Może i tak, ale pierwsze ekspresy, jadące z prędkością 140 km/h pojawiły się na CMK już w 1984 roku, a kilka lat później prędkość zwiększono do 160 km/h.
Nieco rozwijając temat, miało to miejsce
3 czerwca 1984 r. po wprowadzeniu obowiązującego od tego dnia SRJP 1984/85. Wówczas wprowadzono na CMK pociągi ekspresowe kursujące z prędkością 140 km/h. Pierwszymi jakie wyjechały na szlak były
Ex. „Górnik” relacji Warszawa Wsch. – Katowice (-Gliwice), wcześniej (w SRJP 1983/84) kursujący przez Częstochowę, oraz
Ex. „Krakus” relacji Warszawa Wsch. – Kraków Gł., wcześniej jadący przez Radom, Skarżysko Kam. i Kielce. Wg innych informacji regularne kursowanie wspomnianych wyżej ekspresów na CMK wprowadzono dwa dni wcześniej
1 czerwca 1984 r. Natomiast podniesienie prędkości do 160 km/h. miało miejsce pod koniec maja 1988 r. W dniu
29 maja 1988 r. (choć i tu w niektórych źródłach pojawia się niekiedy data
27 maj 1988) ekspresy „Górnik” i „Krakus” rozpoczęły regularne kursowanie z dopuszczalną max. prędkością 160 km./h.
W składzie pociągu pospiesznego "Telimena" (lub ekspresu - być może pociąg miał ten status) relacji Łódź Fabryczna - Warszawa Wschodnia również znajdowały się wagony z kremowym pasem
Zarówno w SRJP 1988/89 jak i 1989/90 „Telimena” wykazana jest jako poc. pośpieszny, przy czym w 1989/90 z częściową rezerwacją miejsc. W SRJP 1990/91 pociąg o nazwie „Telimena” nie występuje już w rozkładzie jazdy.
A w ogóle w temacie pasów na wagonach
Wracając do malowania kremowych pasów, pozwolę sobie podsumować dotychczasową dyskusję.
Kwiecień 1988 –
pierwsze wagony 2kl standardu Y w malowaniu kremowo-oliwkowym.
(w maju 1988 r. podniesienie prędkości na CMK do 160 km./h. Wagony w nowym malowaniu prawdopodobnie początkowo „dedykowane” do pracy na CMK. Czy podniesienie prędkości na CMK mogło wiązać się ze zmianą malowania wagonów ?)
Lato 1988 -
pierwsze wagony 1kl standardu Y w malowaniu kremowo-oliwkowym
(choć być może były już, podobnie jak wagony kl. 2 w kwietniu/ maju 1988).
Grudzień 1988 –
pierwsze dwie kuszetki (i jedyne) w malowaniu kremowo-błękitnym (Z2 typ 134Aa)
Wg
[1] „w nowej, zaczynającej obowiązywać w tamtym okresie na PKP kolorystyce, opracowanej przez przez ówczesne Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa” (malowanie ostatecznie odrzucone dla kuszetek, kolejne dwa wagony, tym razem typu 134Ab (z ogółem 12 szt. zbudowanych) pojawiły się w listopadzie 1991 r. w jednolitym malowaniu błękitnym z wąskim, kremowym paskiem podokiennym, co ciekawe zachowały drzwi barwy kremowej (malatura przyjęta także dla kuszetek standardu Y typu 110A).
