• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zmodernizowane wagony 112A Lux

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
1.081 12 0
#21
Wypatrzone na portalu inforail. Wygląda na to że na liście niechcianych wagonów, jest jeden 112ALux. Nie wiem czy jest to rarytas, ale dziwi że całkiem nowoczesny wagon jest wystawiony na odstrzał. Może ktoś coś więcej na ten temat wie
W poprzednią sobotę (12.03.2016) spotkałem ten wagon, ale nie jest to jedyny wyłączony z eksploatacji 112Alux:

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=18478

Inne koledzy zanotowali m.in. w Krakowie:

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=18382
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.485 9 0
#23
Aby zamknąć temat wagonów typu 112A modernizowanych w ostrowskich ZNTK-ach, należy wspomnieć o jeszcze jednym projekcie - zmodernizowanym wagonie 112A w wersji bezprzedziałowej, przeznaczonym do ruchu krajowego i międzynarodowego.
Opracowane w 1997 roku założenia, uwzględniały różnice w długości jak i szerokości pudeł pomiędzy wagonami Y i Z. Wagony odpowiadały normom PKP oraz przepisom RIC i UIC.

I tak, wagony miały być wyposażone w:
- dwa przedziały pasażerskie (dla palących i niepalących) oddzielone drzwiami suwanymi,
- dwa przedziały ustępowe z zamkniętym systemem toaletowym typu EVAC (oraz z automatyczną blokadą drzwi w przypadku zapełnienia zbiorników na fekalia lub braku wody),
- dwa przedsionki.
- drzwi boczne wejściowe odskokowo - przesuwne (zgodnie z kartą UIC 560) wraz z układem sterowania,
- drzwi czołowe dwuskrzydłowe z pneumatycznym urządzeniem wspomagania otwierania i zamykania,
- okna stałe (oprócz czterech, z górną częścią odchylną) wyposażone w szyby zewnętrzne wykonane ze szkła przeciwsłonecznego,
- system jednokanałowej klimatyzacji tzw. uproszczonej w skład której wchodził układ ogrzewania nawiewnego oraz schładzania powietrza.

W wagonach przewidziano montaż wózków typu 25AN wyposażonych w monoblokowe zestawy kołowe oraz hamulec tarczowy i elektromagnetyczny. Hamulec typu O-PR z elektronicznym układem przeciwpoślizgowym spełniającym wymagania kart UIC i przepisów RIC.

W wagonach przewidziano montaż indywidualnych foteli ze zmiennym kątem oparcia (w oparciu zamontowany stabilny stolik), wyłożenie ścian i sufitu z uformowanych segmentów z tworzyw sztucznych zaś podłóg z wysokiej jakości wykładzin (w przedziałach pasażerskich - dywanowych).
W wagonie przewidziano też montaż zintegrowanego systemu diagnostyki poszczególnych podzespołów.

I wszystko byłoby fajnie gdyby nie fakt, że projekt pozostał wyłącznie "na papierze"... :)
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.485 9 0
#25
Tak to bywa, gdy człek nieprecyzyjnie formułuje swe wypowiedzi ... ;) Oczywiście chodziło (w tym przypadku) o blokadę drzwi toaletowych od strony zewnętrznej. "Kibel" pełen - toaleta wyłączona z użytkowania.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.485 9 0
#28
I jeszcze tak na koniec (jako ciekawostka), bo zachowała się "rozpiska" z wyceną modernizacji wagonów 112A "LUX" w wersji bezprzedziałowej.
Trzy najdroższe pozycje w wykazie to:
- zastosowanie wózków 25AN - 488.000,00 zł (+ koszt przystosowania podwozia)
- montaż układu schładzania - 457.000,00 zł
- drzwi odskokowo - przesuwne z diagnostyką - 432.500,00 zł
Ogólna cena zamknęła się kwotą 2.419.880,00 zł i nie obejmowała ceny stałego zakresu naprawy.
 

