• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Elektryka i DCC Warsztat Adama

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#81
A ja marudzę o tym że przy pomocy tych blaszek Roco nie odbierzesz zasilania z dwóch kół :D Tylko z jednego koła ale dwóch stron osi. Tylko w przypadku z tuleją (jak na zdjęciu) i dwóch blaszek odbierasz dwustronnie bo koła i półosie są jednym odlewem.

IMG_20211103_115212.jpg IMG_20211103_115427.jpg

Dwa metalowe koła, oś przecięta i zaizolowana tuleją.

IMG_20211103_120302.jpg

Dwa koła z plastikowymi wkładkami i blaszki Roco nie odbiorą nic.

IMG_20211103_120318.jpg

Tutaj pozostaje odbiór bezpośrednio z obręczy.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#82
Aaa.... teraz jasne. Bo blaszki Roco odbierają prąd z 2 końcówek osi, która stanowi jeden kawałek metalu. Lepsze to, niż ze środka osi, bo są mniejsze opory - ale na brudny tor taka metoda nie poradzi.

No to w sumie, Twoja metoda zapewnia najwięcej punktów odbioru, bo odbierasz prosto z obręczy, czyli masz 4 punkty odbioru z szyn przy 2-osiowym wagonie, po 2 punkty na każdy biegun.

A ta bateria kondziołków, to szacun :)
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#83
Lepsze to, niż ze środka osi, bo są mniejsze opory - ale na brudny tor taka metoda nie poradzi.
Zgadza się, pod warunkiem że jest na tyle miejsca żeby włożyć te blaszki. Jak pisałem wcześniej, w wagonie Roco praktycznie zablokowało koła bo było po prostu za ciasno.

No to w sumie, Twoja metoda zapewnia najwięcej punktów odbioru, bo odbierasz prosto z obręczy, czyli masz 4 punkty odbioru z szyn przy 2-osiowym wagonie, po 2 punkty na każdy biegun.

A ta bateria kondziołków, to szacun :)
Właśnie dlatego te wcześniejsze chyba przerobię jeszcze raz, nie w każdym wagonie można zmieścić większy kondensator. W ogrzewczym się fajnie schowa w kotle :) Ewentualna eksplozja kodensatora zasymuluje awarię kotła :LOL: A bateria kondensatorów to nic specjalnego, dzięki :)
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#84
...w wagonie Roco praktycznie zablokowało koła bo było po prostu za ciasno
Nie tak do końca :p W donnerach od rokoko jest wystarczająco miejsca na blaszkę, tylko trzeba sobie trochę pomóc.
Generalnie chodzi o to, że to stożkowate wgłębienie (na końcówkę osi) jest zazwyczaj niezbyt dokładnie wykonane, zwłaszcza na krawędzi jest sporo farfocli blokujących blaszkę ;) Na poglądowym obrazku po lewej to te zygzaki.

20211103_141408.JPG

Wystarczy wziąć ściernicę kulową o średnicy kilku milimetrów i zeszlifować na tyle, żeby blaszka przylegała do plastyku. Chyba nie muszę dodawać, że zestaw kołowy musi być z izolowaną osią, a każda "półoś" połączona galwanicznie z kołem ;)

Ściernica kulowa to cos takiego: https://www.google.com/search?q=ściernica+kulowa&rlz=1C1FGUR_plPL969PL969&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjSm9-8pPzzAhXOo4sKHZrXBr0Q_AUoAXoECAEQAw&biw=1421&bih=865&dpr=1.1

