• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej we Wrocławiu i okolicach

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
376 3 0
Ad. 3. Od kiedy pamiętam (czyli od ok. 1977r.) na peronie nie było zabudowań. Stało tam tylko samotnie krótkie zadaszenie, zlokalizowane mniej więcej w połowie długości peronu.[...] A sama nastawnia to był typowy peerelowski "kloc", więc dla mnie wtedy mało interesujący....
Dziękuję za odpowiedź.

Nastawnia w trójkącie jak wskazuje projekt poniżej była typowym budynkiem krytym dwuspadowym dachem o łagodnym spadku, podobnie jak nastawnie z choćby Świdnicy Miasta, Przedmieścia czy Strzegomia;

https://polska-org.pl/4340760,foto.html?idEntity=519110

ŚM
https://polska-org.pl/729469,foto.html?idEntity=562391
ŚP2
https://polska-org.pl/719402,foto.html
St
https://polska-org.pl/985010,foto.html

Idąc tym tropem zakładałem, że nastawnia przy moście nad Odrą mogła być taka sama jak wspomniana powyżej. Jednakże obiekt, który jest tutaj widoczny na zdjęciu albo w trakcie wojny został zniszczony tak dalece, że po wojnie odbudowano go już na modłę PRLu, albo został na taką modłę przebudowany z czegoś starszego. Cóż, liczyłem, że zachowały się jakieś jego zdjęcia. Poniżej zdjęcie na podstawie którego sądziłem, że to coś starszego.

https://polska-org.pl/934982,foto.html?idEntity=519110

Co więcej, oglądając nabyte zdjęcia lotnicze z 1985 r., dobrze widać pewne detale, które mogłyby iść w parze z teorią, że tamta nastawnia była podobna do tej z "trójkąta". Widać łagodny dwuspadowy dach (kalenicę wskazałem czerwoną strzałką) oraz detale (tak myślę), które wskazywałyby, że elewacja mogła mieć tynkowane pola wśród pasm, gdzie cegła była widoczna.



Co do peronów, też myślałem, że to mogły być wiaty, jednak po co w tych wiatach kominy? Jakaś malutka poczekalnia z piecykiem wbudowana w wiatę? Czym był drugi budynek? Dyżurny peronowy?

 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.427 19 9
Nastawnia w trójkącie jak wskazuje projekt poniżej była typowym budynkiem krytym dwuspadowym dachem o łagodnym spadku, podobnie jak nastawnie z choćby Świdnicy Miasta, Przedmieścia czy Strzegomia;
Nastawnia ta w latach 70-tych była już otynkowana i pomalowana na jednolity kolor - szary lub szaro-kremowy. Nie kojarzę też tej galerii biegnącej naokoło budynku. Musiało wtedy już jej nie być. OIDP, wejście było przez dobudowaną od tyłu klatkę schodową.

Idąc tym tropem zakładałem, że nastawnia przy moście nad Odrą mogła być taka sama jak wspomniana powyżej. Jednakże obiekt, który jest tutaj widoczny na zdjęciu albo w trakcie wojny został zniszczony tak dalece, że po wojnie odbudowano go już na modłę PRLu, albo został na taką modłę przebudowany z czegoś starszego. Cóż, liczyłem, że zachowały się jakieś jego zdjęcia. Poniżej zdjęcie na podstawie którego sądziłem, że to coś starszego.
Potwierdzam, że nastawnia w latach 70-tych stała w tym samym miejscu, co na zdjęciu i też była budynkiem dwukondygnacyjnym. Bardzo prawdopodobne, że był to ten sam budynek przedwojenny.
Ale podobnie jak nastawnia z trójkąta, w latach 70-tych nastawnia ta była też już cała otynkowana i pomalowana na szaro-nijaki kolor. W dodatku miała prostokątne okna (możliwe, że wymienione później na bardziej współczesne), co mogło powodować wrażenie "peerelowskiego kloca".

Co do peronów, też myślałem, że to mogły być wiaty, jednak po co w tych wiatach kominy? Jakaś malutka poczekalnia z piecykiem wbudowana w wiatę? Czym był drugi budynek? Dyżurny peronowy?
Uwierz, nie było. ;) Spędziłem wiele godzin na włóczeniu się po tej stacji i jej okolicach. Gdyby był tam jakikolwiek budyneczek, to na pewno bym go "eksplorował". ;) Popowice były dość mało uczęszczaną stacją, nie było tam ani kasy, ani poczekalni. Tylko ta samotna wiata, Stała ona na 4 lub 6 słupach, a dach miała w kształcie "W".
Może ten domniemany komin to jakaś łata w zadaszeniu?