fixall

Użytkownik
Reakcje
124 0 0
#31
Jako uzupełnienie garść informacji ode mnie.
W połowie lat 90 ZNTK Ostrów Wielkopolski wspólnie z ASP Warszawa przystąpiły do realizacji wagonu makiety. Do tego celu wykorzystano przeznaczony do kasacji wagon 112A w którym wykonano 7 przedziałów zgodnie z opracowaniami ASP Warszawa.
W przedziałach zostały zastosowane fotele zarówno firmy GROWAG z Grodziska Wlkp. oraz TAPS z Łodzi. Wykonano też jeden przedział wykorzystując standardowe stelaże obite materiałami firmy GROWAG.
Przedziały wyposażono w nowy typ oświetlenia w postaci lamp wpuszczanych w sufit oraz wykonano prototyp lampy halogenowej.
Po raz pierwszy zaprezentowano też drzwi czołowe , klejone ognioodporne wyposażone we wspomaganie otwierania i zamykania na bazie urządzeń firmy FESTO.
W wagonie zastosowano również:
-nowe półki bagażowe wypełnione tworzywami sztucznymi;
- nowy typ popielniczki korytarzowej;
- nową konstrukcję drzwi wahadłowych;
- podłogi przedziałów wyłożono wykładzino o podwyższonej wytrzymałości firmy BONITA,
Tak przygotowany wagon dnia 08.08.1995 został przedstawiony do oceny przedstawicielom PKP.
Po pozytywnej ocenie podjęto decyzję o realizacji modernizacji wagonów klasy 1 w dwóch wersjach: LUX oraz STANDARD.
W 1996 roku ZNTK Ostrów Wielkopolski wraz z ASP Warszawa,TAPS Łódź, CNTK Warszawa oraz CBK PKP Poznań przystąpił do modernizacji pierwszego wagonu.
Modernizacji poddano wagon 112Ag z Pomorskiej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Szczecinie.
W wagonie wprowadzono rozwiązania:
- montaż prądnicy prądu przemiennego typu GTUBj6;
- okna nowego typu o zwiększonej szczelności;
- ogrzewanie konwekcyjne zastąpiono ogrzewaniem nawiewnym;
- zastosowano nowe ergonomiczne fotele firmy TAPS;
- wprowadzono nowy wystrój wnętrza poprzez zastosowanie laminatów firmy PERSTORP ze Szwecji;
- zastosowano wykładziny kauczukowe niemieckiej firmy NORA;
- zastosowano zmodernizowaną szafę elektryczną wyposażoną w sygnalizację zwarcia biegunów, miernik napięcia i natężenia prądu oraz licznik kilometrów;
- zastosowano nową maskownicę elementów elektrycznych nad drzwiami nad drzwiami w przedziale;
- zastosowano system mocowań rozłącznych "Dual-lock" - rzepy elastyczne eliminując wkręty;
- zastosowano stoliki podokienne nowej konstrukcji;
- drzwi czołowe ognioodporne ze wspomaganiem otwierania;
- gaśnice w obudowie przeciwwłamaniowej;
- termostaty elektroniczne zamiast rtęciowych;
- zastosowano kabiny WC produkcji ZNTK Bydgoszcz;
- wagon pomalowano farami chemoutwardzalnymi o podwyższonej trwałości firmy AMERON;
- zastosowano okna bezpieczeństwa;
- zastosowano mechanizm centralnego zamykania i blokady drzwi;
- zastosowano 13 żyłowy przewód;
- zastosowano zderzaki elastomerowe typu KX-ZP;
- zastosowano przycisk RAPID z manometrem na zewnątrz wagonu oraz elektroniczny wskaźnik poziomu wody z odczytem na zewnątrz wagonu;
Wagon przedstawiono do oceny dnia 07.08.1996.
w wyniku pozytywnej oceny PKP zamówiło 12 sztuk wagonów w wersji LUX z tym że 6 sztuk zmodernizować miał ZNTK Ostrów Wlkp. i 6 sztuk ZNTK Nowy Sącz.
Zwiększono też zakres modernizacji:
- zastosowano przetwornicę statyczną 6,5 kVA;
- zastosowano zamknięty układ WC;
- zastosowano wózki nowej generacji 25AN3 wyposażone w monoblokowe zestawy kołowe o średnicy kół tocznych 920 mm z hamulcami tarczowymi,
- zastosowano elektroniczny układ przeciwpoślizgowy firmy REXROTH;
- zastosowano okna z szybami ze szkła przeciwsłonecznego, fotochromatycznego;
Poważnie zastanawiano się także nad wprowadzeniem drzwi wejściowych odskowkwo-przesuwnych.

*Wykorzystano informacje zawarte w artykule z TTS 3/1997

Poniżej zdjęcie przedstawiające wnętrze wagonu z fotelami znanymi z wagonów 112A Lux ale jednak 112 Lux to nie jest bo ma klasyczne okna i półki bagażowe.


A na koniec zdjęcie klasycznego wnętrza luxa.

