• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony osobowe kl1 i kl2 -111A i 112A oraz ich modernizacje

Ostatni

Znany użytkownik
#1
Witam,
dużo pisze się o wagonach 111A i 1112A w temacie o modelach H0.
Buduję wagon 112A w skali 1:25 i potrzebne mi są rysunki rozmieszczenia wyposażenia pod wagonem oraz fotki wnętrza przedziałów jak i kibelka , przedziału z umywalką, i ściany czołowej wagonu ale od środka wagonu.
Będę wdzięczny za każdą informację.
Dodam jeszcze że chodzi mi o czyste 111A i 112A przed jakimikolwiek modernizacjami czyli wagony z zaokrągloną częścią pudła od dołu( to na początek ) :)
Z góry dziękuję :)
 
OP
OP
Ostatni

Ostatni

Znany użytkownik
#3
No dobra, to może ktoś wie czy pudło wagonu barowego 113A było takie same jak 111A/112A, i czy były może kuszetki w takich pudłach ?
Pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#4
Była już o tym mowa w innym wątku, że wszystkie te wagony, łącznie z bagażowymi, pocztowymi, a nawet 120A, były w zasadzie takie same. Różniły się oczywiście rozmieszczeniem okien i drzwi, ale ogólnie konstrukcja była ta sama. Pomijam tu oczywiście kolejne wersje: okna w drzwiach dzielone, a potem jednolite w gumowych uszczelkach, wąskie a potem szersze okno WC, dach gładki a potem ryflowany, krawędź pudła podwinięta w pierwszych seriach i prosta w późniejszych itd. Inne mogło być też wyposażenie podwozia, ze względu na różny typ ogrzewania i różne przeznaczenie wagonów.
http://forum.modelarstwo.info/threads/wagony-y-typu-111a-112a-113a-od-heris.24491/page-9#post-508240
 
OP
OP
Ostatni

Ostatni

Znany użytkownik
#5
Dzięki Andrzeju, ten temat czytałem, potrzeba mi było potwierdzenia tego co słusznie przypuszczałem :)
Pozdrówka :)
 
#6
Ciekawy artykuł opisujący modernizację od serii Ag, która z elementów widocznych obejmowała nie tylko likwidację "podwinięcia" blach poszyciowych dolnej krawędzi pudła ale również zmianę rozłożenia arkuszy poszycia dachu:
http://zeus.krb.com.pl/?zmiana-konstrukcji-i-technologii-pudel-wagonow-osobowych-nr-1-1979,53
Dla modelarza wartościowe są przekroje poprzeczne dolnej krawędzi pudła przed i po modernizacji.
Gdzieś na forum padł już chyba taki postulat ale powtórzę go: może warto by było pokusić się o rozpiskę poszczególnych podserii, lat i liczebności ich produkcji, elementów je wyróżniających, i ich producentów? Pewien materiał wyjściowy tu:
http://www.kwszp.info/tabor/111A.php
http://www.kwszp.info/tabor/112A.php
Pozdrawiam!
 

OLF

Aktywny użytkownik
#7
może warto by było pokusić się o rozpiskę poszczególnych podserii, lat i liczebności ich produkcji, elementów je wyróżniających, i ich producentów?
Jakoś forum się nie zapchało odpowiedziami na ten, lub inne apele, więc chyba nie warto...
Choć chyba znam metodę na sukces: pokazać model, wtedy na podstawie komentarzy co jest źle można będzie wywnioskować właściwy wygląd :)
Jak na razie zrobiłem uaktualnienie 'materiału wyjściowego' (dla rodziny 111A) wszelkie uwagi i dodatkowe informacje mile widziane.
 
#8
[...] chyba nie warto...
E tam, sądzę że warto :) Szczerze mówiąc bardziej mnie interesuje rozgryzienie pokrętnej logiki tej numeracji. Z powyżej zalinkowanego artykułu z "Trakcji i wagonów" wynika np. że poważne zmiany konstrukcyjne w HCP nie spowodowały zmiany oznaczenia i były 111Ag dwóch rodzajów konstrukcji. Poza tym była chyba jeszcze (przynajmniej przez pewien czas po wojnie) jakaś jeszcze bardziej "wewnętrzna" numeracja typów z cyframi i literą "W". Np. wagony 1A były typu 23W... to chyba jednak nie dotyczy już rodziny Ygreków :)
 

OLF

Aktywny użytkownik
#9
Szczerze mówiąc bardziej mnie interesuje rozgryzienie pokrętnej logiki tej numeracji.
Akademicko temat ciekawy, ale w chwili obecnej, kiedy typów fabrycznych praktycznie nie ma w ruchu, kompletnie nieprzydatny.
A typów niefabrycznych (ani logiki w oznaczaniu) teraz nie ma już żadnych...

