Na potrzeby możliwie realistycznego odwzorowania prowadzenia ruchu na makiecie chciałbym prosić o wytłumaczenie zasad odstawiania taboru na torach głównych stacji (niezabezpieczonych żeberkiem lub wykolejnicą). Powszechnie wiadomo, że żeberko i wykolejnica chronią jazdę pociągową przed zbiegnięciem z innych torów taboru odstawionego luzem. Jednak wiele manewrów (np. zmiana czoła pociągu) polega na pozostawieniu wagonów bez lokomotywy na torze głównym pozbawionym tych zabezpieczeń. Obserwując kolej mam wrażenie, że zdarza mi się obserwować sytuacje, w których nieczynna lokomotywa lub jakieś wagony są odstawione na dłuższy czas na torach głównych. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby lokomotywa, wagony lub cały skład (lokomotywa+wagony) pozbawione maszynisty mogły zostać odstawione na torze głównym bez żeberka/wykolejnicy, np. na czas oczekiwania na przyjazd lokomotywy manewrowej i rozładunek/załadunek albo gotowy do zabrania skład wagonów towarowych w oczekiwaniu na przyjazd lokomotywy liniowej?
Po drugie chciałbym też prosić o doprecyzowanie czym jest "tabor odstawiony luzem"? Czy to po prostu wagony bez lokomotywy/lokomotywa bez maszynisty? Czy może chodzi np. o tabor niezabezpieczony płozą hamulcową?
Z góry dziękuję za odpowiedzi. Zdobytą wiedzę wykorzystam w praktyce przy okazji następnych manewrów na makiecie.
Po drugie chciałbym też prosić o doprecyzowanie czym jest "tabor odstawiony luzem"? Czy to po prostu wagony bez lokomotywy/lokomotywa bez maszynisty? Czy może chodzi np. o tabor niezabezpieczony płozą hamulcową?
Z góry dziękuję za odpowiedzi. Zdobytą wiedzę wykorzystam w praktyce przy okazji następnych manewrów na makiecie.
Ostatnio edytowane: