Zapraszam wszystkich zainteresowanych do zamieszczania wpisów w nowym Temacie. Do założenia wątku skłonił mnie przede wszystkim aspekt historyczny – historia posiadania, służby i wykorzystania własnego taboru przez LWP i odrębność niektórych przepisów dotyczących taboru wojskowego. Wprawdzie na Forum są już pokrewne tematy np. Polskie pociągi pancerne i artyleria kolejowa po 1945 oraz Eszelony, ale uważam, że w swojej formule nie „mieszczą” one zagadnień, które chciałbym poruszyć w nowym temacie. Zawężenie okresu do Ludowego Wojska Polskiego (nieoficjalna nazwa polskich sił zbrojnych w okresie lat 1944 – 1989) ma celowe działanie, ponieważ bardziej zależy mi na historii, niż czasach współczesnych. Oczywiście większość (jak nie wszystkie ?) np. lokomotyw spalinowych Wojska Polskiego, użytkowanych po 1989 r. do czasów obecnych, pamięta jeszcze służbę w LWP, stąd nie widzę przeszkód aby w wątku prezentować także np. zdjęcia taboru wojskowego, wykonane po 1989 r., który swoją służbę w Wojsku Polskim rozpoczynał przed 1990 r. Dodam, że np. pojedyncze zdjęcia w tym zagadnieniu były prezentowane w kilku różnych tematach, np. w temacie Polskie lokomotywy przemysłowe i manewrowe – zdjęcia, ale myślę, że odrębności oznaczeń, aspekt historyczny i specyfika użytkowania taboru wojskowego, skłaniają do wyodrębnienia go w oddzielny wątek.
W Temacie proponuję zamieszczać np. fotografie, rysunki, dane statystyczne, instrukcje czy przepisy dotyczące wszelkich zagadnień związanych z nieopancerzonym taborem, będącym własnością Ludowego Wojska Polskiego. Oprócz tego, uważam, że mogą być tu prezentowane także np. zdjęcia taboru PKP wykorzystywanego przez LWP w czasie ćwiczeń wojskowych oraz zagadnienia związane np. z kolejowymi bocznicami i bazami wojskowymi z okresu PRL-u (np. ich schematy / plany). Myślę również, że mile będą widziane wszelkie informacje dotyczące ćwiczeń wojskowych, w których wykorzystywano tabor kolejowy, w tym należący do PKP (np. notatki prasowe) czy nawet wspomnienia personalne z czasów służby wojskowej w LWP, dotyczące tematyki kolejowej. Po części niektóre z tych zagadnień poruszane były w różnych tematach, uważam jednak, że warto, aby tego typu informacje były zebrane w jednym wątku, gdzie o wiele łatwiej będzie je odszukać i zapoznać się z nimi.
Prosiłbym również, aby nie umieszczać w tym wątku zdjęć czy informacji, które powinny być dedykowane do wspomnianych wyżej tematów, dotyczących pociągów pancernych i artylerii kolejowej po 1945 r. oraz zdjęć typowych eszelonów (choć wątek ten zawiera przede wszystkim fotografie współczesnych eszelonów).
Na początek wybrane strony o zasadach znakowania i oznaczania wojskowego taboru kolejowego, z publikacji MON z 1975 r. zatytułowanej „Przepisy o gospodarce kolejami wojskowymi i wojskowym taborem kolejowym” (zatwierdzone 5 grudnia 1974 przez głównego kwatermistrza WP gen. dyw. inż. Mieczysława Obiedzińskiego oraz wprowadzenia do użytku w wojsku z dniem 15 czerwca 1976). Warto zwrócić uwagę, że przepisy te miały charakter poufny i zostały wydane w limitowanej, numerowanej ilości egzemplarzy.
Analizując powyższe przepisy i tabelę, można zauważyć pewną nieścisłość, dotyczącą symbolu serii (kolumna czwarta). W przykładach podanych na końcu tabeli, symbol serii nie występuje (choć jest podany w kolumnie czwartej) w oznakowaniu lokomotywy Ls-40 (jest tam tylko symbol stały „WP”, i numer serii), ale już w przypadku oznakowania wagonu, symbol serii („K”) występuje obok symbolu stałego i numeru serii (zgodnie z tabelą). Być może było to powodem spotykania / i nie spotykania w oznaczeniach lokomotyw symbolu serii.
