• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Makieta] mały tort

OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Tak na planowanym przeze mnie module w ogólnych zarysach przewiduję zastosowanie sygnalizatorów świetlnych,ale na konkrety to jeszcze za wcześnie. Na razie oprócz planowania samego układu torów i skrzynek usiłuje zgłębić tajniki DCC,bez znajomości którego nie mam co liczyć na łączenie z innymi modułami.Jest to dość mozolny proces bo jak do tej pory nie znalazłem jasnego wyjaśnienia tego tematu ujętego w jednym miejscu.I nie chodzi mi o ogólne wyjaśnienia co to jest strowanie cyfrowe ale o konkretne wiadomości ułatwiające zastosowanie tego systemu w praktyce.Myślę jednak że w końcu dokładnie i bez pośpiechu zrozumiem co i jak ,nie mam zamiaru pobijać rekordu w szybkości budowy makiety.Zrobię konkretne plany ,wstawię je na forum i... może jakaś litosierna dusza pomoże mi poprawić to co naknocę. :D
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Ostatnie kilkanaście dni poswięciłem na wnikliwe studiowanie tego i innych forów modelarskich a także całego internetu w poszukiwaniu odpowiedzi na kilka pytań.W wyniku moich poszukiwań doszedłem do wniosku że budowanie stacji w łuku przerasta moje mozliwości i postanowiłem że będę ją budował na prostej unikajac w ten sposób wielu problemów.Niestety nie znalazłem odpowiedzi na jedno z podstawowych pytań : jak zaplanować przebieg torów(tillig elite) na module w taki sposób żeby np rozjazd nie wypadł na złączeniu segmentów,szukałem ale nie znalazłem. Biorę pod uwagę a)ślepotę dzieki której nie zauważyłem odpowiedniego tekstu,b)przynależność do tych 97% Polaków którzy nie rozumieją czytanego tekstu,c)brak pomysłu na znalezienie odpowiedniego słowa-klucza do wyszukiwarki,d) całkowity brak odpowiedniego tekstu,e)inne przyczyny. Może znajdzie się ktoś kto podpowie mi jak rozwiązać mój problem(wystarczy link czy nazwa odpowiedniego programu).Będę wdzieczny za każda wskazówkę, która zaprowadzi mnie do celu.
Tak wygląda plan(nie w skali) nowej stacji długość między czerwonymi liniami 430 cm zielone linie to orientacyjny podział na segmenty.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.409 463 29
Spróbowłbym w wielokrotnie na tym forum wspominanym programie AnyRail:

http://www.anyrail.com/index_en.html

Uzupełnienie:

No więc sam spróbowałem się pobawić. Trochę to kombinowane, bo nie znalazłem w bibliotece rozjazdu podwójnego, więc nałożyłem na siebie po prostu dwa rozjazdy zwyczajne: lewy i prawy. Zamiast łuku wyrównawczego po prawej stronie, którego też nie widzę w bibliotece (może te same problemy, co u kolegi stare tory, tylko moje są jeszcze starsze), zastosowałem drugi rozjazd. No i nie wiem, które rozjazdy chciał kolega zastosować, więc wziąłem pierwsze z brzegu. Siatka ma kwadraty 50x50 cm.



Przy tej długości (a i tak jest mniej, niż kolega stare tory podał) można spokojnie użyć najdłuższych rozjazdów.
 

Załączniki

OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Niestety w punkcie e muszę sobie zapisać "całkowite zaćmienie umysłowe" :oops: ,mam nadzieję że chwilowe. Bardzo dziękuję za podpowiedź,to jest to czego szukałem. Też popróbowałem stosując rozjazdy EW5 i wstępnie widać że uda mi się podzielić moduł na pieć równych części. :)
 

Załączniki

OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Dłubałem,dłubałem aż wydłubałem (jak zwykle w 95%) szósty segment tortu,efekty widać na fotkach.Przede mną najtrudniejsze ,bo co prawda pozostał do zrobienia jeden mały segmencik,ale zanim go zacznę muszę zmajstrować podstawę pod całą makietkę.Bez tego ani rusz bo żeby spasować ten ostatni fragment muszę ułożyć i skręcić ze sobą wszystkie wykonane dotąd segmenty.I jak zwykle wszelka konstruktywna krytyka jest mile widziana.
 

Załączniki

OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Dokonałem drobnej przeróbki i powstało takie sobie stanowisko tankowania diesli.Z początku planowałem zrobić je na osobnym torze ,niestety brakło miejsca,i wyleciało z planów. Ostatnio zainspirowła mnie makieta kol.Przemytnika a na dodatek znalazłem w "przydasiach" odpowiednie szpeja więc po krótkim dłubaniu udało się wcisnąć całe stanowisko koło wieży wodnej tak jak to widać na zdjęciu.
 

