• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK ZNTK Mikołajów - konwersje modeli parowozów na PKP i nie tylko

Reakcje
131 2 0
#1
Cześć wszystkim :) . Na Forum jestem już aktywny od paru ładnych lat, ale do tej pory nie decydowałem się na utworzenie własnego wątku dotyczącego moich prac modelarskich - dziś nadszedł ten wielki dzień! ;)

Przejdźmy do rzeczy. Mam na imię Mikołaj pasjonuję się koleją i modelarstwem kolejowym, którym zajmuję się od kilku lat. Kolekcjonuję modele kolejowe w skali H0, od niedawna wykonuję konwersje modeli parowozów na PKP, głównie w epoce IV lub późnej III.

Do tej pory udało mi się wykonać kilka konwersji, których efekt planuję Wam pokazać.

Wszelka krytyka, rady dozwolone - chętnie wysłucham Waszych opinii na temat moich prac modelarskich. :)
 
OP
OP
Lxd2-465
Reakcje
131 2 0
#2
Galeria zdjęć parowozu Pm2 (ex BR03 Fleischmann), konwersja wykonana przeze mnie. :)
Niestety, nie wykonalem dokumentacji zdjęciowej modelu w trakcie konwersji, czego bardzo żałuję. :(
W ramach przebudowy:
-usunąłem małe reflektory na parowozie i na tendrze, z przodu zamontowałem duże lampy typowe dla PKP w IV epoce,
-zeszlifowalem i zaszpachlowałem przegrzewacze Knorra z przodu kotła,
-Zamontowałem urządzenie SHP na ostoi (element firmy UMF - Unique Model Factory)
- Pomalowałem obrzeża kół na biało),
- usunąłem hamulce wózków tocznych,
-Zeszlifowałem niemieckie oznaczenia na budce maszynisty i zlikwidowałem wywietrzniki na dachu.
Ponadto, kocioł i budka maszynisty były w całości malowane na czarno od nowa farbą modelarską w sprayu.
Parowóz czeka jeszcze na tabliczki w formie blaszek fototrawionych i reflektory na tendrze.
Pm-ka ma mieć docelowo numer 20.
20250511_082053.jpg
20250511_082225.jpg
20250511_082348.jpg
20250511_082432.jpg
20250511_082313.jpg
20250511_082556.jpg
20250511_082038.jpg
20250511_082543.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.972 577 30
#3
Model ładny, zdjęcia trochę mniej. ;) Podstawą dobrych zdjęć jest właściwe oświetlenie fotografowanego przedmiotu, tu ewidentnie tego zabrakło. A co do samego modelu, to jak jest zasilany wodą kocioł? Z modelu zniknęła pompa wodna, ale nie widzę inżektorów. Gdzieś zginęła też prądnica. Numer 20 jest ciekawy, bo nikt nie wie, jak wyglądał ;), został zezłomowany w 1968 roku i przynajmniej mnie nie są znane żadne zdjęcia tego konkretnego parowozu.
 
OP
OP
Lxd2-465
Reakcje
131 2 0
#4
Model ładny, zdjęcia trochę mniej. ;) Podstawą dobrych zdjęć jest właściwe oświetlenie fotografowanego przedmiotu, tu ewidentnie tego zabrakło. A co do samego modelu, to jak jest zasilany wodą kocioł? Z modelu zniknęła pompa wodna, ale nie widzę inżektorów. Gdzieś zginęła też prądnica. Numer 20 jest ciekawy, bo nikt nie wie, jak wyglądał ;), został zezłomowany w 1968 roku i przynajmniej mnie nie są znane żadne zdjęcia tego konkretnego parowozu.
Dziękuję za wskazówki :) . Postaram się zrobić jutro lepsze zdjęcia, które oczywiście tu zamieszczę. Co do armatury na kotle i inżektorów, planuję model udoskonalić, na przykład poprzez zamontowania wspomnianych inżektorów.

