• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Makieta] mały tort

tkarkady

Aktywny użytkownik
Reakcje
762 0 0
W wykazie sygnałów podawanych przez semafory pominąłeś Sz (zastępczy) , wydaje mi się że wszystkie semafory powinny mieć możliwość podania takiego sygnału. :?:
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Nastawnia w środku może być, ale..... :idea: (Zawsze jest jakieś ale). Semafory wjazdowe maja tarcze ostrzegawcze a to znak, że na przyległych szlakach jest blokada półsamoczynna więc do stwierdzania końca pociągu potrzeba w takiej sytuacji dwóch dodatkowych posterunków przy głowicach rozjazdowych. Trzy posterunki obsadzone całodobowo to trochę dużo jak na stację z dwoma torami i urządzeniami przekaźnikowymi :( Proponuję nastawnie zlokalizować koło przejazdu, a z drugiej strony dać posterunek Skp. Przy okazji - jeden drąg rogatki jest źle. Napęd rogatki powinien być po prawej stronie drogi - opadający drąg w pierwszej kolejności zamyka "wjazd" na przejazd. Oczywiście jak napisał tkarkady na wszystkich semaforach muszą być sygnały zastępcze.
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Wykaz sygnałów uzupełniony :) (pominięcie sygnału zastępczego to chyba jakaś wywrotowa działalność Niemca od ukrywania kapci),sugestie Tomka uwzględnione :) co pokazuje 4 wersja planu stacji.Niemniej szukając na Forum zdjęć jakiejś fajnej nastawni,kilkakrotnie przeczytałem uwagi z których wynikało że,jeśli jest jedna nastawnia to powinna znajdować się po tej stronie po której odbywa się więcej manewrów.I to jest wyjaśnienie skąd wzięła się wersja 4a,pytanie tylko czy lepsza od poprzedniej.I kolejne pytanie czy na takiej stacyjce nastawnia może być parterowa?
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Obie wersje są do przyjęcia, ale istnieją dwie zasady projektowania urzadzeń srk (i nie tylko) które nie są nigdzie zapisane, a mianowicie:
1. Kieruj się warunkami miejscowymi.
2. Kieruj się zdrowym rozsądkiem.
Czyli to Ty musisz wybrać co będzie lepsze i uwaga :!: co będzie bezpieczniejsze. Tak umieszczony przejazd powinien być uzależniony w przebiegach czyli podanie "wolnej drogi" jest warunkowane wcześniejszym zamknięciem przejazdu, ale jest to możliwe tylko jeśli przejazd jest nastawiany "z miejsca" czyli nie dalej niż 60m od miejsca nastawiania i musi być nastawiany z posterunku wyposażonego w urządzenia srk czyli z nastawni. Reasumując ponieważ wszystkie przebiegi manewrowe są zorganizowane ja nastawnię umieściłbym przy przejeździe. Przejazd obsługuje wtedy dyżurny ruchu i unikamy "pośrednictwa" nastawaniczego. Ten sam człowiek odpowiada za zamknięcie rogatki i podanie "wolnej drogi" na semaforze i jest bezpieczniej nawet jeśli przejazd nie będzie uzależniony. Decyzja należy do Ciebie :? :D
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Dzięki za pomoc.Jak do tej pory nie zdawałem sobie sprawy że przejazd należy uzależniać w przebiegach,teraz już wiem :D . Kierując się przytoczonymi niepisanymi zasadami postawiłem bezpieczeństwo na pierwszym miejscu.Zgodnie z Twoja radą nastawnia stanie koło przejazdu ,ale żeby było jeszcze bezpieczniej po tej samej stronie drogi po której stoi budynek dworca.Dzięki temu dyżurny ruchu nie będzie narażony na potrącenie przez samochód.Całość będzie wyglądać jak w wersji 4b,mam nadzieję że ostatecznej :D .
 