Edit
No cóż, po 45 latach pamięć ludzka jest nieco zawodna. ;) Wiata stała nie na 4 lub 6, lecz na 10 słupach. Ale kształt dachu dobrze pamiętałem. :) Przez prawie 30 lat wiata niewiele się zmieniła:
https://polska-org.pl/839940,foto.html?idEntity=519110
 
Ostatnio edytowane:

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
376 3 0
Uwierz, nie było. ;) Spędziłem wiele godzin na włóczeniu się po tej stacji i jej okolicach. Gdyby był tam jakikolwiek budyneczek, to na pewno bym go "eksplorował". ;) Popowice były dość mało uczęszczaną stacją, nie było tam ani kasy, ani poczekalni. Tylko ta samotna wiata, Stała ona na 4 lub 6 słupach, a dach miała w kształcie "W".
Może ten domniemany komin to jakaś łata w zadaszeniu?
Będę szedł dalej w zaparte i prowokacyjnie zapytam - czy wiata na tak dużych profilach rzucałaby cień pełny (a nie ażurowy w postaci cienia rzuconego od dachu i słupków? Co więcej, dolny budyneczek ma u swojej podstawy coś co wygląda jak stopień albo obramowanie pod wycieraczkę (taką stalową). Oba "czarne" obiekty mają też czytelny ślad kopertowej wersji nakrycia "głowy". Samą wiatę na Popowicach pamiętam, głównie dla tego, że dach tej wiaty nosił dwie tablice peronowe Wrocław i Popowice, podobnie jak to było na Mikołajowie - poznańskie podróże do niegdysiejszej dziewczyny, dziś żony pozwoliły zapamiętać wiele szczegółów z tej linii.

W dyskusji ze starszymi zabrzmię pewnie śmiesznie, aczkolwiek mieszkałem we Wrocławiu prawie 10 lat, w Porcie Miejskim znam każdy kamień, niemniej jednak rozbudowana architektura posterunków Popowic (kolejowych) stanowi dzisiaj dla mnie nowość. Zawsze myślałem, że grzybek obsługiwał ruch na całości węzła w tym rejonie.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.735 33 3
Pardon, wcinam się w dyskusję, aby zachować aktualność podawanych przeze mnie informacji.

W Szklarskiej Porębie Dolnej trwają prace restauracyjne budynku (wygląda to na naprawę izolacji poziomej).
Jeszcze kilka lat temu byłem pewien, że budynek wyburzą po tym, jak go podpalono, a na dachu już wyrastała trawa.
A tu - proszę.

szpdmuz.jpg
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.427 19 9
Będę szedł dalej w zaparte i prowokacyjnie zapytam - czy wiata na tak dużych profilach rzucałaby cień pełny...
OK, trochę się nie dogadaliśmy. Odpisując z pracy na twój poprzedni post nie widziałem tych czarno-białych zdjęć. Najwyraźniej firmowy firewall je wyciął, bo są podlinkowane z serwisu do share'wania plików...

Sprawa zrobiła się trochę zagmatwana. Bo albo te czarno-białe zdjęcia pochodzą z wyraźnie wcześniejszego okresu czasu, niż 1985r., albo moje wspomnienia pochodzą z późniejszego okresu. :) Tyle, że moje wspomnienia są dość pewnie umocowane w czasie datami przeprowadzek i świadectw szkolnych. :) Na Popowice przeprowadziłem się w 1975r. W 1985r. chodziłem już do technikum. Jest więc mało prawdopodobne, żebym przez całą podstawówkę nie zauważył tych zabudowań! Większość "wypraw eksploracyjnych" w rejon Popowic, trójkąta torów oraz bocznic do portu dokonywałem bowiem z pobliskiej SP nr 5. :p

W każdym razie - budynek nastawni na cz-b zdjęciu lotniczym odpowiada temu, co pamiętam, tyle że za "moich czasów" (czyli gdzieś w latach 1977-85) był on już jednolicie otynkowany/pomalowany. Ścieżka prowadząca do nastawni wygłada dokładnie tak, jak pamiętam. Natomiast na peronie nie było już żadnych zabudowań, tylko wspomniana wiata i kwietniki.
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
376 3 0

Data ze skanu niestety nie kłamie. Następne zdjęcia zrobiono w 1988 roku - również widać tam "coś". Tyle dobrze, że dało się podgląd zdjęcia tak przybliżyć by w pikselach móc dostrzec coś budynko-kształtnego.

