• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Śląskie klimaty

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Witam
ponieważ ostatnio często pojawia się temat "BOBREK" dodam coś od siebie.
Stacja Bytom Bobrek to jedno z bardziej fascynujących miejsc na Górnym Śląsku, ze względu na kolejowo-industrialne klimaty.
Ale temat trzeba rozpocząć od ceglanego mostu, bo stojąc na nim można było ogarnąć wzrokiem oraz wyobraźnią i podziwiać
tak różne tematy industrialne ściśle splecione z transportem kolejowym.
Kopalnia Bobrek, Elektrownia Szombierki, Stacja Bytom Bobrek która kiedyś była dwupoziomową stacja graniczną,
stacja Bobrek wąskotorowy, Huta Bobrek z fantastycznym układem transportu kolejowego o różnych szerokościach torów, przy użyciu trakcji elektrycznej,
Karbidownia, za nią szyb piaskowy Zbigniew z torem kolei piaskowych. W oddali patrząc na zachód stacja Zabrze Biskupice kiedyś Borsigwerk,
patrząc w druga stronę stacja Bytom, na północ Karb, a za elektrownią wąskotorowa szopa GKW.
Można byłoby dalej długo,długo wymieniać ...
Most wysadzono w powietrze 04.09.1993r. był bardzo wąski, zniszczony, próbowano go ratować zastrzykami z żywic epoksydowych
oraz murowaniem wzmocnień filarów. Przejeżdżając pod nim widać było że stale jest wzmacniany, ale były to półśrodki i nic to w sumie nie dał.
W końcu obok wybudowano nowy
most drogowy z kładka dla pieszych ale to już nie to samo.
Jako ciekawostkę podaję, że przy elektryfikacji linii w relacji: Bytom - Gliwice przebudowano stacyjny układ torowy.
Kiedyś między poszczególnymi filarami mostu były dwa tory ale ze względu na skrajnie między filarami ułożono po jednym torze.
Dwa pierwsze historyczne zdjęcia z Fotopolska.

123568 (Kopiowanie).jpg
151421 (Kopiowanie).jpg


Bobrek 035 (Kopiowanie).jpg

Bobrek 036 (Kopiowanie).jpg

Bobrek 034 (Kopiowanie).jpg

Bytom Bobrek, 3X foto:sppTKw2, 1990r. Powstaje nowy most, manewry wykonuje Śląsk z KWK Bobrek

Bobrek 014 (Kopiowanie).jpg

Bobrek 023 (Kopiowanie).jpg

Bytom Bobrek, 2X foto:sppTKw2, 11. 1992r.
 

zepfot

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
443 0 1
To jest zdjęcie z okresu wojennego lub tuż przed wojną.
Sadząc po układzie budynków to jest to kopalnia Bobrek a z tego co pamietam to po wojnie była tam spora przebudowa torowiska.
Wtedy by sie zgadzało to co napisał Bronco. No i napewno nie jest to "Centrum"
[DOUBLEPOST=1422309382][/DOUBLEPOST]Wiem że stacja Bytom była dwupoziomowa ale miało to zwiazek z koleja Prawoodrzańską czy Bobrek również ?
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Bobrek był dwupoziomowy.
Pociąg ruszał z peronu Nr.1 stacji Bytom jechał torem nr.3 obok elektrowni, dołem przejeżdżał pod peronami Bobrka "Górnego".
Z peronu na Bobrku schodziło się schodami na perony "dolne"
Po przebudowie torem Nr.3 jechało się na kierunek do Gliwic, natomiast po likwidacji peronów Bobrka dolnego można było
jechać z Rudy Chebzie przez Karb do Tarnowskich Gór.
W 2008 roku w czasie odnawiania przejść na perony wyszły ciekawe napisy mówiące o relacjach odchodzących z pierwszego peronu Bytomskiego Dworca.
Z peronu pierwszego w wyruszało się w relacjach do: Rudy Chebzie, Gliwic oraz Pyskowic.

