• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

4AM wagon PKP "Reko" - Kolejne podejscie

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
#41
Odgrzeję starego kotleta...:)

Pytanie czy kolega kofacela zmajstrował swojego 4AM?
Jeśli tak to czy mógłby podzielić się fotkami?
Mam 5 sztuk w skali TT na których chcę trochę potrenować dalsze przeróbki.

Dodatkowo mam też pytanie czy czerwone lampy końca składu zawsze były na górze a drzwi między wagonami czteroczęściowe?
Pytam ponieważ na jednej ze znalezionych fotek w sieci wydaje mi się że nie.
Mam na myśli to zdjęcie


zdjęcie ze strony http://www.wrphoto.eu
Autor Pan Paweł Winnicki.

Wydaje mi się że czerwone lampy są na dole a drzwi dwuczęściowe.
Pytanie również do znawców jakiego koloru była druga para lamp? Biała?
Kiedy je włączano?
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
#45
W ZNTK Opole zbudowano wagon 21A, jakie jest pochodzenie podwozia tego wagonu i jego dalsze losy?
Nie wagon tylko wagony typu 21A. O ile teraz pamiętam, były budowane nie nieco krótszych boczniakach saksońskich. A losy - pojeździły, pojeździły i w końcu je skreślono.
 

Sytzmer

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
347 0 0
#48
Cześć

Odświeżam wątek, gdyż zamierzam wykonać wagon 4AM w skali H0. Model będzie do pewnego stopnia kompromisem między tym, co jeździło - a tym, co uda mi się o nim jeszcze dowiedzieć.
Jako bazę wykorzystam model Tillig-a 74993, który w odróżnieniu od innych wypustów wagonów reko DR posiada wózki typu „amerykańskiego” („Schwanenhals”), które występowały również w polskich wagonach tego typu.
Moim głównym źródłem wiedzy (jak i inspiracji) do tej pory jest artykuł o tych wagonach autorstwa Krzysztofa Młodzikowskiego, Świat Kolei, numer 12 z 2015 roku.
Moje plany co do modelu:
- Wagon klasy 2, jedna toaleta, epoka IV (projekt kalek we własnym zakresie)
- Odwzorowanie wszystkich detali ściany czołowej (lamp, luk pod sterowanie itd)
- Wykonanie pełnych drzwi wejściowych oraz listwy pod oknami
- Oświetlenie załączane magnesem (na bazie listwy-zaślepki ROBO)
- Podstawowe wnętrze wzorowane na oryginale + zasłonki (malowana podłoga, ściany i fotele)
- Układ skrzynek pod wagonem jak i wywietrzników dachowych wedle tego co uda mi się znaleźć w necie (???)

1739815563878.png


Ponieważ wagony te skończyły kursowanie długo przed moimi narodzinami, każda informacja którą uda mi się uzyskać w kwestii oznaczeń, zasłonek oraz detali podwozia i wywietrzników będzie dla mnie na wagę złota. Jeżeli uda mi się znaleźć dane o konkretnym egzemplarzu z jedną toaletą i tym rodzajem wózka, numer odwzorowany będzie jako rzeczywisty. Przydział - zapewne Gonieczów.
 

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
86 0 0
#49
Poza tym co chcesz zrobić podczas przebudowy pozostają okna. REKO ma jedno okno z odchylaną górną częścią. Okno w 4AM podobnie jak w wagonach 43A oraz EZT serii EW55 okno było faktycznie dwoma oddzielnymi oknami. Dolne okno było nieotwieralne. Nad nim oddzielone wąskim pasem poszycia wagonu było mniejsze górne, odchylane. Widać to zresztą na zdjęciach.
 

Sytzmer

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
347 0 0
#51
Okno w 4AM podobnie jak w wagonach 43A oraz EZT serii EW55 okno było faktycznie dwoma oddzielnymi oknami. […] Nad nim oddzielone wąskim pasem poszycia wagonu było mniejsze górne, odchylane.
Słuszne spostrzeżenie, ten detal też zamierzam uchwycić - zrobię dodatkową wstawkę między oknami w kolorze budy wagonu
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.955 531 30
#52
Koledzy, relacja z budowy modelu zostanie wkrótce przeniesiona do działu "Skala 1:87 (H0)" - "Tabor" , a tu zostanie tylko początek dotyczący prawdziwych wagonów 4AM.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.034 8 0
#53
Koledzy, relacja z budowy modelu zostanie wkrótce przeniesiona do działu "Skala 1:87 (H0)" - "Tabor" , a tu zostanie tylko początek dotyczący prawdziwych wagonów 4AM.
Andrzeju, to mój dzisiejszy wpis również przenieś ... :)

Generalnie cieszę się, że w dobie wszechobecnego internetu i zalewu informacji z sieci ktoś jeszcze czyta/kupuje czasopisma ... :) Gdyby Kolega @Sytzmer potrzebował fotek w lepszej rozdzielczości - proszę pisać na PV.
Dzisiaj zamieszczam jedyną kolorową fotkę wnętrza zmodernizowanego wagonu. Widoczne są obicia siedzeń oraz zasłonki w oknach. Choć to nie wagon typu 4AM a 2 lub 3AM to sądzę, że wystrój wnętrza wagonów był ten sam.

Cieszę się również, że kolejna osoba zabiera się za przeróbkę seryjnych modeli obcych zarządów na nasze PKP-owskie. Mam nadzieję, że doczekamy się i my modeli seryjnych.

Na razie trzeba zadowolić się konwersjami. Zamieszczam kilka fotek przebudowanych przez mojego Przyjaciela Przemka (@Sello) kompletu wagonów "krótkich", czyli dwóch typu 2AM i jednego 3AM. Tak jak było w rzeczywistości, każdy wagon jest inny (różnią się ilością osi i ich rozstawem). Wagony zostały wyposażone w trawione cyfry oznaczające klasę oraz charakterystyczne, stylizowane cechy PKP. Oznaczenia i przydział wagonów też jest unikalny - dwa z Jarocina, jeden z Chełmna ... ;)
Bazą do przeróbki były modele produkowane przez PIKO. Przemek postarał się o eleganckie opakowanie i tym samym otrzymałem (i jestem szczęśliwym posiadaczem) ekskluzywny zestaw unikalnych wagonów zbudowanych w Ostrowie.

Pozdrawiam!
 

Załączniki

Podobne wątki