• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Elektryka i DCC Warsztat Adama

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#64
Tak, wklejone do wywierconego z tyłu lampy otworu. Zrobiłem jedną lampę tak, że najpierw wcisnąłem diodę do otworu, przytrzymałem końcówką pęsety i zalałem kroplą CA. Pozostałe trzy najpierw dałem kroplę kleju a dopiero potem diodę. Te w zbliżeniu wyglądają ciut gorzej, nie są tak klarowne i nie widać w nich tak fajnie tego świecącego "płomienia" czyli otworku. Na przyszłość będę robił tą pierwszą metodą. Do tego wyfrezowałem rowek w którym zalałem przewody i całe tylne ścianki pomalowałem na czarno.
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#66
Niestety nie, nie robiłem fotek bo jedyna różnica jest taka że przed oświetleniem tył lampy był płaski z delikatnym okrągłym zagłębieniem które ułatwiło wiercenie. A po oświetleniu i zalaniu klejem tył jest delikatnie zaokrąglony, tak jak rozlał się klej. Po pomalowaniu jest to niewidoczne.
Fotki po malowaniu i dodatkowo pierwsze wnętrza wagonów dedykowanych do tej lokomotywy :)

IMG_20211025_004531.jpg IMG_20211025_004605.jpg IMG_20211025_004643.jpg
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#67
Wagon typu Bi, nieprzystosowany do oświetlenia. niby fabryczne blaszki z zestawu oświetleniowego Roco 40361 mają pasować... ale nie chcą. Prawie blokują koła i tyle.

IMG_20211031_114001.jpg

Z dorobieniem innych blaszek ciężko bo przeszkadza dyszel kinematyki. Nawierciłem się nakombinowałem, prawie zepsułem wózek zanim przyszło olśnienie :)

IMG_20211031_114027.jpg

Zrobiłem nacięcia czeską żyletką w okolicy szczęk hamulcowych i wykorzystałem blaszki kupione kiedyś u Elvisa.
Blaszki wygięte i podocinane wkleiłem w zrobione nacięcia i wózki powędrowały na swoje miejsce.

IMG_20211031_122723.jpg IMG_20211031_122902.jpg IMG_20211031_125804.jpg IMG_20211031_125836.jpg

Odbiór zasilania zrobiłem ze wszystkich czterech kół, pogarsza to trochę jazdę ale trudno, tyle przeżyję.
Wnętrze wagonu trochę poprawiłem, wyciąłem i otworzyłem przejścia na końcach. Podmalowałem podłogę i kilka elementów.
Do tego pasażerowe, skala TT. W jednym kibelku upchałem baterię trzech kondensatorów, łącznie 660uF, drugi będzie podświetlany żeby trochę "ożywić" oświetlenie.

IMG_20211031_202058.jpg IMG_20211031_222837.jpg

Wstępny montaż, ciąg dalszy jutro :sleep:

IMG_20211031_223020.jpg
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#69
Dobra robota :)

U mnie "olśnienie" wyglądało tak:

1635856772999.jpg


Blaszka przeciągnięta przez gniazdo sprzęgu trzyma się świetnie. Zwłaszcza po wsunięciu sprzęgu w gniazdo. Zero klejenia, wiercenia itd.

Wadą mojego rozwiązania jest odbiór z osi, a nie z obu kół. Ale oświetlenie z kondensatorem daje radę, nic nie mruga.
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#70
Ło matko Nurglingów :eek: To Ci nie blokuje kół? Ja zrobiłem inaczej, powyginałem blaszki i dokleiłem. Ale koła można łatwo wyciągnąć do czyszczenia. Ale będę chyba przerabiał na odbiór z kół i dodam większy kondensator bo czasem potrafi zamigać. Upchnę do środka i schowam za walizkami i skrzyniami :)

IMG_20211102_201116.jpg
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#71
Dlaczego ma blokować? Blaszkę można dogiąć. Jest na granicy luzu. Poza tym trze o oś, nie o koło. A to zawsze mniej hamuje.
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#72
W jednym z pierwszych wagonów jakie oświetlałem zrobiłem właśnie w taki sposób. Wcale nie chciał jechać mimo wyginania i doginania :ROFL:

Tymczasem kolejny wagon, ogrzewczy Oy, Fleischmann.

