• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

O programowaniu dekoderów Zimo

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#1
Przedstawiam taki nieco... alternatywny sposób wyświetlania światełek w lokomotywie ;)

Niestety, mimo 11 wyjść funcyjnych w MX640, zaprogramowanie wszystkich pekapowskich świateł w lokomotywie jest nieco utrudnione :(

A to co najmniej z kilku powodów:

:arrow: Wyjściami "mocy" są wyjścia FA0p, FA0t oraz FA1-FA4, wyjścia FA5-FA9 są wyjściami "logicznymi" o obciążalności maks. 10 mA. W dodatku te 5 ostatnich ma w stanie włączonym ok. +3,3 V na wyjściu, nadaje się to do wysterowania jednej diody (anodą do wyjścia a katodę podłączamy do masy), z ograniczonym prądem do tych właśnie 10 mA, a najlepiej gdzieś do 5 mA.

Uwaga: opis FA... dotyczy WYJŚCIA funkcyjnego dekodera, a F... to KLAWISZ funkcyjny, to tak według opisów na papierologii :D

:arrow: Nie do wszystkich wyjść da się bezproblemowo, tzn. z poziomu CeVałek przypisać kierunkowość działania, da się do FA6, do FA7-9 nie za bardzo :( Tzn. właściwie da się, lecz trzeba wykorzystać procedurę programowania z CV61=98, ale do tego wypadałoby mieć aparaturkę Zimo lub ich program ZST razem z tym pudełkiem do transmisji danych z komputera.

:arrow: Wykorzystując wyjścia FA5-FA9 do więcej niż 1 diody, trzeba zastosować jakiś wzmacniacz, najdogodniejszy wydaje mi się typu ULN2003A, zero dodatkowych części, jakichś oporników czy cuś ;)

Dlatego też na razie ;) ograniczyłem się do świateł pociągowych, manewrowych i czerwonych oraz świateł w kabinach.
Wszystkie światła są oczywiście kierunkowo zależne, włączenie każdego polega na włączeniu 1 (jednej) funkcji. Niedogodnośc tego sposobu polega na tym, że aby włączyć drugie światła trzeba wyłączyć poprzednie :( np. jadąc z pociągowymi i czerwonymi i chcąc włączyć manewrowe trzeba wyłączyć te pierwsze, reszta kombinacji wygląda tak jakoś... podobnie :D
W opisywanym układzie jako białe światła można bez wiekszych przeróbek zastosować także żarówki, wtedy po drodze od niebieskiego kabelka do zasilania światełek trzeba wpiąć jakiś scalony stabilizator napięcia i odpowiednio do niego dobrać oporniki przy żarówkach i diodach ;)

Tyle teorii, teraz praktyka :LOL:

Wyprowadzenia wyjść w MX640:


Schemat połączeń by JA:


Tabelka CV:


To powyżej to standardowy sposób mapowania funkcji w Zimo-dekoderach, taki najprostszy ;) CV z zakresu 33-42 slużą do przypisywania wyjść FA... do klawisza funkcyjnego F..., jednakże z zakresu ograniczonego kolorowymi polami. W pola na skrzyżowaniu wierszy F... i kolumn FA... wpisujemy odpowiednią wartość podaną na takim samym kolorowym pasku u góry obrazka. W kolumnie "CV=" jest wpisana suma tych wartości w wierszu.
Nie ma tu CV125 dla FA0p i CV126 dla FA0t, standardowo są "0", tu po prostu nie ma potrzeby ich zmieniać.
Nie wykorzystane funkcje dobrze jest wyzerować, a to dlatego, bo standardowo wyjście FAx jest przypisane klawiszowi Fx, więc przy przekładaniu wyjść któraś z funkcji mogłaby niechcąco zadziałać i przeszkadzać w efekcie końcowym :D

W części tabeli pt. "kierunkowość" przy pomocy CV127-CV132 ustawia się działanie funkcji w zależności od kierunku jazdy, standardowo do tych CV wpisane jest "0". Także nie ustawiamy CV125 i CV126, również nie ma takiej potrzeby.
Tu uwaga, programując w CV127-CV132 np. efekty świetlne trzeba pamiętać o dodaniu wartości "kierunku" (1 lub 2) do wartości podanych w opisie CeVałki, np. dla miękkiego startu wyjścia FA4 do 52 dodajemy 2, czyli to co wpisujemy do CV130 jest razem 54 ;)

Krótki opis:

Wpis "32" dla wiersza "F2" (CV36) na przecięciu z kolumną "FA4 (w tył)" oznacza, że wyjście FA4 zadziała po naciśnięciu klawisza F2 ale tylko podczas jazdy do tyłu, oczywiście powiązane jst to z wpisem "2" dla wyjścia FA4 (CV130). Te "2" to w CV130 ustawienia: bit0=0, bit1=1, czyli działa przy jeździe do tyłu.

