• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zmodernizowane wagony 112A Lux

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.600 10 0
#61
Na podstawie daty naprawy głównej i typu udało mi się ustalić numer wagonu.
Jest to 51 51 19-70 394-7, nr. fab. 17261 HCP, przed naprawą główną miał numer 51 51 19-80 566-8
A ja znalazłem fotkę ... Tyle tylko, że numer wagonu po powiększeniu odczytałem inny: 51 51 19 - 70 254 - 7. Sądzę jednak, że podany przez Kolegę Grosiszcze numer jest bardziej wiarygodny, z racji niezbyt wyraźnej fotki po powiększeniu.
 
Reakcje
3.747 32 0
#62
A ja znalazłem fotkę ... Tyle tylko, że numer wagonu po powiększeniu odczytałem inny: 51 51 19 - 70 254 - 7. Sądzę jednak, że podany przez Kolegę Grosiszcze numer jest bardziej wiarygodny, z racji niezbyt wyraźnej fotki po powiększeniu.
Patrząc na cyfrę samokontroli x = 7, pasuje ona do numeru 51 51 19-70 394-x, który podał grosiszcze
W przypadku numeru 51 51 19 - 70 254 -x, który podał pan Krzysztof Młodzikowski, cyfra samokontroli wynosi x=3, stąd prawidłowy numer w przypadku sekwencji cyfr podanych przez pana Krzysztofa to 51 51 19-70 254-3. Wydaje się więc, że to jednak - tak jak zauważył sam autor wpisu - efekt niezbyt wyraźnej fotografii.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
134 1 0
#64
Wagony 112Alux miały być przeznaczone na nieco niższy standard połączeń ekspresowych i dla odmiany wymyślono, że ich składy będą jednolicie zielone. Nie pamiętam już jednak nazwy tych pociągów, która miał się pojawić. Cały czas podstawia mi się w umyśle InterRegio, ale jak wiadomo może to być sugestia od zupełnie innego produktu powstałego dużo później.
Wydaje mi się, że chodziło po prostu o pociągi kategorii "ekspres", ale głowy nie dam.
Zeus na form SSC wrzucił artykuł ze Świata Kolei z 1999 roku poświęcony modernizacjom planowanym przez PKP. Może dwa fragmenty zacytuję, bo jednak InterRegio jak widzę nie było moim wymysłem i pozostało w którymś roweczku mózgowym z tamtych czasów.

Świat Kolei nr. 4 z 1999 roku
kolej w Polsce

Modernizacja taboru PKP

W poprzednim numerze ŚK przedstawiliśmy informacje o bieżących i planowanych zakupach nowego taboru dla PKP. Dzisiaj - w oparciu o materiały otrzymane z Dyrekcji Trakcji i Zaplecza Warsztatowego - publikujemy więcej szczegółów na temat polityki zakupowej i modernizacyjnej w zakresie taboru w perspektywie najbliższych 10 lat.
Jak wspomniano poprzednio, zakupy nowego taboru trakcyjnego są przewidziane tylko dla kwalifikowanych przewozów pasażerskich. Wymaganych w tych przewozach parametrów technicznych m. in. w zakresie prędkości maksymalnych i niezawodności oraz kosztów eksploatacji nie da się osiągnąć przez modernizację istniejących lokomotyw i zespołów trakcyjnych. Do roku 2000 planowany jest zakup 8 lokomotyw EU43, 24 EU11 i jednego pociągu Pendolino. Pozostałe 18 lokomotyw EU11 i 15 zespołów Pendolino miałoby być dostarczone w latach 2001-2005. Na lata 2006-2010 przewidziany jest zakup 10 klasycznych zespołów trakcyjnych dla ruchu ekspresowego. Niewiadoma pozostaje sprawa zakupu 200 autobusów szynowych. Wprawdzie plany perspektywiczne przewidują dostawę 40 szt. do roku 2000, 80 w latach 2001-2005 (w tym 20 do ruchu InterRegio) i 80 w latach 2006-2010, ale prawdopodobnie PKP nie będą już zainteresowane finansowaniem tego przedsięwzięcia ze względu na planowane przekazanie linii lokalnych w gestię samorządów. [...]
Do ruchu InterRegio miałyby być przesunięte również wszystkie lokomotywy EP09 (47 szt.). Do roku 2005 wszystkie maszyny tej serii winny być ujednolicone [...]


