• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kazimierz makieta modulowa

kozak

Administrator
#1
W tym topicu chcialbym przedstawic makiete ktorą wspolnie z Tomkiem budujemy od 2004 roku. pomysl zbudowania makiety narodził się 4.IV.2004 roku na gieldzie w katowicach :p Początkowo projekt miał być zrealizowany w realiach IV epoki jednak ostatecznie zdecydowaliśmy się na III.

Kazimierz jest niewielką stacyjką trzykierunkową, z odejściem bocznicy na kopalnię. Nazwa może być trochę myląca gdyż zmianiała się kilkakrotnie. Od momentu powstania stacji w 1887 roku zazywała się Kazimierz natępnie w wyniku zmian administracyjnych gdy Kazimierz Górniczy uzyskał status maiasta (1967r) nosiła jego nazwę. W 1975 Kazimierz został włączony do Sosnowca i od tej pory stacja nosi nazwę Sosnowiec Kazimierz.
Stacja od samego powstania do czasów obecnych prawie się nie zmieniła może z wyjątkiem ilości przewozó :( Kazimierz jest częścią dawnej koleji Iwanogrodzko-Dąbrowskiej.Przez stację przechodzą przez dwie linie kolejowe: "Tunel-Sosnowiec Główny" oraz "Sosnowiec Kazimierz-Sosnowiec Maczki". Peron główny z budynkiem ma położenie środkowe. Szlaki prowadzą wdłuż terenów podmokłych i jeziorek, terenów zabudowanych [osady górnicze] ale jest też i przekop przez wzgórze. Przy stacji jest pętla tramwajowa, a od kopalni odchodzi wąskotorówka. Szlak z Kazimierza do Strzemieszyc [Dąbrowa Górnicza], po zebraniu jeszcze kilku bocznic, łączy się ze szlakiem do Dąbrowy Górniczej i przechodzi w dość dużą stację D.G. Strzemieszyce[obecnie], będącą stacją obsługującą kidyś kraniej kolei Dąbrowsko-Dęblińskiej, posiadającą dużą szopę, magazyny, i warsztaty.
Stacja została zelektryfikowana w latach 60-tych (odcinek ze stcji strzemieszyce i ze stacji maczki : 1966.09, odcinek ze stcji dandowka : 1967.12). Od roku 1987 posiada sygnalizację świetlną.

Aktualnie udało nam się zebrać trochę ciekawych dokumentów :
rozkład jazdy z 1965r.
rozkłady jazdy z lat 80-tych (mniej ciekawe prawie 100% pociągów to EZT).
Plan stacji z roku 1968 (obeznie nic się nie zmieniło poza wymianą sygnalizacji i wyłączeniem z ruchu jednego z torów).
zdjęcia z lat 60-tych i 80-tych.

Podziękowania dla Roberta Slęzoka z działu historycznego KMiD za pomoc w zdobyciu materiałów.

(następny post bedzie poświęcony pierwszemu fragmentowi makiety)
 

Załączniki

helmie

Nowy użytkownik
#2
kozak napisał(a):
Od roku 1987 posiada sygnalizację świetlną.
A jeśli na forum pojawił się "specjalista" od srk (czyli niby ja :D ), to dodam, że w tym samym roku, razem z sygnalizacją świetlną, wymieniono urządzenia mechaniczne kluczowe na urządzenia przekaźnikowe w systemie E. Wówczas to wybudowano też obecną nastawnię SKz, oraz posterunek SKP SKz1 (obecnie nieczynny). Drugi posterunek SKP, czyli SKz2 urządzono w budyneczku dawnej nastawni Kaz5. Z nowoczesności na stacji, to liczniki osi na szlaku Sosnowiec Maczki - Sosnowiec Kazimierz, dzięki czemu możliwa była likwidacja obsługi na SKz1. SKz2 się trzyma jeszcze zapewne z powodu obsługi dwóch przejazdów strzeżonych.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#3
Stacja mi sie podoba, fajny trójkątny układ torów - ale czekam na opis jak zamierzacie to ugryźć w skali H0, biorąc pod uwagę że toto jest 2-wymiarowe a nie 1-wymiarowe że tak powiem.
 
OP
OP
kozak

kozak

Administrator
#4
ten problem dyskutowalismy juz wiele razy ,mamy juz wstapny pomysl jak to na moduly podzielic czeka tylko na wrzucenie do cada. opis oczywiscie bedzie. ale w pierwszej kolejnosci msimy skonczyc szlak.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#5
Chodziło mi o to, czy to będzie dokładnie w skali H0 czy też będą jakieś skróty?
Bo jeśli dokładnie w skali, to będzie chyba większe od tego niemieckiego Wunderlandu :)
 
OP
OP
kozak

kozak

Administrator
#6
oczywiscie ze bedzie skrot. cala stacje ciagnie sie duzo ponad kilometr wiec nie ma szans w h0 tego zmiescic nawet na moim strychu. mysle ze stacja powinna sie zmiescic w 10m + szlak :D
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#7
To że się ciągnie wzdłuż to pikuś, ale ciągnie się też wszerz - jakieś 500 m do rozjazdu łącznicy, o semaforach i To nie wspominając.
Ambitne przedsięwzięcie, trzymam kciuki.
 

404W

Znany użytkownik
#8
No cóż skróty będą nieodzowne. Z tym, że chcemy to raczej zrobić w miarę w ten sposób, że makieta będzie składała się z podstawowych segmentów, czyli głowice, budynek stacyjny i bocznice, natomiast 1 czy 2 segmenty będą zrobione w dalszej kolejności i dostawiane gdy bedzie miejsce wystawowe. Oczywiście muszą pasować do innych. Dodatkowo, ze wględów transportowych i powierzchniowych myślimy o wersji dwukierunkowej, gdzie 3 kierunek byłby zastąpiony bocznica z magazynem.
 

Podobne wątki