Wagony te były przebudowane w latach 1962-64 w Ostrowiu Wlkp
Zerkałem na oferowane kalki do modelu 4AM, bo jestem "żywo" zainteresowany pojawieniem się modeli TYCH wagonów.
Prawie się zgadzają, chociaż jest parę nieścisłości. Nie zgadza się ilość miejsc - powinno być 64. Faktem jest, że mam fabryczną fotkę (z lipca 63) "2" nie zaś "1" - jednak tu była tylko różnica w obiciu kanap. Najciekawsze jest to, że w Katalogu Wagonów Osobowych MK z 74 roku podano 68 :?: wraz z rysunkiem wnętrza gdzie jest jedno WC (ten z fotki ma dwa "kibelki", a pojedyńcze miały tylko 2AM i 3AM). Może była inna wersja ? W końcu "specem" nie jestem
Napis PKP oraz oznaczenie klasy, nie było malowane na pudle tylko wykonane z aluminium jako litery "przestrzenne". No i nie mogę doszukać się napisu z podaną długością wagonu ze zderzakami. Jest za to podany rozstaw czopów skrętu, którego na kalce brak.
Z polecaną "bazą" do przeróbki (Pikowski wagon REKO), to też nie tak do końca prawda. Żeby wyglądał jak REKO z Ostrowa - trzeba sporo w nim zmienić. Już kiedyś padła propozycja wykonania modelu 4AM na wspomnianej "bazie".
Jedyne modele nadające się do przeróbki, to dwu i trzy osiowe REKO w TT-ce (na 2AM i 3AM). W HO podobnych niestety nie ma.
Suma sumarum - fajnie, że "rodzimi" producenci zaczęli drążyć temat polskich wagonów REKO. Ja cały czas mam nadzieję, że po latach "posuchy" modeli polskich konstrukcji - w końcu się pojawią. A naprawdę nie mamy się czego wstydzić.
Pozdrawiam i życzę wytrwałości.