Jeżeli tabela zawiera sposób znakowania i numeracji wojskowego taboru kolejowego – jak podano w opisie nad tabelą, to oznakowanie powinno uwzględniać dane z kolumny nr 3 („symbol stały”), nr 4 („symbol serii”), nr 5 („numer serii”) i nr 6 („numer ewidencyjny” 5-cyfrowy) dla wszystkich rodzajów taboru podanego w kolumnie nr 2 („rodzaj taboru”), a nie tylko wagonów. Co ciekawe w opisie nad tabelą pada stwierdzenie „Symbole dużych liter umieszczone na wojskowym taborze kolejowym są odrębne od symboli PKP ...” (czyli oznaczenia typu SM03, SM04 czy SM30 powinny być wykluczone) oraz „... Przed symbolami dużych liter, oznaczających rodzaj taboru (czyli zarówno lokomotyw jak i wagonów), umieszcza się duże litery WP (czyli „symbol stały”).
Inną ciekawą rzeczą są, wydaje się nie obsadzone konkretnym typem taboru niektóre pozycje w tabeli („Lp”, kolumna pierwsza), np. 8, 9, 10 (Lokomotywy spalinowe normalnotorowe), 17 i 18 (Lokomotywy spalinowe wąskotorowe na prześwit 1000 mm) czy 23 (Żuraw kolejowy normalnotorowy). Istnieją więc dwie możliwości i może obie są prawidłowe.
1. Pozycje te utworzono „na przyszłość”, w związku z tym, że do służby mógł wejść nowy tabor, więc „z góry” zarezerwowano numer serii.
2. W służbie były jeszcze jakieś pojedyncze lokomotywy pochodzenia np. przedwojennego, wojennego (ex-niemieckie), nie mające konkretnego typu ani na PKP, ani w przemyśle, stąd w ich oznaczeniach pisano np. WP-17-xxxxx (5-cyfrowy nr ewidencyjny).
Znany jest przypadek oznaczenia wagonu silnikowego (figurującego w zestawieniach wojskowych pod numerem WP-19-40591), znakowaniem z powyższej tabeli, z teoretycznie "nieobsadzonej" pozycji 19, przy czym w opracowaniu pana Zbigniewa Tucholskiego „Wojskowa kolej wąskotorowa na poligonie w Zielonce i Rembertowie” w dopisku dotyczącym tego wagonu (nr 96) podane są następujące informacje „Seria wojskowa WP-WS-19 (proszę zauważyć, że autor uwzględnia w nazwie wojskowej symbol serii z kolumny nr 4) oznacza wąskotorową lokomotywę spalinową (750 mm) 150 KM, wagon oznaczono tak ze względu na brak serii wojskowej dla wagonów motorowych w obowiązujących wówczas od 1975 roku wojskowych Przepisach o gospodarce kolejami wojskowymi i wojskowym taborem kolejowym”.
Poniżej str 21 z powyższego opracowania oraz link gdzie można pobrać całość, tego niezwykle interesującego opracowania.
https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-PWAA-0017-0001
W Temacie proponuję zamieszczać np. fotografie, rysunki, dane statystyczne, instrukcje czy przepisy dotyczące wszelkich zagadnień związanych z nieopancerzonym taborem, będącym własnością Ludowego Wojska Polskiego. Oprócz tego, uważam, że mogą być tu prezentowane także np. zdjęcia taboru PKP wykorzystywanego przez LWP w czasie ćwiczeń wojskowych oraz zagadnienia związane np. z kolejowymi bocznicami i bazami wojskowymi z okresu PRL-u (np. ich schematy / plany). Myślę również, że mile będą widziane wszelkie informacje dotyczące ćwiczeń wojskowych, w których wykorzystywano tabor kolejowy, w tym należący do PKP (np. notatki prasowe) czy nawet wspomnienia personalne z czasów służby wojskowej w LWP, dotyczące tematyki kolejowej. Po części niektóre z tych zagadnień poruszane były w różnych tematach, uważam jednak, że warto, aby tego typu informacje były zebrane w jednym wątku, gdzie o wiele łatwiej będzie je odszukać i zapoznać się z nimi.
Prosiłbym również, aby nie umieszczać w tym wątku zdjęć czy informacji, które powinny być dedykowane do wspomnianych wyżej tematów, dotyczących pociągów pancernych i artylerii kolejowej po 1945 r. oraz zdjęć typowych eszelonów (choć wątek ten zawiera przede wszystkim fotografie współczesnych eszelonów).