foto:sppTKw2, 24.01.2008r. wejście na peron pierwszy dworca w Bytomiu

napisy 0016 (Kopiowanie).jpg
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Przede wszystkim chciałby doprecyzować mój poprzedni zapis,
bo z Rudy Chebzie przez Bobrek "dolny" można było jechać do stacji Bytom i stacji Karb,
po przebudowie tylko na kierunek do Karbia.
Jeśli chodzi o napisy przy wejściu na pierwszy peron Bytomskiego dworca to już po tygodniu zniknęły zamalowane białą farbą,
mimo że był konserwator zabytków,
mimo że stanowiły one bardzo cenny artefakt dla historii kolei.
Niestety dzielni strażnicy poprawności politycznej stanęli na wysokości zadania.
A może chodziło o jakość farby użytej do wykonania tych napisów?

Dziwne, czasem ordynarne napisy obrażające wszystko i wszystkich na murach miejskich tkwią latami, aż wypłowieją i same spadną.
W powyższym przypadku wystarczył tydzień , choć można było to wyeksponować po pociągach i ludziach kiedyś odjeżdżających w tych kierunkach.
Przecież już od ponad 70 lat nie jeździ pociąg do Morgenroth, a do Gliwic i Pyskowic..............................................

Poniżej układ torowy stacji Bobrek na starym planie (brak wszelkich innych danych).
Kolorem czerwonym zaznaczono układ wąskich torów

img mpp78023.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.424 58 3
http://www.bytom.webd.pl/index.php?menu=bytom&podstrona=bobrek_kopalnia&page=1
Na tej stronie to zdjęcie które zamiesiłem na 15 stronie jest opisane:
1942, Grafin Johanna Schachtanlage obecnie KWK Bobrek, w tle Elektrownia Szombierki. Kopalnia powstała w latach 1907-1908. Początkowo była rejonem eksploatacyjnym kopalni "Paulus Hohenzollern" (do 1922 r.). W 1939 połączona z nowo zbudowaną kopalnią "Berve" Posiadała szyby: Bolesław ("Graf Hans Ulrich"), Józef ("Grafin Johanna") i Barbara ("Berve"). Należała do koncernu Gräflich Schaffgotsche Werke G.m.b.H przemianowanego następnie na Schaffgotsch Bergwerksgesellschaft m.b.H

Dodatkowo dorzucam jeszcze fotki. W tle elektrociepłownia Szombierki
Boberek Lata30.jpg
Boberek Lata30 1.jpg


Tak więc to zabudowa kopalni Bobrek tylko na przestrzeni lat kopalnia nosiła różne nazwy. A tak jak pisze kolega
spptkw2 autorom zdjęć chodziło o stację kolejową
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Pociąg z ostatniego zdjęcia /sygn. nr 12082/ to ten sam pociąg, który widzimy na zdjęciu ze strony poprzedniej /sygn.12090/. Parowóz G8.1 i takie same wagony.
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Ol49 + EU07-150 prezentują się na stacji Bytom Bobrek na tle Huty Bobrek (Julienhutte).
Parowóz ma zdjęte oznaczenia, bo przyjechał jako statysta do kręconego filmu pt. "17 Juni"

Stacja Bytom Bobrek, 07.08.2002r. foto:sppTKw2.

17 Juni 2002 024 (Kopiowanie).jpg
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Kilka razy na forum sygnalizowałem, że kiedyś na stacji Bytom Bobrek kręcony był film pt.: „17 Juni”.
Chciałbym trochę rozwinąć ten temat.
W sierpniu 2002 roku na tej stacji rozlokowała się ekipa aby nakręcić film o wydarzeniach z 1953 roku jakie miały miejsce w mieście Bitterfeld
na terenie ówczesnej NRD (niemieckiej republiki demokratycznej) w zakładach chemicznych.
17. czerwca 1953 roku miał tam miejsce protest/bunt/strajk robotników zakładów chemicznych krwawo stłumiony przez ówczesne władze NRD.

