• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Regionalne spotkanie operacyjne H0 i H0e Vratimov 16-19.11.2023

jacekz

Znany użytkownik
Reakcje
1.326 6 0
#1
To 60 km od Bielska Białej i gwarantowane przestrzeganie zasad kolejkowej zabawy zgodnej z Fremo H0-Europa
https://ostramo-parostroj-net.trans...tr_sl=cs&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc
Termin spotkania: 16 - 19 listopada 2023 r​
Organizowany przez klub modelarzy kolejowych Kunčická garáž i OstraMo
Miejsce: Vratimov, Společenský dům Vratimov - duża sala i sale
Przewidywany czas trwania imprezy:
dostawa modułów 16.11. 12:00, rozpoczęcie budowy nie później niż o 13:00, kiedy to do godziny 20:00 moduły muszą być ustawione w hali
uruchomień modułów, pierwszy wykres w piątek 17.11. od ok. 9 rano
koniec pracy 19.11. 14:00 demontaż, sprzątanie sali i wyjazd do domu do 17:00

Zgłoszenia modułów i pojazdów do: 31.08.2023 r
Zgłoszenia uczestników i rejestracja gości do: 30.09.2023 r.
Zgłoszenia przesyłaj drogą elektroniczną na adresy:
Aplikacje na moduły, pojazdy H0 (lub inne techniki) - Milan Černohorský, m.cernohorsky"zavináč"parostroj.net
Aplikacje na moduły, pojazdy H0e - Václav Sponer, sponerv"zavináč"seznam.cz
Aplikacje na udział osób, żywności, zakwaterowanie - Luděk Vála, info "at" abonitas.cz
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#9
Muszę napisać, że z punktu widzenia urządzeń srk, to Bracia Czesi preferują rozwiązania minimalistyczne. Rozumiem, że są to linie lokalne. Ciekawe, że tak bardzo rzadko podają sygnały ręczne. Chyba grozi nam powolne odchodzenie od tego jakże bardzo ważnego elementu kolei, który warto przeszczepić na kolej modelarską jakim jest prowadzenie ruchu kolejowego zgodnie z zasadami.
 

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
T M M
Reakcje
4.104 153 19
#10
Muszę napisać, że z punktu widzenia urządzeń srk, to Bracia Czesi preferują rozwiązania minimalistyczne. Rozumiem, że są to linie lokalne. Ciekawe, że tak bardzo rzadko podają sygnały ręczne. Chyba grozi nam powolne odchodzenie od tego jakże bardzo ważnego elementu kolei, który warto przeszczepić na kolej modelarską jakim jest prowadzenie ruchu kolejowego zgodnie z zasadami.
Miałem okazje odbyć jazdę po makiecie naszych sąsiadów z południa i klimat ich makiet jest niepowtarzalny, a jazdy manewrowe były przyjemnością.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#12
Miałem okazje odbyć jazdę po makiecie naszych sąsiadów z południa i klimat ich makiet jest niepowtarzalny, a jazdy manewrowe były przyjemnością.
Ale to nie kłóci się w żaden sposób z tym, co napisałem. Chodziło mi o odtworzone pięknie i z kunsztem linie lokalne, z bardzo uproszczoną sygnalizacją i chyba dość dużym jak na takie uproszczenia ruchem kolejowym. Na wszystkich filmach widziałem tylko dwóch dyżurnych ruchu podających sygnały ręczne. A że podobnie jest na naszych makietach, napisałem, że grozi nam powolne odchodzenie od dążenia do maksymalnej transplantacji zasad dużej kolei na małą. Ot refleksja, która mnie akurat smuci. Zwłaszcza, że to "odejście" widać nawet na imprezach FREMO.
 

