1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.
  2. Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
    Wyłącz powiadomienie

Faktoria 3DRC

Dyskusja w 'W robocie' rozpoczęta przez użytkownika Astro, 13 Listopada 2017.

  1. Astro

    Astro Użytkownik

    Witam wszystkich. Po przetarciu szlaku i zdobyciu jako takiego doświadczenia w konwersjach aut w skali 1:87 na faller car system oraz w dziedzinie rc w tejże skali, postanowiłem spróbować swoich sił w czymś, co jest naturalną konsekwencją moich poprzednich działań. Mianowicie w modelarstwie w oparciu o druk 3D, a konkretnie w tworzeniu bazy lub nawet całego pojazdu rc w formie wydruku 3D.

    Przeróbki modeli producentów, choćby tak fantastycznych jak herpa, czy busch, to wciąż tylko przeróbki, a mnie kusi by stworzyć coś od początku do końca swojego, w dodatku jeżdżącego i świecącego, w dodatku nie koniecznie dłubiąc nożykiem w plastiku, gdzie nie będę musiał iść na kompromisy w stylu kierowca czy serwo... Tworząc model 3D sam decyduję w którym momencie pójść na kompromis w odwzorowaniu obiektu. Wiąże mnie tylko rozdzielczość druku 3D. No i bebechy, które chcę zmieścić, by moje dzieło ożyło.
    Plan jest taki, by oprócz tzw. fallerowozów na makiecie pojawiły się moje własne pojazdy. Całkiem własne.

    Pozwolę sobie wypisać kilka założeń do przedsięwzięcia:
    1. montaż bebechów bez ingerencji w wydruk - czyli dokładne odwzorowanie części fabrycznych wraz z ich elementami ruchomymi i ich wpływem na inne elementy ruchome (serwo i belka skrętna kół przednich),
    2. przewidzenie otworów technologicznych pod diody i okablowanie
    3. przewidzenie miejsca na elementy elektroniczne na płytkach - odbiornik, układ świetlny, układ sterowania silnikiem - jakieś prowadnice do wsunięcia, by nie latało to wszystko po pojeździe
    4. wykonanie modelu z 2 elementów - podwozia i nadwozia łączonych np. na 2 śrubki. Wynika to z awaryjności elektroniki - dobrze jest móc ją zwyczajnie wymienić, a do tego potrzebny jest dostęp bez konieczności prucia sklejonych elementów. Druga opcja jest taka, że można wariantować nadwozia, zmieniać kolorystykę itp.
    2. oparcie się na konkretnych wyrobach - tutaj elementy napędu, serwa i układy z sol ekspert group - na początek.
    3. możliwość zastosowania technologii rc oraz faller car system (analog) w jednym wzorze modelu.
    4. finalnie stworzenie własnego napędu 4x4
    5. start z wozami wojskowymi, które są najczęściej mocno zabudowane, masywne i proste w wykonaniu jako obiekt 3D, czyli na początek łatwiejsze. Poza tym wozy wojskowe są fajne. I już.

    Oczywiście nasuwa się pytanie czym to wyrzeźbić. Dla mnie odpowiedź jest jednoznaczna. Od ponad 20 lat robię w grafice 3D, od prawie 20 lat w budownictwie. Znam wiele programów na wylot, w tym CADy i BIMy różnej maści. Znam możliwości programów do tworzenia grafiki 3D i nie mam co do tego wątpliwości, że najlepiej sprawdzi się program Lightwave 3D amerykańskiej firmy NewTek. Program znam bardzo dobrze i potrafię wyczyniać w nim cuda - i to w relatywnie krótkim czasie. Pracuję w nim od 1996 roku, kiedy do wyboru były piraty dla Amigi jak: Imagine3D, Real3D, MaxonCinema4D i 3Dstudio (fuj) dla pecetów (fuj). Poniżej próbka możliwości programu:
    RENAULT_ESPACE_01_06.jpg
    RENAULT_ESPACE_06_06.jpg
    audi_s8_0006.jpg
    Oczywiście filozofia modelu do wizualizacji i do druku 3D jest zupełnie inna, ale myślę, że sobie poradzę.
    Tak czy owak pora wrzucić coś na deskę.

