• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

4AM wagon PKP "Reko" - Kolejne podejscie

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.034 8 0
#21
Wagony te były przebudowane w latach 1962-64 w Ostrowiu Wlkp
W Ostrowie Wlkp - to poprawna odmiana :!: Nigdy tych "odmianów" nie mogę ścierpieć :twisted:

Zerkałem na oferowane kalki do modelu 4AM, bo jestem "żywo" zainteresowany pojawieniem się modeli TYCH wagonów.
Prawie się zgadzają, chociaż jest parę nieścisłości. Nie zgadza się ilość miejsc - powinno być 64. Faktem jest, że mam fabryczną fotkę (z lipca 63) "2" nie zaś "1" - jednak tu była tylko różnica w obiciu kanap. Najciekawsze jest to, że w Katalogu Wagonów Osobowych MK z 74 roku podano 68 :?: wraz z rysunkiem wnętrza gdzie jest jedno WC (ten z fotki ma dwa "kibelki", a pojedyńcze miały tylko 2AM i 3AM). Może była inna wersja ? W końcu "specem" nie jestem ;)
Napis PKP oraz oznaczenie klasy, nie było malowane na pudle tylko wykonane z aluminium jako litery "przestrzenne". No i nie mogę doszukać się napisu z podaną długością wagonu ze zderzakami. Jest za to podany rozstaw czopów skrętu, którego na kalce brak.

Z polecaną "bazą" do przeróbki (Pikowski wagon REKO), to też nie tak do końca prawda. Żeby wyglądał jak REKO z Ostrowa - trzeba sporo w nim zmienić. Już kiedyś padła propozycja wykonania modelu 4AM na wspomnianej "bazie".
Jedyne modele nadające się do przeróbki, to dwu i trzy osiowe REKO w TT-ce (na 2AM i 3AM). W HO podobnych niestety nie ma.

Suma sumarum - fajnie, że "rodzimi" producenci zaczęli drążyć temat polskich wagonów REKO. Ja cały czas mam nadzieję, że po latach "posuchy" modeli polskich konstrukcji - w końcu się pojawią. A naprawdę nie mamy się czego wstydzić.
Pozdrawiam i życzę wytrwałości.
 
OP
OP
kofacela

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
186 0 1
#22
Prośba do K. Koja, Panie Krzysztofie, proszę określić, jeśli to możliwe, czy wagon 4AM miał 1 kibelek i 68 miejsc, czy 2 kibelki i 64 miejsca. Faktycznie, katalog wagonów osobowych mówi o 68, natomiast to co widziałem (jedna sztuka 2 kl) miała dwa kibelki. Może było tak i tak....??
Serdecznie pozdrawiam.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.034 8 0
#23
No nie jestem Krzysztofem Kojem - napiszę więc w swoim imieniu ;)
Opisana zmiana musiała mieć miejsce. Fabryczne fotki pierwszych zbudowanych wagonów potwierdzają istnienie dwóch "kibelków". Myślę, że z biegiem czasu zrezygnowano z jednego - w ramach oszczędności lub "pomysłu racjonalizatorskiego" ;) Jaki był dokładny powód i od kiedy zmiana nastąpiła - tego nie wiem.
 
OP
OP
kofacela

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
186 0 1
#24
Panie Krzysztofie- Młody :LOL:
Dokładne tak w ten sposób to interpetuje, ale to tylko moje/Nasze domysły. Zależy mi na jasnej odpowiedzi, konkretnie stwierdzeniu faktu, że taka możliwość miała w rzeczywistości miejsce. Dobrze by było usłyszeć to od kogoś, to poprostu przy tym uczestniczył.

A wracając do wagonu, bardzo mnie ten model ciekawi, byłem na Helu, obcykałem ten byłej 1-szej klasy dość obficie, głównie szczegóły.
Nie wiem czy wszystkim wiadomo, ale na Helu jest też do zobacznia wagon z serii D-zugów, znanej rodziny A..B..C..4u Pr 08- 21, tzw. Oltimerów. moje typowanie tego wagonu, to C4uPr21a.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.034 8 0
#25
Co tu napisać ;) miałem przyjemność rozmawiać dzisiaj z Krzyśkiem (przy okazji poruszył Twój temat) i dowiedziałem się kilku rzeczy o których nie wiedziałem. Krótko mówiąc - było więcej niż dwie wersje wagonu :D
Myślę, że Pan Koj znajdzie trochę czasu przed wyjazdem na HOBBY, aby udzielić konkretnej odpowiedzi. Jeśli zaś nie - będziesz musiał poczekać do przyszłego tygodnia.
Pozdrawiam.
 
OP
OP
kofacela

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
186 0 1
#27
No i ciągle nic nowego w sprawie 4AM. Pan Krzysiek obiecał coś napisać odnośnie tego wagonu, pewno zapomniał. :LOL: Także z kibelkami ostatecznie nie wyjaśniliśmy, choć pewnie zaprojektowano dwa, celem zwiększenia pojemności zrezygnowano z jednego i tyle. Zastanawiają mnie też wnęki na czole wagonu, czasem są z prawej ,czasem z lewej strony czoła wagonu. W danym wagonie zawsze są po tej samej stronie, patrząc wprost na czoło. Czym to było spowodowane, że tak je wykonywano?? Wynika z tego, że strona nie miała znaczenia, byle by one były. Fakt, że zawsze po skosie do osi podłużnej wagonu.
Jeszcze małe pytanko do Krzyśka "Młodego". Czy nie ma Pan szanowny kolega jakiegoś szkicu, albo zdjęcia wagonu od spodu?? Chodzi mi o rozwiązanie układu hamulcowego i zbiornika z powietrzem. bo ze skrzyniami akumulatorowymi doszedłem. Pytam, bo gdzieś na forum TT-kowym pisal Pan, że spod niszczarki jakieś dokumenty odnośnie tego wagonu ocalił.
Czy ktoś wie czy wagon z Kłodzka głównego jeszcze istnieje?? Czy można do niego się dostać i obfocic podwozie?? Jest jakiś miłośnik z Kłodzka?? :twisted: Pozdrawiam
 
OP
OP
kofacela

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
186 0 1
#31
Pierwsze podejście jest, to się liczy. Ja swoje też robie, tylko pracuję nad większą ilością szczegółów.
Jak widzę na powyższych fotach, kolega który to wykonał nie pobawił się w dodatkowe 3 sztuki wywietrznika na dachu (musza być nad każdym przedziałem). Lampy konca składu powinny być wypukłe, a kolory odwrotnie, czerwone na górze- czepiarstwo, ale wszystko to decyduje o końcowym efekcie. No i ten układ skrzyń i zbiorników pod podwoziem, ciężko coś znaleść zgodnego z rzeczywistością- mnie też ściąga sen z powiek, brakuje wihajstrów pod podwoziem, takich jak w ryflaku- rura ze stożka, rozszeżająca sę ku dołowi- nie wiem jak to się nazywa i do czego służy, ale jest.
Czołowe drzwi były czwórdzielne, też do przeróbki. Pozostałe elementy wykonano dość zgodnie. Wózki poprawne, choć ja woję te blachownicowe nitowane pruskie Regel.
Brawo za pierwsze kroki i przykład dla innych. Aż mi się zachciało dalej dłubać przy swoim wagonie. Moje uwagi proszę traktować jako podpowiedzi dla innych wykonawców a nie uszczypliwości, bo nie to miałem na celu. Osobiście zwracam uwagę na szczegóły w modelu, dlatego grzebie się m.in. ze swoim 4AM.
 

Załączniki

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.034 8 0
#32
Czy nie ma Pan szanowny kolega jakiegoś szkicu, albo zdjęcia wagonu od spodu?? Chodzi mi o rozwiązanie układu hamulcowego i zbiornika z powietrzem. bo ze skrzyniami akumulatorowymi doszedłem. Pytam, bo gdzieś na forum TT-kowym pisal Pan, że spod niszczarki jakieś dokumenty odnośnie tego wagonu ocalił.
Szkicu niestety nie mam, bo zanim cokolwiek "zabezpieczyłem", zostały przekazane do innego ZNTK-u ;) Jedyne ocalałe "papiery", dotyczą wagonów rentgenowskich.
Z fotkami też Ci nie pomogę. Jedyna na której cokolwiek widać, to ta poniżej. Przedstawia etap rozbiórki boczniaka i coś tam widać z orurowania - zapewne to też zostało zdemontowane. Jak wyglądało to co powstało "w zamian" - nie wiem. Na fotkach przedstawiających kolejne etapy z modernizacji (budowy) wagonu widać tylko "gołą" ostoję bez zamontowanych dodatkowych elementów.

Ale, cieszę się, że jest chociaż jedna osoba która tak wytrwale "drąży temat" 4AM :D Ten model z linka Kolego OLF-a, tylko przypomina naszego 4AM (pomijam kwestię starannośći wykonania). Jeśli za "bazę" posłużył PIKO-wski model niemieckiego "reko" - to już długość wagonu się nie zgadza.
 

