W roku 1970, po szerokich konsultacjach z zapleczem naukowym ZSRR, podjęto decyzję o zamianie szerokości toru kolejowego na terenie Związku Radzieckiego z 1524 na 1520 milimetrów. Powodem tego „zaokrąglenia” było, jak podają źródła rosyjskie, między innymi znaczne uproszczenie robót utrzymaniowych nawierzchni, co wiązało się zdecydowanie z obniżeniem kosztów tych robót. Niektórzy zaś twierdzą, iż cała ta przebudowa, miała być tylko rzekomo li tylko zagrywką propagandową. Lecz na czym miała się ona zasadzać, nigdzie nie wyczytałem.
Pierwsze próby współpracy taboru (nieingerowanie w układ biegowy), z torem o szerokości 1520 mm przeprowadzono w drugiej połowie lat sześćdziesiątych na torze eksperymentalnym w Szczerbince pod Moskwą. Po całym szeregu jazd próbnych okazało się, że wszelkie obawy są nieuzasadnione.
Roboty rozpoczęto latem 1970 roku. Ruszono więc przede wszystkim z przebudową głównych szlaków, które akurat w tym momencie wymagały remontu. Także sam BAM od wznowienia budowy, czyli 1974 roku, był budowany na torze 1520 mm.
Prace związane z „przekładką” zakończono w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku (dokładna data nie jest mi znana).
Tor 1520 mm został „położony” we wszystkich republikach dawnego Związku Radzieckiego oraz Mongolii oraz na terenie północnego Afganistanu, do stacji Toragundi (1982 rok). Także wszystkie tory prowadzące do punktów przeładunkowych lub stacji stycznych w państwach ościennych takich jak: Polska, Słowacja, Węgry, Rumunia, Iran, Turcja, Chiny oraz Korea Północna, przebudowano na szerokość 1520 mm. Jedynie Finlandia pozostała przy szerokości 1524 mm, co absolutnie nie przeszkadza w prowadzeniu ruchu pasażerskiego jak i towarowego między obu państwami.
Korzystałem z zasobów bibliotecznych mojego Znajomego.
зазор = szczelina, luz