W protestach tych brał udział robotnik którego wnuk postanowił nakręcić film o tych wydarzeniach w hołdzie swojemu dziadkowi.
W poszukiwaniu plenerów reżyser trafił na Bobrek, gdzie zachwyciło go to, że pejzaż Huty Bobrek bardzo przypominał zakłady chemiczne w Bitterfeld.
Dlatego w sierpniu 2002 roku stawił się z całą ekipą filmową na stacji Bytom Bobrek, aby nakręcić film „17 Juni”,
bo w 2003 roku przewidywane były obchody 50 rocznicy tych wydarzeń.


Na stacji Bytom Bobrek wybudowano atrapę stacji Bitterfeld z budynkiem stacyjnym i peronem.
Sprowadzono „żywy” tabor z Chabówki no i przez tydzień kręcili film.
Nad stacją w XXI wieku znów pojawiły się wspaniałe obłoki pary. Patrząc na to z bliska można było dostrzec dużą staranność o szczegóły.
Na peronie w gablotach były kopie rozkładów jazdy.
Przemalowywano np. poręcze wagonów osobowych z białych na czarne, ale z oznaczeniami parowozów trochę im nie wyszło,
bo nasza Ol49 została przemalowana na serię 52, a to już na sam wygląd nie jest zdrowe.
Na stacji pod para pracowały 52 1346, 52 2757 oraz Ol49 jako 52 2384. Statystowały składy wagonów osobowych oraz skład wagonów towarowych,
oczywiście dumpcary na jednym ze zdjęć w filmie nie grały.
Niestety blisko nie dało się podejść bo film miał swoją bardzo skuteczną ochronę.

Przy okazji rok wcześniej w 2001 roku w budynku stacji Bytom Bobrek i na peronie reżyser pan Lech Majewski kręcił film pt. „Angelus” ( super kultową komedię metafizyczną o tym jak piorun z Saturna miał dupnąć w ziemię).

Przy okazji podziękowania dla kolegi Romana F. za sygnał o tym co na Bobrku się wyprawia.
12 x foto:sppTKw2, stacja: Bytom Bobrek / Bitterfeld, dnia: 6-9.08.2002r.

fotospp 0001.jpg
fotospp 0002.jpg
fotospp 0003.jpg
fotospp 0004.jpg
fotospp 0005.jpg
fotospp 0006.jpg
fotospp 0007.jpg
fotospp 0008.jpg
fotospp 0009.jpg
fotospp 0010.jpg
fotospp 0011.jpg
fotospp 0012.jpg
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Opuszczając Bobrek w celu zmiany klimatu,
można podejść na stację Bytom, gdzie przed peronami dominuje nastawnia dysponująca Bt.
właściwie te zdjęcia pasowałyby do wątku "wczoraj i dziś"

Nastawnia dysponująca Bt, zdjęcie NAC lata 30-te XX wieku

Bt_ArchiV 0037.jpg


Stacja Bytom, nastawnia dysponująca Bt + elektrowóz ET21-572, 14.06.1999r. foto:sppTKw2...
14 06 1999.jpg
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Bardzo ciekawe zdjęcie przedstawiające wschodnią część stacji Bytom z lat 20-tych XX wieku.
Zdjęcie wykonano z okna na piętrze dworca Kolei Górnośląskiej.
Po lewej zakończenie Hohenzollern Strasse (obecnie ulica Jagiellońska), dalej Hubertus Strasse ( obecnie ulica Karola Miarki ) z budynkiem nowej poczty.
Na horyzoncie Heinitzgrube (kopalnia Rozbark).
Po prawej stronie grupa odstawcza wagonów osobowych, za kilka lat powstanie tam hala przeglądów "Latającego Ślązaka".

Bt. dworzec 0003 (Kopiowanie).jpg
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Semafory wjazdowe do stacji Zabrze Biskupice od strony stacji Bytom Bobrek,
ET22-1159 z Lokomotywowni Tarnowskie Góry z węglarką do stacji Ruda Kochłowice.
W środku komin Karbidowni, z lewej strony Huta Bobrek.
22.03.1990r. foto:sppTKw2.

