• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Port morski 1:160

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.188 1 0
#1
Rozpoczynam budowę makiety portu morskiego, który będzie miejscem funkcjonowania kilku specjalistycznych terminali przeładunkowych. "Port uniwersalny" jako centrum dystrybucji ładunków, umożliwiający przeładunek towarów na środki transportu morskiego i lądowego (kolejowego i drogowego), wyposażony w magazyny, place składowe, silosy.

Do tego, aby port zapełnił się ładunkami jeszcze daleka droga. Póki co, zamieszczam zdjęcia z placu budowy ;)

20220109_124302.jpg
20220109_124308.jpg
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.188 1 0
#3
Ale coś do tego morza to tak daleko :)
Rozumiem, że to ten najbardziej odsunięty fragment portu ?
Tak, brawo! Najpierw powstaje zaplecze na stałym lądzie, a w następnej kolejności nabrzeża wysunięte w morze. Niestety, ale mamy teraz sezon sztormowy i muszę uwzględnić to w planach budowlanych, walka z żywiołem może zniweczyć każdy plan.
Ps. Miałem zamiar podejść bliżej, do samej krawędzi wody, ale tego dnia fale atakowały niewzruszenie i mało brakowało, a cała budowa odpłynęła by razem z falą przybojową (jej atak udało się uwiecznić na zdjęciu). Sytuacja obecnie nie jest łatwa tym bardziej, że port nie jest jeszcze chroniony falochronem ;)
fala.jpg
No cóż, nie na darmo napisano:
„Ten niewysłowionej piękności poemat, tworzony w drzewie i kamieniu, betonie i żelazie – ten przepotężny dramat ukazujący wydzieranie morzu jego wód, siły, głębi i władzy…” Stefan Żeromski.
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.188 1 0
#5
już pamiętam co mi przypominały Twoje konstrukcje - budowę portu we Władysławowie
Kafar, no i jeszcze pogłębiarka (tej akurat nie ma na makiecie) to nieodłączny element krajobrazu podczas budowy portu. Konieczność wykonania palowania czyli wbicie ścianek szczelnych oraz pali w grunt powoduje, że sprzęt ten jest długo obecny na placu budowy. W tle także spycharki wykonujące niwelowanie gruntu w celu podniesienie powierzchni terenu. Port musi być zbudowany ok. 3 m nad poziomem morza.
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.188 1 0
#7
Kolego odysey, nabrzeże czy falochron ma mieć wysokość 3m?
Mówimy o nabrzeżu, czyli taka będzie wysokość portu n.p.m. (przy średnim stanie wody :))

