• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony sypialne polskiej budowy po 1945 roku

OP
OP
A

AJ

Gość
#41
A mnie zaciekawił wózek tego wagonu z chyba nietypowym jak na tamte czasy i realia PKP prowadzeniem łożysk. Może specjaliści napiszą coś więcej.
Niestety specjalistą nie jestem, ale ponieważ mnie również kiedyś to zaciekawiło, dzięki pomocy jednego Krzysztofa (Młodzikowskiego) uzyskałem odpowiedź od drugiego Krzysztofa (Koja) i teraz mogę się trochę powymądrzać :D. Jak się okazuje było to na tamte czasy jak najbardziej typowe rozwiązanie dla PKP. Była to taka swoista namiastka prowadzenia bezwidłowego zestawu kołowego. Luz na maźnicy był poszerzony do 10mm, a wahacz zawieszony za pomocą silentbloku umieszczonego w "bloku ekscentrycznym" miał umożliwiać swobodę ruchu poprzecznego zestawu kołowego. Niestety w praktyce wahacze często pękały i to rozwiązanie niebardzo się sprawdziło. Prof. Langrod w 1955 roku tak to podsumował:
"Na PKP wahacze te okazały się niecelowe i w ostatnio budowanych wagonach nie są stosowane".
Poniżej zdjęcie z zasobów MuzKolu (z niegdysiejszej strony facebookowej) pokazujące również to rozwiązanie

402100_276643689064140_156841394377704_757157_710156910_n.jpg


W wagonach użytkowanych w późniejszych czasach na wózkach pozostał ślad tego rozwiązania w postaci mocowania silentbloku (na zdjęciu wózek wagonu 1A z Helu)

IMG_2267.jpg


Trochę więcej informacji (ale niewiele) w książce Adolfa Langroda "Podstawy konstrukcji wagonów"
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
396 5 1
#42
Dzięki za informacje. Ponieważ zacząłem się interesować koleją w trakcie epoki IIIc to nie spotkałem w realu tego rozwiązania, natomiast często widywałem jego "pozostałość" i zawsze się zastanawiałem "po kiego grzyba" ten element jest?!
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.278 39 0
#43
Pytanie nie tyle dotyczy sypialnego co kuszetki. Chodzi mi o typ 110A - czy w malowaniu niebiesko-błękitnym z kremowym paskiem te wagony jeździły tylko z logo"trumienka" czy także ze starym PKP ? Jakoś przeglądając zdjęcia w Internecie nie natrafiłem na takowe ale może tak było i ktos dysponuje takim zdjęciem ? linkiem ?
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
1.082 12 0
#47
Odpowiedź na pytanie dot. oznaczeń i kolorystyki wagonów rodziny 110A można doprecyzować śledząc zagadnienie chronologicznie. Z Polskiego na nasze: jeżeli dobrze pamiętam, barwy niebieskie/błękitne/granatowe z kremowym pasem dla kuszetek wprowadzono po raz pierwszy w 1988 r., natomiast na szerszą skalę objawiły się około 1990-1992 r. i warto tu podkreślić, iż występowały w całej gamie odcieni i natężeń, z których bardzo ciekawy wariant ciemno-granatowy objawił się m. in. na grochowskim wagonie 51 51 59-80 189-0 serii Bcd-x latem 1992 r.. We wspomnianym okresie na wagonach PKP nie stosowano jeszcze logotypu z tzw. "trumienką", ten pojawił się dopiero około 2001-2002 r.

Innymi słowy: wagony 110Aa, 110Ab i 110Ac jeździły w barwach niebieskich, błękitnych, granatowych z kremowym pasem i drzwiami oraz "standardowymi" literami PKP przez około 10 lat.

Niektóre z tych wagonów nigdy nie uzyskały oznakowań PKP z logotypem w "trumience" wskutek rezygnacji z kolejnych napraw, taki los spotkał m. in. wagon 50 51 59-10 063-3 serii Bc (reprezentant odmiany 110Aa), który spotkałem przed laty na terenie dawnej wagonowni Szczęśliwice,

image100156.jpg

50 51 59-10 063-3 Bc / Warszawa Szczęśliwice / 30.08.2009

image100767.jpg

50 51 59-10 063-3 Bc / Warszawa Szczęśliwice / 25.04.2007
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
144 3 0
#49
Jeden z dwóch prototypów wagonu 134A, jeszcze z drzwiami łamanymi oraz wózkami rodziny 4AN niczym w prototypowym wagonie 127A (chociaż wózki w nim miały jeszcze hamulec magnetyczny). Malowanie ze zdjęcia miał dość krótko, wkrótce potem otrzymał standardowe dla kuszetek. Według strony bautzen.cal.pl, wagony jeździły planowo do około 2000 roku.
 
