1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.
  2. Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
    Wyłącz powiadomienie

Unimog RC

Dyskusja w 'W robocie' rozpoczęta przez użytkownika Astro, 7 Listopada 2017.

  1. Astro

    Astro Użytkownik

    Witam wszystkich serdecznie.
    Zainspirowany (to mało powiedziane, raczej zarażony, ale niech będzie) postanowiłem powalczyć na podwóreczku RC - zdominowanym przez mistrzów gatunku, wprawdzie, ale myślę, że łokciami zrobię sobie trochę miejsca tutaj. Uczę się wszystkiego dopiero i stąd wątek. Nie powstał on po to, by chwalić się warsztatem i umiejętnościami, bo takowych jeszcze nie posiadam. Podkreśliłem jeszcze, bo mam zamiar posiąść. I dlatego liczę na pomoc starszych i mądrzejszych.

    Dość ględzenia. Jadziemy z koksem.

    Na warszat wziąłem straż pożarną Merca Unimoga. Dlaczego? Bo jest terenowy, bo nie było chwilowo w sprzedaży Zetrosa, który jest jeszcze bardziej terenowy, bo można nauczyć się oświetlenia specjalnego, bo akurat zawodowo chwilowo zetknąłem się z naszą dzielną powiatową strażą pożarną i miałem okazję zajrzeć do ich hermetycznego świata, a jest on wcale ciekawy.

    Zacząłem od licznych konsultacji i co tu kryć - nie ruszyłbym bez pomocy kolegi Pado. Zatem zamówiłem trochę bebechów, trochę miałem własnych zakupionych pod kątem fallerowania aut.

    Do szczęścia potrzebne są:
    - Unimog
    - drugi Unimog, bo ten się kruszy, może nie przetrwać transformacji
    - a jak mi zabraknie cierpliwości to być może i trzeci Unimog...
    - silnik z przekładnią i osią (zakupiony w Antares Hobby na drugim końcu świata)
    - oś przednia skrętna faller car system (rozmiar dobiorę później) (lub herpa - gorsze rozwiązanie dla aut terenowych)
    - serwomechanizm z sol--expert-group
    - płytka montażowa raster 1,27 do diod smd i ew. rezystorów
    - diody białe ciepłe, czerwone, niebieskie i żółte (pomarańczowe) typu 0402 i 0603 (wyboru dokonam jak je zobaczę i przymierzę)
    - gniazdo zasilania faller system (3 piny)
    - przełącznik suwakowy
    - kable 0,24mm (kupiłem i sprawdzę ,czy się nadadzą) i nawojowe z silnika / cewki grubości włosa (jak to określił mój mentor)
    - oczywiście odbiornik (Rx43D 2,4 GHz) - podobno to cudo steruje miganiem świateł. w razie czego mam z Antares Hobby moduł świateł specjalnych.
    - nadajnik zgodny z DSM2 / dsmx (zdecydowałem się na spektrum dx6i - konstrukcja nie najlepsza, ale dla moich potrzeb aż za dobra - z pamięcią do 10 pojazdów - być może do emerytury zapełnię tę listę, plany mam)
    - akumulator LiPo 3,7 V - dobór wielkości a co za tym idzie mAh w trakcie...

    Jako że na mojej makiecie, której jeszcze nie ma, choć mam nadzieję, że powstanie, będą śmigały sobie autonomiczne falleropodobne konwersje, zdecydowałem siena zastosowanie systemu kontroli jazdy w oparciu o podczerwień (IR) zakupionego w Antares Hobby (AHIRM-3). I tutaj kłopot, bo w zasadzie w RC, by móc jeździć po makiecie powinienem zmieścić diody na plecach każdego z aut, by nie wjeżdżały w nie fallery... może pomieścimy.

    No to jazda.
     
    • Doceniam Doceniam x 2

  2. pado

    pado Znany użytkownik KKMK

    No to czekam na dalszą relację z niecierpliwością ;) Zwłaszcza fotograficzna. Dobre zdjęcia krok po kroku mówią więcej jak tysiące słów ;)
     
  3. piotrkk

    piotrkk Nowy użytkownik

    Dokładnie, dawaj foty :D
     
  4. Astro

    Astro Użytkownik

    Rozbieramy gada. Kawałek po kawałku. Kłopotliwe to i na dzień dobry widzę, że modele Herpy, które demontowałem były trwalsze. Cóż. Kilka detali w swym okrucieństwie połamałem - będę kleił.
    Muszę przyznać, że aparat w telefonie kłamie - model jest o niebo ładniejszy w naturze niż na foto.

