalnymi.

3) Do czego służą ślepe tory na dole w prawej części makiety? Czy to ma być jakiś terminal ładunkowy? Układ torowy tego jest bardzo nierealistyczny i moim zdaniem wymaga zmian, zależnych od funkcji, jakie mają tam być realizowane.
Myślałem o torach gdzie można odstawić wagony przed lub po załadunku w tartaku/magazynie.
 
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#50
Ja bym olał zaznaczone fragmenty
raz, że się np. dublują z tymi przy stacji, dwa, że są upierdliwe w eksploatacji
plus wymóg modułu petli. niby nic ale...
Pozioma część jest pomyślana tak, żeby mogla być używana niezależnie od części, która jest pionowa (i rozłączana), dlatego potrzebuje tego jednotorowego szlaku w celu ominięcia dużej pętli. Moim zdaniem moduł pętli nie jest tu potrzeby bo układ nie generuje zwarcia ale może czegoś nie rozumiem.

no i ten pkt 3 także do przerobienia,
Tak, oczywiście. Narysowałem te tory w celu odstawiania wagonów przed lub po załadunku w tartaku/magazynie i czuje, że coś jest nie tak ale nie bardzo wiem co.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.968 629 30
#51
Jeśli dobrze rozumiem to kierowanie ruchem poprzez sygnalizacje świetną niekoniecznie wymaga wykonywania pędni. I takie uproszczenie mam na myśli.
Tak, ale same pędnie nie mają niczego wspólnego z sygnalizacją. Kolega napisał, że "klasyczna sygnalizacja świetlna" jest prostsza, więc spytałem, co to jest "klasyczna sygnalizacja świetlna" i dlaczego miałaby być prostsza od sygnalizacji świetlnej z urządzeniami mechanicznymi. Otóż tu muszę kolegę @Mario rozczarować. Jeżeli pod pojęciem "klasyczna sygnalizacja świetlna" rozumiemy typowe urządzenia srk przekaźnikowe, to sygnalizacja świetlna w takich urządzeniach jest zwykle bardziej rozbudowana, niż sygnalizacja świetlna przy urządzeniach mechanicznych. Przede wszystkim więcej jest tarcz manewrowych, ponieważ przy urządzeniach mechanicznych tarcze manewrowe stosuje się w wyjątkowych sytuacjach, podczas gdy przy urządzeniach przekaźnikowych tarcze manewrowe stosowane są powszechnie. Po drugie, w urządzeniach przekaźnikowych zasadą jest tzw. banalizacja torów, co oznacza semafory wyjazdowe w obu kierunkach z każdego toru stacyjnego oraz semafory wjazdowe z obu torów szlakowych (lewego i prawego), więc więcej będzie także semaforów. Natomiast faktem jest, że przy urządzeniach przekaźnikowych odpadają pędnie, poza tym zwykle jest jedna nastawnia - w urządzeniach mechanicznych muszą być dwie nastawnie. To tak w wielkim skrócie.
Pozioma część jest pomyślana tak, żeby mogla być używana niezależnie od części, która jest pionowa (i rozłączana), dlatego potrzebuje tego jednotorowego szlaku w celu ominięcia dużej pętli.
W takiej sytuacji ta jednotorowa linia powinna być wprowadzona do głównej stacji tak, by dało się z niej wjechać na wszystkie tory stacyjne, a nie tylko na jeden.
Moim zdaniem moduł pętli nie jest tu potrzeby bo układ nie generuje zwarcia ale może czegoś nie rozumiem.
Dobrze kolega @Mario sądzi, nie potrzeba modułu pętli, bo pętli tu nie ma. Jest po prostu zamknięcie "kółka" torów krótszą drogą.
 
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#52
Podziwiam wiedze kolegi i bardzo dziękuję za wyjaśnienia. Hmmm, czyli może jednak sygnalizacja kształtowa jest jednak prostsza... Czuję się lekko skołowany, wiec lepiej pójdę się przespać.
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
565 10 0
#53
Sygnalizacja kształtowa jest po prostu piękna, choć może być tak samo skomplikowana jeśli chodzi o ustawienia jak i świetlna :)
Ja bym się na miejscu kolegi wybrał na stację gdzie jeszcze takowa istnieje i pociągi jeżdżą i chwilę pooglądał, w dzień i wieczorem jak latarnie świecą.
 