Podobnie działanie klawisza F1: podpięte do niego są wyjścia "FA1 (w przód)" i "FA2 (w tył)", FA1 i FA2 są ukierunkowane w CV127 i CV128, w efekcie po naciśnięciu klawisza F1 podczas jazdy w przód działa FA1 i świecą się lampki PP i TP, czyli prawidłowo po prawej stronie w kierunku jazdy, a do tyłu lampki PL i TL, czyli też prawidłowo.

Gdyby zastosować ten układ do parowozu lub jednokabinowego spalinowozu , trzeba by było wyciąć połączenie od wyjścia FA2 do tych dwóch "górnych" diodek przy PL i TL (te diody również należy wyciąć) i wpisać:
-CV35=4, czyli do klawisza F1 przypisane jest wyjście FA1,
-CV127=0, czyli wyjście FA1 działa bezkierunkowo,
-CV128=0, czyli wyjście FA2 działa bezkierunkowo i oczywiście można wykorzystać je do czegoś innego,
w rezultacie po nacisnięciu F1, niezależnie od kierunku jazdy zaświecą się zawsze światła po prawej stronie lokomotywy.
A te "dolne" diody warto zostawić, choćby dla wyrównania świecenia świateł PL i PP oraz TL i TP.
Podobnie jw. postępuje się z wyjściami FA5 i FA6 (teraz są kierunkowe) i klawiszem F3, wtedy po nacisnięciu F3, niezależnie od kierunku jazdy, zaświeci sie lampka w kabinie lokomotywy.


W sumie proste :D
 

Załączniki

OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#2
Nieco kosmetyki :D

Miękki start funkcji, wyjścia sterujące białymi światłami:
CV125=52 -FA0p
CV126=52 -FA0t
CV127=52+1=53 -FA1
CV128=52+2=54 -FA2

Wolniejsze zapalanie się świateł:
CV63=91

Poziom przygaszania:
CV60=60 (0 lub 255 to 100%, 127 to ~50%, itd.)

Maska przygaszania w CV119, tylko dla białych świateł:
bit0=1 (1) -FA0p
bit1=1 (2) -FA0t
bit2=1 (4) -FA1
bit3=1 (8) -FA2
bit4=0 (0) -FA3
bit5=0 (0) -FA4
bit6=0 (0)
bit7=0 (0) -F6 zmniejsza jasność do wartości w CV60

W nawiasach dziesiętnie, razem w CV119=15

Aby przygaszać światła klawiszem F7, programuje się jw. CV120.
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#3
Oooo... sam ze sobą gadam :LOL: :LOL: :LOL:

Teraz następna porcja, tak dla rozrywki :D spróbowałem dodać do układu opisanego wyżej światło do jazdy po niewłaściwym torze (dalej skróciłem nazwę do świateł "pod prąd" ;)
Wyszło na kilka różnych sposobów, tylko tyle, że nie obeszło się bez kilku dodatkowych detali :( Tzn. diody potraktowałem jako najmniej dokuczliwy detal ;)
No i trzymałem się zasady: każde światło włączane jednym klawiszem, żadnych tam kombinacji eFek, ale to, że dla włączenia jednego trzeba wyłączyć inne, już nie dało się wyeliminować.

Cały problem w tym, że MX640 ma tylko 4 pary ustawianych kierunkowo z poziomu CeVałek funkcji:
-jedną potrzebujemy dla świateł pociągowych,
-drugą dla manewrowych,
-trzecią dla czerwonych,
i tu zaczynają się schodki, dla świateł "pod prąd" potrzeba czwartą parę dla wł/wyłączania jednego białego i przydałaby się piąta para do wł/wyłączania przedniego czerwonego.
Oczywiście można to obejść, ale za pomocą dodatkowych detali.
Teroretycznie można to zaprogramować za pomocą procedury z CV61=98, o czym napiałem wyżej, ale przy ewentualnym resecie traci się te ustawienia, programowanie ich na nowo jest dość upierdliwe... a nie każdy chce zainwestować w MXDECUPU czy MX32L :D

Taki schemacik wymyśliłem:


Ten układzik jest nieco... teoretyczny :D nie chce mi się go praktycznie próbować, wole swoje płyteczki, są znacznie bardziej fool proof :D
Układ 40107 to taki śmieszny ośmionóżkowy CMOS, 2x bramka NAND +tranzystor z otwartym kolektorem, wytrzymuje 136 mA, więc do sterowania czerwonymi się nadaje, a pewnie bez problemu da się go zastąpić dwoma tranzystorkami npn.
Diodek też się nieco uzbierało :LOL:

Tak wygląda do niego tabelka CV:


Właściwie to tu nie ma co komentować :LOL:

A tak może wyglądać ciut inna, także teoretyczna ;) wersja układu:


Bramki AND (4081) razem z tranzystorkami w ULN2003A to taki prosty "przełącznik", który według FA7 i FA8 oraz kierunkowych wyjść FA5 i FA6, steruje czerwonymi światełkami. Gotowe napięcie +5V dostarcza oczywiście MX640. Funkcja dla świateł "pod prąd" jest przesunięta na wyższy numer, aby mieć dostęp z CV do FA7 i FA8.
Tak to powinno działać:
F0 -załącza światła pociągowe, działają wyjścia FA0p, FA0t,
F1 -manewrowe, działają wyjścia FA1, FA2,
F5 -"pod prąd", załącza wyjścia FA3, FA4 dla wyświetlenia dwóch świateł białych oraz wyjścia FA5, FA6 i FA8 dla wyświetlenia trzeciego do kompletu światełka, czyli czerwonego,
F6 -czerwone, załącza wyjścia FA5, FA6 i FA7 dla wyświetlenia czerwonych z tyłu.

:D
 

Załączniki

OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#4
U mnie na kopalni powiadają: szukać a kombinować to najlepsza robota :D

Pokombinowałem więc z tym ostatnim schemacikiem ;) wystarczyło zamienić miejscami kabelek od FA0p z FA3 i FA0t z FA4, zrobiło się o wiele przestronniej :LOL: Praktycznie doszły tylko dwie kosteczki, niekoniecznie muszą być nawet smd ;) Są wszystkie potrzebne światełka, teoretycznie powinno działać :D

Tak to wygląda teraz:


A taka jest tabelka CV:


Jako że światełka "pod prąd" i czerwone są raczej mniej używane oraz ze względu na klawiszologię FREDIego, specjalnie wyrzuciłem je na drugą stronę, w F2-F4 to wolę jakąs muzyczkę mieć :D

I jeszcze tylko poprawka, do zdania:
F0 -załącza światła pociągowe, działają wyjścia FA0p, FA0t,
...trzeba dodać: FA3 i FA4 ;)
 

Załączniki

OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#8
Aha...
:LOL: :LOL: :LOL:

ATSW, z tego co widzę, MX640 nadaje się wyłącznie do podstawowych światełek :roll: A jak ktoś chce mieć wypasione, to bez zbędnego mnożenia kabelkologii i dokładania bzdetów najlepiej zaiwestować tę stówkę w MX680 :D Mamy wszystkie możliwe światła, byle by klawiszy starczyło :D a samo zaprogramowanie to... pikuś :LOL:
 

tomek 05

Aktywny użytkownik
#9
WM-MODEL napisał(a):
z tego co widzę, MX640 nadaje się wyłącznie do podstawowych światełek :roll: A jak ktoś chce mieć wypasione, to bez zbędnego mnożenia kabelkologii i dokładania bzdetów najlepiej zaiwestować tę stówkę w MX680 :D Mamy wszystkie możliwe światła, byle by klawiszy starczyło :D a samo zaprogramowanie to... pikuś :LOL:
Kwestia softu.Po co drugi dekoder pchać?

MX32 jeszcze nie ma, a MX31 już nie ma :cry:
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#11
Teraz nieco lajtowy temacik i coś dla miłośników czajników oraz MX630 :D

Tu jest sprawa prosta, manewrowe tylko po prawej stronie, tak że do ich właczenia mozna spokojnie wykorzystać wyjścia FA0p i FA0t.
Fabryczny wpis w CV125=0 i CV126=0, oznacza, że ustawione są "bezkierunkowo", ale standardowe działanie, tzn. że przy jeździe w przód włączone jest FA0p a w tył FA0t wynika z tego, że wiszą na osobnych kabelkach, zaś włączenie odpowiedniego wyjścia w zależności od kierunku dokonuje się w CV33=1 i CV34=2. Gdy wpisze się na odwrót, to i działają na odwrót :D Tak więc podpięcie ich obu pod inny klawisz, np. F1 (CV35=3) spowoduje, że oba te wyjścia zadziałają niezaleznie od kierunku ;)

Poniżej kilka przykładów, na obrazkach także kabelkologia podpięcia do MX630 modułu dźwiękowego poprzez SUSI ;)

Pierwszy schemacik połączeń, choć sposób nieco... rozrzutny, wykorzystane bowiem są wszystkie wyjścia funkcyjne:
mx630-sch-1.jpg

