• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wczasy wagonowe

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.397 550 30
I jedno, i drugie to były wczasy wagonowe. A kwestie formalne to druga sprawa.

PS. Dalej nie mamy pewności, czy w żadnym oficjalnym OWW nie było wagonów na kołach... ;)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.397 550 30
Były wczasy wagonowe, ujęte w planie akcji socjalnej całego PKP jako oficjalne OWW, ale były też wczasy wagonowe organizowane przez lokalne DOKP czy dyrekcje rejonowe PKP (a później przez oddziały różnych służb). Jedno i drugie to wczasy wagonowe, kwestie organizacyjne i formalne to druga sprawa. Nazwa "wczasy wagonowe" nie jest zarezerwowana wyłącznie dla ośrodków ujętych w dokumentach PKP jako oficjalne OWW - jeżeli jest inaczej, to proszę o dowody, wskazujące, że wypoczynku w innych miejscach, niż oficjalne OWW, nie wolno nazywać "wczasami wagonowymi".
 
Ostatnio edytowane:

pietrunia

Nowy użytkownik
Reakcje
45 0 0
I jedno, i drugie to były wczasy wagonowe. A kwestie formalne to druga sprawa.

PS. Dalej nie mamy pewności, czy w żadnym oficjalnym OWW nie było wagonów na kołach... ;)
Dzień dobry,
Ośrodek Wczasów Wagonowych podległy pod Zachodnią DOKP w Sierakowie Wlkp. Powstał pod koniec lat 50-tych XX wieku. Centralnym miejscem był murowany pawilon z zapleczem administracyjnym, kuchnią, stołówką i kawiarnią. Wczasowicze zaś mieszkali w zaadaptowanych wagonach towarowych stojących na kołach. Mam zdjęcia z tych czasów, które w niedługim czasie postaram się załączyć. W późniejszym czasie - początek/połowa lat 60-tych - wagony pozbawiono kół, a osadzono na betonowych blokach; nie znam jednak żadnych szczegółów tej operacji.
Jako dziecko jeździłem tam na wczasy, a jakże, wagonowe i, podobnie jak inni wczasowicze, mieszkałem w wagonie towarowym. Ale były też użytkowane wagony osobowe (m.in. boczniaki), gdzie mieszkał personel ośrodka. Pod koniec lat 80-tych powstał pierwszy pawilon hotelowy oraz postawiono bodajże 13 domków BRDA (kilka z nich - dzielonych wewnętrznie na pół). Wagony w większości zlikwidowano, a te, co pozostały służyły personelowi ośrodka. Kilka sztuk przejęły też nowe spółki kolejowe i stworzyły tam własne miejsca wypoczynku dla swoich pracowników. Na początku lat 90-tych powstał kolejny pawilon hotelowy oraz kręgielnia.
W ostatnich latach ośrodek był oferowany do sprzedaży, z tego co wiem, to obecnie chyba jeszcze jest dzierżawiony i wykorzystywany jako hotel robotniczy dla pracowników zza wschodniej granicy. Może coś się zmieniło, ale nie znam szczegółów.
Dodatkowo nieomal przez cały czas, w sąsiedztwie rampy kolejowej dawnej stacji Sieraków, także w bezpośrednim sąsiedztwie Ośrodka (ale poza jego terenem) funkcjonowały zaadaptowane wagony różnego typu (głównie osobowe) należące do różnych oddziałów/działów/biur dawnej Zachodniej DOKP, a później spółek kolejowych. Spółki potem pozbywały się tego, i chyba można było to nawet kupić/przejąć/wydzierżawić, w każdym razie te wagony chyba do dziś się tam trzymają.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.044 67 25
@pietrunia stoja nadal. Foto z Google map
Screenshot_20220201_001041_com.google.android.apps.maps.jpg


W 2013r byłem na wypoczynku ale to już w budynku stacyjnym z "solidarności". Z tego co wiem już ta kwatera nie jest dostepna. Gdzieś pewnie mam zdjęcia wagonów o których wspomniałeś.

Może warto wydzielić dyskusje?
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.744 172 0
Macie tu schemat stacji Hel, te 2 łukowate tory idące w dół to ramiona trójkąta do obracania parowozów, gdzie stoją/stały wagony na kołach. Kiedyś doszedłem też do zwrotnicy wieńczącej ten trójkąt, ale była ona już za płotem ogrodzenia jednostki wojskowej / portu wojennego. Ponadto kilka zdjęć wagonów na tym trójkącie. Reszta na mojej stronie o linii 213: http://linia213.prv.pl/Linia213.htm

1643732297830.png


1643732406949.png


1643732430119.png


1643732443347.png
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.044 67 25
W Ustce są jeszcze wagony. Nie dalej jak w zeszłorocznym sezonie cieszyły się powodzeniem. Stoją tam 4 wagony na kołach, na torze który jest odcięty od sieci kolejowej.
Pomyliłem się. W Ustce stoi ogólnie minimum 10 wagonów (tyle widać z pociągu) z czego 4 są zrobione po 2 jako jeden. Wszystkie stoją na swoich kołach na odcinku toru odciętego od sieci. Wybaczcie słaba jakość fot... Przypomniałem sobie o temacie jak już ruszyliśmy z Ustki. Następna raza postaram się zrobić na spokojnie zdjęcia tego co tam stoi jeśli jest zainteresowanie.

