• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Elektryka i DCC Ucyfrowienie pierwszej lokomotywki

OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#41
Kropelka.
Dokładnie w miejscu cięcia.

Jak drugą stronę będę robił to puszczę fotki naklejonych diod na światłowody
 
OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#42
Jest chwila czasu, to napiszę zgodnie z sugestią, co zrobić, gdy postawimy loka a torach po modernizacji a on:

jedzie odwrotnie.
W tym akurat loko co robimy tutaj razem, nie ma to większego znaczenia. W parowozach już ma zasadnicze. Gdy zamontujemy dekoder i ustawimy maszynę na tory, a ona jedzie odwrotnie do naszych oczekiwań to mamy dwa wyjścia:
Tym którzy boją się jak ognia grzebania i zmieniania CV dekodera, pozostaje zamienić przewody idące na silnik ( pomarańczowy z szarym) . loko zacznie jeździć odwrotnie. Jeśli ktoś chce to zmienić programowo, to powiniem zmienić CV #29. Tylko jak? Dodając 1 do ustawień obecnych. ( nic to nie wyjaśnia) . ;)
Na forum są dostępne kalkulatory obliczania cv29, ale ja radzę tak:
W 99% przypadków, nowy, fabryczny dekoder ma w CV#29 wpisaną wartość 6. Jeśli zatem wpiszemy tam 7 to lokomotywa będzie jeździć odwrotnie.

A teraz światła. Co zrobić, gdy po skończonej pracy okaże się, że światła działają odwrotnie?
Znowu dwa wyjścia. Albo obrócić budę o 180 stopni, albo zmienić CV.
Wyjście F0 jazda do przodu to CV#33 (biały kabel)
Wyjście F0 jazda do tyłu to CV#34 ( żółte wyjście)

Standardowe ustawienie est następujące:

CV#33 = 1
CV#34 = 2

Jeśli je zamienimy, czyli wpiszemy:

CV#33 = 2
CV#34 = 1,
to światła zaczną świecić odwrotnie.

Jak już przy cv jesteśmy, to jeszcze podam 2 które należy sobie zmienić.

Jak założymy dekoder do loka i postawimy go na tory, to rusza on jak petarda, a zatrzymuje się w miejscu wbrew prawom fizyki.
Należy sobie samemu dobrać przyspieszanie i zwalnianie. Dobrać pod swój gust, oraz typ loka, bo przecież parowóz rusza powoli, a np. Pendolino szybciej.

Za przyspieszanie odpowiada CV#3
Co tu wpisać? Wartość pomiędzy 0-255. Ale to co wpiszemy, pomnożone przez 0,9 sekundy, da nam czas rozpędzania się lokomotywy do pełnej przędkości.

Ja osobiście radzę to samemu wypróbować, ale diesle i elektrowozy nowszych generacji ustawiam na 6-8
Parowozy na ok 15-20 co i tak da czas około 12-18 sekund na rozpędzanie ( to długo)
Zakresy powyźej 100 stosuje się chyba jedynie do ucyfrowienia tramwaju konnego.

Taka sama zasada panuje przy zwalnianiu. Każde 1 to 0,9 sek zwalniania do zera.
Za zwalnianie odpowiada CV#4.
Ja reguluję to również od epoki i loka, a także ciągniętego składu, ale zakresy ok. 10- 12 dają już baaardzo powolne zatrzymywanie.

To tyle. Jeśli chodzi o CV to jest mnóstwo ustawień. Pytajcie o konkrety, to odpowiem. Nie da się napisać o wszystkim.




:ROFL::ROFL:
 
OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#44
Witam po przerwie. Bierzemy się zatem za drugą stronę.
Najpierw polutowałem diody ( przewody do diod ), a potem wszystko do płytek pomocniczych.


DSC00089.JPG
DSC00088.JPG



Następnie naklejam diody na światłowód, dokładnie w miejscu gdzie został ucięty. Po tysięcznym sprawdzeniu czy świeci, zaklejam szczelnie diodę i jak najszczelniej cały światłowód.


DSC00095.JPG
DSC00099.JPG


Następnie wklejam wszystko w budę i zaklejam raz jeszcze wszystko szczelnie.


DSC00101.JPG

zakładam budę, stawiam loko na tory i sprawdzam jak wyszło.

Niestety... Kicha.


DSC00108.JPG
DSC00106.JPG


Światłowody, na końcach, tuż przy budzie, praktycznie się stykają ze sobą.
Nie jest możliwe obraną przeze mnie metodą obkleić ich tak dokładnie, aby nie prześwitywały.
No i prześwitują jak cholera!

Pomysł na cięcie ich poniżej linii okien okazał się strzałem w dziesiątkę, ale obklejanie światłowodów już niekoniecznnie.
Może trzeba było pomalować światłowody czarnym lakierem ( tak z 3 razy)?

A może rzeczywiście kleić jedną diodę na 1 reflektor?
Na razie wyszło jak na zdjęciach.
Jak będzie czas, to trzeba będzie rozebrać wszystko raz jeszcze i pomyśleć o innej technologii.

A tak apropos: może ktoś, kto ma taką loko oryginalną, prześle fotki jak ona świeci z oryginalnymi żarówami i długaśnymi światłowodami?

A na razie...

Ktoś mi wykrakał...

Mam 5 parowozów FL na warsztacie, więc szykuje się niezła robótka...
 