Czerwiec – sierpień 1990 –
dostawa z NRD 70 szt. wagonów 2kl typu Görlitz 90, wszystkie w malowaniu kremowo-zielonym
Wg
[2] „wg nowego na PKP wzoru malowania... Jednak kolor zieleni był zdecydowanie ciemniejszy od późniejszego standardowego, jasnozielonego”
(latem 1991 r. i w kwietniu 1995 pierwsze dwa wagony typu Görlitz 90 w toku napraw dostały malowanie kremowo-jasnozielone)
Maj – czerwiec (Z2B)
i czerwiec – lipiec (Z2A)
1991 r. -
dostawa z Niemiec wagonów typu Bautzen 91, w tym 40 szt. kl. 2 (Z2B) i 30 szt. kl. 1 (Z2A)
Wszystkie w barwach kremowo-wiśniowych (czerwony ciemniejszy od późniejszego standardowego czerwonego, przyjętego dla wagonów kl. 1), przy czym kremowo-wiśniowe wagony kl. 2 nie posiadały pod dachem (w przeciwieństwie do wagonów kl. 1) wąskiego paska barwy żółtej. Wagony Bautzen 91 kl. 2 miały wg
[3] "
barwy, odpowiadające nowemu w tamtym okresie schematowi malowania przewidzianego dla wagonów klasy pierwszej...jednak kolor pudła Bautzenów był wiśniowy, a nie czerwony”.
Pierwsze wagony typu Bautzen 91 2 kl. zaczęły otrzymywać standardowe wówczas dla „dwójek” malowanie kremowo-jasnozielone pod koniec 1995 r., a pierwszym był wagon po NR w ZNTK Nowy Sącz ukończonej 30.10.1995 r.
Farby fabrycznego malowania wagonów Bautzen 91 1 kl. wg
[4] "
były dobrej jakości i wystarczały na 4-5 lat. Podczas pierwszych napraw rewizyjnych jedynie na pas podokienny i dach nanoszono nowe powłoki lakieru... podczas kolejnych napraw rewizyjnych... otrzymywały one – co ciekawe – dalej kolor wiśniowy (jak fabryczny), jedynie nieliczne dostawały standardowa jasną czerwień PKP”
II połowa 1991 r –
na sieci kolejowej PKP pojawiają się wagony standardu Y malowane wg standardu kremowo-zielonego (111A), kremowo-czerwonego (112A) i kremowo-jasnobrązowego (609A, 209C)
Być może pierwsze z nich pojawiły się nieco wcześniej. Wg
[5] i
[6] było to malowanie przyjęte jako standard w ówczesnym PKP. Można dodać, że przemalowywanie postępowało dość szybko, w II połowie lat 90-tych, trudno było już znaleźć na sieci, czynny wagon standardu Y w malowaniu oliwkowym.
Grudzień 1991 –
pojawiają się pierwsze (po dwa prototypy w każdej klasie) wyprodukowane w Polsce wagony standardu Z2 kl. 1 (typu 139A, ogółem zbudowano 17 szt.) i kl. 2 (typu 136A, ogółem zbudowano 44 szt.)
Wg
[7] i
[8] wszystkie one dostały już obowiązująca na PKP kolorystykę kremowo-jasnozieloną (kl. 2) i kremowo-czerwoną (kl.1).
Lato 1994 – wiosna 1995 –
wchodzą do służby wagony standardu Z2, będące rozwinięciem wcześniejszych typów
Wg
[9] i
[10] wszystkie dostają standardową malaturę kremowo-jasnozieloną dla kl. 2 (typ 144A/144Aa - ogółem zbudowano 25 szt.) i kremowo-czerwoną dla kl. 1 (typ 145A – ogółem zbudowano 8 szt.)
Lipiec 1997 -
pojawia się pierwszy wagon 1 kl. zmodernizowanego typu 112A Lux, w barwach „przypisanych” kl. 2 czyli kremowo-zielonych
Prawdopodobnie takie barwy otrzymały co najmniej 2 wagony typu 112A Lux. Wg
#2 #3
Podsumowując. W II połowie lat 90-tych, ciężko było już spotkać w czynnej służbie wagon barwy oliwkowej standardu Y. Niemal cały park wagonowy zdominowany był przez ówczesne standardy PKP, w tym wagony kremowo-zielone i kremowo-czerwone. Oczywiście nowością tamtych czasów było zupełnie nowe malowanie, które pojawiło się w 1996 r., zwane nieoficjalnie "Tęczówka” / „Papuga”. Pierwsze wagony w takim malowaniu, standardu Z1, niemieckiej firmy Henschel (15 szt. typu ABB Z1A i 35 szt. typu ABB Z1B), wchodziły do służby, wg.