    Zaczynam od opancerzonej PUMY 4x4 APC firmy Streit Group. Jak dorosnę to sobie taki kupię, póki co wydrukuję maleństwo...
    Puma_Streit_Group_4x4_APC_armoured_vehicle_personnel_carrier_line_drawing_blueprint_001.jpg
    images.jpg
    Puma_Streit_Group_4x4_APC_.jpg
    --- Łączenie podwójnego wpisu, 13 Listopada 2017, Data oryginalnego wpisu: 13 Listopada 2017 ---
    Na początek ustawienie blueprintów w rozmiarze 1:1. Później sobie poskalujemy obiekt do druku:
    puma_apc_r-01_0001.jpg

    Pora wyrzeźbić. Zaczniemy w technologii poligonów, Po wyrzeźbieniu szczegółów podejmę decyzję o tym, czy modelować obiekt w technologii subdivision, czyli podziału i zagęszczenia poligonów celem uzyskania obłości i organiczności. W tym obiekcie nie będzie pewnie to przydatne, ale w każdym normalnym aucie bez subdivision ani rusz. Jedynym powodem, dla którego można zastosować tę technologię jest zaokrąglenie krawędzi. Choć pewnie sam wydruk 3d to zapewni :)
    puma_apc_r-01_0003.jpg

    Jest boczek z nadkolem, pora na reflektor. Wszystko budujemy poligon po poligonie, okazjonalnie coś przycinając i ekstrudując.

    puma_apc_r-01_0004.jpg

    Drzwi i okna na ścianie bocznej wycięte funkcją boolean. Gdy będziemy nadawać ścianie grubość, w miejscu okien pojawią się otwory. W oknach będą szyby z przezroczystej okładki do bindowania, zabezpieczone siatką. I tutaj mam dylemat. Pewnie druk 3D nie da rady, więc połączymy technologię przyszłości z tradycyjnym wklejeniem siatki - np. stalowej. I tutaj pomysł jest aby zastosować - uwaga - tiul pomalowany sprayem podkładowym (tiul fajnie się układa, klei itp. ma różne gradacje splotu, a jak dostanie farby lub lakieru, jest sztywny). Druga opcja to drobna siatka plastikowa lub stalowa - ja używam do robienia płotów z siatki kawałków wyciętych z różnej maści sitek, bo kupne ze sklepu nie specjalnie mi przypadły do gustu - być może trafiłem na słabe siatki...

    puma_apc_r-01_0005.jpg

    Na dziś tyle. W wolnych chwilach będę wrzucał postęp prac. Pozdrawiam.
     
    • Super! Super! x 4

  2. Badylek

    Badylek Aktywny użytkownik

    Amiga Rulez :) no nie mogłem się powstrzymać. Sam dłubałem w Maxon Cinema 4d na A 1200 z kartą Mtec 030/28 z kooprocesorem.
    Trzymam kciuki za projekt.
     
  3. Astro

    Astro Użytkownik

    Ech... Łezka się kręci... Zaczynałem na A500tce potem A600, potem A1200 z blizzardem 030. Na koniec była A3000 z 040. To była maszyna kurczę.. Z niej przesiadłem się na blaszanki ze względu na cada. Żal było ale konieczność. Pozdrawiam.
     
    • Wartościowa informacja Wartościowa informacja x 1
  4. dmvip

    dmvip Aktywny użytkownik

    Fajny projekcik, będę kibicował od pierwszej kreski do samego końca :D.
     
  5. pado

    pado Znany użytkownik KKMK

    Też trzymam kciuki. Zamodeluj sobie od razu serwo i silnik i odbiornik i baterię abyś wiedział czy całość pomieścisz :)
     
  6. Astro

    Astro Użytkownik

    Ależ oczywiście, szefie. Myślisz, że pominąłbym ten krok i później bujał się z nożykiem? Nie tym razem. Celowo zakupiłem suwmiarkę z dokładnością co 0,2 mm by pomierzyć wszystko jak należy i przenieść do modelera. Będzie tip top. Albo i nie, w każdym razie będę próbował spasować model by wszystko grało. Być może nawet pokombinuję z wymodelowaniem kabli w środku, bo dla przykładu w Unimogu rozsadzają mi budę. Plan jest taki, by wykorzystać "animacyjność" programu i przy użyciu narzędzia do obliczania kolizji sprawdzić czy model zadziała. Wskazuję elementy stałe, ruchome, przeguby z dopuszczalną możliwością wychylenia i program sam wylicza mi reakcję na przyłożoną siłę. Nawet uwzględni sztywność materiału jak go poproszę. Jest to trochę na wyrost, bo można przeprowadzić test na jakimś hipsie roboczym, ale przecież można się też pobawić, nie?
     