IMG_20211102_202032.jpg

Tutaj oryginalne blaszki Roco by się zmieściły po docięciu, ale mimo że dwie to i tak odbierałyby zasilanie z jednej osi. Zrobiłem podobnie jak poprzednio, odbiór z kół.

IMG_20211102_202504.jpg IMG_20211102_202516.jpg

Przewiercone otwory przez ramę i podłogę wagonu. Po złożeniu i podmalowaniu prawie nic nie widać :)

IMG_20211102_215236.jpg IMG_20211102_215243.jpg
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#74
Mam jeszcze jeden nowy zestaw (bo drugi rozgrzebałem), ale zapłaciłem za niego stówkę. W komplecie są 4 blaszki, pręty i uchwyty z dwoma żarówkami. Jak chcesz to Ci odsprzedam.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#75
A... zestaw. Nie, to dziękuję.

Myślałem o zmianie technologii odbioru prądu z kół. Dobrze kojarzę, że te blaszki Roco odbierają z końcówek osi, tak jak w wagonach Robo? Z dawien dawna miały tak lokomotywy (elektryczne) Brawa. Zero dodatkowych oporów toczenia, bo blaszka odbierająca stanowi łożysko. A jednocześnie jest odbiór z każdego koła (a nie tylko z co drugiego, jak w przypadku blaszki dotykającej oś).

Ale może wykoncypuję sobie taką blaszkę samemu.
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#76
Nie do końca, odbiór z każdego koła uzyskasz tylko przy kołach dwustronnie izolowanych. Ale nie wkładkami izolacyjnymi tylko takich z dzieloną osią i tuleją izolacyjną.
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#77
Mam pytanie, ma ktoś może zdjęcia takiego pieca wagonu grzewczego? Znalazłem tylko jedno, ale nie za wiele na nim widać. Czy taki piec ma widoczne rury, manometry itd? Na tym zdjęciu widać jeden manometr na kotle, a reszta jest jakby z tyłu? Będę go malował to mógłbym go przy okazji trochę ozdobić :niepewny:
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#78
Nie do końca, odbiór z każdego koła uzyskasz tylko przy kołach dwustronnie izolowanych. Ale nie wkładkami izolacyjnymi tylko takich z dzieloną osią i tuleją izolacyjną.
Dlaczego? W każdym zestawie kołowym przeznaczonym do prądu stałego nie ma połączenia galwanicznego pomiędzy kołami.

Jeżeli odbieram z każdego koła, to mam 2 bieguny odbierane z 1 zestawu kołowego.
Jeżeli odbieram z osi, to tak, jakbym odbierał tylko z 1 koła.

Rozwiązanie PIKO (i moje) odbiera z osi.
Rozwiązanie Robo (i Twoje) odbiera z koła. Przecież pokazałeś na foto 2 kable odchodzące z jednego wózka.

A możesz pokazać, jak wyglądają te oryginalne blaszki Roco i gdzie się je mocuje?
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#79
Dobrze kojarzę, że te blaszki Roco odbierają z końcówek osi, tak jak w wagonach Robo?
Tak.

A jednocześnie jest odbiór z każdego koła (a nie tylko z co drugiego, jak w przypadku blaszki dotykającej oś).
Chodziło mi o to że nawet jak dasz dwie blaszki na zestaw kołowy to i tak masz odbiór tylko z jednego koła bo zestaw jest jednostronnie izolowany.
Dwustronny odbiór uzyskasz dopiero prze zestawie kołowym dwustronnie izolowanym, ale tuleją na osi. Przy dwustronnie ilozowanym przy pomocy wkładek między osią a kołami zasilania z osi i blaszek nie będzie wcale.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#80
Ale ja cały czas marudzę o odbieraniu z kół, a nie z osi. Koło jest metalowe i dotyka szyny. Obojętnie, w którym miejscu jest odizolowane od drugiego koła czy od osi, nadal jest metalowe i nadal dotyka szyny.

Blaszka dotykająca metalowego koła dotykającego szyny dostaje prąd z tej szyny.
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Dla początkujących 9

Podobne wątki