Reakcje
3.753 32 0
#50
Po powiększeniu zdjęcia i dokonaniu obróbki graficznej w celu wyostrzenia napisu na pudle, otrzymujemy taki efekt – który to pozwala bliżej zidentyfikować który to wagon - z dwóch prototypów - oraz w jakim okresie mogło być zrobione zdjęcie. Źródło informacji: Andrzej Etmanowicz „Pierwsze na PKP wagony 2 klasy z miejscami do leżenia standardu Z2, rodziny 134A. Częśc 1. Prototypy typu 134Aa”, Świat Kolei nr 10 / 2010.

134Aa.jpg


57 51 51-80 000-1 czyli pierwszy (wg numeracji) z dwóch prototypów kuszetek typu 134Aa (choć na tabliczkach fabrycznych HCP, umieszczonych na stopniach wejściowych, oba wagony opisane były typem 134a, wynikało to jednak z niedopatrzenia HCP, a nie obowiązującej normy oznaczania typów wagonów pasażerskich). Nosił on jednak numer fabryczny 19 025, czyli późniejszy, od tego jaki miał drugi wagon prototypowy 57 51 51-80 001-9, noszący nr fabryczny 19 024. Trudno więc dokładnie wyrokować, który wagon można uznać, za pierwszy tego typu (w zależności od patrzenia na któryś z numerów ;)), bo oba opuściły zakłady H. Cegielskiego tego samego dnia 30.12.1988.

Seria Bcdnu-x może nam podpowiedzieć, że zdjęcie zrobiono ok. roku 1994-95 r. Pod koniec 1992 wagon 57 51 51-80 000-1 nosił jeszcze serię Bcdn (np. jest zdjęcie tego wagonu, tak oznaczonego, wykonane 5 października 1992), później serię zmieniono na Bcdnu i następnie na Bcdnu-x. Po roku 1995 wagony prototypowe otrzymały już błękitne malowanie z wąskim kremowym paskiem, charakterystyczne dla wagonów seryjnych typu 134Ab.

Co do końca służby wagonu ze zdjęcia, jego ostatnią naprawę rewizyjną wykonano w opolskich zakładach 16.12.2001, przedłużoną do 18.09.2003 r. Jest np. zdjęcie tego wagonu w służbie, na stacji Warszawa Wsch. w nocnym pociągu 81700 ze Szczecina/Świnoujścia, datowane na 11 październik 2002 r. Wagon ten, nosił wówczas już zmieniony numer na 57 51 51-40 000-0 (po obniżeniu prędkości max. ze 160 km/h na 140 km/h) oraz serię Bcdmnu, z którą to zakończył w 2003 r, służbę. Później odstawiono go na stacji postojowej Warszawa Grochów, gdzie stał dość długo niszczejąc (jest np. jego zdjęcie z 19.11.2008). W 2010 r. został wystawiony przez PKP IC na sprzedaż, jednak bez rezultatu. W 2011 jeden z wagonów typu 134Aa został zmodernizowany w NEWAGU na typ 134Ac, jednak obecnie nie mogę znaleźć informacji (ale z tego co kojarzę, to chyba coś było na ten temat w którymś z czasopism "ŚK" czy "Koleje małe i duże"), który z dwóch prototypów poddano tej modernizacji. Może ktoś bardziej zorientowany uzupełni tą informację.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.064 25 2
#51
A mnie zaciekawił wózek tego wagonu z chyba nietypowym jak na tamte czasy i realia PKP prowadzeniem łożysk.
. . .
Wiem, że tu jest wątek o wagonach sypialnych, ale jako dodatek do tego spostrzeżenia o innym zwieszeniu maźnic, dwa zdjęcia z katalogu reklamowego firmy SKF z 1948 roku:

A 010.jpg

Wózek wagonu osobowego, 1948 rok

A 011.jpg

Wagon osobowy Chxz 015043, 1948 rok

Zdjęcia były niestety bardzo małe, stąd ten raster, ale dla ich historycznego waloru chyba warto zamieścić.
Numer wagonu chyba dobrze odczytałem. Zdjęcia wykonane zapewne w Pafawagu.