Jeżeli chodzi o wysokość falochronu to należało by uwzględnić warunki falowe na danym akwenie występujące z dużą częstotliwością oraz warunki zachodzące sporadycznie, jak również analizę okresu powtarzalności sztormów, które z kolei wpływają na możliwość bezpiecznej eksploatacji portu oraz statków przebywających w porcie. Oddziaływanie falowania rozpatruje się dla różnych poziomów morza spowodowanych pływami lub wezbraniami sztormowymi.
Rozpatruje się skutki i zakres przelewania się fal ponad koroną falochronu i ustala optymalne parametry z uwzględnieniem przyjętego stopnia ryzyka.
Projektując falochron uwzględnia się warunki ekstremalne, które jak się zakłada występują raz na 100 lat, dodatkowo należy przewidzieć zdarzenia mogące wystąpić w okresie kilkudziesięciu lat, np. wzrost poziomu morza (w przeciągu 70 lat poziom morza wzrósł o 10 cm) lub zjawisko osiadania konstrukcji.
Przykładowo, falochron główny w porcie Gdynia dotychczas miał wysokość 3,5 metra (miejscami osiadł o 0,3 m) , po przebudowie wysokość zwiększono do 4,4 m.
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.188 1 0
#9
http://www.mykolobrzeg.com.pl/port.phpCzy te dane dotyczą nowych budowli, bo będąc w porcie w Kołobrzegu wysokość nabrzeża od lustra wody nie przekracza tam 1,5m. https://pl.wikipedia.org/wiki/Port_morski_Gdańsk w porcie Gdańsk jest podobnie, trochę wyższe nabrzeże jest przy pirsie kontenerowym, Na Bałtyku nie występują wahania różnicy poziomu wody pomiędzy przypływem i odpływem
Czy mógłby mi Kolega pomóc zlokalizować te dane dotyczące wysokości nabrzeża? Prześledziłem wskazane linki, ale nie mogę natrafić na te informacje.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.472 12 6
#11
Kolego odysey, zdjęcie z Gdańska z kapitanatem portu, z Kołobrzegu zdjęcia gdzie cumują jednostki wycieczkowe obok latarni morskiej. Jestem w Kołobrzegu corocznie na urlopie i dlatego ten wymiar podany przez Ciebie wydał mi się bardzo zawyżony.
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.188 1 0
#13
Kolego odysey, zdjęcie z Gdańska z kapitanatem portu, z Kołobrzegu zdjęcia gdzie cumują jednostki wycieczkowe obok latarni morskiej. Jestem w Kołobrzegu corocznie na urlopie i dlatego ten wymiar podany przez Ciebie wydał mi się bardzo zawyżony.
Dobrze, teraz rozumiem skąd mogły powstać wątpliwości i postaram się to wyjaśnić.

Wysokość nabrzeża poniżej 1,5 m to naprawdę bardzo mało i wysokość taka występuje głównie w małych portach i przystaniach.
Małe porty typu np. przytoczony tu Kołobrzeg posiadają niskie nabrzeża ponieważ obsługują małe jednostki (port Kołobrzeg max. do 100 metrów długości oraz 5 metrów zanurzenia) i nie można porównywać ich z portami dużymi obsługującymi duże statki oceaniczne. Jeszcze mniejsze wymagania, co do wysokości występują przy nabrzeżach przystosowanych do cumowania małych jednostek pomocniczych, wycieczkowych, jachtów lub jak na załączonym filmie małych okrętów MW. Takie nabrzeża występują również w większych portach, jednak ich funkcja jest tak jak napisałem mocno ograniczona. Tu dla przykładu ostroga pilotów w porcie Gdynia, miejsce przeznaczone do cumowania mniejszych jednostek jest dodatkowo obniżone.
ostroga.jpg

Wysokie nabrzeże dostosowane do obsługi dużych statków, może być z kolei prawdziwym utrapieniem dla takich małych jednostek. Tu dla przykładu artykuł dotyczący nabrzeża w basenie Prezydenta w Gdyni o wysokości 2,5 m dostosowanego do większych jednostek, adaptowanego tymczasowo do obsługi małych jachtów.
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Marina-dla-ekwilibrystow-n15714.html

Dodatkowo załączam zdjęcie poglądowe, które wykonałem przed chwilą. Widać na nim wysokość nabrzeża przystosowanego do obsługi dużych statków.
20220112_124652 (2).jpg

Na Bałtyku nie występują wahania różnicy poziomu wody pomiędzy przypływem i odpływem
Jeżeli chodzi o rejon Bałtyku, to jak najbardziej występują tu różnice poziomu morza. Nie są one jednak spowodowane pływami, a warunkami meteorologicznymi. Wartości te są bardzo istotne z punktu widzenia obsługi w porcie statków o dużym zanurzeniu i niski stan wody może wstrzymać wejście do portu dużej jednostki.
Aktualny stan wody dla poszczególnych rejonów jest podawany na stronie hydro-meteo – Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego. Przykładowo różnica poziomu morza pomiędzy Elblągiem a Gdynią na dzień 12.01.2022 w godzinach południowych to 28 cm, a pomiędzy Władysławowem a Gdynią 10 cm:
https://www.umgdy.gov.pl/ruchstatkow/hyme.php

Dodatkowo załączam przykładowy komunikat wydany przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, informujący o sztormie oraz o zmianach poziomu morza.
https://www.imgw.pl/wydarzenia/szto...im-poludniowe-wiatry-odslonia-baltyckie-plaze

Na koniec załączam zdjęcia i z góry przepraszam za ich jakość, ale zrobiłem je ponad 10 lat temu podczas sztormowej pogody w nocy, jakimś kiepskim telefonem.
Czy ktoś jest w stanie określić jaka jest wysokość od nabrzeża do lustra wody oraz w ogóle, gdzie jest nabrzeże a gdzie basen portowy?