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#54
Sygnalizacja kształtowa jest po prostu piękna
Pełna zgoda. W moim dzieciństwie i młodości tylko taka była. Do tej pory pamiętam odgłos zmieniającego położenie ramienia semafora oraz "śpiew"cięgien w czasie tych zmian i nie tylko. Eeeehhh live ;)

Moimi problemami są niedostateczny poziom wiedzy (dlatego zawracam Wam głowę na tym forum) i umiejętności modelarskie. Niemniej jednak czerpię dużo przyjemności ze zgłębiania tego obszaru życia tym bardziej, że do tej pory nie miałem na to czasu.
 
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#55
3) Do czego służą ślepe tory na dole w prawej części makiety? Czy to ma być jakiś terminal ładunkowy? Układ torowy tego jest bardzo nierealistyczny i moim zdaniem wymaga zmian, zależnych od funkcji, jakie mają tam być realizowane.
Myślałem o torach gdzie można odstawić wagony przed lub po załadunku w tartaku/magazynie.
Takie coś wymyśliłem. Czy idę w dobrym kierunku?


N 10.2.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.968 629 30
#56
Takie coś wymyśliłem. Czy idę w dobrym kierunku?
Niestety, nie bardzo. Rozumiem, że ma być to bocznica tartaku, gdzie drewno będzie ładowane na wagony i ew. będą rozładowywane wagony z jakimiś dostawami materiałów dla tego tartaku. Jeżeli tak, to przede wszystkim trzeba się zastanowić, jak ta bocznica miałaby być obsługiwana. Nie ma tam miejsca, żeby urządzić wewnętrzną stację zakładową, na którą mogłyby wjeżdżać pociągi wprost ze szlaku, a potem być stamtąd wyprawiane na szlak. W tej sytuacji musi to być na zasadzie bocznicy szlakowej, na którą i z której wagony będą podstawiane i zabierane albo przez pociąg zbiorowy, albo jako pociągi bocznicowe z najbliższej stacji. Tartak może mieć własną lokomotywkę manewrową, albo manewry będą wykonywane lokomotywą pociągową. Od przyjętych założeń będzie zależał układ torowy bocznicy. Jak rozumiem, tory ładunkowe to te w górnej części bocznicy, a tory dolne miałyby ew. służyć do odstawienia wagonów - ale to wymaga własnej lokomotywy i odpowiedniej modyfikacji układu torów. Taka bocznica jest zwykle obsługiwana przez pociągi jadące w jednym kierunku, w tym wypadku z góry na dół. Wobec tego zupełnie zbędne są połączenia obu torów szlakowych (cztery rozjazdy ze skrzyżowaniem w środku). Jeżeli kolega @Mario zdecyduje się na jakieś rozwiązanie (z własną lokomotywą tartaku lub bez, z torami odstawczymi lub bez), to spróbujemy coś pokombinować. ;)

A na razie na szybko naszkicowałem rozmieszczenie sygnalizatorów na głównej stacji w trzech wersjach: 1) z urządzeniami srk mechanicznymi i sygnalizacją kształtową, 2) z urządzeniami srk mechanicznymi i sygnalizacją świetlną i 3) z urządzeniami srk przekaźnikowymi (elektrycznymi) i sygnalizacją świetlną. Nie chciało mi się na razie numerować torów i nanosić oznaczeń sygnalizatorów, na to przyjdzie czas, jak zdecydujemy się na jedną wersję. Oprócz semaforów, przy torach szlakowych, w odpowiedniej odległości przed semaforami wjazdowymi muszą stać tarcze ostrzegawcze. Na rysunkach wskazano, jakie tarcze ostrzegawcze są potrzebne. Zmodyfikowałem wjazd na stację z linii 1-torowej tak, by można było z niej wjechać na wszystkie tory stacyjne i z każdego toru dało się wyjechać na tę linię - w innym wypadku zabawa przy odłączonej dolnej części makiety (o czym pisał kolega @Mario) byłaby praktycznie niemożliwa.