    DSC_0013.JPG DSC_0014.JPG DSC_0015.JPG
    DSC_0016.JPG DSC_0017.JPG DSC_0018.JPG
    \ DSC_0020.JPG DSC_0021.JPG
    DSC_0022.JPG
    --- Łączenie podwójnego wpisu, 8 Listopada 2017, Data oryginalnego wpisu: 7 Listopada 2017 ---
    Bateria wchodzi jakby stąd była
    DSC_0023.JPG
     
    • Doceniam Doceniam x 1
  5. Mafo

    Mafo Moderator Forum Samochodowego Staff Member

    To nie aparat kłamie, tylko zrobiłeś nieostre zdjęcia i dlatego model wygląda gorzej niż w rzeczywistości. Opanuj drżenie rąk przy naciskaniu spustu migawki, to i zdjęcia będą ostre...
     
  6. Astro

    Astro Użytkownik

    Obie osie zmontowane. Czekamy na serwo na przód. Tył spróbuję zamontować na ramę.
    DSC_0025.JPG
    --- Łączenie podwójnego wpisu, 8 Listopada 2017 ---
    Heh... Emocje mną targają stąd drżenie :D
     
    • Super! Super! x 1
  7. Astro

    Astro Użytkownik

    No i się zaczęły schody. A ledwie zacząłem.
    Podpiąłem sobie oś przednią, a jakże. Lekko - może o 1mm podniosłem zawieszenie, ale nie chciałem za głęboko ingerować w istniejącą ramę. Środek ciężkości przez to idzie w górę, ale spróbuję i tak dociążyć sztabą stalową od spodu całe auto. jest za lekkie i wywrotne.
    Tylną oś z silnikiem podkleiłem do ramy odpowiednio dociętej. Tu również lekko podniosłem zawieszenie - z kolei by utrzymać poziom. Decyzję o tym, czy obniżyć czy podnieść auto podejmę jak dostanę w ręce serwo. Ale...
    Silnik w obudowie z plastiku - jak na zdjęciu - a w zasadzie koło zębate straciło przyczepność z osią, na której są umocowane koła.. Praktycznie w chwilę po testowym uruchomieniu... W zasadzie postawiony bryknął przodem w niebo niczym Vanilla Ice na swoim zielonym ścigaczu... Pokręcił się chwilę jak wariat (z uwagi na mega duże obroty - rozumiem, że aparaturą będzie można regulować obroty i jeździć powoli? czy konieczne będzie stosowanie przekładni?)
    Ma ktoś pomysł jak ponownie w tym wypadku scalić oś z zębatką?
    Wpuszczenie kleju nie ma sensu - nie ma dojścia, smarowanie osi też chyba nie da efektu a może przykleić os do plastikowej obudowy, a zębatka napędzana ślimakiem będzie kręcić się dalej...
    Dodam, ze to samo wydarzyło się z innym silniczkiem z tej partii. P-O-M-O-C-Y.
    link do silnika
    https://www.ebay.com/itm/Car-System...347082?hash=item1eca51568a:g:neYAAOSwpDdU5PPc
    s-l16002.jpg s-l1600.jpg

    poniżej stan obecny:

    DSC_0038.JPG
    DSC_0035.JPG

    Po namyśle stwierdzam że jednak obnizę zawieszenie...
     
    Ostatnio edytowane: 8 Listopada 2017
  8. daromaro

    daromaro Aktywny użytkownik

  9. Astro

    Astro Użytkownik

    Wiem. Takie 90:1 podobno też wystarcza. Kupiony w Antares hobby specjalnie pod konwersję do fallera. Mają też regulator prędkości jako osobny układ i w np systemie przeciwkolizyjnym IR dlatego się nie spinam.
     
  10. piotrkk

    piotrkk Nowy użytkownik

    Może zrobić nowy uchwyt do silnika i ośki, bardziej wytrzymały albo ten jakoś ratować, jakoś ściskając pozycjonując trwalej silnik.
    Chociaż nie wiem czy to ma sens. Ja pisałem o moich doświadczeniach z przekładniami w wyżej cytowanym moim wątku.

