• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zestaw wagonów z I epoki

OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#21
Kolego Andrzeju. Nie mam teraz dostępu do modelu który został rozebrany i nie mogę jeszcze raz sprawdzić tych oznaczeń, ale to obecnie nie ma większego znaczenia, rozumiem że te wszystkie napisy powinny zostać usunięte, te na drzwiach dymnicy oraz z tyłu parowozu również.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#22
Oczywiście, ani oznaczenia DRG z II epoki, ani DB z epoki III nie pasują do lat 1910-14, więc wszystko trzeba usunąć. Wydaje mi się, że także kolor samego parowozu mógł być inny. Jak pisałem, nie jestem znawcą I epoki, ale jak ogląda się fabryczne modele parowozów z I epoki, to widać, że smoliście czarny parowóz z czerwonym podwoziem raczej w I epoce nie występował. Ale mogę się mylić. Proponuję poszukać (w naturze lub w literaturze czy internecie) jakiegoś fabrycznego modelu takiego, lub podobnego parowozu i na tym się wzorować. Na kolorowe (nie kolorowane) zdjęcia z tamtych lat raczej trudno liczyć.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#23
Ten parowóz to pruski T3. Nie polecam brać za wzór malowania modeli z lat 80 tych szczególnie firmy Fleischmann. Przed pierwszą wojną lokomotywy te malowano zwykle nadwozie ciemno oliwkowe z czarnymi dachem kabiny i dymnicą a podwozie ciemne bordowe. W czasie wojny chyba oszczędnościowo nadwozie malowano w całości na kolor czarny. Także wtedy zrezygnowano z ozdobnych linii. Chociaż na parowozach manewrowych i niektórych towarowych moglo to nastąpić wcześniej.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#24
Kolego Andrzeju. Szukam cały czas informacji o tych parowozach, tak że mam jeszcze trochę czasu na tą przeróbkę. Zdjęcie ze sklepu Loko Model, podwozie parowozu jest czerwone, tylko budka maszynisty jest zielona, nie wiadomo z jakiego okresu będzie ten model ponieważ dopiero w sklepach będzie pod koniec roku.https://www.lokomodel.pl/index.php?route=product/product&path=149_193_194&product_id=12389 Jest jeszcze model firmy Tillig https://www.makieciarz.pl/tillig-04242-parowoz-t3-kpev-epi-id-89064.html w skali TT tylko niby parowóz z I epoki, malowanie podwozia czerwone a zderzaki ma tulejowe.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#25
Model MaTrixa ma też ciemno oliwkowy kocioł. Tylko dymnica z kominem są czarne. Myślę że na tym malowaniu można się wzorować.
Model Tilliga to raczej prototyp jeszcze nie kompletny i raczej wygląda na pomalowane nadwozie z I epoki na podwoziu z epoki II lub III. Na pewno w I epoce na kolejach pruskich nie malowano podwozia na taki czerwony kolor.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#27
To mogło by się zgadzać z tekstem z książki Lokomotiv Archiv Preusen. W tomie pierwszym jest opisany system malowania i oznaczenia pojazdów trakcyjnych i jak to się zmieniało na przestrzeni lat. Perwotnie od roku 1883 wprowadzono ujednolicone malowanie z zasadniczymi kolorami ciemno zielony , czarny i czerwono brązowy. Natomiast w czasie wojny od roku 1915 go wprowadzono uproszczone malowanie. Powyżej pomostu na czarno a poniżej na czerwono lub także na czarno.
W tej książce nie wyszczególniono o jaki odcień czerwonego chodzi. Jednak nie był to kolor taki jaskrawy jak z epoki II. Całkiem możliwe że byl to ciemny odcień czerwieni wiśniowy lub buraczkowy.
Jeśli to w czymś pomoże to załączam ten opis z książki.
20200314_125951(1).jpg
20200314_130005(1).jpg
20200314_130022(1).jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#30
Tylko, że moim zdaniem model w reklamie sklepu ma budkę i kocioł (oprócz dymnicy) w kolorze bardzo ciemno-oliwkowym. Tylko sam przód kotła (dymnica) jest czarny.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#32
Ja widzę to samo, co wcześniej. Tylko przednia część kotła, do linii między kominem a dzwonem wraz z osłoną rur do cylindrów (ukośne powierzchnie), jest czarna, reszta jest oliwkowa.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#37
Dalsze prace nad przeróbką parowozu, usunąłem pozostałości po prądnicy. Cały czas zastanawiam się jak ten parowóz pomalować, moja wersja jest taka aby kocioł był pomalowany cały na czarny mat, a budkę maszynisty pomalować na kolor zielony lub oliwkowy. Podwozie zostało by w takim kolorze jakie jest obecnie.
Zdjęcie0010.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#38
Raczej niebardzo. Nie wydaje mi się że na kolejach pruskich stosowano jakieś odstępstwa "Ordnung must sein !". Jeśli stosowano uproszczone wojenne malowanie bylo to też uzgodnione i stosowane według zatwierdzonego schematu.
Tak więc albo kocioł i budka w całości czarne lub budka i kocioł z wyjątkiem dymnicy oliwkowe i dach budki i dymnica czarne. Podwozie będzie wymagać malowania na kolor bordowy. Tutaj też jaskrawa czerwień nie ma racji bytu. Nie należy się sugerować wyglądem fabrycznych modeli z lat 70 i 80 tych to zwykle była fikcja kolorystyczna.
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
200 29 1
#39
Zapytam się co z torowiskiem. Czy tez będzie z epoki I? Odnośnie lokomotywy tu jest kilka ciekawych informacji http://forum.modelarstwo.info/threads/kolekcja-taka-sobie-czyli-na-3.50167/#post-863602 . A co do malowania lokomotywy to tylko coś takiego znalazłem: https://www.dampfsound.de/89_70/89_70.html ("BADENIA" am Wasserkran erhält Kohle, Wasser Öl usw. im “Bw” Ottenhöfen, am 11.07.2004 gegen 11:40h.) i koloryzowaną kartkę z epoki: https://polska-org.pl/6883815,foto.html?idEntity=539822
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#40
Kolego Jacku. Odpisuję dopiero teraz ponieważ byłem na urlopie i nie za bardzo miałem dostęp do komputera. Nie mam za bardzo możliwości oddzielenia kolorów oliwkowego kotła od koloru czarnego dymnicy, tak że parowóz będzie pomalowany cały na kolor czarny. Podwozie pozostanie w takim kolorze jak jest obecnie. Jest ono nierozbieralne, zakupiłem model parowozu który po rozebraniu okazał się złomem. Odpowiadając koledze WrocT odnośnie torowiska, to nie planuję wykonywać takiego, który by odpowiadał realiom I epoki.
 

Podobne wątki