• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony sypialne polskiej budowy po 1945 roku

OP
OP
A

AJ

Gość
#21
Już chciałem napisać, że może to wagon komunikacji krajowej, nigdy nie jeżdżący za granicę, ale mam zdjęcie wagonu z takim samym krótkim napisem zrobione w Pradze.
Czyli prawdopodobnie mogła to być przejściowa forma oznakowania pomiędzy przemianą Orbisu w WARS i wprowadzeniem nowych UIC-owskich oznaczeń. Później pojawiły się już dwa loga WARS-u po bokach, w środku oznaczenia serii i przynależności oraz opisy rodzaju wagonu w trzech językach. Jeśli więc dobrze kombinuję, to ten okres mieściłby się pomiędzy 1960 i 1969 rokiem.
 
OP
OP
A

AJ

Gość
#22
Jeszcze jedno zdjęcie, które zdaje się potwierdzać że dla tego okresu czasu był to jednak typowy sposób oznaczania tych wagonów

Clipboard02.jpg


oraz notatka prasowa opisująca powstanie prototypu w 1954 roku

1954.08.21 nr 199.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.544 556 30
#26
"Komfort auf Schienen", wydana dawno, chyba w latach 1980-tych. Była o niej mowa w ostatnim wpisie w temacie o historycznych zdjęciach WARS, dwa tygodnie temu. Nie mam teraz dostępu do ksiażki i możliwości zeskanowania okładki.
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
1.081 12 0
#28
Ostatnio znajomy prowadzący stronę www.prototypy.cz informował o kilku aktualizacjach i znalazło sie tam m.in. ciekawe zdjęcie w temacie polskich powojennych wagonów sypialnych, mianowicie:

http://www.prototypy.cz/rady/140/obr/140010a.jpg

Lokomotywa elektryczna E499.010 na stacji Praha hl.n. chwilę po przybyciu z nocnym zestawem z Ostravy (prowadzącym m.in. grupę wagonów z Warszawy). Za widocznym na pierwszym planie czechosłowackim wagonem pocztowo-bagażowym typu Bautzen72 (seria 'DFa') dość dobrze widać polskie sypialne - z przodu najprawdopodobniej 11A lub 13A, za nim jugosłowiańskiej budowy Goša74, a dalej zdaje się kuszetka rodziny 110A. Fotografia wykonana latem 1977 roku, autor: Miroslav Šecl.
 
OP
OP
A

AJ

Gość
#29
Ostatnio w moje łapki wpadło lekko przeterminowane okolicznościowe wydawnictwo HCP, a w nim fotka fabryczna prototypu

14A.jpg


Żeby polskiemu bałaganowi stało się zadość, w wykazie wagon jest oznaczony jako ABhuxzt - jakie dostał oznaczenia na pudle - widać na zdjęciu.

Przy okazji mam pytanie. Niedawno (bodaj w 1986 roku) w Empiku we Wrocławiu była zorganizowana wystawa z okazji 40 lecia Pafawagu. Pamiętam z niej zdjęcia wagonów sypialnych (13A) z pięknym napisem ORBIS pod linią okien, o kroju liter bodaj takim jak miał później WARS. Nigdy później z takimi fotkami się nie zetknąłem, czy pamięć mnie oszukuje, czy też był taki okres przed 1960 rokiem, że wagony były tak oznaczone?
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
478 4 0
#34
Zanim na sieci PKP pojawiły się eleganckie, opływowe wagony sypialne typu 14A, nocne pociągi prowadziły wagony starszej konstrukcji, czyli m.in. polskich typów 11A i 13A.
Jeden z takich wagonów (najprawdopodobniej 11A) serii WLAhxz kursujący w pociągu Warszawa - Zakopane na stacji końcowej latem 1976 roku sfotografował młody (wówczas) Brytyjczyk (Eddie B.), który z rodzicami wybrał się na wakacje do Zakopanego:
11A WLAhxz z 1949 r.; Zakopane 1976 Eddie B. rmweb.co.uk.jpg