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
T M M
Reakcje
4.104 153 19
#13
Ale to nie kłóci się w żaden sposób z tym, co napisałem. Chodziło mi o odtworzone pięknie i z kunsztem linie lokalne, z bardzo uproszczoną sygnalizacją i chyba dość dużym jak na takie uproszczenia ruchem kolejowym. Na wszystkich filmach widziałem tylko dwóch dyżurnych ruchu podających sygnały ręczne. A że podobnie jest na naszych makietach, napisałem, że grozi nam powolne odchodzenie od dążenia do maksymalnej transplantacji zasad dużej kolei na małą. Ot refleksja, która mnie akurat smuci. Zwłaszcza, że to "odejście" widać nawet na imprezach FREMO.
Więc pokazuj gdzie jest coś nie tak, bo info z wikipedii nie jest dobrym źródłem informacjii.
Przyjemnie jest dostać merytorycznie wyjaśniony problem.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#16
Więc pokazuj gdzie jest coś nie tak, bo info z wikipedii nie jest dobrym źródłem informacjii.
Przyjemnie jest dostać merytorycznie wyjaśniony problem.
Stacje czeskie odtworzone w modelu mają uproszoną sygnalizację, ponieważ posiadają tylko semafory wjazdowe. Pokazują one w dodatku tylko sygnał "stój" lub "droga wolna". Nie podają sygnał "wolna droga ze zmniejszoną prędkością" czyli należy założyć, że pociągi poruszają się z prędkością 40km/godz. Tymczasem na jednym ze wskaźników prędkość maksymalna wynosiła 75km/godz. Regulamin takiej stacji, gdzie tylko podawany jest sygnał wjazdowy oddaje dosłownie "w ręce" dyżurnego ruchu to, jak dalej ma być prowadzony ruch pociągu. Służy do tego tarczka sygnałowa, chorągiewki i sygnały dźwiękowe. Tego na filmach nie było poza wspomnianymi dwiema sytuacjami. Czy o takie wyjaśnienia chodzi? Czy to mam pisać? Ja kiedy @jacekz puszcza filmy zasiadam przed komputerem ze słuchawkami i wybieram miejsce pomocnika maszynisty. Uwielbiam te filmy, bo są bardzo dobrej jakości co pomaga przenieść się wyobraźni do świata małej kolei. Wtedy, gdy widzę, że coś jest nie tak od razu czuję się jakby zagrożony był mój pociąg. Pewnie mi odpiszesz (bo taki ostry byłeś w swoich odpowiedziach), żebym sobie został prawdziwy maszynistą ale to marzenie raczej się nie spełni. Dlatego jeżdżę pociągami Jacka i zachodzę w głowę dlaczego tyle wysiłku wkłada się w piękne moduły i piękny tabor, a bardzo ignoruje inną piękną część kolei jaką są zasady prowadzenia ruchu kolejowego.
 

matis_kr

Znany użytkownik
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
136 1 0
#17
Pozwolę się wypowiedzieć z racji tego, że mieszkam przy granicy i troszkę po kolei Czeskiej i Słowackiej pojeździłem. Co do przepisów kolejowych to Czesi oraz Słowacy mają znacznie bardziej prostsze przepisy i regulacje dotyczące prowadzenia ruchu kolejowego niż te panujące u nas w kraju. Podchodzą bardziej życiowo z myślą, że ruch ma odbywać się prosto i sprawnie.
To że stacje posiadają tylko semafory wjazdowe lub wjazdowe z jednym wyjazdowym dla wszystkich torów to są pewne pozostałości po kolejach Austro-Węgierskich które spotyka się po dziś dzień na małych liniach lokalnych z mniejszym ruchem. Z drugiej strony po co coś niepotrzebnie modernizować skoro stare rozwiązania w zupełności wystarczają.

Taki przykład: Nová Paka (CZ), 2012, autor: Wojciech Gąsior
406069874_896655945130217_3704654089897751397_n.jpg

Z moich obserwacji prawdziwej kolei wynika, że brak sygnałów ręcznych i dźwiękowych wynika z tego, że współcześnie na prawdziwej kolei ruch prowadzony jest przez radio oraz że chłopaki zrobili sobie Fremo imprezę dla samych siebie, żeby się spotkać i po prostu pojeździć bez żadnej spiny z zachowaniem podstawowych założeń Fremo dodatkowo upraszczając sobie ruch na makiecie. Nie wiem czy o taką odpowiedź dokładnie chodziło.
 
