• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 1520 мм

Jan Ragulić

Aktywny użytkownik
Reakcje
89 5 0
#1
Wątek poświęcony kolejom toru 1520 mm (dawniej 1524 mm), w skali 1:1. Począwszy od czasów Imperium Rosyjskiego do dziś.
Czyli: Rosja carów, Związek Radziecki, Federacja Rosyjska wraz z przyległościami.
Wiem, temat jest bardzo szeroki, bowiem w zakres wchodzą terytoria od Polski przez kraje bałtyckie, Finlandię, Kazachstan, Mongolię aż do Chin. Sądzę, iż za pomocą Szanownych Kolegów pogłębimy naszą spólną wiedzę. Czego sobie i innym życzę.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Jan Ragulić

Jan Ragulić

Aktywny użytkownik
Reakcje
89 5 0
#3
Aby zacząć, przedstawiam zdjęcie budynku dworcowego wykonane przeze mnie we wrześniu 2015 roku na stacji Tommot (Томмот), podczas wyprawy na Amursko-Jakucką Magistralę (АЯМ).

TOMMOT WRZESIEŃ 2015 DWORZEC.jpg


Konkurs bez nagrody:
Proszę powiedzieć, do czego nawiązuje zewnętrzny wystrój architektoniczny dworca?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Jan Ragulić

Jan Ragulić

Aktywny użytkownik
Reakcje
89 5 0
#6
Od 15 maja br., tj. poniedziałek, Koleje Litewskie zawieszają bezpośrednie połączenie Wilno-Moskwa-Wilno. Grupa wagonów tej relacji, była doczepiana w Wilnie do pociągu nr 29/30 Kaliningrad-Moskwa-Kaliningrad. Litwini uzasadniają to zbyt niską frekwencją (w 3 wagonach – około 20 osób).

http://kgd.ru/news/society/item/634...lyat-svoi-vagony-k-poezdu-kaliningrad--moskva

20070512_77568.jpg

Litewski wagon restauracyjny w pociągu Wilno-Moskwa
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.667 520 30
#7
Wątek poświęcony kolejom toru 1520 mm (dawniej 1524 mm), w skali 1:1. Począwszy od czasów Imperium Rosyjskiego do dziś.
Czyli: Rosja carów, Związek Radziecki, Federacja Rosyjska wraz z przyległościami.
Wiem, temat jest bardzo szeroki, bowiem w zakres wchodzą terytoria od Polski przez kraje bałtyckie, Finlandię, Kazachstan, Mongolię aż do Chin.
Nie wiem, co kolega Jan ma na myśli pisząc o "przyległościach" Federacji Rosyjskiej, ale Finlandii, krajów bałtyckich, czy Chin bym do tej grupy chyba nie zaliczył. W Chinach zresztą tory mają szerokość normalną, 1435 mm, więc chyba z założenia wypadają z tego wątku. Ponadto w Finlandii do dziś obowiązuje szerokość 1524 mm i nigdy nie była tam zmieniona. Żeby było ciekawiej, w niepodległej Estonii jako nominalną szerokość toru także przyjęto formalnie dawny wymiar 1524 mm, ale oczywiście nie będzie to chyba powodem wyłączenia Finlandii i Estonii z zakresu tego tematu. Trzeba jednak pamiętać, że poza szerokością toru koleje fińskie są znacznie bliżej kolei europejskich niż rosyjskich. I na koniec, skoro wymieniamy Polskę (ze względu na LHS, jak rozumiem), to trzeba dopisać Słowację, gdzie też istnieje dość długa (88 km) linia szerokotorowa od granicy ukraińskiej do stacji Haniska niedaleko Koszyc, gdzie jest duża huta.
 

bankier9a

Aktywny użytkownik
Reakcje
246 9 4
#8
U mnie pojawiło się pytanie innej treści - na które o tak późnej porze nie będę samodzielnie szukał odpowiedzi - skąd ta różnica 4mm? A wątek zacny jak i treści prezentowane przez Autora w innym temacie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.667 520 30
#9
Oryginalnie było 1524 mm. W latach bodajże sześćdziesiątych lub siedemdziesiątych XX wieku w ZSRR postanowiono zmniejszyć szerokość toru do 1520 mm. Nie znam szczegółów tej decyzji, ale z tego, co mi mówiono na studiach rozumiałem, że uznano, iż przy ciut węższym torze jazda pociągu jest bardziej stabilna przy większych prędkościach, a koleje ówczesnego Związku Radzieckiego miały ambitne plany zwiększania prędkości. Różnica 4 mm nie sprawia problemów z jazdą taboru, o ile wiem, rozstaw kół taboru się nie zmienił, a zmianę szerokości toru wykonywano stopniowo, przy przebudowach i remontach nawierzchni.
 