    Do srebrnej Renówki użyłem 1:324 od kkpmo, a do kolejnego modelu, Scanii, użyłem 1:252 też od kkpmo.
    Mam teraz zalegające 3 sztuki 1:120 i na 99% nigdy ich nie użyję. Są za szybkie, że tak to określę jak na moje potrzeby, a nie wyobrażam sobie 1:90 :)

    Te silniczki mają za mały moment obrotowy i żeby wygenerować jakąś moc potrzebują większych obrotów.
    Tym bardziej, że też potrafią nie trzymać obrotów, a przynajmniej może się to nie pokrywać z opisem sprzedawcy.
    Zrobiłem pomiary obrotów wzgl. napięcia i wyszło mi, że te :120 obracają się 2 x za szybko wzgl. deklaracji sprzedawcy.
    Co do rozbieżności obrotów, to niestety dostałem takie potwierdzenie od kkpmo, że tak może się zdarzyć (od nich kupowałem)
    Niestety było już 3 miesiące po zakupie i nie mogłem ich zwrócić.

    Zakupiłem :252 i :324 i są ok. Do mojej Scanii pasuje :252, choć może wolałbym ten wolniejszy.
    A w Renówce ten :324 jest wolny, choć głośnawy mimo smarowania, ale przynajmniej trochę lepiej się jeździ podczas "manewrów".

    Do tego Unimoga moim zdaniem minimum to jest :324. Zresztą to też zależy jaki silnik tam jest.
    Zobacz w moim wątku filmik tej Renówki jak jeździ, rakieta to nie jest, więc pewnie do terenowego Unimoga będzie w sam raz lub nawet jeszcze za szybki. Tam chwilami używam 100% mocy.



    I w ogóle podawanie samego przełożenia to lipa, bo są różne silniki.
    Powinna być też zawsze informacja o ilości obrotów przy np. 3,7V , bo tyle jest na ogniwie 1s.
    I wtedy było by coś wiadomo (pomijając nieszczęsne kwestie rozbieżności).
     
    • Wartościowa informacja Wartościowa informacja x 3
  11. Astro

    Astro Użytkownik

    Dziękuję za odpowiedź. Czytałem Twój wątek oczywiście ale silniki kupowałem wcześniej pod fallera i teoretycznie układem regulacji prędkości niweluje się braki w przełożeniu. Sprawdzę to. Faktycznie dla terenówki niskie obroty byłyby lepsze... Jeśli układ nie zadziała to wymienię silnik i po sprawie.

    Dotarły diody smd. Teraz będzie się działo....
     
  12. pado

    pado Znany użytkownik KKMK

    jak to ma być 4x4 to zacznij od przedniej osi napędowej ;)
     
    • Super! Super! x 1
  13. Astro

    Astro Użytkownik

    Tak. Widziałem I ustawicznie o tym myślę. Najpierw przećwiczę to na landrowerze 109tce w 1:43.
     
  14. Astro

    Astro Użytkownik

    Wymiana silnika na 1:90 I chyba o niższych obrotach, bo po podpięciu baterii jedzie w miarę normalnie, a nie jak wariat na prochach...
    Silnik ustawiłem poziomo i odwracam polaryzację by mi tyłem nie jeździł. Poziomo dlatego że chcę ułożyć baterię poziomo i jak najniżej w budzie. W innym wypadku musiałbym przejść na mniejszą co skutkowało y krótszą zabawą albo wciskać pionowo po jednej stronie co zaburzyłoby środek ciężkości. Sądzę że przy tak lekkim pojeździe miałoby to znaczenie.
    Plusem tego rozwiązania jest poprawa właściwości terenowych - obudowa silnika ustawionego w pionie mogłaby haczyć przy pokonywaniu przeszkód. Zmniejsza kąt ramowy. Minus to wyższy środek ciężkości i większa ingerencja w budę. DSC_0061.JPG 15102721532221172893416.jpg
    --- Łączenie podwójnego wpisu, 10 Listopada 2017, Data oryginalnego wpisu: 10 Listopada 2017 ---
    Serwo z kolei planuję ustawić pionowo prostopadle do osi podłużnej pojazdu i ukryć w tylnej części kabiny. Dzięki temu jest szansa na ludzików w środku.
    Będzie lekka a symetria ale trudno.
    Montaż jak kupię - za radą Kolegi Pado - tester serw I sprawdzę jak to działa i jakie niesie ze sobą komplikacje.
    Aparatura dsmx już kupiona i w zasadzie mógłbym popróbować poruszać serwem przez odbiornik ale za diabła nie wiem jak się do tego zabrać...
    1510272232423415906543.jpg
    Tak na marginesie - ten unimog zdaje się być wprost stworzony do tego typu przeróbki.
     