Zdjęcia z 1995 niestety są ze zbyt dużej wysokości by można było cokolwiek zobaczyć nie kupując zdjęcia. W latach pomiędzy tymi datami nie ma zdjęć lotniczych z okolic Wrocławia.
 
Reakcje
3.568 30 0
Co więcej, oglądając nabyte zdjęcia lotnicze z 1985 r., dobrze widać pewne detale, które mogłyby iść w parze z teorią, że tamta nastawnia była podobna do tej z "trójkąta".
Co do peronów, też myślałem, że to mogły być wiaty, jednak po co w tych wiatach kominy? Jakaś malutka poczekalnia z piecykiem wbudowana w wiatę? Czym był drugi budynek? Dyżurny peronowy?
Bo albo te czarno-białe zdjęcia pochodzą z wyraźnie wcześniejszego okresu czasu, niż 1985r., albo moje wspomnienia pochodzą z późniejszego okresu.
Pozwolę sobie wtrącić trzy grosze. Prośba do Kolegi Kanclerz czy mógłbyś zamieścić zdjęcie w nieco szerszym planie, tak aby było widać cały popowicki peron, można by było wówczas ocenić gdzie konkretnie stały te hipotetyczne budynki. Coś w stylu poniższych zdjęć, widoków historycznych z Google Earth (po lewej, widok peronu w 2013, jeszcze ze starą wiatą i kwietnikami, na prawo nowy peron, krótszy, wybudowany w 2014-2015).

Analiza1.jpg


Co do starej wiaty (sprzed 2015), z góry wyglądała ona tak jak na poniższym widoku:

Analiza2.jpg


... natomiast widoczne na zamieszczonym przez Ciebie zdjęciu, obiekty na peronie, wyglądają jednak na budynki. Poniżej nieco wyostrzony i rozjaśniony fragment zdjęcia, zamieszczony w dwóch, nieco różniących się odsłonach, obok siebie).

Analiza3.jpg


Gdybyś zamieścił widok całego peronu, można by było ocenić, w którym miejscu stały te obiekty (mniej więcej po środku ?).

Może tak jak napisał t_domagalski zdjęcie jakie udało Ci się zdobyć, nie pochodzi jednak z 1985, tylko z okresu wcześniejszego (?). Pytanie, czy na ujęciu z nastawnią widać bramki i słupy trakcyjne (?, wg mnie tam są) i czy obok peronu są bramki trakcyjne, bo na ujęciu jakie przedstawiłeś nie widać takich (ale może się nie załapały - stąd prośba o szerszy widok). Jeżeli jest sieć trakcyjna, zdjęcie jest z okresu po elektryfikacji odcinka Poznań Gł. - Wrocław Gł., ukończonego w latach 1969 - 1970.


PS. Widzę Kolega zamieścił kolejną fotkę, gdzie widać już lokalizację na peronie hipotetycznych budynków. Prośba staje się więc nie aktualna, mógłby jednak Kolega ocenić, czy jest tam sieć trakcyjna, na zdjęciu opisanym jako z 1985. Na Google Earth jest też widok z 1943, zamieszczam go poglądowo (obok widok z 2007), ale nie wiem czy można coś z niego "wyciągnąć", co do budynków na peronie, mogących stać już w tamtym okresie.