OP
OP
jacekz

jacekz

Znany użytkownik
Reakcje
1.326 6 0
#18
Trochę przybliżę kuchnie filmową. Otóż filmy są kręcone w zastanych warunkach. Nie ma możliwości dubli. Zwykle kamera jedzie z pociągiem rozkładowym a maszyniści pilnują zegara więc nagrywa się tylko to co jest. Maszynista zwykle nie ma świadomości jak wygląda nakręcony materiał i trudno go przekonać , że minimalna ostrość to ok 15 cm i w takiej odległości od sygnalizatora powinna zatrzymać się kamera. Dyżurny ruchu nie informuje , że będzie podawał sygnał więc bardzo często nie ma szans nagrać całej sekwencji ruszania a trudno trzymać cały czas włączoną kamerę bo siada bateria. Na koniec , żeby skleić film to trzeba obejrzeć cały materiał za dwa razy i stworzyć scenopis a później już tylko wyszukać sceny i skleić. Każde 5 minut filmu to 5 godzin pracy. Bardzo rzadko zdarza się żeby nagrany przejazd można było puścić tak jak jest. Czasami np w najfajniej wyglądającej scenie padają takie słowa , że nie da się tego upublicznić . I wtedy cięcie. Albo kolega w stanie wskazującym, i pewnie nie chciał by żeby cały świat i żona obejrzała to co robi i mówi. I znowu cięcie. A w puste miejsce wklejanie sceny z innego przejazdu. Na szczęście każdy szlak jest nagrywany kilka razy na taką właśnie okoliczność.
To doskonała zabawa uczestnictwo w spotkaniach ale też dużo pracy. Tak jak z budową makiety. I zawsze na koniec chce się coś poprawić.
Co do sygnalizacji to szlak jest układany do warunków sali i dlatego ciężko z sygnalizacją bo akurat ten moduł się nie zmieścił lub sygnalizator stoi bez sensu ale za to moduł pasuje do geometrii sali.
Pamiętajcie , że relacja filmowa to tylko próba przybliżenia przeżycia jakim jest spotkanie przy makiecie i nie może zastąpić realnego uczestnictwa.
Całe szczęście , że to tylko zabawa.
I wspaniałej zabawy na spotkaniach życzę wszystkim w nadchodzącym Nowym Roku.
Do miłego zobaczenia.
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
213 33 1
#19
Minuta filmu to aż 1 godzina pracy. Jednak zadanie czasochłonne. Z drugiej strony jak na CABVIEW trochę za dużo terenu spoza makiety. Tylko jak to poprawić?
 

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.655 81 4
#20
Pozwolę się wypowiedzieć z racji tego, że mieszkam przy granicy i troszkę po kolei Czeskiej i Słowackiej pojeździłem. Co do przepisów kolejowych to Czesi oraz Słowacy mają znacznie bardziej prostsze przepisy i regulacje dotyczące prowadzenia ruchu kolejowego niż te panujące u nas w kraju. Podchodzą bardziej życiowo z myślą, że ruch ma odbywać się prosto i sprawnie.
To że stacje posiadają tylko semafory wjazdowe lub wjazdowe z jednym wyjazdowym dla wszystkich torów to są pewne pozostałości po kolejach Austro-Węgierskich które spotyka się po dziś dzień na małych liniach lokalnych z mniejszym ruchem. Z drugiej strony po co coś niepotrzebnie modernizować skoro stare rozwiązania w zupełności wystarczają.

Taki przykład: Nová Paka (CZ), 2012, autor: Wojciech Gąsior
Zobacz załącznik 1022194
Z moich obserwacji prawdziwej kolei wynika, że brak sygnałów ręcznych i dźwiękowych wynika z tego, że współcześnie na prawdziwej kolei ruch prowadzony jest przez radio oraz że chłopaki zrobili sobie Fremo imprezę dla samych siebie, żeby się spotkać i po prostu pojeździć bez żadnej spiny z zachowaniem podstawowych założeń Fremo dodatkowo upraszczając sobie ruch na makiecie. Nie wiem czy o taką odpowiedź dokładnie chodziło.
Uproszczenie i sprawność na kolei to nie tylko Czesi, podobnie jest w Austrii, czy Szwajcarii.
Przykładowo na RhB podczas manewrów na stacjach nie widziałem sygnalizacji manewrowej, maszynista nie przełazi z kabiny do kabiny przy manewrach, nie włącza świateł manewrowych, nie daje sygnałów dźwiękowych, ma do pomocy kamery lub kolegę z radiotelefonem i wszystko idzie sprawnie i bez problemów, w efekcie kilkanaście minut do przyjazdy kolejnego składu dokonuje manewrów oblotu i rozstawienia składu na kilku torach.
 

Podobne wątki