Załączniki

OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#45
Witam po długaśnej przerwie wakacyjnej.
Akurat miałem czas na realizowanie mikro dioramek, ale teraz posypały się ponownie zlecenia na ucyfrowianie antycznych staruszków.
Sukcesywnie chcę wrzucać tu opisy i fotki, bez wdawania się w szczegóły.
Jakby co to zawsze mogę to i owo dopowiedzieć.
A przesłaniem jest odpowiedź na najczęstrze pytanie jakie otrzymuję:
" czy się da?"
Da się. Da się ucyfrowić wszystko, co sprawnie porusza się w analogu.

Dzisiaj dla forumowego kolegi robiłem leciwą pikowską BR-118.

Pod budą masa miejsca i technologia przypominająca dzieło kowala.

DSC00755.JPG.jpeg
DSC00753.JPG.jpeg
DSC00754.JPG.jpeg


Dekoder i kondensatory montowałem na wspornikach klejonych wewnątrz trumny.

DSC00757.JPG.jpeg

DSC00756.JPG.jpeg
DSC00759.JPG.jpeg


Z uwagi na koszmarny odbiór prądu poprzez patenty w stylu ślizgów, języczków itp, przewody zasilające poprowadziłem bezpośrednio z wózków.

Po generalnym czyszczeniu wszystkiego, przemyciu silnika, komutatora, szczotek, naoliwieniu napędu, lokomotywa jeździ całkiem fajnie terkocząc jak na stare piko przystało.
Założyłem oświetlenie led białe po obu stronach ( kolega tak sobie życzył ) i lokomotywa jest gotowa, prezentując się dostojnie. :)

DSC00760.JPG.jpeg
DSC00761.JPG.jpeg
DSC00762.JPG.jpeg
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
#46
Szkoda, że swoją 118 Gutzgold rozbiłem w drzazgi bo bym ją sobie chyba też ucyfrowił :D Jeszcze przed wypadkiem wymieniłem światła na ciepły led i dodałem czerwone. Kondensatory zapobiegają mruganiu ledów czy brakom w napięciu?
 
OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#47
Zapobiegają delikatnym brakom w zasilaniu, czyli również mruganiu LED.
Jak to zażarcie opisywane był w poście " gdzie wlutować kondensator" w przypadku tego staruszka to można mówić o kosmetycznej poprawie, gdy już zrobiło się wiele innych rzeczy mających usprawnić odbiór prądu z szyn.
Wiesz... Pomrugiwanie możnaby i przeboleć, ale niestety przy złym odbiorze prądu jest jazda w czkawkę. A co do tego konkretnego modelu, to wyrażę się tak:
Dekoder miał gotowe wyjścia na kondensator, miejsca w trumnie było dużo... Więc czemu nie założyć?
5 min roboty, a pogorszyć raczej nie pogorszysz, tylko ewentualnie polepszy się choć minimalnie płynność jazdy
 
OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#50
Dwa tygodnie temu robiłem parowóz dla klientki.

Zamówienie było proste.
Długi parowóz z tendrem, dekoder dźwiękowy i generator dymu.
Wszystko miało się zamknąć kwotą 1000 złotych.

Od kolegi z forum zakupiłem BR-01 Roco,
dekoder ZIMO MX 649
Generator dymu Sheutle.

Dekoder poszedł do kotła, pomiędzy tendrem a lokomotywą zamontowałem dwa złącza ( 4 pin i 2 pin ) do poprowadzenia elektryki.
Światła białe na przodzie i czerwone z tyłu.

Całość wyszła bardzo fajnie. Ładny, wdzięczny do przeróbek model.
Niestety, teraz widzę, że nie zrobiłem zdjęć na gotowo, a lokomotywa jest już u klientki.

Całość wyrobiła się w kwocie 1000 złotych, więc wyszło spoko.

Poniżej zdjęcia z realizacji tego zamówienia.

DSC00723.JPG
DSC00724.JPG
DSC00725.JPG
DSC00726.JPG
DSC00727.JPG
DSC00728.JPG
DSC00729.JPG
DSC00730.JPG
DSC00731.JPG
DSC00732.JPG
DSC00733.JPG
DSC00734.JPG
 
OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#52
Witam ja posiadam części do 118 całe bebechy jak chetny to zapraszam na pw

Przekazuję do właściciela 118-stki.
Jak co to on się odezwie.

A póki co, zdjęcia z roboty kolejnej 118-stki.

tu na początek było czyszczenie wózków i kół.
Silnika i całej reszty.

DSC00764.JPG
DSC00765.JPG
DSC00766.JPG
DSC00767.JPG


W tym loku zleceniodawca chce mieć światła białe i czerwone

Więc robię otwory w atrapach

DSC00768.JPG



Zdejmuję miarę okularnikowi

I powoli wykonuję płytkę z czterema LED'ami pasującą pod rozstaw.
Standardowo montuję potencjometry, aby na gotowo wyregulować jasność świecenia.



Tyle na dzisiaj.
Reszta jutro.
 
OP
OP
jpyt

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#56
Hej.
Dzisiaj na stelażach zamontowałem dekoder.
postawienie na torach i...
Toto nie przypominające na razie nic znanego ludzkości jeździ czysto i płynnie.
Nie ma lepszego widoku :)

DSC00774.JPG
DSC00775.JPG
DSC00776.JPG


Teraz pozostaje dokończenie płytki oświetlenia i montaż jej.

Wstępna przymiarka jeszcze bez światłowodów
DSC00777.JPG
DSC00778.JPG
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Dla początkujących 14

Podobne wątki