[11] [12], we wrześniu – listopadzie 1996 r. (Z1A) i listopadzie 1996 – marcu 1997 (Z1B). Szerzej o tym malowaniu dyskutowaliśmy poczynając od wpisu
#147 w temacie „Pytania o wagony?”
Głowy nie dam, ale chyba był wtedy pomysł, żeby pociągi IC całe były czerwono-kremowe, zresztą takie właśnie początkowo jeździły, bo nie było innych wagonów 2 klasy z 6-miejscowymi przedziałami. Ale najwyraźniej ten pomysł (o ile taki był) nie przetrwał długo.
Oczywiście, że był taki pomysł
Jeżeli faktycznie był taki plan, to wg. mnie miał niezwykle krótki żywot... i co najważniejsze, raczej nie miał on nic wspólnego z malowaniem wagonów 2 kl. typu Bautzen 91 na kolor wiśniowy (chyba, że pomalowano je wg niezrealizowanej koncepcji). Po pierwsze. Kremowo-zielone Görlitz 90 (w charakterystycznej dla nich barwie ciemnozielonej) jak pisałem wyżej, weszły do służby w połowie 1990 r. i były od razu kierowane, wg
[2], właśnie do obsługi najwyżej kwalifikowanych, prestiżowych pociągów, w tym ekspresów jeżdżących po CMK, a później także pociągów IC. Po drugie. Dostarczone w połowie 1991 Bautzeny 91, były wprawdzie jednakowej barwy (1 kl. i 2 kl.), aczkolwiek nietypowej, bo kremowo-wiśniowej, jednak ukończone w grudniu 1991 r. pierwsze polskie wagony standardu Z2 kl.2 (typu 136A) były kremowo-jasnozielone. Po trzecie: Trudno wytłumaczyć koncepcję wagonów malowanych w całości na czerwono (1 kl. i 2 kl.) jako dedykowanych dla nowej klasy pociągów InterCity (IC), skoro pociągi IC i EC pojawiły się dopiero w SRJP 1992/93 (ważny od 31 maja 1992)
[13], kiedy produkowano już polskie wagony standardu Z2 w odpowiednich dla poszczególnych klas barwach, a Bautzeny 91 były już od roku w służbie. Stąd wydaje mi się, że ta nietypowa barwa Görlitzów 90 i Bautzenów 91 (1 kl. i 2kl.), może wynikać z tego, że np. takimi farbami (nota bene bardzo dobrej jakości) dysponował producent (wszystkie sprowadzono z Niemiec), a może PKP nie doprecyzowało w zamówieniu oznaczenia koloru wg RAL, lub np. zezwoliło na zastosowanie takich barw. Dlaczego tak było, trudno powiedzieć, jednak może wówczas było to jeszcze czymś normalnym, skoro źródła podają, że „ustabilizowanie się” i przyjęcie jako standardowe, barw kremowo-jasnozielonych dla kl. 2 i kremowo-czerwonych dla kl. 1 nastąpiło pod koniec 1991 (lub w 1992 r.).
dodatkowo, co było wspomniane był pomyśl na składy nieco niższej kategorii, które w całości miały być zielone. Dedykowane wagony 1 klasy w takiej kolorystyce to 112Alux.