Analiza4.jpg
 
Ostatnio edytowane:

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.427 19 9
Data ze skanu niestety nie kłamie. Następne zdjęcia zrobiono w 1988 roku - również widać tam "coś". Tyle dobrze, że dało się podgląd zdjęcia tak przybliżyć by w pikselach móc dostrzec coś budynko-kształtnego.
Piszę z pracy, więc znowu nie widzę twoich zdjęć.
Aczkolwiek znalazłem trop, który pozwala mi powątpiewać w rzeczywistą datę wykonania tych zdjęć lotniczych (rzekomo pochodzących z 1985r.).
To ten zwarty skład węglarek. Z proporcji pudła wynika, że są to stare dwuosiowe węglarki o długości 9,3m (zapewne 3W/11W). Tego typu wagony pamiętam wyłącznie z bardzo krótkiego okresu niedługo po przeprowadzce na Popowice (max. do 1980r.). Szybko zostały one jednak wyparte z tej linii magistralnej (ku mojemu rozczarowaniu) przez składy złożone z samych czteroosiowych Eaos-ów.
Oczywiście nie jest to dowód, ale pozwala podejrzewać, że rok 1985r. jest np. tylko datą publikacji zdjęć, albo ich "odtajnienia", a nie ich fizycznego wykonania.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.735 33 3
Pojedziemy pociągiem z Wrocławia do Hradca Králové (ale dopiero w 2026 roku) LINK

Najciekawsze jest to:
"Jak opisuje [marszałek Dolnego śląska], podczas rozmów poruszony został również temat analizy możliwości realizacji połączenia Kłodzko – Ścinawka Średnia – Tłumaczów – Broumov – Meziměstí. Nie podał jednak informacji, kiedy ewentualnie połączenie miałoby wejść w życie."
Może dożyjemy : )
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
376 3 0
Z proporcji pudła wynika, że są to stare dwuosiowe węglarki o długości 9,3m (zapewne 3W/11W).
Wybaczcie, że nie wrzucam większych kadrów - ale obowiązuje mnie umowa licencyjna, którą i tak łamię wrzucając kawałki zdjęć. Niemniej jednak, przejrzałem ten skład cały i stosunek krótkich wagonów do "nowych" węglarek czteroosiowych wynosi około 50/50. Co więcej, takie same składy stoją na Nadodrzu (zamówiłem zdjęcia Popowic, Nadodrza, Portów; Miejskiego i popowickiego). Idąc dalej, pamiętam od zawsze, że widziałem całopociągowe składy wagonów 3W/L jeżdżących zwartymi wahadłami jako ładowne na Zachód. Powiecie, że 3W/L to produkt po 1985 roku, to jest cały wątek zdjęć takich składów z Wrocławia. Koledze Ryszardowi udało się nawet trafić skład 9W. Moim zdaniem stojący tam skład niekoniecznie jechał na Zachód do miejsca z wywrotnicami czołowymi jak stanowi w wątku poniżej, mógł on po prostu stanąć na boku bez lokomotywy (na obu końcach brakuje pojazdów), w stacji kilka torów dalej stoi tylko ST43 i ET22. Do popowickiego portu moim zdaniem też nie był skierowany (wjazd był zlokalizowany na głowicy południowej, prościej było wjeżdżać bezpośrednio z Gądowa). Z pozornie prostych pytań wywołała się wielowątkowa dyskusja, aczkolwiek problemów architektonicznych nie rozwiązaliśmy.

https://forum.modelarstwo.info/threads/węglarki-2-osiowe-es-9w.30039/

 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.427 19 9
...stosunek krótkich wagonów do "nowych" węglarek czteroosiowych wynosi około 50/50.
Zakładam, że podany przez ciebie stosunek "50/50" należy rozumieć jako 1:2. :)
Ale to by potwierdzało moje przypuszczenie, że na zdjęciach są jednak wagony starszego typu, o długości maksymalnej 9300mm. Wagony typu 601W i pochodne miały długość 14040mm ze zderzakami. Natomiast węglarki 9W (i nowsze 3W/L) miały po 10000mm. Dla nich ten stosunek wynosiłby 2:3.

Co więcej, takie same składy stoją na Nadodrzu
I to by też potwierdzało, że te zdjęcia lotnicze pochodzą z wcześniejszego okresu czasu, kiedy takie starsze wagony (prawdopodobnie 3W/11W) były jeszcze w powszechnym użyciu i to nie tylko na wybranych trasach (np. do elektrowni, które miały pochylnie tylko na wagony 2-osiowe), ale i w normalnym ruchu towarowym. W latach 80-tych tego typu wagony były już masowo wycofywane. Sznury takich węglarek, zdewastowanych i pozbawionych części, stały m.in. na pobliskim Gądowie.

