• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Odstawianie taboru

Reakcje
27 0 0
#1
Na potrzeby możliwie realistycznego odwzorowania prowadzenia ruchu na makiecie chciałbym prosić o wytłumaczenie zasad odstawiania taboru na torach głównych stacji (niezabezpieczonych żeberkiem lub wykolejnicą). Powszechnie wiadomo, że żeberko i wykolejnica chronią jazdę pociągową przed zbiegnięciem z innych torów taboru odstawionego luzem. Jednak wiele manewrów (np. zmiana czoła pociągu) polega na pozostawieniu wagonów bez lokomotywy na torze głównym pozbawionym tych zabezpieczeń. Obserwując kolej mam wrażenie, że zdarza mi się obserwować sytuacje, w których nieczynna lokomotywa lub jakieś wagony są odstawione na dłuższy czas na torach głównych. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby lokomotywa, wagony lub cały skład (lokomotywa+wagony) pozbawione maszynisty mogły zostać odstawione na torze głównym bez żeberka/wykolejnicy, np. na czas oczekiwania na przyjazd lokomotywy manewrowej i rozładunek/załadunek albo gotowy do zabrania skład wagonów towarowych w oczekiwaniu na przyjazd lokomotywy liniowej?

Po drugie chciałbym też prosić o doprecyzowanie czym jest "tabor odstawiony luzem"? Czy to po prostu wagony bez lokomotywy/lokomotywa bez maszynisty? Czy może chodzi np. o tabor niezabezpieczony płozą hamulcową?

Z góry dziękuję za odpowiedzi. Zdobytą wiedzę wykorzystam w praktyce przy okazji następnych manewrów na makiecie. ;)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
wheel123
Reakcje
27 0 0
#2
12. 07. 2008 r. Stacja Poznań Wola. Odstawiona na bocznym torze lokomotywa TEM2-078, która przyprowadziła na plac ładunkowy, skład węglarek CTL- Logistic. Po torze głównym zbliża się pociąg 28102 relacji Lublin-Szczecin, prowadzony żurawickim ET22-117. Wydaje mi się, iż stacja ta była do niedawna ostatnią w węźle poznańskim, z czynną sygnalizacją kształtową.
Pozdrawiam.
Zobacz załącznik 631181

Jako przykład odstawienia lokomotywy na torach głównych, chciałbym podać powyższe, dodane przez użytkownika newermind zdjęcie. Jak wynika z planu tej stacji zamieszczonego w serwisie semaforek (link poniżej), lokomotywa TEM2 odstawiona jest najpewniej przy peronie 3, na torze głównym dodatkowym stacji. Tor ten nie posiada żeberka ani wykolejnic. Czy w ten sam sposób mógłby zostać odstawiony wagon lub skład wagonów? Czy w takich sytuacjach konieczne jest stosowanie płozy hamulcowej czy wystarczy hamulec ręczny?

https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/4/46/Poznan_Wola.GIF
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
258 2 1
#3
Jest wymog zahamowania taboru hamulcami recznymi, jak odstawiasz lokomotywe to tylko lokomotywy, jak w skladzie to po kilka - chyba 4 - z kazdego konca skladu. O ile pamietam jest to opisane w instrukcji R1/Ir1.
W warunkach modelarskich - pociag z lokomotywa poprostu sobie stoi, naped lokomotywy niezasilony robi za hamulec, same wagony lepiej czyms "podpłozować".
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.416 71 3
#4
W wielu wypadkach szczegóły zabezpieczenia taboru może określać Regulamin Techniczny Stacji (RTS).
Np. zakręcone hamulce ręczne (to co Alana wspomniała) w trzech pierwszych wagonach od strony spadku lub cztery pierwsze jeśli skład ładowny.

Pozdrawiam,..
 

Podobne wątki