OP
OP
Jan Ragulić

Jan Ragulić

Aktywny użytkownik
Reakcje
89 5 0
#10
Nie wiem, co kolega Jan ma na myśli pisząc o "przyległościach" Federacji Rosyjskiej, ale Finlandii, krajów bałtyckich, czy Chin bym do tej grupy chyba nie zaliczył. W Chinach zresztą tory mają szerokość normalną, 1435 mm, więc chyba z założenia wypadają z tego wątku. Ponadto w Finlandii do dziś obowiązuje szerokość 1524 mm i nigdy nie była tam zmieniona. Żeby było ciekawiej, w niepodległej Estonii jako nominalną szerokość toru także przyjęto formalnie dawny wymiar 1524 mm, ale oczywiście nie będzie to chyba powodem wyłączenia Finlandii i Estonii z zakresu tego tematu. Trzeba jednak pamiętać, że poza szerokością toru koleje fińskie są znacznie bliżej kolei europejskich niż rosyjskich. I na koniec, skoro wymieniamy Polskę (ze względu na LHS, jak rozumiem), to trzeba dopisać Słowację, gdzie też istnieje dość długa (88 km) linia szerokotorowa od granicy ukraińskiej do stacji Haniska niedaleko Koszyc, gdzie jest duża huta.
Szanowny Panie A. Harassek.

Owszem, obecnie w Chinach standardem jest tor 1435 mm. Ale proszę poczytać o traktatach: ajguńskim, tiencińskim, pekińskim oraz liwadyjskim i ich następstwach. Proszę także zaznajomić się z budowaną na przełomie XIX oraz XX wieku koleją w Mandżurii. Proszę także poznać historię Towarzystwa Akcyjnego Kolei Wschodniochińskiej. A także proszę zastanowić się, co robili w Harbinie Polacy, powstańcy styczniowi 1863 roku. (Wikipedii nie polecam, ze względu na szokujące błędy). A co Pan powie o stacji Zabajkalsk (Забайкальск) i szerokościach torów z niej wychodzących w kierunku południowym?

A jaką szerokość toru miała kolej Warszawsko-Petersburska? To też Pańskim zdaniem był LHS?

W związku z tym, iż Szanowny Pan ma braki, polecam między innymi następujące pozycje książkowe:
1/ Praca zbiorowa. Транссибирская магистраль. Путеводитель. Moskwa 2007
2/ Aлексей Вульфор. Исторя железных дорог российской империи. Moskwa 2016.

Z tego co Szanowny Pan pisze w swoich postach na Forum wnioskuję, iż mieszka Pan w Warszawie. W tym mieście, tuż pod Pańskim bokiem, ma swoją siedzibę biblioteka Polskiej Akademii Nauk z przebogatą zawartością. Polecam. Wiem co mówię. Korzystałem.

Proszę wybaczyć, ale nie chce mi się więcej pisać, gdyż obawiam się, że odciągnę Szanownego Pana od Jego kolekcji niemieckich modeli, wskutek czego może ona ponieść niepowetowany uszczerbek.

Proszę nie odpowiadać na ten wpis. Nie będę z Szanownym Panem polemizował.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.667 520 30
#11
Szkoda, że Kolega Jan szerzej nie opisał i nie sprecyzował celu tego tematu, może uniknęlibyśmy nieporozumień. Nie kwestionuję wiedzy Kolegi, nie zamierzam też z Kolegą Janem polemizować, zwłaszcza na poziomie kiepskich uszczypliwości, np. dotyczących mojej kolekcji modeli, zresztą nie tylko niemieckich. Mam nadzieję, że temat rozwinie się i dostarczy nam wszystkim wielu ciekawych informacji. Z mojej stronie to tyle w tej sprawie, ale będę z zainteresowaniem śledził wątek i udzielał się w nim w miarę mojej skromnej wiedzy o kolejach o szerokości toru 1520/1524 mm.
 
OP
OP
Jan Ragulić

Jan Ragulić

Aktywny użytkownik
Reakcje
89 5 0
#12
Kaliningrad 13.05.2017. Pociąg 080Ч, relacji Kaliningrad-Sankt Petersburg, prowadzony lokomotywą ТЭП70-0389.

Obraz 465.jpg

Obraz 468.jpg
 
OP
OP
Jan Ragulić

Jan Ragulić

Aktywny użytkownik
Reakcje
89 5 0
#13
W roku 1970, po szerokich konsultacjach z zapleczem naukowym ZSRR, podjęto decyzję o zamianie szerokości toru kolejowego na terenie Związku Radzieckiego z 1524 na 1520 milimetrów. Powodem tego „zaokrąglenia” było, jak podają źródła rosyjskie, między innymi znaczne uproszczenie robót utrzymaniowych nawierzchni, co wiązało się zdecydowanie z obniżeniem kosztów tych robót. Niektórzy zaś twierdzą, iż cała ta przebudowa, miała być tylko rzekomo li tylko zagrywką propagandową. Lecz na czym miała się ona zasadzać, nigdzie nie wyczytałem.