Załączniki

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.286 41 5
Tak mnię się właśnię wydawałło ;) Zgrabnie sklejony domeczek :D Makietka też nabiera rumieńców. Czekam na foty całości z taborem :)
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Po raz kolejny nie mam miejsca na prace przy torcie wiec zacząłem planować moduły które zamierzam robić po skończeniu makiety na starych Piko.Jak na razie spróbowałem ustawić sygnalizację,a efekty na załączonym rysunku ,bardzo proszę "tych co wiedzą" o sprawdzenie i poprawienie ewentualnych "byków".Jak będę wiedział czy sygnalizacja jest zaplanowana właściwie będę mógł zaplanować jej połączenia.Postanowiłem też że rozjazdami będę sterował mechanicznie za pomocą giętkich cięgieł modelarskich co zdecydowanie uprości elektryke ale ciekawy jestem opini czy to dobry pomysł czy nie.Będę wdzięczny za wszelką pomoc.
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
Witam :D . Choć nie jestem "tym kto wie" to wrzucę swoje trzy grosze, gdyż zasady ustawiania urządzeń srk, to obiekt moich zainteresowań. Takich stacji widziałem wiele, choć bogactwo zastosowanych tarcz manewrowych sugeruje "złoty wiek polskich kolei" lub "wtyczkę w dyrekcji, będącą jednocześnie lokalnym patriotą". Oczywiście gdybym ja robił taką stację umieściłbym tyle samo tarcz (uwielbiam ich szafirowe światło), a nawet dorzuciłbym jedną przy wykolejnicy. Rozumiem, że obowiązują urządzenia przekaźnikowe, a sterowanie jest scentralizowane, czyli napędy zwrotnic będą elektromagnetyczne. To, co widziałem rzadko (o ile pamietam w Czyżewie) to ustawienie Tm2. Raczej dałbym ją przy łącznicy między bocznicą a torem głównym. Przyczyna prosta: wszelkie manewry wzdłuż ładowni musiałyby być regulowane z nastawni, albo mechanik musiałby udawać, że nie widzi tarczy. A to już prowadzi do groźnego przyzwyczajenia :devil: . A wiem coś o tym, bo np w Łajtstoku, część tarcz nie działa i maszyniści miejscowi, często "przeżynali" Ms1 aby podjechać bliżej rozjazdu, a raz widziałem jak kibel minął zamknietą tarczę zaporową. Także wtedy usłyszałem co ma na to do powiedzenia nastawniczy :oops: .
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Domyślam się że wypowiedź nastawniczego nadawała by się w całości do umieszczenia w "Słowniku wyrazów zelżywych i niecenzuralnych". Żeby nie generować złych przyzwyczajeń i niepotrzebnych stresów zmieniłem miejsce umieszczenia tarczy manewrowej zgodnie z Twoją podpowiedzią.Pewnie przydała by się kolejna tarcza przy wykolejnicy ale zastanawiam się jeszcze czy potraktować ten tor jako bocznicę czy jako pozostałość po dawnej linii kolejowej.
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
Witam ponownie :D . Oj chyba nie może to być pozostałość starej linii kolejowej :( . Wydaje mi się, że zgodnie z zasadmi budowy stacji każdy kierunek pownien mieć swoją krawędź peronu. Na Twojej stacji są dwa kierunki zachodnie i jeden wschodni, a tylko dwie krawędzie peronowe. No chyba, że uda się zrobić to, co w "Żygicku" (Giżycku ;) ) Cały peron 1 i tor do Kruklanek (zlikwidowany przed około 15 laty - nigdy im tego nie daruję :devil: ) zostały wyrównane do peronu 2. Zostało jedynie dwustronne żeberko połączone jednym rozjazdem z torem głównym - chyba tylko na potrzeby pociągów roboczych albo po to, aby ci którzy pamiętają tę ciekawą mazurską linię, mogli z łezką w oku pogłaskać szyny tych torów - starych torów ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.409 463 29
Nie wiem, czy jestem "tym co wie", ale generalnie projekt sygnalizacji jest dobry. Pozwolę sobie jednak na kilka uwag:

Semafory oznacza się (przynajmniej dawniej tak było) "po sinusoidzie", czyli w tym wypadku semafor G i H powinny mieć zamienione oznaczenia.

Tarcza Tm2 nie może stać przy przejściu rozjazdowym ("łącznicy", jak nazwał to, nie całkiem prawidłowo, kolega bstok70), jak pokazano na zmienionym rysunku. Oznaczałoby to, że manewrujący tabor mógłby teoretycznie przejechać przez rozjazd na tym górnym torze ustawiony "na bok" i powinien się zatrzymać na przejściu, przed tarczą. Taka sytuacja nie ma prawa się wydarzyć. Przy przebiegach pociągowych, zwrotnica tego rozjazdu (jak też i sprzężona z nią zwrotnica w torze głównym zasadniczym) musi być w położeniu "na wprost", zapewniając ochronę boczną przebiegu pociągowego, a na odcinku między tymi rozjazdami (na "łącznicy") nie może znajdować się żaden tabor. Gdyby chcieć w pełni osygnalizować stację tarczami manewrowymi, to Tm2 powinna stać tak, jak na pierwotnym rysunku, a na torze z wykolejnicą powinna też być Tm. Poza tym, na tym górnym żeberku należałoby ustawić Tm także po lewej stronie rozjazdu. Ale zgadzam się z Michałem, że to może przesada. Zostawiłbym Tm w torze głównym zasadniczym, a w torach bocznych założyłbym manewry na sygnały ręczne. A swoją drogą, to nie bardzo sobie wyobrażam jakieś intensywne manewry wzdłuż ładowni, po górnym torze, więc chyba problem z niepotrzebnym obciążeniem pracą dyżurnego ruchu nie będzie wielki, nawet, gdyby te tarcze tam postawić.

