• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Zwarcia w rozjazdach PIKO i mój pomysł na rozwiązanie tego problemu

void-tech

Znany użytkownik
Reakcje
1.040 39 1
#21
Ja takie newralgiczne miejsce "zabezpieczałem" brązową farbą którą też traktuję podkłady i... boki szyn.
 

matej

Moderator Grupy TMM
Zespół forum
FREMO Polska
T M M
Reakcje
157 5 0
#24
Problem ze zwarciami na rozjazdach piko pojawia się najczęściej przy kółkach wyposażonych w gumową obręcz przyczepnosciową. Jak guma się trochę zetrze, to obrzeże koła, które utrzymuje gumkę na miejscu, powoduje zwarcie przy krzyżownicy.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.036 40 1
#25
Tak, też prawda, tak też się zdarza. Ale ten przypadek, który ja opisywałem z BR 41 akurat gumek nie dotyczył.
To o czym pisał Lyntog też gumek nie dotyczyło, tylko standardowych kół. Dziwne toto. Ale żyć trzeba...:LOL:
 

kareks

Aktywny użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
ŁKMK
Reakcje
317 10 2
#26
Jestem ciekaw czy to dotyczy wszystkich serii rozjazdów Piko czy problem jest nowy, nikt wcześniej tego nie sygnalizował, dla mnie takie rozjazdy to dyskfalifikacja nie po to kupuje sie gotowy produkt aby później kombinowac. Ja u siebie mam na szczęscie Tilligi i Weinerty i tam polaryzacja jest przewidziana od początku bez wycinania, rozcinania i kombinowania.
 
OP
OP
Lyntog

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.081 6 2
#27
Jestem ciekaw czy to dotyczy wszystkich serii rozjazdów Piko czy problem jest nowy, nikt wcześniej tego nie sygnalizował
Niestety, problem jest znany od lat, to ja za późno o nim usłyszałem, zobaczcie, tu już w 2016 roku ktoś o tym pisał (stąd zresztą się dokładnie dowiedziałem w czym rzecz):

https://forum.modelarstwo.info/threads/eu07-433-od-sm-i-rozjazdy-wr-wl-oraz-bwl-bwr-piko.31626/

dla mnie takie rozjazdy to dyskfalifikacja nie po to kupuje sie gotowy produkt aby później kombinowac.
Dokładnie tak... Dlatego też postanowiłem zamieścić ten temat, żeby ten problem szerzej poruszyć. Ja pierwszy i ostatni raz zastosowałem PIKO, niestety na razie muszę z nimi kombinować, bo już ułożone mam je od dawna, a trochę ich jest.

Jeszcze jedna ważna sprawa, która ujawniła się po kilku dniach używania przerobionych rozjazdów u mnie - może się zdarzyć, że przełącznik polaryzacji w napędach MPx przełączy się jeszcze zanim iglice się zaczną się przesuwać (wynika to z samej konstrukcji tych napędów, wtedy oczywiście również dochodzi do zwarcia (już się to u mnie zdarzyło). Rozwiązania widzę tu dwa - albo lekkie przeregulowanie w odpowiednią stronę drucika przesuwającego iglice (w bok, żeby iglica "szybciej" się odsuwała), albo odizolowanie elektryczne zewnętrznej strony iglic.

Aha - jest jeszcze oczywiście metoda to co napisał @leszek-rzeszów, czyli polaryzowanie nie na jednym kablu, ale na dwóch osobno (u mnie jak pisałem było to niemożliwe, bo drugie wyjście AUX w napędzie MTB MP10 było mi potrzebne do czego innego):

Te szyny to trzeba polaryzować, choć piko ogólnie bez tego dzieła, ale jak ma się specyficzny tabor to trzeba. Oddziela się te szyny, czyli jak się kończąc te szyny na rozjeździe to musi być przerwa(w przeciwną stronę niż iglice)lub złączka izolacyjna na obydwuch. Następnie podlutuj każda szynę z osobna. Teraz zależnie od ustawienia kierunku jazdy dajesz na szynę na kierunku jazdy odpowiednią polaryzację przeciwną niż druga szyna z tego kierunku. Przy napędach MTB to masz tam na nim możliwość obsługi polaryzacji. Tylko odpowiednio podpiąć.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Lyntog

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.081 6 2
#28
Jeszcze jedna ważna sprawa, która ujawniła się po kilku dniach używania przerobionych rozjazdów u mnie - może się zdarzyć, że przełącznik polaryzacji w napędach MPx przełączy się jeszcze zanim iglice się zaczną się przesuwać (wynika to z samej konstrukcji tych napędów, wtedy oczywiście również dochodzi do zwarcia (już się to u mnie zdarzyło). Rozwiązania widzę tu dwa - albo lekkie przeregulowanie w odpowiednią stronę drucika przesuwającego iglice (w bok, żeby iglica "szybciej" się odsuwała), albo odizolowanie elektryczne zewnętrznej strony iglic.
Z dumą prezentuję poprawioną wersję mojego projektu modernizacji rozjazdów PIKO, pozbawioną tego problemu ;) Aktualnie wyeliminowane zostały nie tylko tytułowe zwarcia, ale także zostało nieco poprawiony odbiór prądu podczas przejazdu przez martwe pole zasilania na krzyżownicy :D Myślę, że jest to już wszystko co można wyciągnąć z tych rozjazdów bez konieczności gruntownej ich przebudowy.