A zapytam jeszcze - czy na twoich zdjęciach jest może uchwycony wiadukt kolejowy nad ul. Legnicką na tej linii towarowej z Gądowa do Popowic? Jest już po przebudowie, czy jeszcze oryginalny, poniemiecki?
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
376 3 0
Zakładam, że podany przez ciebie stosunek "50/50" należy rozumieć jako 1:2. :)
I to by też potwierdzało, że te zdjęcia lotnicze pochodzą z wcześniejszego okresu czasu, kiedy takie starsze wagony (prawdopodobnie 3W/11W) były jeszcze w powszechnym użyciu i to nie tylko na wybranych trasach (np. do elektrowni, które miały pochylnie tylko na wagony 2-osiowe), ale i w normalnym ruchu towarowym. W latach 80-tych tego typu wagony były już masowo wycofywane. Sznury takich węglarek, zdewastowanych i pozbawionych części, stały m.in. na pobliskim Gądowie.

A zapytam jeszcze - czy na twoich zdjęciach jest może uchwycony wiadukt kolejowy nad ul. Legnicką na tej linii towarowej z Gądowa do Popowic? Jest już po przebudowie, czy jeszcze oryginalny, poniemiecki?
Niestety, mam tylko kawałeczek - aczkolwiek szerokość czterech pasów + torów tramwajowych mogłaby sugerować, że tam już było coś szerszego, jednak nie ma na to dowodów. Widać natomiast rozbiórkę skarpy między torami Mikołajowa i kawałka linii z Gądowa oraz wykonywanie prac ziemnych pod południową nitkę Legnickiej. Po lewej stronie skrajnych torów Mikołajowa leżą jakieś przęsła mostu.



Dyskutowałem wczoraj pół wieczoru w tym temacie z obecnym tutaj przyjacielem @kilanziom i część informacji trzeba doprecyzować. Podtrzymuję w dalszym ciągu, że na peronie były inne obiekty. Ze zdjęcia z 1944 roku można wyszczególnić sporo obiektów, dworzec, długa wiata przy zejściu na poziom gruntu oraz nastawnię przy wjeździe na most. Dwa obiekty wskazane niebieskimi strzałkami, to moim zdaniem obiekty, z których choć jeden na "moich" zdjęciach lotniczych doczekał się rozbudowy (stąd na zdjęciach lotniczych z 1985 roku widać kominy). Wielospadowa blaszana wiata znana Tobie jest moim zdaniem późniejszym obiektem (po 1980).



Obejrzałem jeszcze dostępne zdjęcia Popowic na fotopolsce i polsce-org i mam dalsze przemyślenia;

https://polska-org.pl/838401,foto.html?idEntity=519110 - co tu widać za wiatą (fundament?)
https://polska-org.pl/665383,foto.html?idEntity=519110 - to samo "coś" widać na tym zdjęciu, pójdę już na maksa po bandzie - za wiatą a przed "murkiem" widać inny układ płyt betonowych (albo nawet wylewkę), co więcej, miejsce do odwieszania płóz hamulcowych zlokalizowano dość dziwnie (czyżby przed dawnym wejściem do budynku, który istniał w tym miejscu?
https://fotopolska.eu/292963,foto.html?o=b15560 - szafa do aparatury kolejowej jak byk stoi nie na dedykowanym fundamencie, tylko na posadzce dawnej wiaty. A na północ od szafy moim zdaniem nawet nie ma płyt betonowych. Widać to też na zdjęciu kolegi @Stanisław1972 w którym wskazuje pordzewiały dach wiaty.

Kolejna moja hipoteza - popowicka wiata w przekroju litery W to część większego budynku, tego większego o którym dyskutujemy - budynek zburzono w momencie w którym do wiaty (szyny trzymające miała opisane jako Koenigshutte 1905) dołożono dalsze połacie bliżej osi toru. Same szyny były pospawane, więc to jest stosunkowo młoda konstrukcja. Po zdjęciach widać, że nowa wiata stoi praktycznie w bramce sieci trakcyjnej tuż przy kwietniku. Kropką wskazuję umiejscowienie tego uchwytu do płóz.

