• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Pojazdy wczesnego PRL-u

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
534 1 0
Dziękuję kolegom @lokfan i @Adam66 za "odkrycie" dla mnie Fiat-a:) Ja w pierwszej chwili kojarzyłem ten tajemniczy autobus z lux Leylandem zaprezentowanym na MTP w 1962 roku ale poza układem drzwi (za przednią osią) i dolnym stopniem nic mi nie pasowało...

Leyland 31MTP 06.1962.jpg

Zdjęcie (fragment) z archiwum Cyryl - XXXI MTP, czerwiec 1962r, fot.J. Korpal.

w centrum są dwa Leylandy Royal Tiger MkII
A z czego wynika ta różnica w karoserii/stylizacji?
zdjęcia bazy PKS opisane są jako rok 1963, ale występuje kilka Sanów H100. Zaczęli je produkować w 1967, więc coś z datą jest nie tak.
Wcześniej nie zwróciłem uwagi na ten fakt, daty zapisałem takie jak podano na stronie źródłowej ale "za chiny" nie pamiętam z której...(n) Zdjęcia są trzy (dwa prezentowane wcześniej połączyłem w programie graficznym), a trzecie (wydatowane z kolei na 1964 rok i też z Leylandem) załączam w oryginale poniżej:

Dworzec PKS w Poznaniu 1964.jpg
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.249 9 0
Jak początki to początki :) Taki rzadkiej urody "angol" Ford WOT (nie wiem jakiej ładowności 3,6,8 ? ) :) Wiekszość brytyjskich ciężarówek militarnych z okresy IIWW to absolutne szczyty designu :) Starali sie jak mogli by jedna, była paskudniejsza od drugiej! ;) Wiem że było to spowodowane ograniczeniami wojennymi i oszczędnością materiałów, ale jeśli chodzi o linię nadwozi militar truck-ów , Anglicy osiągnęli "mistrzostwo". Ciężarówka na drzwiach ma napis " Państwowe Zakłady Obić Zgrzeblnych nr 13" cokolwiek miało by to znaczyć. Wiezie ,jak widać, aktyw robotniczy na wycieczkę , pewnie szlakiem popiersi Stalina i sklepów zbutelkami z "czerwoną lub niebieską kartką" (dla młodzieży wódka z kapslem lub korkiem " :)

CRGKX95.jpg


Ford 3ton 4x4 WOT6.jpg
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
Dokładnie to był Fordson. Poza tym nie znasz się. One były piękne, jak Sten Mk III i brytyjski hełm "miseczka". Angielki też są piękne a angielskie żarcie smaczne :sick:
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.417 110 1
Wiekszość brytyjskich ciężarówek militarnych z okresy IIWW to absolutne szczyty designu :) Starali sie jak mogli by jedna, była paskudniejsza od drugiej! ;)
Ich powojenne ciężarówki były dziedzicznie obciążone tym stylowym ascetyzmem.

Jako mały offtop (nie pierwszy w tym wątku) mogę dodać opinię polskich kierowców, którą mam wprost od użytkownika. Mój dziadek służył jako saper w 1 Dywizji Pancernej gen. Maczka. Podobnie jak polscy pancerniacy mieli słabe zdanie o amerykańskich czołgach, nazywając Shermany kozami, zdecydowanie preferując brytyjskie Cromwelle, podobnie było w parku samochodowym. Amerykańskie samochody czasu wojny, budowano pośpiesznie i zdecydowanie gorzej niż brytyjskie (podobnie jak lokomotywy czy jednostki pływające). Dziadek mówił mi, że każdy kierowca robił co mógł by "załapać się" na jakiś angielski sprzęt. Amerykanie wiedzieli, że sprzęt wojenny, ma służyć krótko, a po wygranej wojnie nie wróci do Stanów, Anglicy budowali samochody z myślą, że mają na danym teatrze wojennym zostać możliwie jak najdłużej i służyć czasem w trudnych warunkach serwisowych (Egipt, Birma czy Indie). Miały na to wpływ długoletnia tradycja, mentalność i polityka kolonialna, będąca przedłużeniem ich myślenia o armii, nielicznej ale uzbrojonej w nowoczesny i solidny sprzęt.
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
Coś musiało w tym być. Identyczne opinie mieli maszyniści oceniając lokomotywy Tr202 versus Tr203. Podobnie Chevrolet CMP i pochodne, budowane co prawda w Kanadzie ale według brytyjskich norm jakościowych (i estetycznych :D) przetrwały z jakichś względów w Polsce znacznie dłużej niż wojenne samochody amerykańskie. Na zdjęciu: Chevrolet na tle rozbiórki olsztyńskiego dworca, rok 1971.
olsztyn71.jpg
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
534 1 0
Polewaczka skonstruowana w CWS
Super! DUŻE brawa dla kolegi. Widzę na zdjęciu, że przednia oś jest nawet kapkę za kabiną - to jeszcze bardziej skraca "prognozowany" rozstaw osi:eek: Mam nadzieję, że pojazd z pustym zbiornikiem zachowywał stabilność np. przy ostrzejszym hamowaniu...

Z innej beczki... Akcja propagandowa przed wyborami do Sejmu Ustawodawczego, Łódź 19.01.1947:

Lodz 1947.jpeg
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.956 386 20
Piękne zdjęcia wrzucacie tu Koledzy, ale bardzo proszę o podawanie skąd są zdjęcia, bo inaczej to będę musiał je pousuwać. Jest obowiązek podania skąd jest zdjęcie jeśli to nie Wasza własność.
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
421 24 0
Mówisz o etacie. Już po Falaise sporo było sprzętu zdobycznego na Niemcach i... Amerykanach.
Pojawiał się, ale na pewno nie można powiedzieć, że było go sporo (co innego SBSK czy potem IIKP) . O ile wiem nie ma to potwierdzenia w dokumentach, a na pewno nie ma w dokumentacji fotograficznej (osobiście nie znam żadnego zdjęcia sprzętu eks-US Army w 1.DPanc) . Przy okazji sprzęt amerykański sprawiałby sporo problemów ze względu na brak części zamiennych i trudność w ich pozyskaniu. Z jeszcze innej strony, 1. Armia Kanadyjska nie miała poważniejszych problemów jeśli chodzi o zapewnianie sprzętu zapasowego, więc poza doraźnym wykorzystaniem sprzętu zdobycznego nie było problemu że trzeba było używać "czegokolwiek" . No i na sam koniec, 1.DPanc tylko raz na swoim szlaku bojowym zetknęła się z Amerykanami, ciężko więc było o zdobycie poamerykańskiego sprzętu.

Sorry za offtop, poniosło mnie ;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Skala 1:1 1
Skala 1:1 128
Skala 1:1 11

Podobne wątki