Aktualnie mostek i kabel zasilający od polaryzacji zamontowałem w innym miejscu - tuż "nad" krzyżownicą od strony rozwidlenia, przy okazji łącząc elektrycznie także obie szyny skrzydłowe - właśnie to pozwala bardzo poprawić zasilanie, szczególnie w przypadku krótkiego taboru, podczas przejazdu przez krzyżownicę:

1712445195152.png


1712445219652.png


Następnie polaryzację musimy podpiąć do jakiegoś przełącznika, który zapewni zmianę biegunowości idealnie w połowie procesu przestawiania iglic (czyli w miejscu, gdzie są one odizolowane od obu zewnętrznych opornic). W związku z tym moje rozwiązanie nadaje się tylko do powolnych napędów silnikowych, a nie np. do oryginalnych elektromagnetycznych napędów PIKO. U mnie stosuję napędy MPx, ale one z racji konstrukcji nie nadają się do sterowania polaryzacją wg. mojego projektu. Trzeba zastosować system dodatkowy, który u mnie jest bardzo prosty i wygląda tak:



Zastosowany u mnie wyłącznik krańcowy jest taki (do kupienia bez problemu na allegro czy w sklepie elektronicznym za kilka zł za sztukę), w wersji z prostą dźwignią o długości 16mm:

1712445665664.png


Pełny skok dźwigni tego modelu wyłącznika wynosi mniej więcej 3mm, czyli dokładnie tyle o ile przestawia się napęd MP1 i iglice w rozjazdach PIKO :)
 

kareks

Aktywny użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
ŁKMK
Reakcje
317 10 2
#29
To jeszcze żarówka na biało czarnym kabelku i będzie wszystko jak należy. Nie lepiej było zastosować wyjścia do polaryzacji w MP1 które ma wbudowany bezpiecznik a informacje zwrotną dać na ten mikrostyk. ( w sumie nie wiem co dałeś na te wyjścia )
 

nazareth

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#31
To jeszcze żarówka na biało czarnym kabelku i będzie wszystko jak należy. Nie lepiej było zastosować wyjścia do polaryzacji w MP1 które ma wbudowany bezpiecznik a informacje zwrotną dać na ten mikrostyk. ( w sumie nie wiem co dałeś na te wyjścia )
To jeszcze żarówka na biało czarnym kabelku i będzie wszystko jak należy. Nie lepiej było zastosować wyjścia do polaryzacji w MP1 które ma wbudowany bezpiecznik a informacje zwrotną dać na ten mikrostyk. ( w sumie nie wiem co dałeś na te wyjścia )
Dobry wieczór. Sadze że spotkała mnie podibna sytuacja. W załączonym zdięciu przedstawiam wycinek mojej makiety w której problemem jest zwarcie za przecięciem torów .Makieta zasilana z RocoMulimausa napędy w większości pkio MP1 Conrad/ kolorowe przewody diody nie dotyczą tej makiety jest to jedynie zdjęcie żeby nie bawić się w rysowanie./ Po 3/4 torów porusza się bez problemu,zaczyna się on tuż za przecięciem. Miałbym prosbę co miałbym zrobić w moim przypadku . Może jakiś rysunek coś bardzo prostego za co byłbym b. wdzięczny
 

Załączniki

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.036 40 1
#33
No gdzie się krzyżują...?
Żółte tory to chyba jest ósemka i tory idą nad sobą. Jasne odgałęzienie do bocznic w okolicy przecięcia ósemki z niczym nie koliduje prądowo,
bo przebiega nad żółtą ósemką. Według oglądu wszystko idzie w sumie na trzech poziomach.
Więc moduł pętli nie jest nigdzie potrzebny.
Choć całego planu nie widać i nie wiadomo do końca jak to wygląda.
Ale gdyby było zwarcie, to nic by nie pojechało...
W którym miejscu dokładnie są problemy i dokładnie jakie one są?
Ta strzałka wskazująca miejsce, to to miejsce?
Jeśli tam nie ma prądu i lokomotywa tam staje, to znaczy, że nie ma tam prądu w szynach.
Sprawdź doprowadzenie prądu, dolutowanie kabli do szyn.
 