Pierwsze próby współpracy taboru (nieingerowanie w układ biegowy), z torem o szerokości 1520 mm przeprowadzono w drugiej połowie lat sześćdziesiątych na torze eksperymentalnym w Szczerbince pod Moskwą. Po całym szeregu jazd próbnych okazało się, że wszelkie obawy są nieuzasadnione.

Roboty rozpoczęto latem 1970 roku. Ruszono więc przede wszystkim z przebudową głównych szlaków, które akurat w tym momencie wymagały remontu. Także sam BAM od wznowienia budowy, czyli 1974 roku, był budowany na torze 1520 mm.

Prace związane z „przekładką” zakończono w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku (dokładna data nie jest mi znana).

Tor 1520 mm został „położony” we wszystkich republikach dawnego Związku Radzieckiego oraz Mongolii oraz na terenie północnego Afganistanu, do stacji Toragundi (1982 rok). Także wszystkie tory prowadzące do punktów przeładunkowych lub stacji stycznych w państwach ościennych takich jak: Polska, Słowacja, Węgry, Rumunia, Iran, Turcja, Chiny oraz Korea Północna, przebudowano na szerokość 1520 mm. Jedynie Finlandia pozostała przy szerokości 1524 mm, co absolutnie nie przeszkadza w prowadzeniu ruchu pasażerskiego jak i towarowego między obu państwami.



Korzystałem z zasobów bibliotecznych mojego Znajomego.

1.jpg


зазор = szczelina, luz
 
OP
OP
Jan Ragulić

Jan Ragulić

Aktywny użytkownik
Reakcje
89 5 0
#14
Poszczególne Dyrekcje Kolei wchodzące w skład Rosyjskich Kolei Państwowych (Российские Железные Дороги):


Октябрская жд
siedziba Dyrekcji – Санкт-Петербург
kod cyfrowy 001-004
Mapa:
http://www.aroundspb.ru/maps/rroads/1952_oktyabrskaya.jpg



Калининградскаяжд
Siedziba Dyrekcji – Калининград
Kod cyfrowy 010
Mapa:
https://slugba-perevozok.ru/pages/conteiner_spravochniki_KALZD.html



Московскаяжд
Siedziba Dyrekcji – Москва
Kod cyfrowy 017-022
Mapa:
http://www.200stran.ru/maps_group26_item2115.html



Горьковскаяжд
Siedziba Dyrekcji –Нижний Новгород
Kod cyfrowy 024-026
Mapa:
http://www.200stran.ru/maps_group26_item2129.html



Севернаяжд
Siedziba Dyrekcji – Ярославль
Kod cyfrowy 028-031
Mapa:
http://www.200stran.ru/maps_group26_item2125.html


Северо-Кавказскаяжд
Siedziba Dyrekcji – РостовнаДону
Kod cyfrowy 051-053
Mapa:
http://www.200stran.ru/maps_group26_item2112.html



Юго-Восточнаяжд
Siedziba Dyrekcji – Воронеж
Kod cyfrowy 058
Mapa:
http://gorod-moskva.ru/transport/zd/yugo-vostochnaya.php



Приволжская жд
Siedziba Dyrekcji – Саратов
Kod cyfrowy 061-062
Mapa:
https://slugba-perevozok.ru/pages/conteiner_spravochniki_PVZD.html



Куйбышевскаяжд
Siedziba Dyrekcji – Уфа
Kod cyfrowy 063-064
Mapa:
http://www.rupoezd.ru/karta-i-sxema-kujbyshevskoj-zheleznoj-dorogi/



Сверловскаяжд
Siedziba Dyrekcji – Екатеринбург
Kod cyfrowy 076-073
Mapa:
http://www.1723.ru/read/map-okr/railway.htm



Южно-Уральскаяжд
Siedziba Dyrekcji – Челябинск
Kod cyfrowy 080-081
Mapa:
http://gorod-moskva.ru/transport/zd/yuzhno-uralskaya.php



Западно-Сибирская жд
SiedzibaDyrekcji – Новосыбирск
Kod cyfrowy 083-084
Mapa:
http://www.200stran.ru/maps_group26_item2122.html


Кемеровскаяжд
Siedziba Dyrekcji – Кемерово
Kod cyfrowy 086-087
Mapa:
http://rus-map.ru/243058.html

Rozwiązana 22.01.1997. Wchłonięta przez Dyrekcję Zachodnio-Syberyjską



Красноярскаяжд
Siedziba Dyrekcji – Красноярск
Kod cyfrowy 088
Mapa:
http://www.200stran.ru/maps_group26_item2116.html