1) Stacja z urządzeniami srk mechanicznymi i sygnalizacją kształtową. Tory główne zasadnicze są jednokierunkowe, tory dodatkowe są dwukierunkowe. Tory szlaku 2-torowego są jednokierunkowe, więc semafory wjazdowe są tylko z prawego toru. Podobnie ze stacji nie ma wyjazdów na lewy tor szlakowy. Jazda lewym torem szlakowym (torem niewłaściwym wg dawnej terminologii, obecnie jazda torem szlakowym w kierunku przeciwnym do zasadniczego) jest możliwa tylko w wyjątkowych sytuacjach, na specjalnych zasadach (nie na sygnały na semaforach). Na stacji konieczne są dwie nastawnie, na obu końcach stacji. Od nastawni biegną pędnie do wszystkich zwrotnic i wykolejnic oraz do semaforów w okręgu nastawczym danej nastawni.

stacja główna 1 - srk mech z sygn kształtową.jpg


2) Stacja z urządzeniami srk mechanicznymi i sygnalizacją świetlną. Semafory kształtowe zostały zastąpione semaforami świetlnymi, dodano sygnalizatory ze światłem czerwonym i sygnałem zastępczym przy wjazdach z lewego toru szlakowego. Zasady ruchu bez zmian. Zlikwidowane są pędnie do semaforów, pozostają pętle do zwrotnic i wykolejnic.

stacja główna 2 - srk mech z sygn swietlną.jpg


3) Stacja z urządzeniami srk przekaźnikowymi (elektrycznymi) i sygnalizacją świetlną. Zarówno zwrotnice i wykolejnice, jak i sygnalizatory są nastawiane elektrycznie. Jest jedna nastawnia, obsługująca całą stację. Wszystkie tory stacyjne i szlakowe są dwukierunkowe. Dodane są pełne semafory wjazdowe z lewych torów oraz tarcze manewrowe wszędzie tam, gdzie są potrzebne.

stacja główna 3 - srk przek z sygn swietlną.jpg


Na rysunkach pominięto wykolejnice, a na semaforach świetlnych nie ma wskaźników W 24, sygnalizujących wyjazd na tor szlakowy w kierunku przeciwnym do zasadniczego. Pominięto także sygnały Z 1 na kozłach oporowych oraz wszelkie wskaźniki, jakie powinny być na stacji (przede wszystkim W 4 i W 5).

Kwestii tego, które semafory mogą wskazywać jakie sygnały, na razie nie wyjaśniam, wrócimy do tego później.
 
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#57
Wielkie, ogromne podziękowania dla kolegi @Andrzej Harassek. Tego to się nie spodziewałem! Trzy wersje do wyboru - aż mnie zatkało na trzy dni i czułem się trochę jak pewien osiołek . I chociaż nie padłem jeszcze to mam tak jak on: „I to pachnie i to nęci” To może powinienem zrobić trzy makiety…? Ale nie chce skończyć jak ten osiołek, więc:

1) Stacja z urządzeniami srk mechanicznymi i sygnalizacją kształtową
Sentymentalnie, jest mi najbliżej do semaforów kształtowych i podoba mi się konieczność wykonania dwóch nastawni. Praktyczna niemożność wyjazdu na lewy tor szlakowy jak najbardziej mi odpowiada i jak myślę zwiększy radość z zabawy. W dodatku nie najgorzej wyglądające semafory kształtowe i tarcze ostrzegawcze Viessmanna są do kupienia. Martwi mnie jednak to czy będę potrafił wykonać wszystkie elementy na zadowalającym poziomie. Jeśli macie jakieś doświadczenia z wykonania urządzeń srk mechanicznych w skali N to proszę podzielcie się nim, bo nie chce porywać się z motyka na słońce. W Waszym odczuciu, o ile trudniej jest wykonać pędnie w porównaniu do H0?​

2) Stacja z urządzeniami srk mechanicznymi i sygnalizacją świetlną
Sygnalizacja świetlna zawsze była dla mnie drugim wyborem a w tym wariancie i tak występują pędnie do zwrotnic więc to chyba niewiele zmienia w sensie wykonania. I chociaż oryginalnie ta wersja wydawała mi się odpowiednia to chyba jednak odpada.​

3) Stacja z urządzeniami srk przekaźnikowymi (elektrycznymi) i sygnalizacją świetlną
Ten wariant podoba mi się głównie ze względu na obecność tarcz manewrowych. Od dziecka fascynowały mnie te małe „semafory” z nietypowymi kolorami świateł. Myślę, że jest to duże urozmaicenie makiety. Problemem może być pozyskanie odpowiednich, nieprzeskalowanych semaforów, tarcz ostrzegawczych i manewrowych, bo nie widzę ich w handlu.​

Do tego moim marzeniem jest makieta z taborem PKP i polskich motywach osadzona gdzieś pod koniec lat 80-tych i 90-tych ubiegłego wieku i wtedy realizuje opcje nr 1. Problemem jest brak taboru, bo ten powszechnie dostępny jest prawie w całości wykonany dla epoki VI. To skłaniało by mnie do wyboru opcji nr 3. Czyli w chwili obecnej nie wiem na co się zdecydować.