@Arekmiz niestety jak byłem parę lat temu ostatni raz w Helu to już nic tam nie było.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.704 31 0
Seria fotografii przedstawiająca wczasy wagonowe w Zakopanem (wagony stały na torach, na Spyrkówce). Zdjęcia zostały wykonane prawdopodobnie w latach 50-tych XX w. Ich autorem jest Władysław Werner (1922-1982), znany fotograf Tatr, Zakopanego i Podhala. "Fotoreporter, który uczestniczy w życiu zakopiańskim, i to uczestniczył tak intensywnie, bo był prawie wszędzie i prawie zawsze" m.in. takimi słowami scharakteryzowała jego fotograficzną pasję pani Anna Wende-Surmiak, w latach 2012-2022 dyrektor Narodowego Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem. Werner - z urodzenia Warszawiak, po zakończeniu II w. św. rozpoczął pracę jako fotoreporter Centralnej Agencji Fotograficznej (CAF). Do Zakopanego przeprowadził się w 1949 i tu spędził resztę swojego życia. Od CAF dostawał zlecenia m.in. na zdjęcia ukazujące się w prasie codziennej i periodycznych magazynach.

Fot. 1 -8. Wczasy wagonowe. Zakopane. Proszę zauważyć, że na fot. 1 (na wagonie oznaczonym No 307 - Nr 15) i fot. 2, widać na pudle napisy Wagon na wczasy. Ilość wagonów wczasowych stojących na Spyrkówce - oceniając po ich indywidualnej numeracji (jeżeli zachowywała ciągłość) - osiągnęła liczbę prawdopodobnie co najmniej pięćdziesięciu kilku sztuk. Na fotografii 7 widać wagon z nr 49, na lewo jest nr 48, na prawo prawdopodobnie nr 50. Widoczna na tym zdjęciu drewniana ławka, na której oparciu siedzi jeden z wczasowiczów, jest tą samą, którą widać na fot. 2. Stojący na tym zdjęciu wagon, drugi od lewej, ma prawdopodobnie nr 51 (słabo widać), w dali stoją dalsze ok. 3 wagony.

1.
Zakopane - wczasy wagonowe. Fot. Władysław Werner, lata 50-te XX w (1).jpg

2.
Zakopane - wczasy wagonowe. Fot. Władysław Werner, lata 50-te XX w (2).jpg

3.
Zakopane - wczasy wagonowe. Fot. Władysław Werner, lata 50-te XX w (3).jpg

4.
Zakopane - wczasy wagonowe. Fot. Władysław Werner, lata 50-te XX w (4).jpg

5.
Zakopane - wczasy wagonowe. Fot. Władysław Werner, lata 50-te XX w (5).jpg

6.
Zakopane - wczasy wagonowe. Fot. Władysław Werner, lata 50-te XX w (6).jpg

7.
Zakopane - wczasy wagonowe. Fot. Władysław Werner, lata 50-te XX w (7).jpg

8.
Zakopane - wczasy wagonowe. Fot. Władysław Werner, lata 50-te XX w (8).jpg
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.037 55 5
FB grupa Składy Wagonowe:

Ustronie Morskie wagony na wczasy.jpg


01.06.2024 r.
S200-280 + 3E-100-063 SKPL po przyprowadzeniu dzień wcześniej pociągu TNE 583001 relacji Gdynia Postojowa - Ustronie Morskie, stoją na bocznym torze stacji Ustronie Morskie.
Pięć trwale wyłączonych z eksploatacji wagonów sypialnych oraz wagon osobowy 2 klasy posłużą jako wczasy wagonowe, tak więc w najlepsze rozpoczęła się tutaj praca z palnikiem i przecinanie wózków.
Poniżej lista ex wagonów PKP Intercity, które tutaj dotarły (według kolejności za lokomotywami):
52 51 70-80 275-1 WLAB10o, Gorlitz81, st. Gdynia, P4: Bydgoszcz: 21.06.2012;
52 51 70-80 210-8 WLAB10o, Gorlitz81, st. Gdynia, P4: Bydgoszcz: 20.06.2012;
52 51 70-80 098-7 WLAB10o Gorlitz79, st. Gdynia, P4: Nowy Sącz: 13.07.2016;
52 51 70-80 292-6 WLAB10ou, Gorlitz81, st. Szczecin, P4: Mińsk Mazowiecki: 05.11.2013;
52 51 70-80 037-5 WLAB10mo, Gorlitz77, st. Gdynia, P4: Opole: 06.09.2017;
51 51 20-70 996-6 B10nou, YB, st. Szczecin, P4: Idzikowice: 18.03.2020.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.537 59 3
Wracając do postu #38 dziś w miejscu gdzie były wczasy wagonowe przed Kuźnicą nad zatoką, znalazłem parę elementów po torach
Śruby kuź 2.jpg

Ten sworzeń po prawej to nie wiem od czego jest
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.643 19 9
Kształtem przypomina sworzeń resorowy, choć twój egzemplarz wygląda na złamany.
Nie jest to jednak PKP-owski, znormalizowany sworzeń resorowy 30x191. Prawdopodobnie pochodzi więc z jakiegoś starego, przedwojennego wagonu. Po kształcie wyrobienia można podejrzewać, że współpracował z piórem resorowym o szerokości 75mm.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 8
Koleje w Polsce 8
Koleje w Polsce 72

Podobne wątki