 
Ostatnio edytowane:

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.427 19 9
Niestety, mam tylko kawałeczek - aczkolwiek szerokość czterech pasów + torów tramwajowych mogłaby sugerować, że tam już było coś szerszego, jednak nie ma na to dowodów. Widać natomiast rozbiórkę skarpy między torami Mikołajowa i kawałka linii z Gądowa oraz wykonywanie prac ziemnych pod południową nitkę Legnickiej. Po lewej stronie skrajnych torów Mikołajowa leżą jakieś przęsła mostu.
Szkoda, że na zdjęciu nie widać też tego drugiego wiaduktu. Ale po kolei...

Taki stan wiaduktu przy stacji Mikołajów trwał wieeeeele lat. Dość szybko przebudowano przęsła (nie pamiętam już w ogóle tych starych), ale na drogę wyraźnie zabrakło funduszy. Widoczne na zdjęciu przewężenie ul. Legnickiej do jeszcze przedwojennych rozmiarów (nawierzchnia brukowana, po jednym pasie ruchu, tory tramwajowe idące środkiem jezdni) funkcjonowało jeszcze długo po 1985. Na przełomie 1985/86 roku, kiedy wracałem z technikum, byłem świadkiem wypadku, kiedy samochód nie zmieścił się w tym przewężeniu i został staranowany przez tramwaj.
Te przęsła, o których wspominasz, to przęsła, które zostały przywiezione tam w celu przebudowy tego drugiego, towarowego wiaduktu. Stały tam wiele lat i niszczały. Zostały wykorzystane dopiero gdzieś w latach 90-tych, kiedy to kompleksowo przebudowano tamten rejon dzielnicy, przenosząc m.in. ul. Legnicką do wykopu, aby zwiększyć prześwit pod nowymi wiaduktami.
Co do Wzgórza Mikołajowskiego, to w okresie wczesnej podstawówki chodziliśmy tam klasą na wycieczki. ;) Później górka zarosła chwastami, krzewami i dzikimi akacjami. To "nadgryzienie" pojawiło się dość szybko (na początku lat 80-tych/?) i przybierało różne formy. Było tam jakieś przedsiębiorstwo zajmujące się obróbką kruszywa. Czasami górka znikała, a czasem przybywało jej więcej, niż było pierwotnie.

Kolejna moja hipoteza - popowicka wiata w przekroju litery W to część większego budynku, tego większego o którym dyskutujemy - budynek zburzono w momencie w którym do wiaty (szyny trzymające miała opisane jako Koenigshutte 1905) dołożono dalsze połacie bliżej osi toru. Same szyny były pospawane, więc to jest stosunkowo młoda konstrukcja.
Tu ci już nie pomogę. O ile powyższe zdjęcia rejonu wiaduktów nad Legnicką pasują mi wspomnieniami do roku 1985, o tyle te zabudowania na peronie Popowic w żadnym wypadku. Tak, jak pisałem wcześniej, łaziłem na tą stację z pobliskiej SP nr 5. Czasem tylko posiedzeć i pooglądać przejeżdżające "byki" lub manewrujące "stonki" (na jedną nawet raz się załapałem do kabiny), czasem powygłupiać się, np.podkładając kapsle lub koła pociągów.
Ale żadnych budynków na peronie z tego okresu czasu nie pamiętam. Musisz więc podjąć trudną decyzję, komu uwierzyć. :)
 
Reakcje
3.568 30 0
To ja ponownie zabiorę parę słów w dyskusji.

Podtrzymuję w dalszym ciągu, że na peronie były inne obiekty.
Nie wspominałem o tym wcześniej, bo zakładam, że znasz opisy stacji Wrocław Popowice, zamieszczone na stronach:
atlaskolejowy.net https://www.atlaskolejowy.net/pl/dolnoslaskie/?id=baza&poz=1146
bazakolejowa.pl https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=2057&ed=0&okno=start

Gdzie są informacje o budynku stacyjnym [zapewne z kasą biletową i np. niewielką poczekalnią (?)] i nastawni, stojących na peronie. W jednym ze wspomnień, budynki te miały stać jeszcze w latach 80-tych XX w., bez doprecyzowania jednak, czy chodzi np. tylko o początek tej dekady, czy stały do np. II połowy lat 80-tych itd.