Z powyżej zalinkowanego artykułu z "Trakcji i wagonów" wynika np. że poważne zmiany konstrukcyjne w HCP nie spowodowały zmiany oznaczenia i były 111Ag dwóch rodzajów konstrukcji.
W ścianach bocznych wagonu typu 111 Ag wprowadzono w porównaniu do poprzednio produkowanych typów wagonów dla PKP nowy podział blach poszyciowych.
Jak dla mnie wskazuje to, że wszystkie 111Ag wykonano w tej technologii.
Natomiast wagony 112Ag przechodziły trochę zmian w trakcie produkcji, ale jak PKP zamówiły 112Ag to dostały 112Ag :) Cechy funkcjonalne pozostały niezmienione, a że producent udoskonalił w międzyczasie konstrukcję to... znaczy że praktyka 'wniosków racjonalizatorskich' miała się w najlepsze!
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
#10
Jakoś forum się nie zapchało odpowiedziami na ten, lub inne apele, więc chyba nie warto...
Warto, warto ... :) Trochę cierpliwości, już wkrótce pojawią się całe cykle artykułów poświęconych wspomnianym (i innym też) wagonom. Oprócz tego, trwają przygotowania (zbiórka "materiałów") do kolejnego cyklu poświęconego "kultowym" wagonom - 2, 8 i 108A.
Pozostaje zarezerwować w budżecie domowym 27 złotych miesięcznie i ... kupować, kupować ... :)
 

OLF

Aktywny użytkownik
#15
Posiedziałem trochę nad zawartością wgk.cal.pl , usystematyzowałem obserwacje i uaktualniłem moje notatki o rodzinie 111A i 112A.

Szczególnie w przypadku wagonów 1 klasy sytuacja wydaje się klarowna:
- wagony typów starszych niż 112Ag są już raczej niespotykane, więc problemu nie ma
- wagony nowsze niż 112Ag mają ogrzewanie nawiewne (chyba że ktoś ma pecha/szczęście spotkania 112Ak), więc rzut oka na podwozie (kanał powietrza) lub dach (niewiele wywietrzników) albo przy odrobinie szczęścia widok kratki praktycznie gwarantuje 112Am/112Ar (112Ap wydają się nieliczne), zaś te można rozróżnić po kształcie uchwytów promowych.
- reszta to 112Ag :) Ze względu na ich liczebność nawet ślepy strzał mógłby przynieść taką odpowiedź ;)
Nawet zmiany wprowadzane w trakcie napraw głównych w pierwszej dekadzie XXI wieku nie wydają się zbyt drastyczne i nie zaciemniają ogólnego schematu: generalnie wprowadziły różne wariacje zaokrąglonych okien i manewry z wywietrznikami przedziału elektrycznego.

Dla rodziny 111A sprawa wydaje się trudniejsza, bo typów było więcej, nawet starsze (jak 111Ab) były do niedawna w użyciu, i wygląda że HCP w niektórych przypadkach 'pożyczał' pudła albo nawet całe wagony jednego typu i oznaczał innym, coby się liczby zgadzały. Do tego zmiany większe lub mniejsze i w niektórych przypadkach (np 111Aw kontra 111Ax kontra 111Ay) bez odczytania tabliczki firmowej pozostaje jedynie przybliżony traf. A już po poważniejszych modernizacjach typ jako taki w ogóle jest bez znaczenia, bo np 111A-2 (ex 111Aw) i 111Aw przerabiane później i trzymające to oznaczenie to w rzeczy samej ten sam standard - i wagon użytkowo bardzo różny od oryginalnego.

Niemniej patrząc na kształ pudła (podwinięte/naspawane), schody (2/3), dach (gładki/ryfle, ilość wywietrzników), obecność ogrzewania nawiewnego, a w końcu ilość, rodzaj i położenie haków promowych da się określić datę produkcji z dokładnością do około 3 lat, czyli max 2-3 typów.

Temat jest coraz bardziej akademicki, bo wygląda że wiele wagonów wyrabia kilometry do rewizji i idzie w krzaki, naprawy główne są zaś tak zaawansowane, że skutkują powstawaniem nowych typów. W tej sytuacji dobrze się skupić kto i co wypuszcza, bo bałagan z oznaczeniami jest okropny. Strona bautzen.cal.pl jest na chwilę obecną najlepszym źródłem informacji.

Wszelkie uwagi mile widziane!
Ciągle wyczekuję na możliwość weryfikacji ze Światem Kolei, ale równolegle działam, bo co się samemu przetrawi, to smakuje inaczej niż gotowiec.
 

OLF

Aktywny użytkownik
#16
Osoby z Poznania i okolic mają szansę na zdobycie ciekawych materiałów o wagonach: wygląda, że są one 'dostępne' w opuszczonym ZNTK





Zdjęcia z artykułu w GW

Jeśli jakaś wiara myśli że to dobry pomysł ocalić te dokumenty, poproszę na priv.
 

KHAB

Użytkownik
#17
Kilka miesięcy temu, na jakiejś Facebookowej grupie nie związanej z koleją ani modelarstwem ktoś chwalił się, że zwiedzał te zakłady. Wspominał o walających się tam dokumentach i rysunkach. Podobno przy odrobinie sprytu dostanie się na teren ZNTK nie nastręcza problemów. Oczywiście nieoficjalnie, od tyłu. Życzę kolegom z tamtych okolic powodzenia.
 
#18
Zdjęcia niżej pokazane nie bardzo pasują do tematu "modernizacje" - raczej destrukcje:( ale chodzi o wagony z rodziny 112A
W czasie swojej ostatniej wizyty w Lesznie byłem świadkiem kasacji tych wagonów. Wagony miały przydział st. Bielsko-Biała
leszno5.jpg leszno.jpg leszno 2.jpg
leszno3.jpg leszno4.jpg
 

Podobne wątki