Co do przebiegu szlaków to jest jeden problem: przesuniecie szlaku jednotorowego do poprawnego przebiegu powoduje, że znajduje się on na innej części makiety. Na rysunku zaznaczyłem na czerwono, dokąd sięga ta cześć i to ograniczenie jest jedynym powodem, dla którego umieściłem go w tym niepoprawnym miejscu. W zamierzeniu chciałem mieć możliwość (chociaż mocno ułomną) jeżdżenia po kole w tej części makiety. Nie wiem czy w ogóle istnieje poprawne rozwiązanie mojego problemu na tej przestrzeni, ale może coś poradzicie.

stacja główna 1 - srk mech z sygn kształtową.jpg


Chciałbym tez wyjaśnić, że obecnie omawiana część makiety ze stacją jest pierwsza fazą wykonania całości makiety zawierającą też obszary pozyskiwania drewna, tartakiem, leśniczówką itp. Bardzo też doceniam chęć pomocy kolegi @Andrzej Harassek w zaplanowaniu i stworzeniu czegoś sensownego. Najbardziej dla mnie pociągającą wersją jest ta z własną lokomotywką manewrową. Może powinienem rozważyć inne zaplanowanie szlaków, żeby dało się urządzić wewnętrzną stację zakładową, ale to chyba jest mało realistyczne.

Pozdrawiam kolegów i proszę o porady, podzielenie się doświadczeniem a może i źródłami, które pomogłyby mi zdecydować w która stronę iść biorąc pod uwagę marzenia versus możliwości.
 
Ostatnio edytowane:

MisioPas

Aktywny użytkownik
Reakcje
723 6 1
#58
"moim marzeniem jest makieta z taborem PKP i polskich motywach osadzona gdzieś pod koniec lat 80-tych i 90-tych ubiegłego wieku i wtedy realizuje opcje nr 1. Problemem jest brak taboru, bo ten powszechnie dostępny jest prawie w całości wykonany dla epoki VI."

Polemizowałbym. Fakt, że dla N-ki nie ma aż tyle taboru z epok II-IV jak dla H0, ale jest. Oczywiście - jako produkty małoseryjne i manufakturowe nie są to rzeczy tanie, ale są dostępne, niektóre nawet u forumowiczów. Można też samemu przekonwertować ogólniedostępny tabor DR na PKP (od prymitywnie prostych konwersji jak np. BR37 na Oi1 do bardzo trudnych jak np. BR52 na Ty2, ale tu jest dostępny gotowiec u Kolegi @Ranger, tamże też kity dla stonki i SM48). Z wagonami sprawa jest prostsza - niemieckie i DDRowskie łatwo dostępne na alledrogo i ebay wagony wystarczy przekalkować (towarowe) albo przemalować i okalkować (osobowe)
 
OP
OP
Mario

Mario

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
344 1 0
#60
Przejrzałeś ten wątek?
Dzięki za sugestie. Tak, subskrybuję i koresponduję z Szymonem. Niestety jego możliwości przerobowe są ograniczone (a czyja nie są?) w stosunku do potrzeb.

konwersji jak np. BR37 na Oi1 do bardzo trudnych jak np. BR52 na Ty2, ale tu jest dostępny gotowiec u Kolegi @Ranger,
Miałem sporą chęć na Ty2 wykonaną przez Rangera ale (i) nie mogę kupić odpowiedniego modelu-dawcy do konwersji (ii) cena jest wysoka (i nie narzekam ani się nie dziwię, bo to ogromna ilość pracy), ale te pieniądze trzeba znaleźć (iii) jest spora kolejka więc termin wykonania to około rok.

Można też samemu przekonwertować
Kolega @MisioPas przecenia moje obecne możliwości. Rozśmieszyła mnie ta sugestia gdy wyobraziłem sobie co byłbym w stanie zrobić. Szkoda, ze nie mogę tego pokazać na forum bo to tylko wyobraźnia (pewnie w dziale "Na poprawę humoru" rozśmieszyłaby niejednego). Chociaż może z czasem spróbuję, ale najpierw chcę mieć tory po których mógłbym jeździć, czyli na teraz zakończyć fazę planowania i przejść do wykonania chociaż części makiety.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję i buduję makietę 4
Planuję i buduję makietę 2

Podobne wątki