Oczywiście do informacji tego typu (wspomnieniowych) trzeba podchodzić z rezerwą (pamięć ludzka jest jednak zawodna), tym niemniej wydaje mi się, że nie ma co zastanawiać się nad tym, czy jakieś budynki na peronie stały, czy nie, bo w jakimś okresie czasowym one tam były, a co potwierdzają wg mnie Twoje zdjęcia. Uważam, że należałoby rozstrzygnąć jedynie, czy rok 1985 jest poprawny, bo pomimo takiego datowania (opisu negatywu) zdjęcia, trzeba zachować pewną ostrożność, o czym wspominał już t_domagalski.


{...] za wiatą a przed "murkiem" widać inny układ płyt betonowych (albo nawet wylewkę) [...] Widać to też na zdjęciu kolegi @Stanisław1972 w którym wskazuje pordzewiały dach wiaty.
O tych fundamentach wspomniane jest np. w opisie zamieszczonym zarówno w Bazie Kolejowej jak i Atlasie Kolejowym. Dzięki temu, że zamieściłeś szerszy obraz peronu, porównując go z widokiem historycznym z Google Earth z 2011, można potwierdzić, że są to ślady po budynkach stojących na peronie, z Twojej fotografii.

Analiza5.jpg


Analiza6.jpg


Przy czym ten mniejszy fundament (bardziej na północ, przesunięty do lewej krawędzi peronu), wystający ponad płyty peronowe (do widoku którego podałeś linki), istniał do ok. 2005 r., bo później miejsce to zostało zniwelowane i porosło trawą. Widać to na poniższym zdjęciu:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Wroclaw-Popowice-stacja_kol.jpg

... oraz np. w w 2.30 – 2.31 min. filmiku z yt o stacji Wrocław Popowice, nakręconym w 2010 r. (pod linkiem do filmiku, stopklatka z miejscem po fundamencie)

Analiza7.jpg


Co do płyt po większym budynku (dawna posadzka ?) dobrze je widać np. na poniższych fotografiach
https://d-art.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/bc/d8/664e72d4d5c4d_o_large.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/St.kol.WroclawPopowice.JPG (zdjęcie z 2008)

Jeżeli w czymś będą pomocne zdjęcia historycznych widoków, w tym wiaduktów, o których była dyskusja, to zamieszczam poniżej zdjęcia z 2007 i 2011 r., z widocznymi pasami jezdni i 2-torowym torowiskiem tramwajowym, które wyglądają właściwie tak, jak na czarno-białym zdjęciu z domniemanego 1985, co może świadczyć, że w tym czasie, tak jak sugeruje Kanclerz, wiadukt jest już przebudowany pod wspomniane jezdnie i torowisko i wygląda tak jak na zamieszczonych widokach satelitarnych.

Analiza8.jpg


Można też dodać, że długości węglarek na podstawie poniższego zdjęcia może sugerować (chyba, że zdjęcie ma swoje zniekształcenia), że są tam wagony o trzech różnych długościach...

Analiza9.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
376 3 0
To ja ponownie zabiorę parę słów w dyskusji.

Nie wspominałem o tym wcześniej, bo zakładam, że znasz opisy stacji Wrocław Popowice, zamieszczone na stronach:
atlaskolejowy.net https://www.atlaskolejowy.net/pl/dolnoslaskie/?id=baza&poz=1146
bazakolejowa.pl https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=2057&ed=0&okno=start

Gdzie są informacje o budynku stacyjnym [zapewne z kasą biletową i np. niewielką poczekalnią (?)] i nastawni, stojących na peronie. W jednym ze wspomnień, budynki te miały stać jeszcze w latach 80-tych XX w., bez doprecyzowania jednak, czy chodzi np. tylko o początek tej dekady, czy stały do np. II połowy lat 80-tych itd.

Oczywiście do informacji tego typu (wspomnieniowych) trzeba podchodzić z rezerwą (pamięć ludzka jest jednak zawodna), tym niemniej wydaje mi się, że nie ma co zastanawiać się nad tym, czy jakieś budynki na peronie stały, czy nie, bo w jakimś okresie czasowym one tam były, a co potwierdzają wg mnie Twoje zdjęcia. Uważam, że należałoby rozstrzygnąć jedynie, czy rok 1985 jest poprawny, bo pomimo takiego datowania (opisu negatywu) zdjęcia, trzeba zachować pewną ostrożność, o czym wspominał już t_domagalski.