  7. daromaro

    daromaro Aktywny użytkownik

    Nie zapomnij tylko o tolerancji drukarki 3D :). Nie zawsze idelany model wymiarowo w programie 3D wyjdzie tak idealnie wymiarowo w druku.
     
  8. Astro

    Astro Użytkownik

    no tego się właśnie najbardziej obawiam, dlatego pozostawię sobie po 0,5mm luzu na wszystko. I po pierwszej próbie - teoretycznie - będę wiedział, na ile mogę sobie pozwolić by dopasować bardziej. Problem w tym, że diabli wiedzą jak są te drukarki skalibrowane i każdy wydruk może wyglądać inaczej...
     
  9. Astro

    Astro Użytkownik

    Inwentaryzacja silnika zrobiona:
    DSC_0123.JPG
    Rzeźbimy...
     
  10. Astro

    Astro Użytkownik

    Silnik zmodelowany... nasuwa się jedynie: łomatkoboskoczestochosko... wielki w relacji do budy pojazdu... znaczy chyba pojazd trochę mały. Chyba że chrzanię skalę. Ale zakładam że jako magister inżynier architekt znam się na skalach (na marginesie - co za debil wymyślił tę skalę? czemu nie np. 1:90?). No i jeśli coś w skali ma 22,7mm to w naturze byłoby 87 razy większe, czyli miałoby 197cm49mm...

    puma_apc_r-01_0006.jpg puma_apc_r-01_0007.jpg puma_apc_r-01_0008.jpg
    zawsze mogę wziąć mniejszy silniczek, ale ten się sprawdza w Unimogu więc niech zostanie póki co. Ustawię go poziomo jak w w/w Unimogu, tylko muszę pamiętać o zmianie polaryzacji. Pozdrawiam
    --- Łączenie podwójnego wpisu, 14 Listopada 2017, Data oryginalnego wpisu: 14 Listopada 2017 ---
    No i qpa rzadka... przy takim ustawieniu obudowa silnika może haczyć o przeszkody terenowe przy przełamaniu rampowym, np. przy przejeździe przez tory, bale drewniane. Chyba że wrzucę mu większe opony.
    No i już widzę, że serwo może się nie zmieścić, że o baterii nie wspomnę. Naturalnym miejscem dla akumulatora jest podłoga poniżej silnika. I chyba jest to najlepsze rozwiązanie, bo zlokalizuje nam środek ciężkości nisko. Jest to duży problem Unimoga, który lubi się wywracać a przy wjeździe pod górę potrafi bryknąć przednią osią w niebo. Mam co prawda ciężarki ołowiane od wulkanizatora, więc wstawię - powinny pomóc.
    puma_apc_r-01_0009.jpg
    --- Łączenie podwójnego wpisu, 14 Listopada 2017 ---
    przy takim montażu - pod kątem 18st. od pionu musiałbym zastosować jakąś wieżę na dachu:
    puma_apc_r-01_0010.jpg
    O na przykład taką...
    008-ictnax-hkrzdv.jpg
    Albo takie ustawienie, bez wieży...
    puma_apc_r-01_0011.jpg

    Się zobaczy jak zrobię serwo i baterię...
     
  11. Astro

    Astro Użytkownik

    Serwo zmodelowane i tak jak przypuszczałem, nie mieści się w ustawieniu podłużnym (jak w Unimogu), więc muszę pokombinować... albo wiząć większe auto, albo mniejszy silnik i np. samemu zrobić mu siodło. W takim wypadku wydruk i moje pomiary musiałyby być diabelnie precyzyjne, bo osadzenie silnika ze ślimakiem na zębatce jest trudne. a specjalnie chcę unikać dopasowywania elementów pochodzenia sklepowego do mojego wydruku...

    puma_apc_r-01_0012.jpg puma_apc_r-01_0013.jpg
    Obrazki mówią same za siebie. Klęska projektu jest blisko... już puka do mych drzwi... a wsparcia z forum brak... ;)

    No dobra, pora zinwentaryzować układ skrętny. Decyduję się na falleropodobny z Antares Hobby lub z Sol Expert Group. Zobaczymy co lepiej się wpasuje. Ten drugi jest stworzony dla małych ciężarówek, pierwszy dla ciężarówek i vanów (dwa rozstawy kół).

