• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sklejane - mafo

OP
OP
mafo

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.951 386 20
Nadszedł czas na kolejny projekt i przeróbkę Stara 25 betonomieszarki na siodło…
Na początek trzeba rozebrać i poodcinać mocowania gruszki oraz sterowania.

Star 25 na C25 1-43 000.jpeg



Okazuje się, że dwa koła zapasowe położone obok siebie wystają ciutkę poza kabinę, także trzeba przerobić sposób oryginalnego mocowania tych kół. W oryginale DeA przymocowała koło do kabiny w zrobione otwory w tylnej ścianie kabiny. Można oczywiście nawiercić nowe otwory w kabinie, ale idę inną drogą i próbuję wymyślić jakiś stojak. Może nie będzie to tak jak w oryginale, ale... :) nie jestem modelarzem redukcyjnym. Sięgam po jeden z moich ulubionych materiałów, czyli karton. Trzeba też wymodelować osłony boczne kół zapasowych i tu karton idealnie się sprawdza.

Star 25 na C25 1-43 004.jpeg
Star 25 na C25 1-43 005.jpeg
Star 25 na C25 1-43 006.jpeg
Star 25 na C25 1-43 007.jpeg
 
OP
OP
mafo

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.951 386 20
Po namoczeniu i wyprofilowaniu trzeba karton utwardzić. Ja tym razem użyłem cyjanoakrylu. Od razu powiem wszystkim, którzy nie utwardzali tak kartonu, że cyjanoakryl jest mocno toksyczny i polecam dobrze wentylowane pomieszczenie, bo oczy potrafią szczypać i łzawić, jak się za dużo tego „świństwa” uwolni do atmosfery… ;)
Pierwsza przymiarka…

Star 25 na C25 1-43 008.jpeg



Stojak już też utwardzony, przeszlifowany i nawiercony pod mocowanie kół. Nie omieszkałem nawiercić elementów pod drut 0,5 mm, to tak dla wzmocnienia późniejszego połączenia.

Star 25 na C25 1-43 009.jpeg



No i teraz przymiarka na samochodzie:

Star 25 na C25 1-43 010.jpeg
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.811 301 15
Ale olbrzym :) fajnie wyszedł, ale ja bym poszedł w hips. Ten można formować na ciepło.
Co do cyjanoakrylu - popieram. Świństwo jest mocno toksyczne, jakiś czas temu utwardzałem budynek kartonowy i nabawiłem się na szczęscie niegrożnego obrzęku przełyku i nosogardła, przez to dławiłem się całą noc. Nie mogłem przełykać, żadne leki nie pomagały.... Polecam robić w dobrej masce, albo faktycznie przy porządnej wentylacji.
 
OP
OP
mafo

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.951 386 20
Palaroid wg mnie chyba mniej śmierdzi, a też jest skuteczny.
Tak Heniu, masz stuprocentową rację. Jest też trochę mniej toksyczny. Cyjanoakryl za to daje twardszą powłokę. Z jednej strony to plus, bo po utwardzeniu mamy bardzo odporny karton, a z drugiej minus, bo trudniej się go potem obrabia.
Natomiast cyjanoakryl jest zdecydowanie szybszy. :)
 
OP
OP
mafo

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.951 386 20
W dni robocze czasu ostatnio mam niewiele, weekendy były ostatnio wyjazdowo-spotkaniowe, ale próbuję „pchać ten wózek” dalej… ;)
Teraz siodło. Znalazłem w necie obrazek z rysunkiem Stara z góry, przeskalowałem do wielkości modelu i próbuję swoich sił… Nie mam drukarki 3D, nie umiem odlewać z żywicy, także nadal korzystam ze starych technik modelowania ręcznego. Na początek korzystam z papieru milimetrowego do zrobienia szablonu.