Jego czarno-białe, bardzo klimatyczne i ciekawe zdjęcia z podróży do Polski wraz z ciekawym opisem sytuacji, które wówczas zastał można zobaczyć w poświęconym Polsce wątku na forum rmweb: http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/79855-the-magic-of-poland/
 

koland

Aktywny użytkownik
Reakcje
497 1 0
#35
Sypialny 14A z Helu nadal służy na wczasach wagonowych. Serce się kroi kawał historii niszczeje i żadne muzeum kolejowe w Polsce nie jest zainteresowane pozyskaniem w celu przywrócenia do stanu z czasów świetności. Pewnie ktoś się opamięta jak będzie już wrak. Stan na 16.08.2016
DSC03794.JPG
DSC03793.JPG
DSC03792.JPG
DSC03791.JPG
 
OP
OP
A

AJ

Gość
#36
Zdjęcia z wypadków kolejowych nie należą do moich ulubionych, ale czasami pokazują mało eksponowane detale. Tak też na poniższym zdjęciu wyeksponowała się ściana czołowa jednego z wagonów typu 11/13A z widocznymi zasobnikami na węgiel oraz wymuszonymi przez nie dosyć archaicznymi już wtedy drzwiami (dwupołówkowymi, odchylnymi) na mostki przejściowe. Zważywszy jednak na fakt, że w wagonach sypialnych i tak najczęściej bywały one zamknięte na stałe, nie było to chyba wielkie utrudnienie.

syp1.jpg



Zdjęcie przedstawia usuwanie skutków wykolejenia pociągu Warszawa - Zakopane koło stacji Kostomłoty, które miało miejsce 3 października 1970 roku.

I jeszcze notatka z 1962 roku o modernizacjach wagonów:

1962.jpg
 
OP
OP
K

KNG

Gość
#37
wykolejenia pociągu Warszawa - Zakopane koło stacji Kostomłoty, które miało miejsce 3 października 1970 roku
Od siebie dodam tylko, że ww wypadek miał miejsce około 2:25 czyli pociąg był opóźniony bo planowo o 2:23 powinien być w Kielcach, wykoleiło się 6 wagonów, zapisane są dwa numery 28 40 50-9 (widać na zdjęciu w wątku poniżej) i 06 10 05 21-3.
Dwie osoby zostały ciężko ranne a jedna lekko.
Jako przyczynę podano stare pęknięcie szyny (50%) choć obok w rubryce dopisano, że winy pracowników kolei w spowodowanym wypadku nie stwierdzono.
Swoją drogą nadawanie pociągowi numeru 1313 to jest proszenie się o kłopoty i żeby było ciekawiej liczba porządkowa tego wypadku w książce wypadków to 313.

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 
OP
OP
A

AJ

Gość
#39
Na zdjęciach z zasobów Filmoteki Narodowej zachował się wagon typu 10A jeszcze w służbie "Orbisu"

1-F-2710-847-1500x.jpg


1-F-2710-849-1500x.jpg


Kadry pochodzą z pracy nad filmem "Żołnierz zwycięstwa" z 1953 roku co potwierdzałaby widoczna data rewizji na wagonie.
Będąc przy typie 10A - zawsze zastanawiała mnie organizacja przedziałów w tych wagonach. Oczywiście mówiąc po dzisiejszemu była to kuszetka, ale ile miała miejsc? Patrząc na zdjęcie fabryczne z HCP, jest na nim naniesiona informacja o 45 miejscach. Jeśli jeden przedział przeznaczono dla konwojenta, to wypada po pięć osób na pozostałe dziewięć przedziałów. Czyżby jedno miejsce w przedziale przeznaczano na bagaże?


Bw069p.jpg
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
391 5 1
#40
A mnie zaciekawił wózek tego wagonu z chyba nietypowym jak na tamte czasy i realia PKP prowadzeniem łożysk. Może specjaliści napiszą coś więcej.
 

Podobne wątki