Jako uzupełnienie garść informacji ode mnie.
W połowie lat 90 ZNTK Ostrów Wielkopolski wspólnie z ASP Warszawa przystąpiły do realizacji wagonu makiety. Do tego celu wykorzystano przeznaczony do kasacji wagon 112A w którym wykonano 7 przedziałów zgodnie z opracowaniami ASP Warszawa.
W przedziałach zostały zastosowane fotele zarówno firmy GROWAG z Grodziska Wlkp. oraz TAPS z Łodzi. Wykonano też jeden przedział wykorzystując standardowe stelaże obite materiałami firmy GROWAG.
Przedziały wyposażono w nowy typ oświetlenia w postaci lamp wpuszczanych w sufit oraz wykonano prototyp lampy halogenowej.
Po raz pierwszy zaprezentowano też drzwi czołowe , klejone ognioodporne wyposażone we wspomaganie otwierania i zamykania na bazie urządzeń firmy FESTO.
W wagonie zastosowano również:
-nowe półki bagażowe wypełnione tworzywami sztucznymi;
- nowy typ popielniczki korytarzowej;
- nową konstrukcję drzwi wahadłowych;
- podłogi przedziałów wyłożono wykładzino o podwyższonej wytrzymałości firmy BONITA,
Tak przygotowany wagon dnia 08.08.1995 został przedstawiony do oceny przedstawicielom PKP.
Po pozytywnej ocenie podjęto decyzję o realizacji modernizacji wagonów klasy 1 w dwóch wersjach: LUX oraz STANDARD.
W 1996 roku ZNTK Ostrów Wielkopolski wraz z ASP Warszawa,TAPS Łódź, CNTK Warszawa oraz CBK PKP Poznań przystąpił do modernizacji pierwszego wagonu.
Modernizacji poddano wagon 112Ag z Pomorskiej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Szczecinie.
W wagonie wprowadzono rozwiązania:
- montaż prądnicy prądu przemiennego typu GTUBj6;
- okna nowego typu o zwiększonej szczelności;
- ogrzewanie konwekcyjne zastąpiono ogrzewaniem nawiewnym;
- zastosowano nowe ergonomiczne fotele firmy TAPS;
- wprowadzono nowy wystrój wnętrza poprzez zastosowanie laminatów firmy PERSTORP ze Szwecji;
- zastosowano wykładziny kauczukowe niemieckiej firmy NORA;
- zastosowano zmodernizowaną szafę elektryczną wyposażoną w sygnalizację zwarcia biegunów, miernik napięcia i natężenia prądu oraz licznik kilometrów;
- zastosowano nową maskownicę elementów elektrycznych nad drzwiami nad drzwiami w przedziale;
- zastosowano system mocowań rozłącznych "Dual-lock" - rzepy elastyczne eliminując wkręty;
- zastosowano stoliki podokienne nowej konstrukcji;
- drzwi czołowe ognioodporne ze wspomaganiem otwierania;
- gaśnice w obudowie przeciwwłamaniowej;
- termostaty elektroniczne zamiast rtęciowych;
- zastosowano kabiny WC produkcji ZNTK Bydgoszcz;
- wagon pomalowano farami chemoutwardzalnymi o podwyższonej trwałości firmy AMERON;
- zastosowano okna bezpieczeństwa;
- zastosowano mechanizm centralnego zamykania i blokady drzwi;
- zastosowano 13 żyłowy przewód;
- zastosowano zderzaki elastomerowe typu KX-ZP;
- zastosowano przycisk RAPID z manometrem na zewnątrz wagonu oraz elektroniczny wskaźnik poziomu wody z odczytem na zewnątrz wagonu;
Wagon przedstawiono do oceny dnia 07.08.1996.
w wyniku pozytywnej oceny PKP zamówiło 12 sztuk wagonów w wersji LUX z tym że 6 sztuk zmodernizować miał ZNTK Ostrów Wlkp. i 6 sztuk ZNTK Nowy Sącz.
Zwiększono też zakres modernizacji:
- zastosowano przetwornicę statyczną 6,5 kVA;
- zastosowano zamknięty układ WC;
- zastosowano wózki nowej generacji 25AN3 wyposażone w monoblokowe zestawy kołowe o średnicy kół tocznych 920 mm z hamulcami tarczowymi,
- zastosowano elektroniczny układ przeciwpoślizgowy firmy REXROTH;
- zastosowano okna z szybami ze szkła przeciwsłonecznego, fotochromatycznego;
Poważnie zastanawiano się także nad wprowadzeniem drzwi wejściowych odskowkwo-przesuwnych.
*Wykorzystano informacje zawarte w artykule z TTS 3/1997
Poniżej zdjęcie przedstawiające wnętrze wagonu z fotelami znanymi z wagonów 112A Lux ale jednak 112 Lux to nie jest bo ma klasyczne okna i półki bagażowe.
A na koniec zdjęcie klasycznego wnętrza luxa.