• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Identyfikacja wagonu Schicht

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
#1
Dobry wieczór Panowie.
Prowadzę wykaz modeli pasażerskich Schicht/Prefo i mam problem z opisem numeru inwentarzowego.

Model Schicht 426/50 - DR 2 kl.
Ma rewizję (z tego co odczytałem) na rok 1965 (epoka IIIb).
Czy ktoś mógłby mi potwierdzić, że numer inwentarzowy oraz seria tego modelu to B4g 252-254? Nie spotkałem się jeszcze z takimi oznaczeniami.

DSCF7090.jpg DSCF7094.jpg DSCF7095.jpg DSCF7096.jpg DSCF7097.jpg DSCF7098.jpg
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
#2
Dobry wieczór Panowie.
Prowadzę wykaz modeli pasażerskich Schicht/Prefo i mam problem z opisem numeru inwentarzowego.
Model Schicht 426/50 - DR 2 kl.
Ma rewizję (z tego co odczytałem) na rok 1965 (epoka IIIb).
Czy ktoś mógłby mi potwierdzić, że numer inwentarzowy oraz seria tego modelu to B4g 252-254? Nie spotkałem się z takimi oznaczeniami.
Dobry wieczór.
Oznaczenia tego modelu są jak najbardziej prawidłowe i odpowiadają fabrycznym oznaczeniom tego typu wagonów, tzn. wagonów pasażerskich 2 klasy kolei DR, tzw. typu "B" wg OSŻD, budowanych od roku 1962.
Ten sposób oznaczania wagonów osobowych koleje DR wprowadziły w roku 1958 i przetrwał on niespełna 10 lat, a dokładnie do roku 1967, kiedy wprowadzono na DR nowy sposób oznakowania wagonów osobowych, zgodny z wymaganiami UIC (wprowadzony na PKP rok później).
Zasady oznakowania wagonów osobowych DR z lat 1958-67 były proste i logiczne. W tym konkretnym przypadku, oznaczenie serii oznaczało:
B - wagon pasażerski 2 klasy
4 - wagon 4 osiowy (na wózkach)
g - przejście międzywagonowe osłonięte wałkami gumowymi (gummiwülste).
 
OP
OP
ffox

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
#3
Dziękuję serdecznie za wyjaśnienie, mam już pewność :)
W przypadku tego wagonu rozumiem, że jest tak samo? WR 407
Rewizji na modelu brak, czyli można przypuszczać, że stan modelu odpowiada wagonowi świeżo wyprodukowanemu.

DSCF7099.jpg DSCF7105.jpg DSCF7106.jpg DSCF7108.jpg DSCF7109.jpg DSCF7110.jpg
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
#5
Dziękuję serdecznie za wyjaśnienie, mam już pewność :)
W przypadku tego wagonu rozumiem, że jest tak samo? WR 407
Rewizji na modelu brak, czyli można przypuszczać, że stan modelu odpowiada wagonowi świeżo wyprodukowanemu.
Niestety, ale w tym przypadku nie jest tak samo...:).
Taki wagon restauracyjny, jaki przedstawia model f-my Schicht zaprezentowany na powyższych zdjęciach, po prostu w rzeczywistości nigdy nie istniał. Oczywiście istniał wagon restauracyjny CSD oznaczony jako WR 407, ale wyglądał on zupełnie inaczej niż "model" f-my Schicht.

Oznakowanie modelu wskazuje jednoznacznie, że chodzi w tym przypadku o jeden z wagonów restauracyjnych zakupionych przez CSD w byłej NRD, w latach 1959-60. Nie były to jednak wagony odpowiadające wagonom typu "B", lecz były to wagony nieco starsze, o innych wymiarach podstawowych (rozstaw czopów skrętu 17,0m i długość ze zderzakami 24,9m), budowane także w latach 1958-60 dla Węgier, Czechosłowacji i Polski.
Wagony te, posiadały jeszcze fartuchy boczne osłaniające wyposażenie na podwoziu, dach obniżający się na końcach wagonu, ściany czołowe z wnękami, w których umieszczone były harmonie, a także w jednoskrzydłowe (niełamane!) odchylne drzwi wejściowe.
Krótko mówiąc, wagony restauracyjne CSD zakupione w latach 1959-60 były wymiarowo i konstrukcyjnie identyczne z wagonami restauracyjnymi typu Bautzen 60 zakupionymi przez WARS, a wizualnie różniły się od wagonów typu Bautzen 60 tylko dodatkowym oknem w przedziale kuchennym.

