• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK ZNTK Mikołajów - konwersje modeli parowozów na PKP i nie tylko

Reakcje
176 6 0
#1
Cześć wszystkim :) . Na Forum jestem już aktywny od paru ładnych lat, ale do tej pory nie decydowałem się na utworzenie własnego wątku dotyczącego moich prac modelarskich - dziś nadszedł ten wielki dzień! ;)

Przejdźmy do rzeczy. Mam na imię Mikołaj pasjonuję się koleją i modelarstwem kolejowym, którym zajmuję się od kilku lat. Kolekcjonuję modele kolejowe w skali H0, od niedawna wykonuję konwersje modeli parowozów na PKP, głównie w epoce IV lub późnej III.

Do tej pory udało mi się wykonać kilka konwersji, których efekt planuję Wam pokazać.

Wszelka krytyka, rady dozwolone - chętnie wysłucham Waszych opinii na temat moich prac modelarskich. :)
 
OP
OP
Lxd2-465
Reakcje
176 6 0
#2
Galeria zdjęć parowozu Pm2 (ex BR03 Fleischmann), konwersja wykonana przeze mnie. :)
Niestety, nie wykonalem dokumentacji zdjęciowej modelu w trakcie konwersji, czego bardzo żałuję. :(
W ramach przebudowy:
-usunąłem małe reflektory na parowozie i na tendrze, z przodu zamontowałem duże lampy typowe dla PKP w IV epoce,
-zeszlifowalem i zaszpachlowałem przegrzewacze Knorra z przodu kotła,
-Zamontowałem urządzenie SHP na ostoi (element firmy UMF - Unique Model Factory)
- Pomalowałem obrzeża kół na biało),
- usunąłem hamulce wózków tocznych,
-Zeszlifowałem niemieckie oznaczenia na budce maszynisty i zlikwidowałem wywietrzniki na dachu.
Ponadto, kocioł i budka maszynisty były w całości malowane na czarno od nowa farbą modelarską w sprayu.
Parowóz czeka jeszcze na tabliczki w formie blaszek fototrawionych i reflektory na tendrze.
Pm-ka ma mieć docelowo numer 20.
20250511_082053.jpg
20250511_082225.jpg
20250511_082348.jpg
20250511_082432.jpg
20250511_082313.jpg
20250511_082556.jpg
20250511_082038.jpg
20250511_082543.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.935 624 30
#3
Model ładny, zdjęcia trochę mniej. ;) Podstawą dobrych zdjęć jest właściwe oświetlenie fotografowanego przedmiotu, tu ewidentnie tego zabrakło. A co do samego modelu, to jak jest zasilany wodą kocioł? Z modelu zniknęła pompa wodna, ale nie widzę inżektorów. Gdzieś zginęła też prądnica. Numer 20 jest ciekawy, bo nikt nie wie, jak wyglądał ;), został zezłomowany w 1968 roku i przynajmniej mnie nie są znane żadne zdjęcia tego konkretnego parowozu.
 
OP
OP
Lxd2-465
Reakcje
176 6 0
#4
Model ładny, zdjęcia trochę mniej. ;) Podstawą dobrych zdjęć jest właściwe oświetlenie fotografowanego przedmiotu, tu ewidentnie tego zabrakło. A co do samego modelu, to jak jest zasilany wodą kocioł? Z modelu zniknęła pompa wodna, ale nie widzę inżektorów. Gdzieś zginęła też prądnica. Numer 20 jest ciekawy, bo nikt nie wie, jak wyglądał ;), został zezłomowany w 1968 roku i przynajmniej mnie nie są znane żadne zdjęcia tego konkretnego parowozu.
Dziękuję za wskazówki :) . Postaram się zrobić jutro lepsze zdjęcia, które oczywiście tu zamieszczę. Co do armatury na kotle i inżektorów, planuję model udoskonalić, na przykład poprzez zamontowania wspomnianych inżektorów.

Faktycznie, nie udało mi się niestety znaleźć w internecie fotografii parowozu Pm2-20, ale wiadomo o nim tyle, że wraz z Pm2-19 i 21 miał wyróżniającą się armaturę kotła, podobną posiada także BR03 Fleischmanna.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.935 624 30
#5
wraz z Pm2-19 i 21 miał wyróżniającą się armaturę kotła
A czymże się wyróżniała armatura akurat tych trzech Pm2? Z takim kotłem było na PKP znacznie więcej egzemplarzy BR 03/Pm2. Choćby Pm2-8, którego nieudolną konwersję ze starego modelu Piko BR 03 Reko kiedyś popełniłem. Ale Pm2 z taką armaturą kotła było więcej.
 