O tych fundamentach wspomniane jest np. w opisie zamieszczonym zarówno w Bazie Kolejowej jak i Atlasie Kolejowym. Dzięki temu, że zamieściłeś szerszy obraz peronu, porównując go z widokiem historycznym z Google Earth z 2011, można potwierdzić, że są to ślady po budynkach stojących na peronie, z Twojej fotografii.

Zobacz załącznik 1072771

Zobacz załącznik 1072772

Przy czym ten mniejszy fundament (bardziej na północ, przesunięty do lewej krawędzi peronu), wystający ponad płyty peronowe (do widoku którego podałeś linki), istniał do ok. 2005 r., bo później miejsce to zostało zniwelowane i porosło trawą. Widać to na poniższym zdjęciu:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Wroclaw-Popowice-stacja_kol.jpg

... oraz np. w w 2.30 – 2.31 min. filmiku z yt o stacji Wrocław Popowice, nakręconym w 2010 r. (pod linkiem do filmiku, stopklatka z miejscem po fundamencie)

Zobacz załącznik 1072773

Co do płyt po większym budynku (dawna posadzka ?) dobrze je widać np. na poniższych fotografiach
https://d-art.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/bc/d8/664e72d4d5c4d_o_large.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/St.kol.WroclawPopowice.JPG (zdjęcie z 2008)

Jeżeli w czymś będą pomocne zdjęcia historycznych widoków, w tym wiaduktów, o których była dyskusja, to zamieszczam poniżej zdjęcia z 2007 i 2011 r., z widocznymi pasami jezdni i 2-torowym torowiskiem tramwajowym, które wyglądają właściwie tak, jak na czarno-białym zdjęciu z domniemanego 1985, co może świadczyć, że w tym czasie, tak jak sugeruje Kanclerz, wiadukt jest już przebudowany pod wspomniane jezdnie i torowisko i wygląda tak jak na zamieszczonych widokach satelitarnych.

Zobacz załącznik 1072774

Można też dodać, że długości węglarek na podstawie poniższego zdjęcia może sugerować (chyba, że zdjęcie ma swoje zniekształcenia), że są tam wagony o trzech różnych długościach...

Zobacz załącznik 1072775
Zakładam, że "środkowa" węglarka to 17W, najmniejsza to tak jak napisali przedmówcy 9W/11W a najdłuższa to rodzina wagonów o dł. 14040mm

Bardzo cenne spostrzeżenia. Jako, że jest to forum.modelarstwo, potrzebuję tych informacji z kilku poniższych względów; buduję małą mapę do symulatora Trainz stanowiącą pewną interpretację Wrocławia Nadodrza i okolic (Mikołajów, Popowice, elektrownia, Port Miejski, jednostka wojskowa) - w tym celu nabyłem lotnicze skany z 1985 (?) roku celem przygotowania podkładów pod układ torowy. Każdorazowo zamawiając zdjęcia lotnicze wywołują one u mnie efekt "wow", za każdym razem. Choć Nadodrze znam jak własną kieszeń z racji profesji architekta i studenta zaglądającego w Porcie Miejskim w każdy kąt zanim nastąpił tam grzech śmiertelny ogromnej demolki, to zdjęcia lotnicze popowickiej stacji wywołały u mnie różne przemyślenia, jako, że od zawsze pamiętam na Popowicach tylko wiatę i nastawnię od Nadodrza (grzybek to oczywistość). Później pojawiła się już naturalna ciekawość, że nie ma żadnych zdjęć obiektów z tej stacji (a jeśli zakładać, że to 1985 rok to aż ciężko w to uwierzyć). Zdjęcia budynków Wideł, Łąk i WP2 mam ale pozostały 3 niewiadome, których dowodów na istnienie wspólnie dowiedliśmy. Postaram się nabyć zdjęcia Gądowa i zobaczymy czy łapie się legnicki wiadukt.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.427 19 9
jednostka wojskowa) - w tym celu nabyłem lotnicze skany z 1985 (?) roku...
Tak z ciekawości zapytam, czy na zdjęciach jednostki widać tor wyciągowy, przecinający ulicę Długą przy wiadukcie i idący dalej wzdłuż ogrodzenia Zarządu Dróg i Mostów (obecnie ZDiUM), na wysokości dzisiejszego przystanku Sczepin?
W 1985r. na pewno były jeszcze bramy oraz tor w jezdni, choć dalsza część tego toru na terenie ZDiUM była już zarośnięta.
 

Podobne wątki