    Pozdrawiam
     
  12. Astro

    Astro Użytkownik

    Ok. Dobieram oś przednią i mam dylemat. Wszystkie które mam są w jednym rozmiarze więc wiele nie podziałam. Rozstaw wewnetrzny kół w Pumie to ok. 1,38 co w skal h0 da nam 15.86mm a moje ośki maja w zaleznosci od zastosowanych kół 19,2-20,2mm. Licząc po zewnętrznej maamy ok 2,04m co w skali da 23,44mm. Na oryginalnej osi fallera i najmniejszych kółkach jakimi dysponuję mamy 23.9 mm. A specjalnie kupiłem grube i miękkie opony off-road.... Pasować będą na duze felgi np herpy. Byc moze do wojskowego Zetrosa albo czegoś innego. Nie zmarnują sie.
    DSC_0129.JPG
    Na zdjeciu powyżej wrzuciłem moje ośki. Może to i nie potrzebne, ale podzielę się z Wami swoimi spostrzeżeniami. Może komuś ta wiedza się przyda - choćby przed dokonaniem zakupu tego czy innego produktu.
    Patrząc od dołu zdjęcia mamy:
    1. Oś z Sol-expert-group. Generalnie słaba rzecz - jak spadnie opona, to trudno ją założyć. W zasadzie co chwilę spada. Wynika to z faktu, że felga ma jedną (wewnętrzną krawędź wysuniętą, a drugiej nie ma. Funkcję tę ma pełnić pewnie kołpak. Pewnie będę musiał go przykleić do felgi, w ten sposób ustabilizuję oponę na kole, co jest idiotyczne jak mi się zdaje.
    2. Oryginalny Faller z kolami Herpy - zdjęty z własnej konwersji Mercedesa ciężarowego. Wykonanie super. Zamontowałem w trzech konwersjach i brykały jak szalone z rzadka gubiąc drut...
    3. Oryginalny Faller z oryginalnymi kółkami - maleńkie, ale jedyne, które jako tako mogłyby pasować do Pumy. Mało terenowe.
    4. Obok nr 3. leży sobie opona off-road z Sol expert group. Wykonanie fatalne, wymaga felgi o obustronnym żłobieniu, by nie latać, z uwagi na dużą plastyczność, kompletnie nie sprawdza się na feldze z osi nr 1. Ale już sobie wyobrażam jazdę na tej gumie po przeszkodach. Przyczepność musi być super. Guma aż sięklei do ręki.
    5. Oś z Antares hobby ze stanów zjednoczonych. Najtańsza do czasu naliczenia cła :/, o czym zapomniałem i przy odbiorze paczuchy się zdziwiłem za co pobranie... Wykonanie takie sobie. Osadzenie głównej belki w wędzidełku (czy jak to goovienko nazwać) graniczy z cudem, gdyż rozmiar nie pasuje... Musiałem owo wędzidełko podpiłować pilnikiem. Odginanie na gorąco nic nie dało. Podstawowa wada - trzeba sobie samemu złożyć zestaw, co niby nie jest trudne i każdy modelarz sobie z tym poradzi, ale trzeba się pomęczyć z wędzidełkiem i uwaga - z zakończeniem bolców na gorąco by nie wypadały z otworu - niby prosta rzecz, ale jak się człowiek rozpędzi, to kłopot, bo plastik jak już załapie temperaturę, szybko się topi - za szybko i za daleko. Zestaw nie ma kół, co w konwersji oczywiście nie przeszkadza, ale już w modelu od zera i owszem. Zastosowałem w Unimogu. Działa co widać na filmie w wątku Unimog RC.
    --- Łączenie podwójnego wpisu, 14 Listopada 2017, Data oryginalnego wpisu: 14 Listopada 2017 ---
    w Sol Expert Group można zakupić osie o rozstawie kół 14,5 mm i 16,5 mm - do wyboru.

    https://www.sol-expert-group.de/1zu...ehrt/Lenkungsbausatz-fuer-1-87-PKW::1204.html
    do samodzielnego montażu oczywiście...
     
  13. adamwyt

    adamwyt Znany użytkownik

    Jak za dziesiątym razem nie wychodzi to nie znaczy że się nie da, tylko znaczy że trzeba zrobić to inaczej. Nigdy się nie poddawaj.
    Trzymam kciuki za projekt i nie mogę doczekać się pierwszych wydruków.(y)
     
  14. Astro

    Astro Użytkownik

    Dzięki. Tez jestem zdania że chcieć to móc. I ze "nie da" to się zdjąć spodni przez głowę. Działam dalej. Pozdrawiam.
     