OP
OP
Lxd2-465
Reakcje
176 6 0
#6
Dziś na warsztat trafił dość spory parowóz - BR44 Roco w malowaniu kolei austriackich OBB. Model kupiłem parę dni temu od kolegi @jpanas w celu konwersji na PKP Ty4.

Model będzie miał najprawdopodobniej numer 40, czyli egzemplarz z dużymi wiatrownicami wagnera. Oto zdjęcie oryginału, na którym będę się wzorował podczas konwersji:
873148-9c59929544dfa8992a663b198b1a188b.jpg

Model przed rozpoczęciem prac prezentował się tak:
20250625_133616~2.jpg

Konwersja modelu będzie na dość zaawansowanym poziomie (model w epoce IV, a co za tym idzie usunięcie części elementów na kotle, czyli modyfikacja armatury).

Na tym zdjęciu widać model już po rozłożeniu go na części.
20250628_123820~3.jpg


Przeróbkę modelu zacząłem od zdjęcia austriackich oznaczeń na budce maszynisty i tendrze za pomocą zmywacza do farb akrylowych firmy Wamod. Napisy zeszły dość łatwo.

Następnie pomalowałem obręcze kół na biało, tworząc tzw. "Bandaże".

Potem nadszedł czas na pomalowanie farbą w sprayu bocznych części pomostów na czerwono (w modelu wszystko poza kołami było początkowo czarne).

Obecnie jestem w trakcie szlifowania przegrzewaczy Knorra na kotle i szpachlowania śladów po nich.
20250628_124333.jpg

Dalsza część efektów moich prac niebawem :)
 
OP
OP
Lxd2-465

Lxd2-465

Użytkownik
Reakcje
176 6 0
#7
Udało się "dorwać" w dobrej cenie parowóz BR78 134 produkcji nowego PIKO, oczywiście z zamiarem konwersji na PKP OKo1.
20250710_194131.jpg

Dokupiłem Pikowską część zamienną od OKo1-12 (pomosty wraz z fragmentem budki maszynisty z polskimi oznaczeniami.
20250717_101651~2.jpg


Na kotle są 2 zbieralniki pary, co niestety powoduje, że konwersja na OKo1-12 lub większość znanych mi ze zdjęć OKo1 odpada. Jedynie OKo1-3 z warszawskiego MuzKolu ma 2 zbieralniki pary na kotle, więc to chyba taki numer będzie nosił mój parowóz.

Gdyby któremuś z Was udało się znaleźć zdjęcia innego OKo1 z dwoma zbieralnikami, byłbym wdzięczny :) .

Na razie parowóz został rozebrany na części i czeka na nadchodzącą konwersję :) .
20250717_101811~2.jpg
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
5.469 34 0
#8
... Na kotle są 2 zbieralniki pary, co niestety powoduje, że konwersja na OKo1-12 lub większość znanych mi ze zdjęć OKo1 odpada. Jedynie OKo1-3 z warszawskiego MuzKolu ma 2 zbieralniki pary na kotle, więc to chyba taki numer będzie nosił mój parowóz.
Gdyby któremuś z Was udało się znaleźć zdjęcia innego OKo1 z dwoma zbieralnikami, byłbym wdzięczny :) ...
Zdjęcia są tylko numeru nie widać ... ;) Uwiecznione na fotkach parowozy były przydzielone do Jarocina.
 

Załączniki

OP
OP
Lxd2-465

Lxd2-465

Użytkownik
Reakcje
176 6 0
#10
Z tego co piszesz ,nie za bardzo wiem o co chodzi. Mają być 2 zbieraki bez piasecznicy?
Zobacz załącznik 1131807
Dokładnie tak. Dzięki za nadesłaną fotkę, jak przyjrzałem się bardziej tej OKo1-26 to stwierdziłem, że będzie lepiej przerobić moją BR78 właśnie na tą OKo1. Jest kilka jej zdjęć w internecie z czasów planowej eksploatacji na PKP. Niestety nie znalazłem zdjęć OKo1-3 z czasów jej eksploatacji.
 

Mormegil

Nieaktywny użytkownik
Reakcje
1.099 48 0
#14
Tak ,ale większość miała dwa zbieraki i kanciastą piasecznicę ,koledze właśnie chodziło o to.
Przypuszczam, że wątpię... Tylko jeden kołpak zawiera zbieralnik pary. Drugi, zwykle przedni, jeżeli jest, może zawierać zawory zasilające i oczyszczacz wody. Pruskie piasecznice zwykle bywały kanciaste, ale przecież nie zawsze. Zresztą przyjrzyj się fotografii. Z drugiego kołpaka wychodzą rury podające piasek.