 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.485 9 0
#32
Jako uzupełnienie garść informacji ode mnie.
W połowie lat 90 ZNTK Ostrów Wielkopolski wspólnie z ASP Warszawa przystąpiły do realizacji wagonu makiety. Do tego celu wykorzystano przeznaczony do kasacji wagon 112A w którym wykonano 7 przedziałów zgodnie z opracowaniami ASP Warszawa.
W przedziałach zostały zastosowane fotele zarówno firmy GROWAG z Grodziska Wlkp. oraz TAPS z Łodzi. Wykonano też jeden przedział wykorzystując standardowe stelaże obite materiałami firmy GROWAG.
Przedziały wyposażono w nowy typ oświetlenia w postaci lamp wpuszczanych w sufit oraz wykonano prototyp lampy halogenowej ...
Wagon "makieta" - dość długo tułał się po zakładowych torach, aż w końcu ...
Muszę poszukać w szafie, bo gdzieś fotki przedziałów w tym wagonie mam.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.485 9 0
#34
Andrzeju - aż taki szybki to ja nie jestem. Może kiedyś ... :podstepny:
Z jednodniowym poślizgiem - zamieszczam fotki o których wspominałem. Niestety, nędznej jakości (bo skanowane "na szybko") ale różnice wykończenia przedziałów widoczne. Zróżnicowane obicia tapicerskie foteli, różne kolory ścian w przedziale, różne półki na bagaż oraz stoliki przy fotelach od strony korytarza. Lamp oraz śmietniczek - już nie skanowałem ;)
 

Załączniki

fixall

Użytkownik
Reakcje
124 0 0
#35
Dzięki za te zdjęcia!!!!! Fantastyczne. No i wychodzi na to źe zdjęcie zamieszczone przezemnie to też "makieta". Jak patrzę na te fotele to wydaje mi się że nie wybrano najlepiej :)
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 32 10
#37
Jedynie na Grochowie (o ile w ogóle są przetaczane) - po ponad 20 lat od NG/P5 świadectwa dopuszczenia do ruchu wygasły.
 

marceli

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#38
Wielka szkoda... czyli są marne szanse na ich powrót w pełnym wydaniu? Ostatnio też bardzo już rzadko widuje klasyczne 112A jeszcze ze starym wnętrzem.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
134 3 0
#39
Wagony te mają powrócić po kolejnej modernizacji na tory. W ramach przebudowy dostaną drzwi odskokowo-przesuwne oraz nowe wnętrze wraz z klimatyzacją. Myślałem, że IC je kompletnie wycofa jako "nietypowe", jednak zlitowano się nad nimi zapewne ze względu na wózki 25AN. Taniej wyjdzie modernizacja wagonu, który już je posiada, niż dosztukowanie fabrycznie nowych wózków do zwykłego 111/112A.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
122 1 0
#40
Chciałbym dorzucić swoje 3 grosze do tej dyskusji, gdyż wagony te są ważnym etapem rozwojowym w historii PKP.
Liczba wagonów 111A lux - 5 sztuk i 112Alux - 9 sztuk powoduje, że właściwie nie wiem co PKP Intercity zamierza robić z tymi wagonami.

W przypadku 111Alux były pomysły, żeby były one dawcami do realizowanego obecnie projektu modernizacji 335 wagonów w ramach dwóch projektów współfinansowanych przez UE, ale tak się nie stało i może dobrze, bo serie wagonów które powstają w modernizacji będą w miarę jednolite. Z jednej strony wagony te są bliższe 174A, które dostały nowe wózki 25AN, ale z drugiej strony cała seria powstała z jednego typu wagonów - 111Aw, które powstawały w ostatnim okresie produkcji wagonów Y, a to je czyni najbardziej zbliżonymi do wielu innych modernizacji wagonów 141A. Postanowiono jednak odtworzyć z 111Alux wagony przedziałowe, choć ja uważam, że można było skorzystać z okazji i wrzucić je do puli wagonów bezprzedziałowych 111A-20, których dawcami są wagony z podobnego okresu produkcji co 111Alux. Postanowiono tak, a nie inaczej - więc tak będzie.

W przypadku 112Alux sprawa jest prostsza, bo w ostatnim okresie porzucono modernizacje wagonów 1 klasy i jedynym zadaniem zrealizowanym w tej materii była modernizacja ostatnich sztuk wagonów 140A do wariantu 140A-10. Naturalnym miejscem, pomijając lata produkcji, dla wagonów 112Alux jest zatem grupa wagonów oznaczona do tej pory 140A, a zmodernizowana w ramach projektów UE z poprzedniej perspektywy i tych ostatnich 140A-10. Czy będą oznaczone 140A-20, czy 112A-10 nie ma tu już większego znaczenia, bo nic innego się z tymi wagonami wymyślić się na obecną chwilę nie da, a widać, że Intercity pokochało wagony 140A-10, bo puszcza je nawet w pociągach EIC.

Pozostaje do rozstrzygnięcia jeszcze jedna kwestia w zakresie wagonów lux - co się stanie z 4 sztukami wagonów 113Alux, czy im też będzie dane nowe życie w postaci 113A(a)-10?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 21
Koleje w Polsce 0
Ł
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 15
Koleje w Polsce 4

Podobne wątki