  15. Wynalazca.TV

    Wynalazca.TV Nowy użytkownik

    Cześć. Świetny projekt. Jakbyś chciał później to drukować, to nasza firma zajmuje się między innymi drukami 3D :) Możesz napisać do nas na kontakt@wynalazca.tv i podziałamy razem. Dodatkowo jest możliwość zarobienia na Twoich świetnych modelach. Mamy nasz sklep internetowy, gdzie teraz chcemy sprzedawać ciekawe projekty postaci plików stl. lub gotowych wydrukowanych modeli. Ty podsyłasz model, my sprzedajemy druki i wtedy dzielimy się zyskiem ;) W razie chęci współpracy zapraszam do kontaktu :)

    https://www.youtube.com/channel/UCW_jiUDbpW7OhGarRi1QB9g/
    https://wynalazca.tv/
     
  16. Astro

    Astro Użytkownik

    Jasne jasne. Gdzieś to trzeba wydrukować ale niech to najpierw zbuduję ;)
     
  17. Astro

    Astro Użytkownik

    No i wklepałem moje opony terenowe i qpa. Za wielkie. Być może poszukam mniejszych, albo zastosuję technikę zmniejszającą jak tutaj:

    http://forum.modelarstwo.info/threads/unimog-rc.38695/page-2#post-663218 - nawlokę na wiertarę i nożykiem brutalnie zmniejszę... Ciekawe czy się nie pokruszy cała. Jest mięciutka jak nosek kociaczka...

    puma_apc_r-01_0014.jpg

    Na marginesie - byłbym wdzięczny gdyby ktoś podesłał link do mniejszych opon terenowych w gumie, chyba że ma własne na sprzedaż...
    --- Łączenie podwójnego wpisu, 14 Listopada 2017, Data oryginalnego wpisu: 14 Listopada 2017 ---
    tym razem opona fallera van / small lory. Obwód gra, ale szerokość już nie... :( będziemy szukać. Podobno można też trzydeprintować w gumie...
    puma_apc_r-01_0015.jpg
     
  18. pado

    pado Znany użytkownik KKMK

  19. Astro

    Astro Użytkownik

    hmm.. ten devil brzmi nieźle, zaraz rozmontuję ;) dzięki. Mam kilka krótszych i ogólnie mniejszych silników, ale podejrzewam je o zbyt wysokie obroty jak na to auto. Muszę potestować na odbiorniku. To co wrzuciłem ma - oprócz wady wynikającej z rozmiaru - dwie zasadnicze zalety - dużą masę z nisko osadzonym środkiem ciężkości i spory jak się zdaje moment obrotowy. Mniejsze silniki są słabsze i szybciej kręcą. Widziałem ostatnio na tubie auto terenowe h0 na silniku o zbyt wysokich obrotach - jechało skokami, w terenie skakało po przeszkodach a w konsekwencji nie miało wiele siły by je pokonywać należycie. Korzystając z doświadczenia z Unimogiem mogę stwierdzić, że jeśli mi się uda upchać wszystko to warto zostać przy tym napędzie.
    Póki co wyrzeźbiony przód..
    puma_apc_r-01_0016.jpg
     
  20. Astro

    Astro Użytkownik

    Chwila oddechu i czas na zabawę w ledy Unimoga był. I minął. Czekam na rezystory smd. I płytki rastrowe. Póki co wziąłem się znów za Pumę. Zinwentaryzowałem oś przednią i wrzuciłem w 3D. Ale jest to na tyle skomplikowana część, ze wolałem nie robić tego w Lightwave jak dotychczas, ale przerzucić się na CADa, który jest dokładniejszy. a konkretnie BiMa - Elite CAD - programu stricte architektonicznego, którego używam w firmie. Nadał się. Zrobienie elementów osi przedniej było przesadnie łatwe i szybkie. Kilkanaście minut i po sprawie.
    puma_apc_r-01_0017.jpg
    I poniżej eksport do Ligtwave 3D za pomocą formatu 3DS. Trochę się potrójkącił, ale zaraz temu zaradzimy. LW ma mnóstwo pluginów, na pozbycie się trójkątów również.
    puma_apc_r-01_0018.jpg
    Oś wykonana wg wzoru z Antares Hobby
    --- Łączenie podwójnego wpisu, 22 Listopada 2017 o 01:08, Data oryginalnego wpisu: 22 Listopada 2017 o 00:54 ---
    no i oś przednia wpasowana w model 3D
    puma_apc_r-01_0019.jpg
     

Udostępnij