W roku 1961 wyprodukowano w zakładach VEB Waggonbau Bautzen krótką serię wagonów restauracyjnych dla Mitropy, które pod względem wymiarów podstawowych i ogólnej konstrukcji odpowiadały opisanym wyżej wagonom restauracyjnym, jednak nie miały wspomnianych fartuchów bocznych, posiadały prostu dach na całej długości wagonu i były już wyposażone w wałki gumowe zamiast harmonii brezentowych (przez co nie miały już wnęk w ścianach czołowych).
Mimo to, nie były to wciąż wagony odpowiadające wagonom typu "B", chociaż były do nich podobne (ale tylko podobne!) pod względem wyglądu zewnętrznego.
Oprócz wspomnianych różnic w wymiarach podstawowych, wagony restauracyjne Mitropy z roku 1961 różniły się od wagonów typu "B" m.in. profilem poprzecznym dachu, niełamanymi, jednoskrzydłowymi drzwiami wejściowymi, składanymi drzwiami w ścianach czołowych, inną konstrukcją aluminiowych ram okiennych (identyczną, jak np. w polskich wagonach typu Bautzen 60) itd.

W rzeczywistości nigdy nie zbudowano wagonów restauracyjnych, które pod względem wymiarów, konstrukcji i wyposażenia odpowiadałyby niemieckim wagonom typu "B".
W tym miejscu należy zaznaczyć, że wagony niemieckiego typu "B" wg OSŻD odpowiadały pod względem wymiarów podstawowych (pomijając zwężenia narożnikowe nadwozia) wagonom standardu Y wg UIC, a więc miały rozstaw czopów skrętu 17,2m i długość ze zderzakami 24,5m.
Niemieckie wagony typu "B" posiadały także obrotowo-łamane drzwi boczne oraz dwuskrzydłowe, przesuwne drzwi czołowe.

Podsumowując można stwierdzić, że modele wagonów restauracyjnych f-my Schicht, odpowiadające pod względem konstrukcji i wyposażenia wagonom niemieckiego typu "B" wg OSŻD, nie miały w rzeczywistości żadnych odpowiedników, niezależnie od tego, czy chodzi o model wagonu restauracyjnego CSD, czy też o model wagonu Mitropy, również produkowany przez wspomnianą firmę Schicht.
 
Ostatnio edytowane:

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
#7
(...)W roku 1961 wyprodukowano w zakładach VEB Waggonbau Bautzen krótką serię wagonów restauracyjnych dla Mitropy, które pod względem wymiarów podstawowych i ogólnej konstrukcji odpowiadały opisanym wyżej wagonom restauracyjnym, jednak nie miały wspomnianych fartuchów bocznych, posiadały prostu dach na całej długości wagonu i były już wyposażone w wałki gumowe zamiast harmonii brezentowych (przez co nie miały już wnęk w ścianach czołowych)....
Muszę dokonać pewnego sprostowania tego, co napisałem wczoraj.
Otóż, po dokładnym sprawdzeniu w "źródłach"(wczoraj pisałem z "głowy" :)) okazało się, że wspomniane wagony restauracyjne wyprodukowane dla "Mitropy" w roku 1961, nie były zbudowane w zakładach VEB Waggonbau Bautzen - jak błędnie podałem - ale w zakładach VEB Waggonbau Görlitz.
Zbudowano ich w sumie 20 (a więc, jak na wagony restauracyjne, nie była to aż tak krótka, ale raczej normalna seria) i koleje DR oznaczyły je pierwotnie numerami: od 055-101 do 055-120. Wagony te otrzymały pierwotnie oznaczenie serii WR4g.
Również użyte przeze mnie sformułowanie, że: wagony te zbudowane były dla "Mitropy" nie jest do końca precyzyjne, ponieważ wagony te zostały już (formalnie rzecz biorąc) zakupione przez Deutsche Reichsbahn, chociaż oczywiście pomalowane zostały w tradycyjne barwy "Mitropy" i były przez MItropę " eksploatowane.
Tyle tytułem sprostowania.

Powracając do pytania zasadniczego, dotyczącego modelu wagonu restauracyjnego CSD firmy Schicht i jego oznakowania, dziś mogę już stwierdzić, że malowanie i oznaczenia tego modelu nie odpowiadają oznakowaniu fabrycznemu.
Wagony restauracyjne tego typu (zbudowane również przez zakłady w Görlitz, a nie w Bautzen, jak miało to np. miejsce w przypadku wagonów typu Bautzen 60 zbudowanych dla WARS) nie nosiły na sobie, przynajmniej w chwili przekazania do eksploatacji, cechy kolei CSD lecz znak czechosłowackiego biura podróży "CEDOK", a napisy "Jidelni vuz" wykonane były nieco innym krojem pisma.
Przypuszczam więc, że oznakowanie tego modelu odpowiada stanowi rzeczywistemu z pierwszej połowy lat sześćdziesiątych.
Warto dodać, że wagony restauracyjne tego typu zbudowane zostały dla Czechosłowacji w liczbie 10 szt. i pierwotnie oznaczone były serią WR oraz numerami CSD: 400-409.
Tak więc, jest to zgodne z numerem i serią umieszczoną na modelu. Trudno natomiast wytłumaczyć w racjonalny sposób brak na tym modelu daty ostatniej naprawy okresowej...?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 13
Tabor 9
Tabor 7
Tabor 2
Tabor 10

Podobne wątki