Tu również mam wątpliwości. Jeżeli faktycznie był taki plan, to wg. mnie, miał – podobnie jak wyżej - niezwykle krótki żywot. Wprawdzie w roku 1997 „nowością” były barwy typu „Tęczówka” / „Papuga”, jednak cały pozostały park wagonowy zdominowany i to zapewne niemal w 100 % był przez standardy malowania poszczególnych klas wagonów. Osobiście nie przypominam sobie abym w 1997 (nawet rok czy dwa lata wcześniej) widział np. wagony oliwkowe w służbie. Choć oczywiście pojedyncze egzemplarze mogły się zdarzać. Zdarzały się natomiast „jedynki” przeklasyfikowane na „dwójki” oraz, co interesujące „dwójki” „przerobione” na „jedynki” (osobiście widziałem taki wagon, z naklejonymi na kl. 2 cyframi jeden). Dlaczego PKP miało by ujednolicać barwę kl. 1 i 2 na zieloną, w jakiejś domniemanej, nowej, "niższej kategorii" pociągów ? skoro standardy kremowo-zielone i kremowo-czerwone miały się „w najlepsze” i przetrwały do pierwszej dekady XXI w. [myślę, że ostatnim ich „wariantem” kolorystycznym były wagony 1/2 kl. typu 112At, które w okresie grudzień 2003 – listopad 2004 r. dostały mieszaną kolorystkę, jednak – wg. mnie odmienną (przez te „ukośne” przejście po środku), od wcześniejszych wagonów 1/2 kl. typu 104A. Powstało ogółem 22 szt. wagonów typu 112At. Wg
[14] na typ 112At przebudowano 17 szt. „jedynek” typu 112Am oraz 5 szt. 112Ar].
Prędzej podejrzewałbym, że wagony 112A Lux (jak i 2 kl. 111A Lux) początkowo pełniły role eksperymentalne (zmodernizowano naprawdę znikomą ilość) i może te dwa, potwierdzone kremowo-zielone 112A Lux, miały być pierwotnie... np. kl. 2 z 6-miejscami w przedziale, a kiedy je ukończono, ktoś zdecydował, że jednak będą kl. 1 – i naniesiono tylko żółty pasek pod dachem i piktogram „jedynki” na pudle. Oczywiście to tylko domysły, ale takie „dziwne” rzeczy z klasą wagonów zdarzały się, choćby wspomnieć wagony typu 111A (czyli kl. 2) wykonane jako kl. 1 dla pociągu „Odra”
[15], czy wagony typu 127A, o których można przeczytać następującą ciekawostkę wg
[16], cytuję
„Wagony wyprodukowane zostały w wersji klasy 2, jednak na życzenie służb eksploatacyjnych PKP przed przekazaniem do eksploatacji przemalowano klasę na 1”. Może podobnie było z kremowo-zielonymi 112A Lux, na życzenie służb eksploatacyjnych PKP miały być np. kl. 2, z 9 przedziałami i 6 miejscami w przedziale, ale ostatecznie projekt „nie wypalił” i skończyły jako „jedynki” o nietypowej barwie kremowo-zielonej. Oczywiście to tylko dywagacje. Uważam też, że w PKP, nawet w „kolorowych” latach 90-tych, nic nie działo się bez przyczyny i oficjalnego pozwolenia, stąd, może prędzej czy później ktoś „dotrze” do odpowiedniej dokumentacji (lub ją ujawni), dotyczącej wspomnianych wyżej, wszystkich „nietypowych” malowań wagonów 1 kl. czy 2 kl. Wówczas będzie nam dane poznać wszelkie „sekrety”, dlaczego np. Bautzeny 91 Z2B były kremowo-wiśniowe, a nieliczne 112 A Lux kremowo-zielone.