...i tabelka CeVałek:
mx630-tab-1.jpg

Jak komuś potrzeba wyjście np. do wytwornicy dymu, czerwone podpina się tylko pod jedną funkcję (do wykorzystania zostaje FA4) i dokłada tranzystorek ;)
Odpowiedni schemacik:
mx630-sch-2.jpg

...i tabelka CV:
mx630-tab-2.jpg

Aby "uwolnić" więcej funkcji, mozna zrobić np. takie połączenia, za to w CV nie trzeba nic kopać:
mx630-sch-3.jpg
Te pojedyncze diody służą jedynie do wyrównania świecenia LEDów czy tam żarówek ;)
Zostają wolne wyjścia FA3 i FA4.

Oczywiście zostają do ewentualnego wykorzystania wyjścia "logiczne" FA5 i FA6 po wyłączeniu SUSI, ale zakładam, że raczej wykorzystuje się te złącze do muzyczki ;)
 

DarekW

Znany użytkownik
#15
Po półrocznym dłubaniu udało się doprowadzić V60 do jako takiego podobieństwa do Ostrowskiej Da401 032.
Z racji posiadania przeprogramowanego przez Tomka Zygmanowskiego dekodera Zimo MX640 pomyślałem, że najwyższy czas mieć lokomotywę z polskim oswietleniem.
Dzięki twórczej pracy i pomocy Władka udało się skorzystać z jednego z rysunków podłączenia świateł pociągowych, manewrowych i tylnich.
Niestety nie jestem w tej dziedzinie fachowcem i zabawa trwała dość długo ale metodą prób znalazłem + i - diod SMD zamontowanych w lampach lokomotywy.
Po przeprogramowaniu dekodera wszystko działało tak jak miało działać. Problem pojawił się w momencie przeprogramowania dekodera na długi adres. Wszystko zgasło! Jak sie okazło by wpisać długi adres w Zimo trzeba CV29 ustawić na 34 a nie 32. Dlaczego nie wiem ale pewnie Władek to kiedyś wytłumaczy.
Poniżej kilka zdjęć ze światłami sterowanymi przez Zimo i krótki filmik z zabawy lokomotywą manewrową.
http://www.youtube.com/user/wubeh?gl=PL ... UV3WbE-qL4
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
#16
Ogólnie model ładniutki, i to bardzo.
Gdyby dokładnie odwzorowywał maszynę 401Da, to już byś miał pierwszego chętnego na zakup podobnej konwersji. :D
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#18
DarekW napisał(a):
...by wpisać długi adres w Zimo trzeba CV29 ustawić na 34 a nie 32.
To raczej zależy od aparatury do programowania, a nie od dekodera. ZTCW używasz Roco-badziewia, a ta ma pojeżone programowanie długich adresów, ponieważ poza wpisaniem adresu w procedurze programowania adresów, trzeba dodatkowo odpowiednio ustawić właśnie CV29, aby uaktywnić długi adres w dekoderze.
W sumie adres to adres, mądrzejsze urządzenia, np. MiniBox, nie mają jakiegoś durnego podziału na krótkie i długie, po prostu wpisuję adres jaki chcę, naciskam <enter> i wszystko ;)

Teraz nieco teorii będzie :D

Każde CV składa się z 8 bitów, a włączenie lub wyłączenie bitu uaktywnia odpowiednią reakcję dekodera na te ustawienia, oczywiście według tabelki za co który bit odpowiada. Każdy zaś bit ma przypisaną swoją wartość dzisiętną, a wartość w CV jest sumą tych wartości, proste przeliczenie, gdy bit=1 wliczamy tę wartośc do sumy, gdy bit=0 -nie.
W Zimo bity numerowane są od 0 do 7, odpowiadające wartości dziesiętne bitów to: bit0=1, bit1=2, bit2=4, bit3=8, bit4=16, bit5=32, bit6=64, bit7=128.
Dalej najlepiej na przykładzie, obrazek tabelki dla CV29 ze spolszczonej instrukcji od MX640:

Jak widać, fabrycznym ustawieniem CV29=14, czyli mamy włączone:
-bit1, aktywne 28/128 kroków prędkości,
-bit2, możliwa jazda w analogu,
-bit3, włączony RailCom,
a reszta bitów jest wyłączona, czyli (kolejno bity 0-7) wartość w CV=0+2+4+8+0+0+0+0=14

Wpisanie do CV29=32 oznacza, że ustawiłeś tylko bit5, odpowiedzialny za tryb dlugich adresów, na "1", a pozostałe wyzerowałeś, czyli wyłączyłeś. Zabrakło co najmniej ustawienia odpowiedzialnego za tryb 28/128 kroków prędkości bitu1 na "1", a że wartość dzisiętna bitu1=2, więc należało dodać: 32+2=34 i tę wartość wpisać do CV29.
Zgodnie z tym, zachowanie fabrycznego wpisu wymagałoby wpisania do CV29=46 bo 46=14+32.