bstok70 napisał(a):
Rozumiem, że obowiązują urządzenia przekaźnikowe, a sterowanie jest scentralizowane, czyli napędy zwrotnic będą elektromagnetyczne.
Na prawdziwej kolei nie stosuje się (przynajmniej w Polsce) napędów elektromagnetycznych. Wszystkie napędy zwrotnicowe są napędzane silnikiem elektrycznym. To właśnie powoduje, że czas przestawiania wynosi zwykle kilka sekund.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
Witam :D . No! mówiłem, żeby mnie nie słuchać? Nie? O, to widocznie się coś skasowało :roll: . Jak by się tu wybronić? O :!: Założyłem, że jest to schemat stacji i "przejście zwrotnicowe" jest jakby "łącznicą" torów stacyjnych z torami ładowni nieco oddalonej, choć w rzeczy samej zapomniałem (a właściwie nie pomyślałem) że tor ów trzeba jakoś zabezpieczyć (wykolejnica obok tarczy - Wa-wa Rembertów, Rzeszów Zach). Nadal się "upieram" :p , że rozjazdy przy ładowni i na torach bocznicowych, rzadko są obsugiwanłne z nastawni, aczkolwiek w Rzeszowie Zach. są przytorowe przełączniki napędów nie tylko zwrotnicowych ale nawet i napędów wykolejnic. To powoduje, że muszę przyznać, że zdrowo namąciłem, ale przynajmniej się czegoś nauczyłem. :oops:
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
bstok70 napisał(a):
Choć nie jestem "tym kto wie"
Po pierwsze uprzedzałeś :D ,po drugie chyba wyłączyło mi się myślenie :oops:,żeberko i wykolejnica służą temu samemu celowi zabezpieczeniu przebiegów pociagowych a dzieje się tak tylko wtedy kiedy są odpowiednio ustawione tzn wykolejnica zamknieta a rozjazd żeberka ustawiony w jego"stronę". Teraz myślę że obu nam się utrwaliło w pamięci własciwe rozwiązanie
Kolejną (mam nadzieję że tym razem właściwą)wersję sygnalizacji przedstawiam na rysunku. Ilość tarcz spowodowana jest odnalezieniem starych notatek w których jak byk stoi napisane:
"Stac wyp w mech sc urz srk i 2 nast w głow roz tar man nie musi być a jak st wyp w przek srk i 1 nast tar są kon".Celowo napisałem tak jak w wersji oryginalnej bo może znowu coś poknociłem :roll: . I jeszcze jedno,oczywiście że
bstok70 napisał(a):
chyba nie może to być pozostałość starej linii kolejowej
bo tor z wykolejnicą będzie kawałkiem starej zlikwidowanej bocznicy.
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
Witam :D . Dziękuję za uratowanie mojego honoru :D (Jestem zdecydowanie za tym że coś mi się "utrwaliło w pamięci " :arrow: zada to kłam opiniom moich Dzieci, że mam sklerozę i ciągle zapominam, że "dokładnie mi wyjaśniały jakie plany mają na dzień" i "gdzie je znaleźć" :D ). No teraz tarcze Tm3 i Tm4 mają na 100% odzwierciedlenie w rzeczywistości - choćby W-wa Wsch. Natomiast wydaje mi się nadal, że gdyby bocznica była pozostałością po dawnej linii, to brakuje jednej krawędzi peronowej - powinna być jedna krwędź dla każdego kierunku. Ale doskonale czuję ten planowany klimat. A skoro ma być jedna nastawnia to jaka? Taka zunifikowana dla PKP, jak np w Radzyminie (z wątku Kol. Arturro?)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
Przepraszam, wiem już co napisałem niejasnego o tej krawędzi. Chodzi o to, że na schemacie nie ma ani trzeciej krawędzi, ani pozostałości po niej.
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Napisałeś zupełnie jasno o co biega :) i dlatego tor z wykolejnicą nie będzie pozostałością po linii kolejowej (do której potrzebna była by krawędź peronowa albo jej ślady) a po starej bocznicy prowadzacej powiedzmy do zlikwidowanych "Zakładów przeróbki trocin im Feliksa Drzazgi" :D . Nastawnię planuję "umieścić" w budynku dworca,myślę że tak będzie prawidłowo.
 

Podobne wątki