Załączniki

OP
OP
kofacela

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
186 0 1
#33
Witam, dzięki za odpowiedz. Fotka się jak najbardziej przyda.
Co do długości wagonu, to zależy który model wagonu PIKO przyjmuje się za bazę na przeróbkę. jeżeli weźmiemy wagon PIKO/Schicht lub nowe Sachsenmodelle, był tylko w wersji 2 kl oraz 2/bagaż,ten z 1 kibelkiem i 64 miejsami, to wymiary się zgadzają (Proszę sobie przeskalować wymiary modelu do wymiarów rzeczywistych, podanych w katalogu wagonów osobowych- zgadza się nawwet rozstaw czopów wózków, nie wspomnę o długości pudła). Niektórzy za bazę brali ten wagon PIKO, który robiony jest do dziś- różni się tym, że jest przedziałowy, ma dwa kibelki i jest w wersji 1 kl, 2 kl 1/2 kl oraz bufetowym- to tylko dzwi ma poprawne, ale jest dłuższy o jakieś 2 cm, zwężenia ku końcowi- od kibelka do czoła wagonu. Moim zdaniem nie nadaje się wogóle do przeróbki.
Na razie w moim modelu przerabiam podwozie, wagon dostał kinematykę krótkiego sprzęgu, nowy układ skrzyń, pas od osi do prądnicy i tylko szukam, gdzie umiejscowiony był zbiornik na powietrze- bo być musiał ( w bazie zbiornik jest w miejscach skrzyń akumulatorowych i jest podwójny, a właściwie jest tam 1,5 zbiornika :)).
Wracając jeszcze do tych 4-ech rur o stożkowym przekroju ,wychodzących spod wagonu, takich samych jak w ryflaku- nikt nie wdał się w dyskusje co to może być? Podpowiem, wagon miał ogrzewanie parowe, a para się skrapla...
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
637 3 1
#34
Młodzikowski napisał(a):
Czy nie ma Pan szanowny kolega jakiegoś szkicu, albo zdjęcia wagonu od spodu?? Chodzi mi o rozwiązanie układu hamulcowego i zbiornika z powietrzem. bo ze skrzyniami akumulatorowymi doszedłem. Pytam, bo gdzieś na forum TT-kowym pisal Pan, że spod niszczarki jakieś dokumenty odnośnie tego wagonu ocalił.
Szkicu niestety nie mam, bo zanim cokolwiek "zabezpieczyłem", zostały przekazane do innego ZNTK-u ;) Jedyne ocalałe "papiery", dotyczą wagonów rentgenowskich. (...)
I tu się niestety mylisz Krzysztofie, do innego ZNTK-u ;) trafiła tylko jedna teczka z kiedyś(zapewne) kompletnej dokumentacji wagonów typu 4AM, a mianowicie grupa konstrukcyjna 14, czyli... przedział WC wraz z wyposażeniem :D .
W dawnych ZNTK Ostrów nie ocalał podobno niestety nawet kawałek szkicu z układem wnętrz, poszczególnych wersji wagonów 4AM, a wszystko czym osobiście dysponuję na ten temat, nie ma najmniejszego związku z ZNTK Ostrów...
Być może, z "pożogi" w dawnych ZNTK Ostrów ocalały nawet jakieś inne, bardziej konkretne i przydatne rysunki, jednak niestety nic o nich nie wiadomo i z pewnością nie zostały one przekazane do żadnego "innego ZNTK" ;) . Może np. leżą jeszcze gdzieś "za jakąś szafą", bo przecież ta nieszczęsna "grupa 14" też podobno już od dawna nie istniała, a jednak... przez przypadek się znalazła :).

Przy okazji chciałbym wyjaśnić, że:
wagony typu 4AM klasy 1 budowane były w trzech wariantach:
- 52 miejsca siedzące, 2 przedziały pasażerskie, 2 przedziały WC (prototyp- 1963);
- 54 miejsca siedzące, 2 przedziały pasażerskie, 2 przedziały WC (seria informacyjna- 1963);
- 68 miejsc siedzących, 2 przedziały pasażerskie, 1 przedział WC (seryjne- 1964);

wagony typu 4AM klasy 2 budowane były w dwóch wariantach:
- 64 miejsca siedzące, 2 przedziały pasażerskie, 2 przedziały WC (prototyp- 1961 i seria 1 1962-64);
- 68 miejsc siedzących, 2 przedziały pasażerskie, 1 przedział WC (seria 2- 1964).
 
OP
OP
kofacela

kofacela

Aktywny użytkownik
Reakcje
186 0 1
#35
Wagon rengenowski układ hamulcowy musiał mieć identyczny jak wagon podstawowy. Jedyne co było zmienione w rengenowskim to układ skrzyń pod wagonem, a właściwie ilość tych skrzyń, na dodatkowe wyposażenie i materiały. Co mogło tam być... zapewne agregat, sprężarka, magazyn węgla - na postoju, zimną porą, czymś było trzeba zapewne wagon ogrzewać.
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.219 52 6
#39

Podobne wątki