No i wypadałoby oderwać od blaszki ten "przyklejony" małymi chińskimi rączkami drucik i porządnie go przylutować :)
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#85
Dzięki za info, ale to nie mój przypadek. Gniazda osi nie mają żadnych farfocli, a docięta blaszka ładnie przylega. Docięta na wysokość bo się po prostu nie mieściła. Przycięcie i tak usuwało zgrzany przewód :) Te na zdjęciu są jeszcze nie używane. Może gdzieś się uda wykorzystać. Do FL pasowały, ale nie chciałem dodatkowo inwestować w nowe koła.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
439 8 0
#86
Od siebie dodam jeszcze dwa sposoby montażu blaszek.
W przypadku ruchomych osi
Odbierak1.jpg
A w przypadku nieruchomej, zastosowałem oryginalne blaszki ESU 50707
Odbierak2.jpg Odbierak3.jpg
Wadą tej pierwszej jest to, że blaszka odbiera prąd z osi, a to wiąże się z odbiorem prądu z jednej szyny.
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#87
Dziś mały tutorial jak skrócić listwę ESU bardziej niż przewidział producent... :niepewny:
Do tych króciutkich wagonów K.Bay maksymalnie skrócone listwy i tak są sporo za długie, ale jest sposób żeby je bardziej skrócić. Niestety, wiąże się z utratą gwarancji.

IMG_20211106_190518.jpg

Skrócenie listwy bardziej niż przewidział to producent powoduje odcięcie +5V do ostatniej diody z grupy A. Jadąc po ścieżkach znalazłem przelotkę na drugą stronę płytki, na zielono zaznaczyłem +5V, na czerwono miejsce odcięcia.

IMG_20211106_185532.jpg IMG_20211106_190716.jpg

Cienkim przewodem zrobiłem mostek pomiędzy ta przelotką a rezystorem ostatniej diody.

IMG_20211106_191707.jpg

Dodatkowo wymieniłem sobie rezystory ograniczające prąd diod. Z 1,5kohm na 470ohm bo na mój gust za słabo świeciły.
Uprzedzę pytania, dla 5V i żółtej diody rezystor powinien mieć 110 - 150ohm. Wymiana dała szerszy zakres regulacji potencjometrem.
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.301 3 0
#90
Dawaj dawaj, pewnie że super temat.

Podwozie finalnie wyszło tak.
IMG_20211107_140808.jpg

Tetaz kombinuję nad złączem, żeby górę można było ściągnąć bez rozpinania żadnych kabelków.
IMG_20211107_143821.jpg

Czas na płytkę LED
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#91
Ja w końcu też się wziąłem za płytki, baterie kondensatorów do małych wagonów i dodatkowe płytki do oświetlenia Orient Expressu. Poszło do trawienia, za tydzień powinny być :)
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#92
Płytki mają dotrzeć w tym tygodniu, zobaczymy czy nic nie skopałem :)
W międzyczasie wagon Metropolitan ze składu BLS. Wagony bardzo stare, obstawiam koniec lat 70tych lub początek lat 80tych.

IMG_20211115_192129.jpg IMG_20211115_192138.jpg

Lokomotywa do kompletu pochodzi z 1979 roku :) Pokazałem ją tutaj i jeszcze pokażę ją później, przy okazji oświetlenia i ucyfrowienia.
Wagony wykonane raczej średnio-słabo, ale biorąc pod uwagę ich wiek i technologię wykonania, można to przeżyć
Niestety każdy wagon jest uszkodzony, wszystkie mocowania wózków poodklejane. Do tego uszkodzenia wnętrz.
Oświetlenie żarówkowe, świeci średnio, strasznie się grzeje, do wyrzucenia

IMG_20211115_192138.jpg IMG_20211115_193448.jpg

Chociaż mam pomysł na montaż kinematyki to nie wiem gdzie je wcisnąłem więc wózki i sprzęgi na razie zostawiam bez zmian, koła z mosiądzu (?) obręcze i osie wyczyszczone. Nowe przewody przygotowane, wózki przyklejone na nowo.

IMG_20211115_203309.jpg IMG_20211115_214625.jpg

Czas się pozbyć tych koszmarnych figurek i butaprenu którym były uciaprane i przyklejone. Siedzenia będą pomalowane na nowo, będą też nowi pasażerowie :) CDN