Jest też rysunek maźnicy, ale czy to od tego typu prowadzenia ? - jakoś mi nie pasuje, bo na zdjęciach wcześniejszych w tym wątku, mino wszystko widać ślizgi a tu ich nie ma.

A 012.jpg
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#52
W 2011 jeden z wagonów typu 134Aa został zmodernizowany w NEWAGU na typ 134Ac, jednak obecnie nie mogę znaleźć informacji (ale z tego co kojarzę, to chyba coś było na ten temat w którymś z czasopism "ŚK" czy "Koleje małe i duże"), który z dwóch prototypów poddano tej modernizacji.
Kuszetka 134Ac powstała przez modernizację wagonu o numerze 57 51 51-40 001-8. Początkowo wagon zachował numer sprzed modernizacji. Później numer został zmieniony na 61 51 50-90 001-2. Źródło informacji: http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=272187#272187

Natomiast wagon o numerze 57 51 51-40 000-0, najprawdopodobniej nadal stoi gdzieś na terenie wagonowni Warszawa Grochów.
Jest zdjęcie z 2015 roku: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=16771
Był ostatnio ogłaszany przetarg na modernizację tego wagonu, ale bez pozytywnego skutku.
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobil...-pkp-intercity-kuszetka-do-200-kmh-87659.html
Zdjęcie w powyższym artykule jest ilustracyjne i przedstawia inny typ wagonu - konkretnie sypialny typu 305Ad.
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
2.047 32 2
#53
Kiedyś sądziłem, że wagony z przedziałami 2 kl. z trzema miejscami pojawiły sie dopiero w wagonach nowszej budowy w latach 70tych, jechałem takim w 1980 roku i w porównaniu z radzieckimi gdzie zawsze były 4 miejsca był to luksus, umywalka w przedziale, sporo miejsca.
Film "Pociąg"- podobno wagon został dostarczony do studia w Łodzi w stanie niedokońca zmontowanym, bez niektórych ścian aby umożliwić kręcenie scen wewnątrz. Taka ciekawostka.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.984 577 30
#54
W wagonach sypialnych zgodnych ze standardami UIC, a takie były na PKP, zawsze w 2 klasie były 3 miejsca, jedno nad drugim. Tak było też i w wagonach sypialnych polskiej budowy. O ile wiem, nigdy na PKP nie było sypialnych z czterema łóżkami, po dwa na obu ścianach przedziału, jak w wagonach SŻD.
 
OP
OP
A

AJ

Gość
#55
Zdjęcia wykonane zapewne w Pafawagu.
Raczej w Cegielskim.

Wagon osobowy Chxz 015043, 1948 rok
Zdjęcia były niestety bardzo małe, stąd ten raster, ale dla ich historycznego waloru chyba warto zamieścić.
Bardzo fajne zdjęcie, wbrew pozorom pokazuje dużo więcej niż tylko raster. Jest to jeden z pierwszych wagonów 23W/(1A) wyposażony jeszcze w kominki wentylacyjne "Torpedo". Bardzo dziękuję za tą fotkę.

Jest też rysunek maźnicy, ale czy to od tego typu prowadzenia ? - jakoś mi nie pasuje, bo na zdjęciach wcześniejszych w tym wątku, mino wszystko widać ślizgi a tu ich nie ma.
Zdecydowanie nie. Jest to kadłub łożyska do bezwidłowego prowadzenia konstrukcji inż. Wysłoucha (również HCP)
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
734 1 0
#56
WARS BChuxz 02527 13A (42W/3):

WARS BChuxz 02527.jpg


Zdjęcie, jak doczytałem, pochodzi z branżowego pisma kolejarzy szwedzkich (SJ-nytt nr 6-7 1956 r.) i zostało zamieszczone na Järnvägshistoriskt forum Mam pytanie o dach tego wagonu - skąd te poprzeczne pasy? Pierwszy raz widzę taki wyraźny podział blach na "zwężaku".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.984 577 30
#60
Oryginalnie były to wózki typu Görlitz budowy polskiej, ale później często wymieniano wózki na nowszego typu, z kolumnowym prowadzeniem zestawów kołowych.
 

Podobne wątki