Faktycznie, nie udało mi się niestety znaleźć w internecie fotografii parowozu Pm2-20, ale wiadomo o nim tyle, że wraz z Pm2-19 i 21 miał wyróżniającą się armaturę kotła, podobną posiada także BR03 Fleischmanna.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.972 577 30
#5
wraz z Pm2-19 i 21 miał wyróżniającą się armaturę kotła
A czymże się wyróżniała armatura akurat tych trzech Pm2? Z takim kotłem było na PKP znacznie więcej egzemplarzy BR 03/Pm2. Choćby Pm2-8, którego nieudolną konwersję ze starego modelu Piko BR 03 Reko kiedyś popełniłem. Ale Pm2 z taką armaturą kotła było więcej.
 
OP
OP
Lxd2-465
Reakcje
131 2 0
#6
Dziś na warsztat trafił dość spory parowóz - BR44 Roco w malowaniu kolei austriackich OBB. Model kupiłem parę dni temu od kolegi @jpanas w celu konwersji na PKP Ty4.

Model będzie miał najprawdopodobniej numer 40, czyli egzemplarz z dużymi wiatrownicami wagnera. Oto zdjęcie oryginału, na którym będę się wzorował podczas konwersji:
873148-9c59929544dfa8992a663b198b1a188b.jpg

Model przed rozpoczęciem prac prezentował się tak:
20250625_133616~2.jpg

Konwersja modelu będzie na dość zaawansowanym poziomie (model w epoce IV, a co za tym idzie usunięcie części elementów na kotle, czyli modyfikacja armatury).

Na tym zdjęciu widać model już po rozłożeniu go na części.
20250628_123820~3.jpg


Przeróbkę modelu zacząłem od zdjęcia austriackich oznaczeń na budce maszynisty i tendrze za pomocą zmywacza do farb akrylowych firmy Wamod. Napisy zeszły dość łatwo.

Następnie pomalowałem obręcze kół na biało, tworząc tzw. "Bandaże".

Potem nadszedł czas na pomalowanie farbą w sprayu bocznych części pomostów na czerwono (w modelu wszystko poza kołami było początkowo czarne).

Obecnie jestem w trakcie szlifowania przegrzewaczy Knorra na kotle i szpachlowania śladów po nich.
20250628_124333.jpg

Dalsza część efektów moich prac niebawem :)
 
OP
OP
Lxd2-465

Lxd2-465

Użytkownik
Reakcje
131 2 0
#7
Udało się "dorwać" w dobrej cenie parowóz BR78 134 produkcji nowego PIKO, oczywiście z zamiarem konwersji na PKP OKo1.
20250710_194131.jpg

Dokupiłem Pikowską część zamienną od OKo1-12 (pomosty wraz z fragmentem budki maszynisty z polskimi oznaczeniami.
20250717_101651~2.jpg


Na kotle są 2 zbieralniki pary, co niestety powoduje, że konwersja na OKo1-12 lub większość znanych mi ze zdjęć OKo1 odpada. Jedynie OKo1-3 z warszawskiego MuzKolu ma 2 zbieralniki pary na kotle, więc to chyba taki numer będzie nosił mój parowóz.

Gdyby któremuś z Was udało się znaleźć zdjęcia innego OKo1 z dwoma zbieralnikami, byłbym wdzięczny :) .

Na razie parowóz został rozebrany na części i czeka na nadchodzącą konwersję :) .
20250717_101811~2.jpg
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
5.083 34 0
#8
... Na kotle są 2 zbieralniki pary, co niestety powoduje, że konwersja na OKo1-12 lub większość znanych mi ze zdjęć OKo1 odpada. Jedynie OKo1-3 z warszawskiego MuzKolu ma 2 zbieralniki pary na kotle, więc to chyba taki numer będzie nosił mój parowóz.
Gdyby któremuś z Was udało się znaleźć zdjęcia innego OKo1 z dwoma zbieralnikami, byłbym wdzięczny :) ...
Zdjęcia są tylko numeru nie widać ... ;) Uwiecznione na fotkach parowozy były przydzielone do Jarocina.
 