Załączniki

OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Cieszy mnie że ostatni schemat sygnalizacji jest już tym ostatecznym,teraz będę mógł zaplanować elektrykę sterującą całością.Jeszcze raz dziękuję za pomoc. Poszukuję planów budynków dworcowych,takich jak w Białym Dunajcu lub Sieniawie.Może ktoś ma takie plany lub wie gdzie można je zdobyć,przyda się każda pomoc w tej materii.
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Zacząłem "rozgryzać" sterowanie sygnalizacją i w związku z tym mam pytanie. Czy mozliwe jest (stosowane ,zgodne z przepisami) przepuszczenie pociągu "na przelot" tzn bez zatrzymywania po torze nr 2? Przeszukałem co mogłem i nie znalazłem odpowiedzi na to pytanie,kolejny raz proszę "tych co wiedzą" o pomoc w rozwiazaniu problemu.Z góry dziękuję.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.370 463 29
Zakładam, że tor nr 2 to ten na dole. Tory numeruje się od 1 (tor główny zasadniczy, przedłużenie toru szlakowego), tory nieparzyste (3, 5 itd.) na prawo od toru 1 patrząc w kierunku wzrastającego kilometrażu, tory parzyste - na lewo. Plany rysuje się tak, że kilometraż rośnie od lewej do prawej, tak więc ten dolny tor powinien mieć nr 3.

Wracając do tematu: oczywiście są możliwe jazdy bez zatrzymania po torach głównych dodatkowych (przebiegowych). Zależy to od tego, jak są zaprojektowane i zbudowane urządzenia sterowania ruchem. Przy urządzeniach mechanicznych zwykle się tego nie stosowało, z kolei w urządzeniach przekaźnikowych na ogół jest możliwość jazdy bez zatrzymania po wszystkich torach przebiegowych. Nie znaczy, że zawsze musi być tak, jak napisałem. Jak pisał Tomek, trzeba się kierować warunkami miejscowymi i zdrowym rozsądkiem. Rzecz jasna, przy jeździe po torach dodatkowych obowiązuje zwykle zmniejszenie prędkości - to zależy od tego, jak są ułożone zwrotnice (na wprost czy na bok) i od typu rozjazdów.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Po wprowadzeniu sygnalizacji tzw "szybkościowej" czyli inaczej zwanej "migową" przyjęto zasadę, że w urządzeniach przekaźnikowych i obecnie komputerowych projektuje się zasadniczo przebiegi "bez zatrzymania" po wszystkich torach i we wszystkich kierunkach. Przy starej sygnalizacji były problemy z jednoznacznym poinformowaniem maszynisty jak jazda bez zatrzymania jest faktycznie ustawiona tj czy wyjazd jest "po prostej" czy "na krzywo". Napisałem "zasadniczo" bo np na linii dwutorowej bez banalizacji blokady liniowej "przelotu" na tor niewłaściwy nie projektowano. Również na dużych stacjach węzłowych "przeloty" projektuje się w ograniczonym zakresie lub nie przwiduje się ich wogóle. To wynika z analizy "warunków miejscowych". Na Twojej stacji jak najbardziej przebiegi "bez zatrzymania" powinny być po obu torach w obu kierunkach. Zresztą sam je założyłeś od początku ;) . Wynika to wprost z zestawienia obrazów sygnałowych semaforów wjazdowych - S12 to wjazd 40 km/h i dalej 40 km/h czyli wjazd "na krzywo" i wyjazd "na krzywo" czyli "przelot" po torze Nr 3 :D .
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Tak zakładałem "przelot" w obu kierunkach po obu torach ,ale później znalazłem ów nieszczęsny
rysunek :devil: który spowodował moje wątpliwości.Żeby je rozwiać i nie popełnić jakiegoś trudnego do usunięcia błędu,na wszelki wypadek wolałem zapytać :) .Dzięki,teraz już mam 200% pewności że "byki" pozostaną w zagrodzie :D .
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Trochę długo to trwało ale w końcu skleciłem ostatni siódmy kawałek mojej ukladanki tortowej.W przeciwieństwie do pozostałych ten jest całkiem gotowy,przynajmniej tak mi się wydaje.Teraz spokojnie będę dopracowywał pozostałe segmenty tortu.Kiedy już wszystko będzie gotowe będę mógł zająć się budową planowanych modułów zgodnych z normą.Wszelkie konstruktywne uwagi mile widziane a nawet wskazane.
 