a w zakresie wagonów:

W ostatnich latach PKP nabywały - co prawda w niewystarczającej liczbie - nowe wagony typu Z do obsługi pociągów kwalifikowanych (IC, EC). Od osiągniętego standardu wyraźnie zaczęty odbiegać wagony restauracyjne, sypialne i z miejscami do leżenia, toteż od roku 2001 przewiduje się znaczące zwiększenie ich zakupu, jak pokazano w tabeli. Przewidywany wzrost oferty w przewozach kwalifikowanych będzie wymagać również zakupu nowych wagonów 1 i 2 klasy. Zamieszczone w tabeli liczby mogą ulec modyfikacji w zależności od realizacji kontraktu na dostawę pociągów zespolonych Pendolino, które w znacznym stopniu umożliwią przesunięcie posiadanych wagonów z ciągu E65 do innych relacji. Wobec trudności finansowych PKP priorytet będzie przyznany zakupom wagonów serii WL i WR. Brakujący tabor powinien być uzupełniany poprzez modernizację przestarzałych i stosunkowo mało komfortowych wagonów przedziałowych typu 111A i 112A na wersję "lux".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.627 559 30
#65
InterRegio jak widzę nie było moim wymysłem i pozostało w którymś roweczku mózgowym z tamtych czasów
I stwierdzenie (z tamtych czasów" ma tu kluczowe znaczenie. Ja pisałem o przełomie lat 80. i 90. XX wieku, kiedy wprowadzano pierwsze wagony standardu Z, jeszcze budowy niemieckiej. Koncepcja pociągów Interregio powstała parę lat później i o tym właśnie jest mowa w artykule. Tak że moje słowa, zacytowane przez kolegę @DarekP nie stoją w sprzeczności ani z artykułem, ani z tezami kolegi Darka.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
134 1 0
#66
Zacytowałem kolegę @Andrzej Harassek, gdyż taka była oryginalna dyskusja, tzn. odpowiedź padła na moją koncepcję przedstawioną wyżej.
Pewności tej koncepcji nie jestem w stanie obronić, ale powstanie wagonów 112Alux w kolorze zielonym z pasem zbiegało się w czasie z wprowadzeniem do użytku lokomotyw EU11 i EU43, których kolory miały nawiązywać do kolorów zastosowanych na wagonach Z1A/Z1B i 152A/154A, czyli tzw. papugi. Wagony te wyraźnie miały stanowić nowy trzon połączeń kwalifikowanych, o którym mowa w artykule powyżej.
Stąd już tylko krok do tych wspomnianych InterRegio prowadzonych lokomotywami EP09 i zawierających wagony 111Alux i 112Alux, a stąd kolejny krok prowadzi do stwierdzenia, że skoro zrobiono zielony wagon 1 klasy, to może jednak taki miał być standard tych InterRegio. Ja przynajmniej taką logikę kojarzę z tego okresu. Należy różnież zwrócić uwagę, że wspomniano, że "Brakujący tabor powinien być uzupełniany poprzez modernizację" a więc można się domyślać, że podstawą tej nowej marki miały stanowić wagony niemieckie i polskie standardu Z o prędkości 160 km/h.
W tym czasie wiśniowe barwy z przełomu lat 80/90 stosowane na wagonach InterCity przechodziły już coraz liczniej w klasyczne kolory zielone i czerwone z pasem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.627 559 30
#67
Ależ ja nie neguję twierdzeń kolegi @DarekP, napisałem tylko, że zacytowana maja wypowiedź dotyczyła wcześniejszych lat i dlatego uważam, że przeciwstawianie sobie tych dwóch twierdzeń nie ma sensu - a tak właśnie odebrałem ten cytat w kontekście dalszej wypowiedzi kolegi Darka.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 21
Koleje w Polsce 0
Ł
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 15
Koleje w Polsce 4

Podobne wątki