Dziękuję serdecznie za wyjaśnienie, mam już pewność
W przypadku tego wagonu rozumiem, że jest tak samo? WR 407
Rewizji na modelu brak, czyli można przypuszczać, że stan modelu odpowiada wagonowi świeżo wyprodukowanemu.
Niestety, ale w tym przypadku nie jest tak samo...
.
Taki wagon restauracyjny, jaki przedstawia model f-my Schicht zaprezentowany na powyższych zdjęciach, po prostu w rzeczywistości nigdy nie istniał. Oczywiście istniał wagon restauracyjny CSD oznaczony jako WR 407, ale wyglądał on zupełnie inaczej niż "model" f-my Schicht.
Oznakowanie modelu wskazuje jednoznacznie, że chodzi w tym przypadku o jeden z wagonów restauracyjnych zakupionych przez CSD w byłej NRD, w latach 1959-60. Nie były to jednak wagony odpowiadające wagonom typu "B", lecz były to wagony nieco starsze, o innych wymiarach podstawowych (rozstaw czopów skrętu 17,0m i długość ze zderzakami 24,9m), budowane także w latach 1958-60 dla Węgier, Czechosłowacji i Polski.
Wagony te, posiadały jeszcze fartuchy boczne osłaniające wyposażenie na podwoziu, dach obniżający się na końcach wagonu, ściany czołowe z wnękami, w których umieszczone były harmonie, a także w jednoskrzydłowe (niełamane!) odchylne drzwi wejściowe.
Krótko mówiąc, wagony restauracyjne CSD zakupione w latach 1959-60 były wymiarowo i konstrukcyjnie identyczne z wagonami restauracyjnymi typu Bautzen 60 zakupionymi przez WARS, a wizualnie różniły się od wagonów typu Bautzen 60 tylko dodatkowym oknem w przedziale kuchennym.
W roku 1961 wyprodukowano w zakładach VEB Waggonbau Bautzen krótką serię wagonów restauracyjnych dla Mitropy, które pod względem wymiarów podstawowych i ogólnej konstrukcji odpowiadały opisanym wyżej wagonom restauracyjnym, jednak nie miały wspomnianych fartuchów bocznych, posiadały prostu dach na całej długości wagonu i były już wyposażone w wałki gumowe zamiast harmonii brezentowych (przez co nie miały już wnęk w ścianach czołowych).
Mimo to, nie były to wciąż wagony odpowiadające wagonom typu "B", chociaż były do nich podobne (ale tylko podobne!) pod względem wyglądu zewnętrznego.
Oprócz wspomnianych różnic w wymiarach podstawowych, wagony restauracyjne Mitropy z roku 1961 różniły się od wagonów typu "B" m.in. profilem poprzecznym dachu, niełamanymi, jednoskrzydłowymi drzwiami wejściowymi, składanymi drzwiami w ścianach czołowych, inną konstrukcją aluminiowych ram okiennych (identyczną, jak np. w polskich wagonach typu Bautzen 60) itd.
W rzeczywistości nigdy nie zbudowano wagonów restauracyjnych, które pod względem wymiarów, konstrukcji i wyposażenia odpowiadałyby niemieckim wagonom typu "B".
W tym miejscu należy zaznaczyć, że wagony niemieckiego typu "B" wg OSŻD odpowiadały pod względem wymiarów podstawowych (pomijając zwężenia narożnikowe nadwozia) wagonom standardu Y wg UIC, a więc miały rozstaw czopów skrętu 17,2m i długość ze zderzakami 24,5m.
Niemieckie wagony typu "B" posiadały także obrotowo-łamane drzwi boczne oraz dwuskrzydłowe, przesuwne drzwi czołowe.
Podsumowując można stwierdzić, że modele wagonów restauracyjnych f-my Schicht, odpowiadające pod względem konstrukcji i wyposażenia wagonom niemieckiego typu "B" wg OSŻD, nie miały w rzeczywistości żadnych odpowiedników, niezależnie od tego, czy chodzi o model wagonu restauracyjnego CSD, czy też o model wagonu Mitropy, również produkowany przez wspomnianą firmę Schicht.