Przy takich manipulacjach, widać wyraźnie wyższość programowania w cefałkach pojedynczych bitów, nie muszę się wtedy martwić co jest wpisane w innych ani przeliczać czegokolwiek, w takim prostym MiniBox'ie przejście do programowania bitów to kwestia naciśnięcia jednego klawisza :D
 

Załączniki

OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#19
Kilka postów wyżej WM-MODEL napisał(a):
Maska przygaszania w CV119 (...):
bit0=1 (1) -FA0p
bit1=1 (2) -FA0t
bit2=1 (4) -FA1
bit3=1 (8) -FA2
bit4=0 (0) -FA3
bit5=0 (0) -FA4
bit6=0 (0)
bit7=0 (0) -F6 zmniejsza jasność do wartości w CV60
Bit 7 w CV119 służy do ustawiania "kierunku" działania klawisza F6, gdy bit 7=0 klawisz ten przygasza światła do wartości ustawionej w CV60, natomiast gdy bit 7=1 powoduje to działanie odwrotne, światła rozjasniają się od wartości w CV60 do maks. jasności.
Dziesiętnie to dopisanie 128 do maski, w przypadku jak wyżej było by to 15+128=143.
Dla klawisza F7 maskę ustawia się w CV120.

W efekcie po włączeniu F0 standardowo zapalają się światła "krótkie", po włączeniu F6 lub F7 -światła "długie" :D
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#20
Jeszcze jeden schemacik dla światełek w parowozie :D Na żaróweczkach ;) praktycznie sprawdzony ;)
Generalnie to klawisz F0 załącza światła pociagowe, F1 manewrowe a F5 czerwone.

Opornik 47R na wejściu to taki... knif jest ;) w rezultacie stabilizator ani ten opornik nie grzeją się za bardzo :D "GND" oczywiście łączy się z punktem "Masse" w dekoderze.
Żaróweczki hamerykańsko-japońskie, 1,5V/15mA, 500h.
Zastosowałem stabilizator LM317T, bo akurat taki miałem :D i dlatego, że napięcie w torach bywa czasem... ciekawe, np. roco-szajs może dać nawet 25V, a LM317T ma maks. 37V ;) Napięcie wyjściowe ustawione opornikami 240R i 400R na coś koło 3,3V, wtedy na żarówkach jest ok. 1,42V. Zmierzone ;)


Wyjścia FA3 i FA4 trzeba sobie "wyciągnąć" z dekodera, wg obrazka poniżej.

Kabelki ew. modułu dźwiekowego lutujemy:
-do punktu "SUSI C" niebieski kabelek,
-do punktu "SUSI D" szary,
-do punktu "MASSE" czarny,
-czerwony kabelek trzeba połączyć z "+", czyli niebieskim kabelkiem dekodera lub przylutować do punktu bezpośrednio nad opisanym "ELKO Minus".


Jak ktoś potrzebuje UPS, to końcówki kondensatora lutuje się do "dodatkowych" kabelków w kolorze szarym i niebieskim, w nowych produkcjach dekoderów są one już fabrycznie przylutowane.


Teraz krótka, ale niezbędna do działania CeVałkologia:
CV33=5 -w przód działa wyjście FA0p i FA1
CV34=10 -w tył działa FA0t i FA2
CV35=3 -manewrowe, działają jednocześnie FA0p i FA0t
CV36=0 -F2 nie uruchamia żadnego wyjścia
CV37=0 -F3 ...
CV38=0 -F4 ...
CV39=6 -F5 uruchamia wyjścia FA3 przy jeździe w tył, a FA4 przy jeździe w przód

CV125=0 -FA0p "bezkierunkowe"
CV126=0 -FA0t "bezkierunkowe"
CV127=1 -wyjście FA1 działa w przód
CV128=2 -wyjście FA2 działa w tył
CV129=2 -wyjście FA3 działa w tył
CV130=1 -wyjście FA4 działa w przód

Aby czerwone zawsze świeciły jednakowym światłem, trzeba na wyjściach FA3 i FA4 wyłączyć PWM:
CV114=48

Inne, takie... kosmetyczne już CV opisane są wyżej :D
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 3
DCC 20
DCC 26
DCC 2
DCC 3

Podobne wątki