Ostatnio edytowane:

nazareth

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#34
No gdzie się krzyżują...?
Żółte tory to chyba jest ósemka i tory idą nad sobą. Jasne odgałęzienie do bocznic w okolicy przecięcia ósemki z niczym nie koliduje prądowo,
bo przebiega nad żółtą ósemką. Według oglądu wszystko idzie w sumie na trzech poziomach.
Więc moduł pętli nie jest nigdzie potrzebny.
Choć całego planu nie widać i nie wiadomo do końca jak to wygląda.
Ale gdyby było zwarcie, to nic by nie pojechało...
W którym miejscu dokładnie są problemy i dokładnie jakie one są?
Ta strzałka wskazująca miejsce, to to miejsce?
Jeśli tam nie ma prądu i lokomotywa tam staje, to znaczy, że nie ma tam prądu w szynach.
Sprawdź doprowadzenie prądu, dolutowanie kabli do szyn.[/QU
 

nazareth

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#35
Zwarcie jest na torach szarych, Ta strzałka to miejsce przecięcia torów i do tego przecięcia lokomotywa porusza się bez problemu Najechanie kół powoduje zwarcie Tor żółty nie ma problemów z poruszaniem się na nim-jest pod torem szarym
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.583 558 30
#36
Zwarcie jest na torach szarych, Ta strzałka to miejsce przecięcia torów i do tego przecięcia lokomotywa porusza się bez problemu Najechanie kół powoduje zwarcie
Żeby w ogóle próbować zgadywać, jaka jest przyczyna zwarcia, musielibyśmy wiedzieć dokładnie, jak wygląda układ torów i połączenia elektryczne na tym fragmencie makiety. Zamieszczony wyżej rysunek jest kopią ze starego wydawnictwa Piko i jak sam kolega @nazareth napisał, nie pokazuje rzeczywistego układu połączeń na jego makiecie. Pytanie: w jakim celu jest zrobiona izolacja (przecięcie) w miejscu zaznaczonym strzałką, o czym pisał kolega?
Ta strzałka to miejsce przecięcia torów
 

nazareth

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#38
Żeby w ogóle próbować zgadywać, jaka jest przyczyna zwarcia, musielibyśmy wiedzieć dokładnie, jak wygląda układ torów i połączenia elektryczne na tym fragmencie makiety. Zamieszczony wyżej rysunek jest kopią ze starego wydawnictwa Piko i jak sam kolega @nazareth napisał, nie pokazuje rzeczywistego układu połączeń na jego makiecie. Pytanie: w jakim celu jest zrobiona izolacja (przecięcie) w miejscu zaznaczonym strzałką, o czym pisał kolega?
Żeby w ogóle próbować zgadywać, jaka jest przyczyna zwarcia, musielibyśmy wiedzieć dokładnie, jak wygląda układ torów i połączenia elektryczne na tym fragmencie makiety. Zamieszczony wyżej rysunek jest kopią ze starego wydawnictwa Piko i jak sam kolega @nazareth napisał, nie pokazuje rzeczywistego układu połączeń na jego makiecie. Pytanie: w jakim celu jest zrobiona izolacja (przecięcie) w miejscu zaznaczonym strzałką, o czym pisał kolega?
Żeby w ogóle próbować zgadywać, jaka jest przyczyna zwarcia, musielibyśmy wiedzieć dokładnie, jak wygląda układ torów i połączenia elektryczne na tym fragmencie makiety. Zamieszczony wyżej rysunek jest kopią ze starego wydawnictwa Piko i jak sam kolega @nazareth napisał, nie pokazuje rzeczywistego układu połączeń na jego makiecie. Pytanie: w jakim celu jest zrobiona izolacja (przecięcie) w miejscu zaznaczonym strzałką, o czym pisał kolega?
Żeby w ogóle próbować zgadywać, jaka jest przyczyna zwarcia, musielibyśmy wiedzieć dokładnie, jak wygląda układ torów i połączenia elektryczne na tym fragmencie makiety. Zamieszczony wyżej rysunek jest kopią ze starego wydawnictwa Piko i jak sam kolega @nazareth napisał, nie pokazuje rzeczywistego układu połączeń na jego makiecie. Pytanie: w jakim celu jest zrobiona izolacja (przecięcie) w miejscu zaznaczonym strzałką, o czym pisał kolega?
Makieta jest przecięta w dwóch miejscach dla lepszej mobilności z uwagi na jej wymiary. Tory podłączone pod RocoMultimaus napędy piko pod zasilacze piko Z1 część owietlenia żarówkowego pod Z! a prawa strona to już oświetlenie i inne urządzenia zasilane 12V dc Załączm rysunek całości i wykonanie
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Techniki modelarskie 5

Podobne wątki