Восточно-Сибирскаяжд
SiedzibaDyrekcji – Иркутск
Kod cyfrowy 092-093
Mapa:
http://www.200stran.ru/maps_group26_item2120.html



Забайкальскаяжд
Siedziba Dyrekcji – Чита
Kod cyfrowy 094
Mapa:
http://rus-map.ru/243098.html



Дальневосточнаяжд
Siedziba Dyrekcji – Хабаровск
Kod cyfrowy 096-097
Mapa:
http://www.rupoezd.ru/karta-i-sxema-dalnevostochnoj-zheleznoj-dorogi/
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.667 520 30
#15
Byłoby fajnie, gdyby Kolega Jan podał nazwy miast-siedzib dyrekcji po polsku. Ułatwiłoby to wielu kolegom życie, bo jak pokazują przykłady, transkrypcja nazw pisanych cyrylicą na język polski jest mało znana i stąd takie kwiatki, jak Lvov, Moskva czy Tschelabinsk, jakby nie dało się napisać Lwów, Moskwa i Czelabińsk.
 
OP
OP
Jan Ragulić

Jan Ragulić

Aktywny użytkownik
Reakcje
89 5 0
#16
Byłoby fajnie, gdyby Kolega Jan podał nazwy miast-siedzib dyrekcji po polsku. Ułatwiłoby to wielu kolegom życie, bo jak pokazują przykłady, transkrypcja nazw pisanych cyrylicą na język polski jest mało znana i stąd takie kwiatki, jak Lvov, Moskva czy Tschelabinsk, jakby nie dało się napisać Lwów, Moskwa i Czelabińsk.
Słuszna i celna uwaga. I tak, chronologicznie:

Санкт-Петербург - Sankt Petersburg
Калининград - Kaliningrad
Москва - Moskwa
Нижний Новгород - Dolny Nowogród
Ярославль - Jarosław
Ростов на Дону - Rostów nad Donem
Воронеж - Woroneż
Саратов - Saratów
Уфа - Ufa
Екатеринбург - Jekaterynburg
Челябинск - Czelabińsk
Новосыбирск - Nowosybirsk
Кемерово - Kemerowo
Красноярск - Krasnojarsk
Иркутск - Irkuck
Чита - Czyta
Хабаровск - Chabarowsk


Wszystkich malkontentów oraz wielbicieli nowomowy informuję, iż powyższe zostało sporządzone zgodnie z wytycznymi Komisji Standaryzacji Nazw Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Prace Komisji są dostępne w Internecie.

A tak na marginesie. Wielka szkoda, że okres w którym można edytować tekst, jest tak krótki.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.667 520 30
#17
Dzięki za uzupełnienie nazw. Co do czasu edycji, to wydaje mi się, że godzina to aż nadto. Zbyt długi czas na edycję skutkuje często tym, że autor wpisu zmienia lub, co gorsze, dopisuje tekst już po tym, jak inni się odniosą do oryginalnego wpisu. W ten sposób uwagi i komentarze innych czasem stają się niezasadne, czy nawet bezsensowne, a ich autorzy, nie ze swej winy, są oskarżani za niesłuszną krytykę.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
148 1 0
#18
Kolej szerokotorowa, cyrylica.. W ogóle kraje naszych wschodnich sąsiadów też mają swoje uroki, chyba mało doceniane.I to nie tylko jeśli dotyczy kolei. Parę zdjęć autobusów i samochodów umieszczałem już chyba kiedyś w innym dziale tego forum. Tu zamieszczam spotkaną lokomotywę. Ot tak - wyszedł na spacer, zaszedł na dworzec i akurat trafił na nadjeżdżający pociąg.:)
Numery lokomotywy odczytacie ze zdjęcie. Stacja Biała Cerkiew, Ukraina, pogodne, gorące popołudnie 26 kwietnia 2017 roku.
CzM333-6754 Biała Cerkiew 26.04.2017 Ukraina.jpg
 
OP
OP
Jan Ragulić

Jan Ragulić

Aktywny użytkownik
Reakcje
89 5 0
#20
Prześwit był podawany w sążniach, normalny szeroki to było 0,714 a normalny normalny 0,673.
Nie za bardzo rozumiem, o co Koledze chodzi.


Jeżeli chodzi o sążeń rosyjski (bo są też inne), dzielił się na 3 arszyny lub 48 werszków.
Jeden sążeń równał się 213,3 cm, a to równało się 1/500 wiorsty.
1 wiorsta równała się w okresie, który nas interesuje 1066,78 metra czyli 500 sążni.


Były, były.

Źródło: praca zbior. Tablice historyczne. W-wa 1996


Obiecuję, że będę się starał z całych sił.