Załączniki

OP
OP
Lxd2-465

Lxd2-465

Użytkownik
Reakcje
131 2 0
#10
Z tego co piszesz ,nie za bardzo wiem o co chodzi. Mają być 2 zbieraki bez piasecznicy?
Zobacz załącznik 1131807
Dokładnie tak. Dzięki za nadesłaną fotkę, jak przyjrzałem się bardziej tej OKo1-26 to stwierdziłem, że będzie lepiej przerobić moją BR78 właśnie na tą OKo1. Jest kilka jej zdjęć w internecie z czasów planowej eksploatacji na PKP. Niestety nie znalazłem zdjęć OKo1-3 z czasów jej eksploatacji.
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
832 48 0
#14
Tak ,ale większość miała dwa zbieraki i kanciastą piasecznicę ,koledze właśnie chodziło o to.
Przypuszczam, że wątpię... Tylko jeden kołpak zawiera zbieralnik pary. Drugi, zwykle przedni, jeżeli jest, może zawierać zawory zasilające i oczyszczacz wody. Pruskie piasecznice zwykle bywały kanciaste, ale przecież nie zawsze. Zresztą przyjrzyj się fotografii. Z drugiego kołpaka wychodzą rury podające piasek.

Pozdrawiam,
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.972 577 30
#15

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
3.110 58 5
#16
Gadamy o modelu ,a nie o kotle . Wyluzujcie chłopaki ,to temat o zabawce-modelu ,a nie o budowie kotłów parowych.
Nie każdy musi wszystko odróżniać ,odpowiedziałem koledze w jego toku rozumowania- postrzegania kotła. Taka dyskusja nie wpływa korzystnie na morale kolegi proszącego o pomoc w temacie. Grunt to się dobrze bawić i podziwiać kolegę ,który ma do wyboru model PKP wybiera model do z polszczenia, a nie idzie na łatwiznę.
 
Ostatnio edytowane:

Max

Użytkownik
Reakcje
7 0 0
#17
Gadamy o modelu ,a nie o kotle . Wyluzujcie chłopaki ,to temat o zabawce-modelu ,a nie o budowie kotłów parowych.
Nie każdy musi wszystko odróżniać ,odpowiedziałem koledze w jego toku rozumowania- postrzegania kotła. Taka dyskusja nie wpływa korzystnie na morale kolegi proszącego o pomoc w temacie. Grunt to się dobrze bawić i podziwiać kolegę ,który ma do wyboru model PKP wybiera model do z polszczenia, a nie idzie na łatwiznę.
Może i nie temat o budowie kotłów, ale kłuje w oczy. Mało tego bez użycia właściwej nomentklatury trudniej znaleźć odpowiedź na swoje pytanie, gdyż trudniej zadać je choćby googlowi.
Forum jest również by edukować. A w tym wypadku warto zwrócić uwagę na etymologię właściwej nazwy. Zbieralnik to nic innego jak miejsce zbierania się pary. Zazwyczaj jeden lub dwa. Zwykle w jednym jest przepustnica i miejsce skąd "czerpana" jest para do napędu silnika, a w drugim do napędu urządzeń napędzanych parą.
Reasumujac nieco przydlugi wywód skoro zbieralnik to nie może zawierać piasecznicy. W niektorych parowozach, jak np Ol49 zbieralnik okrywano wraz z piasecznicą wspólną otuliną. Polecam zatem edukacje, rozumiejąc co gdzie i po co łatwiej dobrać właściwy model i zrozumieć co po co i jaki jest przebieg rur na kotle. Wszak odwzorowują one rzeczywistość, a bez znajomosci rzeczywistości ciezko o dobry model.

Idac dalej tym tropem model ten ma jeden zbieralnik oraz okragły kołpak piasecznicy.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 13
Tabor 2
Tabor 3
Tabor 9
Tabor 9

Podobne wątki