Dla ułatwienia dodałem czerwoną linie rozgraniczającą nabrzeże po lewej stronie od basenu po prawej. W związku z wezbraniem sztormowym poziom wody znacznie się podniósł, granica pomiędzy nabrzeżem a basenem się zatarła i nieopaczny krok w prawo skutkował by wpadnięciem do basenu jachtowego i nocną zimową kąpielą. (tu dla odmiany zgodnie z przeznaczeniem basenu dla małych jachtów nabrzeże jest niskie).
sztorm1.jpg
sztorm2.JPG
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.188 1 0
#14
Samochody ciężarowe biorące udział w budowie, to stara produkcja DDR Permot.
Trochę je przerobiłem dodając m.in. nowe koła, błotniki, światła, lusterka, skrzynie ładunkową (zależało mi na cienkich burtach) no i oczywiście nowe malowanie oraz naniesienie śladów eksploatacji.
Uważam, że te modele mają potencjał i na pewno będę je jeszcze przerabiał na ciągnik z naczepą kontenerową oraz ciągnik z naczepą chłodnią. Modele oczywiście wykorzystam na makiecie portu.
Na zdjęciu dla porównania jeden model oryginalny, który czeka na przeróbkę.
20220113_182446 (2).jpg
20220113_182532 (2).jpg
20220113_183215.jpg
20220113_183251.jpg
20220113_184811.jpg
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#15
To co już widać - super. temat tez niezmiernie interesujący. Czekam na kolejne relacje i życzę postępów szybkich w budowie.
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.188 1 0
#16
To co już widać - super. temat tez niezmiernie interesujący. Czekam na kolejne relacje i życzę postępów szybkich w budowie.
Dzięki za komentarz, pomału będę się za to zabierał. Jako że, wybrałem projekt dość obszerny tematycznie, musiałem ustalić jakiś harmonogram prac. Mam to już za sobą i wybrałem, co pójdzie na pierwszy plan.

W pierwszej kolejności powstanie nabrzeże rybackie
Nabrzeże rybackie przystosowane będzie do obsługi zarówno małych kutrów rybackich jak i dalekomorskich statków łowczych trawlerów oraz chłodniowców łącznikowych przywożących rybę z odległych łowisk.
Będzie tu zespół specjalistycznych magazynów i chłodni a także fabryka konserw i mączki rybnej.
Ryby oraz przetwory rybne będą w tym miejscu przeładowywane na wagony kolejowe oraz samochody ciężarowe.
 
OP
OP
odysey

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.188 1 0
#18
Jestem w trakcie budowy portowego magazynu – chłodni, mającego być częścią kompleksu rybnego. Magazyn zbudowany jest w stylu awangardowego nurtu modernizmu.
Duże budynki magazynowe – chłodnie, powstawały w międzynarodowych portach, które jako węzły komunikacyjne łączyły ważne szlaki morskie i lądowe. Obiekty te stanowiły niezbędny element zabudowy portów, służąc magazynowaniu produktów łatwo psujących się.
Wprowadzenie do budownictwa przemysłowego szkieletów żelbetowych pozwoliło na efektywne wykorzystanie kubatury budynku. Bryła obiektu w części magazynowej - chłodniczej jest pozbawiona otworów okiennych, aby zapewnić najlepsze parametry izolacyjności.

20220117_075609.jpg
20220117_075613.jpg