KWIECIEŃ 1990.jpg


Wszystkie dane są na zdjęciu wykonanym dnia: 09.05.2008r. foto:sppTKw2.
9 5 2008.jpg


Stacja Bytom, 28.09.2008r. foto:sppTKw2.
28 9 2008.jpg
 
Ostatnio edytowane:

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Kilka zdjęć z Kluczborka, w 1989 roku jeszcze pod parą (zgodnie z zamówieniem - pozdrowienia dla Jarząbka).

Kluczbork Lokomotywownia: Ty42-99 wyjazd po wyposażeniu do manewrów, 25.04.1989r. 4X foto:sppTKw2.

1.jpg
2.jpg
2a.jpg
3.jpg


Budynek stacyjny Kreuzburg / Kluczbork, fotopolska, dawno,dawno temu.
4.jpg


To samo miejsce, budynek stacyjny Kluczbork, ten fragment wagonu to osobowy Olesno Śl.-Praszka,
25.04.1989r. foto:sppTKw2.

5.jpg


Kluczbork Lokomotywownia: Ty42-11, odstawiony "na zimno", 25.04.1989r. foto:sppTKw2.
6.jpg


Kluczbork stacja rejon nastawni KB6, Ty42-14 na manewrach 25.04.1989r. 5X foto:sppTKw2.
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Otrzymałem parę pytań związanych z zdjęciami parowozów w Kluczborku dlatego jako uzupełnienie podaję:
W dniu: 25.04.1989r. na terenie "kolejowego" Kluczborka pod parą było 5 parowozów Ty42 czyli było naprawdę było pięknie:
Ty42-14 manewry na grupie północnej (kierunek Ostrów Wlkp.) koło nastawni KB6;
Ty42-45 po południu powrót z tartaku w Wołczynie?
Ty42-85 przy szopie - potem zabierał "S" do Olesna, jeden wagon do relacji:Olesno Śl. - Praszka;
Ty42-99 manewry na grupie (przy peronach) od strony lokomotywowni i górki rozrządowej;
Ty42-106 manewry od strony wieży ciśnień/spichlerza, prezentuje się na zdjęciu z budynkiem stacji w tle;

Lokomotywie Ty42-11 (zimna w szopie) towarzyszą Ty42-3 oraz TKt48-23;

Kluczbork lokomotywownia: SM41-193, obok z lewej SM41-132 (MD Fosowskie), z prawej tender Ty2-43 25.04.1989r. foto:sppTKw2.

Zobacz załącznik 274359

Stacja Kluczbork, Ty42-106 na manewrach, 25.04.1989r. foto:sppTKw2.
z lewej wagony do przewozu mleka w relacji: Kluczbork-Sosnowiec Dańdówka-Kluczbork zawsze przy ET21. W tle "Spichlerz - Młyn".
Zobacz załącznik 274360
 

Załączniki

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Lokomotywownia Kluczbork "dzisiaj" foto w latach 2009-2914...

Lokomotywownia Kluczbork 29.01.2009r. 3X foto:sppTKw2

1.jpg
2.jpg
3.jpg


Lokomotywownia Kluczbork, 24.05.2012r. 2X foto:sppTKw2
4.JPG
5.JPG


Lokomotywownia Kluczbork, 22.04.2014r. 7X foto:sppTKw2
6.JPG
7.JPG
8.JPG
9.JPG
10.JPG
11.JPG
12.JPG
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
I jeszcze raz Kluczbork dla porównania jednego miejsca w 1989 i 2014roku

Lokomotywownia Kluczbork 25.04.1989r. Ty42-3,Ty42-11,TKt48-23 3X foto:sppTKw2

kluczbork 0071.jpg
kluczbork 0069.jpg
kluczbork 0072.jpg

To samo miejsce 14.04.2014r. 3X foto:sppTKw2
fotospp 751 (2) (Kopiowanie).JPG
fotospp 503.JPG
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Podobne wątki