Źródła:
[1]
A. Etmanowicz „Pierwsze na PKP wagony 2 klasy z miejscami do leżenia standardu Z2, rodziny 134A. Część 1. Prototypy typu 134Aa”(Świat Kolei nr 10/2010) z cyklu Kolej w Polsce = KwP
A. Etmanowicz „Pierwsze na PKP wagony 2 klasy z miejscami do leżenia standardu Z2, rodziny 134A. Część 2. Wagony typu 134Ab” (Świat Kolei nr 12/2010) (KwP)
-----------------
[2]
A. Etmanowicz „Wagony osobowe typu Görlitz 90 na PKP” (Świat Kolei nr 4/2012) (KwP)
A. Etmanowicz „Wagony osobowe typu Görlitz 90 na PKP. Cz. 2. Wagony z klimatyzacją oraz przedziałem dla osób niepełnosprawnych” (Świat Kolei nr 6/2012) (KwP)
A. Etmanowicz „Wagony osobowe typu Görlitz 90 na PKP. Cz. 3. Wagony z klimatyzacją 2 klasy z przedziałem barowym” (Świat Kolei nr 9/2012) (KwP)
-----------------
[3]
A. Etmanowicz „Wagony osobowe 2 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 1. Wagony bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 7/2013) (KwP)
A. Etmanowicz „Wagony osobowe 2 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 2. Wagony z klimatyzacją” (Świat Kolei nr 11/2013) (KwP)
-----------------
[4]
A. Etmanowicz „Wagony osobowe 1 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 1. Wagony 1 klasy bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 12/2012) (KwP)
A. Etmanowicz „Wagony osobowe 1 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 2. Wagony 1 klasy z klimatyzacją” (Świat Kolei nr 4/2013) (KwP)
-----------------
[5]
A. Etmanowicz „Wagony PKP standardu Y pierwszej klasy typu 112Ag” (Świat Kolei nr 2/2017) (KwP, artykuł o najliczniej produkowanej – 672 szt. – odmianie typu 112A)
-----------------
[6]
A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 609A(1)”(Świat Kolei nr 11/2020) (KwP)
A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 609A(2)”(Świat Kolei nr 12/2020) (KwP)
A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 609A (3)” (Świat Kolei nr 1/2021) (KwP)
A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 611A” (Świat Kolei nr 2/2021) (KwP)
A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 612A” (Świat Kolei nr 5/2021) (KwP)
-----------------
[7]
A. Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 2 klasy standardu Z2 typu 136A na PKP. Część 1. Wagony fabryczne bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 12/2009) (KwP)
A. Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 2 klasy standardu Z2 typu 136A na PKP. Część 2. Wersje z klimatyzacją po naprawach rewizyjnych”(Świat Kolei nr 2/2010) (KwP)
A. Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 2 klasy standardu Z2 typu 136A na PKP. Część 3. Wersje z klimatyzacją po naprawach głównych”(Świat Kolei nr 3/2010) (KwP)
-----------------
[8]
A. Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 1 klasy standardu Z2 typu 139A na PKP. (1). Wagony fabryczne bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 6/2010) (KwP)
A. Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 1 klasy standardu Z2 typu 139A na PKP. Cz. 2. Wersje z klimatyzacją” (Świat Kolei nr 8/2010) (KwP)
-----------------
[9]
A. Etmanowicz „Pierwsze wagony klimatyzowane 2 klasy standardu Z2 typu 144A i 144Aa na PKP”(Świat Kolei nr 5/2009) (KwP)
-----------------
[10]
A. Etmanowicz „Pierwsze wagony klimatyzowane 1 klasy standardu Z2 typu 145A na PKP” (Świat Kolei nr 3/2009) (KwP)
-----------------
[11]
A. Etmanowicz „Pierwsze wagony 1 klasy standardu Z1 typu ABB Z1A na PKP” (Świat Kolei nr 7/2009) (KwP)
-----------------
[12]
A. Etmanowicz „Pierwsze wagony 2 klasy standardu Z1 typu ABB Z1-B na PKP” (Świat Kolei nr 10/2009) (KwP)
-----------------
[13]
Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów PKP 1991.06.02 – 1992.05.30 (SRJP 1991/92)
Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów PKP 1992.05.31 – 1993.05.22 (SRJP 1992/93),
-----------------
[14]
A. Etmanowicz „Wagony 1/2 klasy typu 112At” (Świat Kolei nr 4/2005) (z cyklu Aktualności)
-----------------
[15]
A. Etmanowicz „Pociąg ekspresowy „Odra” i jego modele H0 firmy Robo”[[111Aa, 111Ac, 111Ac 1kl., 111Af, 112Ad, 112Af, 113A, 201C, 209C]] (Świat Kolei nr 12/2021) (z cyklu Oryginał i Model)
-----------------
[16]
A. Etmanowicz „Pierwsze wagony standardu Z2 na PKP (127A i 127Aa)” (Świat Kolei nr 6/2007) (z cyklu Nasz portret) wg. K. Murawski „Przeprowadzenie eksploatacji próbnej wagonów typu 127A i 127Aa”, temat nr 3026/27 COBiRTK Warszawa, czerwiec 1983 r.