Star 25 na C25 1-43 003.jpeg



Do zrobienia siodła używam drugiego ulubionego materiału modelarskiego, czyli polistyrenu. Nie miałem odpowiedniej grubości płytki polistyrenowej, także są trzy siodła wycięte nożykiem modelarskim z płytki grubości 0,75 mm i sklejone razem,

Star 25 na C25 1-43 011.jpeg



a następnie obrobione pilnikiem i papierem ściernym różnej gradacji

Star 25 na C25 1-43 012.jpeg



Od spodu będą przyklejone dwa uszka (wykorzystane z odciętych z ramy Stara), do ruchu wahliwego siodła.

Star 25 na C25 1-43 013.jpeg
 
OP
OP
mafo

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.951 386 20
Dziś jeszcze wolna chwilka, więc działam. Ponieważ siodło od góry nie jest płaskie, to trzeba mu nadać jakąś tam zbliżoną do oryginału strukturę. Wymyśliłem sobie tak: z płytki polistyrenu 0,25 mm wyciąłem jeszcze jedno siodło, tym razem z nacięciem i taki element przykleiłem do siodła od góry. Zaczyna to wreszcie jakoś wyglądać.

Star 25 na C25 1-43 014-1.jpeg
 
OP
OP
mafo

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.951 386 20
Dzięki Grzesiu. (y) Staram się, żeby jakoś tam w miarę wyglądał... ;)

Wracamy do przeróbek i teraz trzeba zrobić mocowanie siodła na ramie i ustalić wysokość siodła nad podłożem. Niestety, nie mam naczepy i muszę coś pokombinować na jakiej wysokości zamocować siodło…
Wszystko wskazuje na to, że musi być niecałe 3 cm nad podłożem. Może to i trochę za wysoko, ale tak musi być.


Star 25 na C25 1-43 018.JPG



Pierwsze próby moich pomysłów nie zdały egzaminu. Dobrze, że klej trzymał słabo i dało się to bezstratnie usunąć. Docelowo ma być coś takiego:


Star 25 na C25 1-43 019.jpeg
Star 25 na C25 1-43 020.jpeg
Star 25 na C25 1-43 022.jpeg


W tzw. międzyczasie przerobiłem piątkę w rejestracji na szóstkę. Myślę, że ujdzie… ;)
 
OP
OP
mafo

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.951 386 20
Maćku, tak serio, to przy tym zegarmistrzowskim siodle, stelaż na koło zapasowe wygląda słabo ;)
Wiem, ale tylnej części stelaża nie będzie widać. Widoczne będą jedynie osłony. Pomaluję podkładem i zobaczę jak to będzie wyglądać. W razie czego, to się będzie robić nowe. Nie wiem jak on wyglądał w rzeczywistości, bo nie mogę znaleźć żadnych danych na ten temat. To mój pomysł, żeby koła trzymały się całości.
 

Paweł.W-wa

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.486 17 0
W razie czego, to się będzie robić nowe.
To jak Maćku byś już robił nowe, to (bardzo nieśmiało oczywiście) proponowałbym, abyś spróbował je zrobić nie z jednego, ale z dwóch lub trzech warstw cienkiego kartonu klejonych na kopytku/wzorniku (takie a'la lamelowanie) . Zdecydowanie lepiej utrzymywał się będzie wyprofilowany łuk.
 
OP
OP
mafo

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.951 386 20
wygląda na to że te łuki były składane;
To wiem, że boki były składane. Ale nadal nie wiem jak były mocowane koła.
abyś spróbował je zrobić nie z jednego, ale z dwóch lub trzech warstw cienkiego kartonu klejonych na kopytku/wzorniku
Bardzo dobry pomysł. Nigdy takiej techniki nie stosowałem. Muszę spróbować, tylko najpierw trzeba zrobić kopytko i to z jakiegoś materiału, który nie przyklei się do kartonu przy klejeniu kolejnych warstw...
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.811 301 15
Maćku, szybciej i lepiej z hipsu. Serio. jak nie masz formatek, to w kązdym papierniczym masz grzbiety do dokumentów, o takie:
PSX_20210921_115115.jpg
można je ciąć, niektóre mają już wielkość nadkola
PSX_20210921_114811.jpg
ale z szerokiego wycinasz najbardziej płaski
PSX_20210921_114820.jpg
podgrzewasz, nawet suszarką, albo żelazkiem pomiędzy dwiema kartkami ksero bo są odporne termicznie (ja używam opalarki, bo akurat mam)
po podgrzaniu między deski i masz płaski element
PSX_20210921_115044.jpg
ponownie podgrzewasz i wyginasz
PSX_20210921_115034.jpg
jak nie wyjdzie, to znów prostujesz, podgrzewasz i na kopytku studzisz...
PSX_20210921_115055.jpg
spróbuj, bo kleić to można zwykłym klejem do plastików.
 