IMG_20211115_212516.jpg IMG_20211115_212522.jpg
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#93
Dzisiaj mały update z oświetlenia wagonu Bi, generalnie rzadko kiedy migało w nim oświetlenia w czasie jazdy, ale jednak się zdarzało. O wiele częściej zdarzało się w malutkich wagonach K.Bay. Kiedyś przymierzałem się do zakupu superkondensatorów do podtrzymania oświetlenia listew ESU. Ale drogie to było (oryginalne ESU jeszcze droższe) i dałem spokój. W tej chwili można kupić po 8zł za sztukę i kupiłem do testów. Wymiary 10,5x5,5mm są całkiem zachęcające a pojemność 0,1F na tyle duża że po zdjęciu wagonu z toru światło świeci około 15 sekund. Z wagonu Bi wyrzuciłem więc baterię kondensatorów o pojemności 660uF i dodałem supercapa. Efekt na filmie.
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.301 3 0
#94
Ja pakowałem oświetlenie do Piko 120A i migało jak cholera. Najpierw myślałem, że problem jest w odbierakach prądu, już chciałem dawać po dwie blaszki na oś, ale nie...
Okazało się, że problemem jest styk koła - szyny. Wagony są za lekkie.
No i ja na razie robię w analogu.
Pomysł jest, bo pracowałem kiedyś w AVX (fabryce kondensatorów tantalowych i niobowych SMD :) )
Umieszczę na płytce LED kilkanaście/kilkadziesiąt malutkich kondensatorów po 150uF.
Drugi pomysł jest taki, że kondensatory dam przy samych LED, a np przy jednej nie i ona niech sobie miga, będzie imitować zużywająca się świetlówkę.

Co do samych LED - w obrębie jednego wagonu będą i ciepłe z delikatną różową poświatą i zimne, z niebieskawą, oraz białe neutralne (dzienne). Idealnie będą imitować świetlówki o różnych temperaturach barwowych.
 
Ostatnio edytowane:

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#98
A co się dzieje po postawieniu z powrotem wagonu na tory zanim LEDy zgasną? Jeżeli miałeś efekty specjalne przy ich zaświecaniu, np. powolne rozjaśnianie (tak jest domyślnie w listwie ESU), albo włączanie świetlówki? Czy bez kondzia zasilającego dekoder, będzie on "wiedział", że ma po prostu kontynuować świecenie, bez przechodzenia przez efekty włączania?
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#99
Mam powolne rozjaśnianie, po zdjęciu wagonu, częściowym rozładowaniu kondensatora i ponownym postawieniu światło się rozjaśnia. Ale nie płynnie jak przy załączeniu, tylko mignie do normalnej wartości. Bez kondensatora, po ponownym postawieniu na torze dekoder włączał na nowo razem z efektem. Dodałem supercapa do tego malutkiego wagonu K.Bay i w końcu przestało migać. Co prawda musiałem wyciąć kolejny otwór w konstrukcji pudła i trochę go widać w jednym oknie, ale warto było. Ten skład mam tak zaprogramowany że po włączeniu F0 wagony zaświecają się po kolei z opóźnieniem kilku sekund każdy. Dlatego każdy zanik w czasie jazdy jest trochę upierdliwy, bo ponowne zaświecenie wagonu wymaga czasu ustawionego opóźnienia.
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
Dziś nadrabianie nocnych zaległości z tygodnia i finał pierwszego wagonu BLS. Co się dało wyczyścić z zaświnionych siedzeń to zostało wyczyszczone, siedzenia pomalowane na nowo.
Mam nieodparte wrażenie że w tych wagonach brakuje też "tapicerki" na oparciach bo miejsca jest bardzo dużo nawet jak na figurki TT. Albo te wagony są tak pokracznie zaprojektowane :D Zapomniałem zrobić część zdjęć więc tylko wyliczę.
Naprawiłem we wnętrzu wszystko co się rozpadło i co się dało naprawić. Wyczyściłem resztę śladów z kleju przy zdjęciach. Podmalowałem trochę podłogę. Wyrzuciłem odpadające szybki z okien i zrobiłem nowe z folii i zamalowałem na biało okna w kibelkach. Nie robiłem kibelków bo nie ma miejsca, zajmują je ciężarki. W miejscu kibelka schowałem kondensator supercap podtrzymania oświetlenia.

IMG_20211122_173716.jpg IMG_20211123_090508.jpg IMG_20211127_190625.jpg
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Dla początkujących 9

Podobne wątki