Na początek wybrane strony o zasadach znakowania i oznaczania wojskowego taboru kolejowego, z publikacji MON z 1975 r. zatytułowanej „Przepisy o gospodarce kolejami wojskowymi i wojskowym taborem kolejowym” (zatwierdzone 5 grudnia 1974 przez głównego kwatermistrza WP gen. dyw. inż. Mieczysława Obiedzińskiego oraz wprowadzenia do użytku w wojsku z dniem 15 czerwca 1976). Warto zwrócić uwagę, że przepisy te miały charakter poufny i zostały wydane w limitowanej, numerowanej ilości egzemplarzy.
Analizując powyższe przepisy i tabelę, można zauważyć pewną nieścisłość, dotyczącą symbolu serii (kolumna czwarta). W przykładach podanych na końcu tabeli, symbol serii nie występuje (choć jest podany w kolumnie czwartej) w oznakowaniu lokomotywy Ls-40 (jest tam tylko symbol stały „WP”, i numer serii), ale już w przypadku oznakowania wagonu, symbol serii („K”) występuje obok symbolu stałego i numeru serii (zgodnie z tabelą). Być może było to powodem spotykania / i nie spotykania w oznaczeniach lokomotyw symbolu serii.
Jeżeli tabela zawiera sposób znakowania i numeracji wojskowego taboru kolejowego – jak podano w opisie nad tabelą, to oznakowanie powinno uwzględniać dane z kolumny nr 3 („symbol stały”), nr 4 („symbol serii”), nr 5 („numer serii”) i nr 6 („numer ewidencyjny” 5-cyfrowy) dla wszystkich rodzajów taboru podanego w kolumnie nr 2 („rodzaj taboru”), a nie tylko wagonów. Co ciekawe w opisie nad tabelą pada stwierdzenie „Symbole dużych liter umieszczone na wojskowym taborze kolejowym są odrębne od symboli PKP ...” (czyli oznaczenia typu SM03, SM04 czy SM30 powinny być wykluczone) oraz „... Przed symbolami dużych liter, oznaczających rodzaj taboru (czyli zarówno lokomotyw jak i wagonów), umieszcza się duże litery WP (czyli „symbol stały”).
Inną ciekawą rzeczą są, wydaje się nie obsadzone konkretnym typem taboru niektóre pozycje w tabeli („Lp”, kolumna pierwsza), np. 8, 9, 10 (Lokomotywy spalinowe normalnotorowe), 17 i 18 (Lokomotywy spalinowe wąskotorowe na prześwit 1000 mm) czy 23 (Żuraw kolejowy normalnotorowy). Istnieją więc dwie możliwości i może obie są prawidłowe.
1. Pozycje te utworzono „na przyszłość”, w związku z tym, że do służby mógł wejść nowy tabor, więc „z góry” zarezerwowano numer serii.
2. W służbie były jeszcze jakieś pojedyncze lokomotywy pochodzenia np. przedwojennego, wojennego (ex-niemieckie), nie mające konkretnego typu ani na PKP, ani w przemyśle, stąd w ich oznaczeniach pisano np. WP-17-xxxxx (5-cyfrowy nr ewidencyjny).
Znany jest przypadek oznaczenia wagonu silnikowego (figurującego w zestawieniach wojskowych pod numerem WP-19-40591), znakowaniem z powyższej tabeli, z teoretycznie "nieobsadzonej" pozycji 19, przy czym w opracowaniu pana Zbigniewa Tucholskiego „Wojskowa kolej wąskotorowa na poligonie w Zielonce i Rembertowie” w dopisku dotyczącym tego wagonu (nr 96) podane są następujące informacje „Seria wojskowa WP-WS-19 (proszę zauważyć, że autor uwzględnia w nazwie wojskowej symbol serii z kolumny nr 4) oznacza wąskotorową lokomotywę spalinową (750 mm) 150 KM, wagon oznaczono tak ze względu na brak serii wojskowej dla wagonów motorowych w obowiązujących wówczas od 1975 roku wojskowych Przepisach o gospodarce kolejami wojskowymi i wojskowym taborem kolejowym”.
Poniżej str 21 z powyższego opracowania oraz link gdzie można pobrać całość, tego niezwykle interesującego opracowania.
https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-PWAA-0017-0001
- 1
- 2
- 1
- Pokaż wszystkie