Załączniki

OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Dzięki ,takie słowa :oops: płynące z Twojej klawiatury to jak złoty medal na olimpiadzie :D. Teraz jak już spasowałem wszystkie tory mogę zająć się uzupełnianiem całej makiety o detale typu semafory, latarnie,drzewka,krzaki czy "życie".Będę to jednak robił z umiarem tak żeby nie przesadzić bo nadmiar mógłby zaszkodzić. :) .Oczywiście postępy będę pokazywał na fotkach.
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Dawno mnie tu nie było ale prace przy makiecie nie stanęły w miejscu.W wolnych chwilach tak sobie
przy niej dłubałem ,aż wydłubałem wszystkie segmenty co widać na fotkach.Do pełni szczęścia brakuje
tylko solidnej podstawy ,ale i ona niedługo powstanie i nastąpi uroczyste otwarcie nowej makietowej linii
kolejowej.Wszelkie uwagi mile widziane.
T01.JPG
T02.JPG
T03.JPG
T04.JPG
T05.JPG
T06.JPG
T07.JPG
T08.JPG
T09.JPG
T10.JPG
T10a.JPG
T11.JPG
T12.JPG
T13.JPG
T14.JPG
T13-14a.JPG
T15.JPG
Td.JPG
. T01.JPG T02.JPG T03.JPG T04.JPG
 
Reakcje
1.731 13 0
Jak ładnie i starannie wykończone. Ciekawe jak w całości się makieta zaprezentuje:)
Piękne budynki mieszkalne i dworzec o tej samej architektonicznej szacie - śliczna wieża ciśnień - jakiej firmy jest ten budynek?:rolleyes:
 
OP
OP
S

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
Wieża wodna,jak zresztą większość budynków na mojej makiecie,jest firmy Schrottplatz:LOL:czyli po prostu sklecona z przydasiowo-złomowych elementów różnych budynków.
 

MaRoco

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Może i starannie wykonane, jak pisze Daniel, ale sorry - wygląda to mało realistycznie.
Kartoniki z brukiem w różnych odcieniach, wycięte od linijki, każdy fragment budynku w innym kolorze potęguje wrażenie "pstrokacizny" - wygląda to wszystko bardzo zabawkowo.
Będziesz to jeszcze jakoś patynował ?
Elewacje budynków są odnawiane najczęściej całościowo - a nie jedna ściana żółta, druga czerwona itd.
Sam jestem na etapie przeróbek fabrycznych wypustów Auhagena, Fallera na swoja makietkę i wiem, że na pewno można to zrobić lepiej. Np. wyklejone kolorowymi kartonikami od środka okna aż biją po oczach - zdecydowanie lepiej te kartoniki wywalić.
Na tym etapie jak nie chcesz odklejać kartoników z podłoża - może da się to jakoś przemalować, żeby podłoże ujednolicić ?
 

KAMAPI

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
Starannie...? szczególnie dolne krawędzie budynków z wyłażącym klejem:niepewny: Poza tym zbieranina pełna i raczej zabawkowy wygląd. ALE!!!! Pełen szacun dla Twórcy tej makiety za to, że to dłubie sam, z tego co uzbiera i sam stworzy, i że w ogóle ma taką pasję. W sumie to nie każdy może chcieć dążyć do full realizmu. Można chcieć zbudować coś do pojeżdżenia po prostu.
 

Podobne wątki