• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dlaczego wybrano EU06?

Ludwik Igielski

Znany użytkownik
Reakcje
271 0 0
#21
Panowie, jeśli chcecie dyskutować o tramwajach, to zapraszam do właściwego działu. Mogę przenieść tam te wpisy, jeżeli miałoby ich być więcej na ten temat.
Sorry za off-topa, chciałem tylko pokazać, że była taki wagon i jak on wyglądał, bo różnił się trochę od późniejszych. Myślę, że nie ma sensu niczego przenosić. Nie będziemy już dalej rozwijać dygresji tramwajowej, a zdjęcie zamyka informację o niezbyt udanej współpracy z Czechami w zakresie pojazdów szynowych.

A przy okazji, skąd pochodzi powyższe zdjęcie wagonu 502?
Dawno temu, w połowie lat 80. razem z moim młodszym bratem Tomkiem Igielskim - miłośnikiem tramwajów - mieliśmy wspólną ciemnię fotograficzną. Wtedy właśnie były robione odbitki z jakiegoś pożyczonego negatywu z reprodukcjami, niestety nie znam dokładnego pochodzenia. Jeżeli naruszyłem czyjeś dobra intelektualne, to proszę o usunięcie stosownej zawartości.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.993 498 33
#22
OK, jeśli nie będzie więcej dyskusji o tramwajach, to zostawię tu, ale może temat sam w sobie jest interesujący i warto to przenieść? A co do zdjęcia, to spytałem z ciekawości, bo fotka świetna. Jak rozumiem, to jest "zdjęcie zdjęcia", ciekawe, czy oryginał był w jakiejś publikacji? Myślę, że można je tu zostawić, bo ma wartość historyczną, a z jej publikacji na forum nikt nie czerpie zysków.
 
OP
OP
A

Adyrian

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#24
Tu chyba mieszamy dwie sprawy: w momencie podejmowania decyzji o zakupie licencji na EU07 w latach 1950. chyba nie myślano o prędkości 160 km/h, b
Tak, to był pewien skrót myślowy. Chodziło mi o to, czy w momencie zakupu licencji realnie rozważano inne opcje i EU05 odrzucono wtedy np. z powodów technicznych. Ale z dyskusji w tym temacie wynika, że "na stole" - z różnych wspomnianych powodów- była tak naprawę tylko opcja brytyjska.
Natomiast co do samej chronologii to lata 50' to jeszcze okres poszukiwań, przełom lat 50/60-tych to czas decyzji a 1970 to decyzja o budowie "lini dużej prędkości". A więc raczej 10 niż 20 lat pózniej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.993 498 33
#25
1970 to decyzja o budowie "lini dużej prędkości". A więc raczej 10 niż 20 lat pózniej.
Ale budowa linii to jedno, a działania z kierunku pozyskania odpowiedniego taboru to drugie. W 1962 roku weszły do eksploatacji pierwsze EU06, więc decyzje zapadały ładnych kilka lat wcześniej, a projekt przebudowy EU05 na EP05 powstał na początku lat 1970. (sama przebudowa w latach 1973-77) więc OK, zgodzę się, że 15, a nie 20 lat później. ;)
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
471 1 0
#26
AEI/EEC miały duże doświadczenie w produkcji taboru zasilanego napięciem 3kV= produkowali go dla kolei Republiki Południowej Afryki.
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
493 18 0
#27
Stawiasz Andrzeju warunki
jeśli nie będzie więcej dyskusji o tramwajach, to zostawię tu,
samemu odbiegając od tematu i wklejając choćby zdjęcia nie związane z EU06.
Tematyka tramwajów, a tak naprawdę kolei miejskiej, jest dość silnie związana z koleją i do dziś, o czym zapewne wiesz, eksploatowane są lokomotywy posiadające techniczne rozwiązania rodem z tramwajów. Nie na odwrót. Trudno o historii elektrowozów w Polsce mówić w oderwaniu od tramwajów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.993 498 33
#28
To nie są warunki, to była informacja i pytanie, czy zostawić tu, czy przenieść dyskusję o tramwajach. Tu jest dział o kolei, a o komunikacji miejskiej jest osobny dział, więc akceptuję mały odskok, ale gdyby miała się rozwinąć większa dyskusja o tramwajach, to przeniósłbym ją do właściwego działu. Jeżeli Ci to Jacku nie odpowiada, to przykro mi, choć nie bardzo rozumiem, w czym jest problem.
 

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
527 11 3
#29
Dodam swoje piec groszy: Z zakupem maszyn, urzadzen, pojazdow zawsze negocjuje sie kontrakt napraw i konserwacji od producenta na jakis okres czasu, i zgwarantowania dostaw czesci zamiennych zeby nie bylo przestojow. Byc moze anglicy dali tej kwestii lepsza wiarygodnosc. Podwarszawska kolejka WKD wyprodukowana w Angli i dostarczona do Polski w 1927 roku sprawila sie na medal !
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.993 498 33
#30
K

KNG

Gość
#33
O tym jakiej lokomotywy PKP potrzebowała jest poniższy artykuł.
1644102818686.png

Taki cytat.
1644103037291.png

1644103069679.png

Na lokomotywach się nie znam specjalnie i nie wiem czy EU06 była bardzo zbliżona do sugerowanej przez autora optymalnej konstrukcji czy też niekoniecznie.
Autor wyraźnie sugeruje zakup licencji i długoletnią praktykę produkcji taboru na prąd =3000V.
1644103462862.png

O ile mnie pamięć nie myli to Czechosłowacja w 1957 r. świętowała 30-lecie produkcji lokomotyw elektrycznych, w Anglii to było tak ze dwa razy dłużej.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

Podobne wątki