  15. Astro

    Astro Użytkownik

    weź kabel grubości włosa mówili... weź go przylutuj do diody, mówili... włosy q...a mam grubsze niż ten drucik, że o diodzie nie wspomnę - ledwie ją widzę, a to przecież 0603...
     
  16. Astro

    Astro Użytkownik

    Idźcie w diabły miniaturzyści... dla wprawy polutowałem 2 diody 0805 - żółte - może gdzieś wykorzystam. Umęczyłem się potwornie... zachciało się światełek w aucie.
    Ale sparowałem odbiornik z nadajnikiem i sprawdziłem jak działa serwo. Mogę montować...
     
  17. Astro

    Astro Użytkownik

    Witam ponownie. Jednak o ile elektronika to nie mój konik o tyle samo dłubanie pasowanie i kombinowania idzie mi lepiej.
    Serwo skrętu kół przednich zamontowane i co najważniejsze działa. Pora dopasować kabinę i budę.
    DSC_0075.JPG DSC_0074.JPG
    --- Łączenie podwójnego wpisu, 12 Listopada 2017, Data oryginalnego wpisu: 11 Listopada 2017 ---
    Chwila pracy i wycinki gotowe. Serwo minimalnie nie mieści się w kabinie ale będzie niewidoczne. W przypadku unimoga Busha w wersji np z paką byłoby je widać. Wtedy trzeba by je umieścić prostopadle do osi auta jak to wcześniej planowałem.
    Budę też muszę mieć dopasować do serwa. Zatem do roboty. DSC_0078.JPG DSC_0076.JPG
    Tak na marginesie wojskowa wersja Unimoga oraz Zetrosa zamówione...
    --- Łączenie podwójnego wpisu, 12 Listopada 2017 ---
    No dobra... Kabina I buda siedzą na swoich miejscach... Jednakże bez kleju finalnie się nie obejdzie... Chciałem maksymalnie możliwie wykorzystać fabryczne wciski ale się nie da przy tym ustawieniu silnika i serwa.
    15104429724281256657058.jpg 15104429980851839620505.jpg

    Poszukuję wersji Zetrosa straży pożarnej jakby ktoś miał na zbyciu...
     
  18. Astro

    Astro Użytkownik

    Mówcie mi per "Wielki Elektroniku"... Układ sterowania silnikiem ma wyprowadzone kabelki pod odbiornik i ledy stopu i wstecznego. Silnik podłączę jak określę kierunki kręcenia...
    DSC_0081.JPG
     
  19. Astro

    Astro Użytkownik

    Pająk zmontowany i co najważniejsze działa. Strach pomyśleć co się stanie jak przyjdą ledy i układ świateł specjalnych...
    15104488650581271110320.jpg
    --- Łączenie podwójnego wpisu, 12 Listopada 2017, Data oryginalnego wpisu: 12 Listopada 2017 ---
    Jakoś upchałem wszystko. Pozostaje redukcja kabli do niezbędnego minimum i uporządkowanie w środku. Ale to później.
    Cały czas do zrobienia pozostaje wnętrze kabiny oraz oledowanie wozu. 1510449723832447274946.jpg
    Pora na jazdę testową...
     
  20. Astro

    Astro Użytkownik

    No i proszę. Dumny jak paw ze swego dzieła jestem. Kto by pomyślał że tak daleko znajdę... Bez pomocy kolegów z forum Unimog jeździłby po drucie. Dzięki, zwłaszcza dla Szymka. Pozostaje oświetlić i dopieścić.
    W wolnych chwilach będę wykańczał bestię ale też ruszam z nowym wątkiem druk 3d + rc...
     
    • Super! Super! x 1
    • Kocham to! Kocham to! x 1

Udostępnij