Pozdrawiam,
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.935 624 30
#15

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
3.298 64 5
#16
Gadamy o modelu ,a nie o kotle . Wyluzujcie chłopaki ,to temat o zabawce-modelu ,a nie o budowie kotłów parowych.
Nie każdy musi wszystko odróżniać ,odpowiedziałem koledze w jego toku rozumowania- postrzegania kotła. Taka dyskusja nie wpływa korzystnie na morale kolegi proszącego o pomoc w temacie. Grunt to się dobrze bawić i podziwiać kolegę ,który ma do wyboru model PKP wybiera model do z polszczenia, a nie idzie na łatwiznę.
 
Ostatnio edytowane:

Max

Użytkownik
Reakcje
8 0 0
#17
Gadamy o modelu ,a nie o kotle . Wyluzujcie chłopaki ,to temat o zabawce-modelu ,a nie o budowie kotłów parowych.
Nie każdy musi wszystko odróżniać ,odpowiedziałem koledze w jego toku rozumowania- postrzegania kotła. Taka dyskusja nie wpływa korzystnie na morale kolegi proszącego o pomoc w temacie. Grunt to się dobrze bawić i podziwiać kolegę ,który ma do wyboru model PKP wybiera model do z polszczenia, a nie idzie na łatwiznę.
Może i nie temat o budowie kotłów, ale kłuje w oczy. Mało tego bez użycia właściwej nomentklatury trudniej znaleźć odpowiedź na swoje pytanie, gdyż trudniej zadać je choćby googlowi.
Forum jest również by edukować. A w tym wypadku warto zwrócić uwagę na etymologię właściwej nazwy. Zbieralnik to nic innego jak miejsce zbierania się pary. Zazwyczaj jeden lub dwa. Zwykle w jednym jest przepustnica i miejsce skąd "czerpana" jest para do napędu silnika, a w drugim do napędu urządzeń napędzanych parą.
Reasumujac nieco przydlugi wywód skoro zbieralnik to nie może zawierać piasecznicy. W niektorych parowozach, jak np Ol49 zbieralnik okrywano wraz z piasecznicą wspólną otuliną. Polecam zatem edukacje, rozumiejąc co gdzie i po co łatwiej dobrać właściwy model i zrozumieć co po co i jaki jest przebieg rur na kotle. Wszak odwzorowują one rzeczywistość, a bez znajomosci rzeczywistości ciezko o dobry model.

Idac dalej tym tropem model ten ma jeden zbieralnik oraz okragły kołpak piasecznicy.
 
OP
OP
Lxd2-465
Reakcje
176 6 0
#18
Cześć wszystkim :)
Ostatnio, po długiej przerwie, postanowiłem nieco "ulepszyć" moją Pm2 na bazie 03 Fleischmanna 4105.

-przemalowałem czołownice na pomarańczowo
-zmodyfikowałem nieco reflektory
-pomalowalem aerografem dymnicę i dach budki na czarny mat
-wprowadzam też poprawki przy obudowie tendra, wkrótce będzie pomalowana :)

Niestety lekko uszkodziły mi się wiatrownice - będę musiał zamówić nowe ;)

Oznaczenia wykonam w formie kalkomanii, inżektory planuję zamówić na stronie UMF.

Wszelka krytyka (oczywiście konstruktywna) mile widziana :)

20250928_140835.jpg
20250928_140821.jpg
20250928_140736.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.935 624 30
#19
Wszelka krytyka (oczywiście konstruktywna) mile widziana :)
Szczerze mówiąc, to niewiele na tych zdjęciach widać, żeby coś krytykować. Ale mnie rzuciły się w oczy dwie rzeczy:
1) brak zgarniaczy z przodu (tendra nie widać na zdjęciach),
2) za nisko opuszczony tzw. "elektromagnes" SHP, dolna płaszczyzna powinna być powyżej poziomu główki szyny.
pomalowalem aerografem dymnicę i dach budki na czarny mat
Dymnica OK, ale dlaczego dach budki?
 
OP
OP
Lxd2-465
Reakcje
176 6 0
#20
Szczerze mówiąc, to niewiele na tych zdjęciach widać, żeby coś krytykować. Ale mnie rzuciły się w oczy dwie rzeczy:
1) brak zgarniaczy z przodu (tendra nie widać na zdjęciach),
2) za nisko opuszczony tzw. "elektromagnes" SHP, dolna płaszczyzna powinna być powyżej poziomu główki szyny.

Dymnica OK, ale dlaczego dach budki?
Witaj. Odpowiadając na Twoje pytania:
1. Zgarniacze oczywiście będą. :) Tendra na razie nie ma co pokazywać bo jest przeznaczony do malowania ;)
2. Postaram się poprawić ułożenie SHP-a.
3. Słyszałem od kilku modelarzy, że dach budki też w wielu polskich parowozach był zmatowiony. Oczywiście zawsze jest to do poprawienia (przemalowania na półmat) :)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 13
Tabor 2
Tabor 3
Tabor 9
Tabor 9

Podobne wątki