W związku z zapowiedzią wstrzymania produkcji dozatorów 411V postanowiłem stworzyć małe podsumowanie dotychczasowych wypustów.
Łącznie w latach 2017-2024 wyprodukowano 59 wagonów, w tym:
4 - epoka IVa (wszystkie żółte),
8 - epoka IVb - 4 żółte i 4 tlenkowe,
12 - epoka IVc-Va - 4 zielone i 8 tlenkowych,
4 - epoka Va-Vb (wszystkie tlenkowe),
13 - epoka Vc - 11 tlenkowych (9 PKP/2 PTK Rybnik) i 2 zielone PTK Zabrze,
18 - epoka VI - 14 niebieskich PKPC, 2 czerwone DB i 2 żółte PNUIK Kraków.
Nakłady w poszczególnych latach w sztukach wypuszczanych wagonów przedstawiają się następująco:
2017 - 4
2018 - 12
2019 - 8
2020 - 4
2021 - 5
2022 - 8
2023 - 8
2024 - 8
W mojej subiektywnej ocenie osobami wygranymi są zbieracze wagonów z epok IVc-Vb.
Osoby, które postawiły na ten okres posiadają 12 wagonów tlenkowych i 4 zielone ze stacji:
Żytkowice, Kielce Herbskie, Zagnańsk, Wierzchowo Pomorskie, Siedlce, Naterki, Wałbrzych Główny.
Nie zdecydowałem się zbieranie wagonów z tego okresu ze względu na serię U stawiając na epokę Vc, czyli ponownie serię F. Z perspektywy czasu trochę tego żałuję, ponieważ w tym okresie w ogóle nie pojawiły się wagony zielone (poza prywatnymi PTK) lub żółte, a stacje macierzyste nie były tak "kosmiczne", jak w IVc-Vb.
Za najmniej interesujący okres uważam epokę VI, czyli 14 niebieskich wagonów PKP Cargo bez stacji macierzystych i wg mnie z niewłaściwymi, okrągłymi zderzakami, które zdecydowanie powinny być prostokątne już od epoki Vc...
Odnośnie spekulacji dotyczących ewentualnego wstrzymania produkcji Dumpcarów 418V przypominam, że w polskich barwach wyszło zaledwie 29 sztuk wagonów, czyli połowa produkcji 411V, więc chyba możemy być spokojni o kolejne wypusty.