OP
OP
mafo

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.951 386 20
Dzięki Grzesiu za podpowiedzi. Muszę to wypróbować. Ale na razie jeszcze się nie poddaję i walczę dalej. Właśnie zrobiłem przymiarkę, jeszcze przed malowaniem podkładem. Nie mam wolnego koła, ale z samymi oponami wygląda to tak:

IMG_2549.jpeg


Stelaż będzie zakrty, także jego masywność nie będzie widoczna. Może go jeszcze pocienię...
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
To wiem, że boki były składane. Ale nadal nie wiem jak były mocowane koła.
...
Też mnie to zaciekawiło, żadnego wyraźnego zdjęcia, czy rysunku w sieci .. spróbujmy to wyjaśnić.
Wg mnie podstawą był ceownik przymocowany do ramy. Na obu końcach tego ceownika zamocowane na zawiasach dwa profilowane ramiona, trzymające (ściskające) dwa koła zapasowe, elementem napinającym całą konstrukcję jest linka stalowa lub łańcuch umieszczony w górnej części obu ramion, złączony jednym końcem na stałe na jednym z tych ramion, a zaczepiony hakiem o uchwyt na drugim ramieniu, .Całość napina śruba rzymska.Nie wiem tylko, czy jest coś pomiędzy obu kołami na środku tego ceownika.W tej konstrukcji nie występuje żaden dodatkowy stelaż.
Do wykonania tej konstrukcji idealnie nadaje się ceownik (odpowiedniego wymiaru) firmy evergreen, który można wygiąć nawet na zimno.Tu przykład tak na szybko wykonania tego detalu.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
mafo

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.951 386 20
Wg mnie podstawą był ceownik przymocowany do ramy. Na obu końcach tego ceownika zamocowane na zawiasach dwa profilowane ramiona, trzymające (ściskające) dwa koła zapasowe, elementem napinającym całą konstrukcję jest linka stalowa lub łańcuch umieszczony w górnej części obu ramion, złączony jednym końcem na stałe na jednym z tych ramion, a zaczepiony hakiem o uchwyt na drugim ramieniu, .Całość napina śruba rzymska.
Coś mi się zdaje, że nie masz racji, bo na zdjęciach ja nie widzę takiej śruby na górym końcu ceownika. Wymyślone przez Ciebie mocowanie być może pasowałoby na mocowanie dwóch kół, ale czy to utrzyma takie koła przy drganiach w trakcie jazdy, szczególnie po nierównościach?
Poza tym jak zamocować jedno koło, gdy drugiego nie mamy? A drugi ceownik leży opuszczony... (co widać np na zdjęciu z piątego linku wklejonego przez kolegę @Tomek M. w tym wpisie KLIK). Wydaje mi się, że koła tzn felgi musiały być do czegoś przykręcone, a na zdjęciach widać, że na górze ceownika jest rączka do opuszczania i podnoszenia tegoż ceownika (zdjęcie z pierwszego i trzeciego linku wklejonego przez Tomka).

Do wykonania tej konstrukcji idealnie nadaje się ceownik (odpowiedniego wymiaru) firmy evergreen, który można wygiąć nawet na zimno.
Bardzo ciekawy pomysł. (y) Muszę poszukać takiego ceownika i może jeszcze zmienię koncepcję tego mocowania.
Tylko, że wtedy mocowanie będzie super filigranowe, a cały model nie do końca, bo DeA zrobiła sporo uproszczeń, ;) także nie wiem, czy jest sens robić aż takie szczegóły w takim lekko-topornym modelu? :niepewny::niepewny::niepewny:
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
W robocie 119

Podobne wątki