• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony rodziny 609A, 611A, 612A

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
#42
Tandemy mają 2 miejsca zamiast tych 3 rowerów obok drzwi. Sprawa druga to elektryczne rowery, w niektórych wagonach rowerowych w Europie pojawiają się gniazda ładowania dla takich rowerów, u nas jeszcze tego nie przewidziano.
 

MichałK

Znany użytkownik
Reakcje
875 9 4
#43
U nas sukcesem jest modernizacja (tylko) 14 wagonów przystosowanych do przewozu większej ilości rowerów niż 3, 6, 8, 12, a co tu mówić dopiero o elektrykach...Obecnie dziwi mnie trend w PKP IC zabierania wagonów 12 rowerowych np. Mamry i Rybak, a dawanie Combo 6 rowerowych. No Panie na Mazury w środku sezonu? Gdzie tu logika?
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
#44
W takim przypadku, oprócz Combo powinien jechać jeszcze Arow np. zastępujący 111A-20 i wszystko by grało. Arowy wysyła się często po kilka sztuk w miejsca, gdzie niekoniecznie potrzebne jest tyle miejsc na rowery, więc jakieś ruchy są możliwe.

Z tego, co się dowiedziałem, to Combo miały mieć 8 wieszaków, ale Pesa zastosowała takie na 6, dla mnie to oznacza, że jeżeli Intercity będzie chciało, to z czasem je wymieni, bo to nie jest nie wiadomo jaki koszt, a drugą serię Combo może wyposażyć już w 8 wieszaków. Przekonamy się z czasem.

Intercity będzie modernizować 14 sztuk 609A, bo ich w sumie ma ... 15. Ta jedna sztuka, to albo na rezerwę, albo na jakiś inny cel. Z drugiej strony mając dokumentację, można wyciąć dziurę na drzwi w jakiś 111A i zrobić kolejne sztuki.
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
#45
Wagony 2. klasy z przedziałem bagażowym typu 609A (po dostosowaniu przedziału bagażowego do przewozu rowerów w użyciu także oznaczenie 609Ar) odstawione na torach postojowych w pobliżu lokomotywowni PKP Intercity na stacji Kraków Prokocim Towarowy.

50 51 82-78 046-8 BD4osuv 609A.jpg

50 51 82-78 046-8 BDosuv 609A | PL-PKPIC
st. mac. Kraków
21.02.2021 | Kraków Prokocim Towarowy


50 51 82-78 050-0 BD4osuv 609A.jpg

50 51 82-78 050-0 BDosuv 609A | PL-PKPIC
st. mac. Katowice
21.02.2021 | Kraków Prokocim Towarowy


Wagonów typu 609A (oraz podobnych typów 611A i 612A) wyprodukowano w latach 1980–1981 łącznie 100 szt. w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu. Od kilku lat na stanie PKP Intercity było 17 wagonów typu 609A, a w lipcu 2018 r. sprzedano (zapewne na złom) dwie sztuki odstawione wówczas w Krakowie: 57 51 82-78 012-3 i 015-6.

W 2012 r. rewizje przeszło 10 takich wagonów, podobnie w latach 2014–2015 w nowosądeckim Newagu w ramach dużego przetargu PKP Intercity na naprawy okresowe 360 wagonów różnych typów. Czynnych w sezonach wakacyjnych 2018 i 2019 było 6 szt.: 50 51 82-78 046-8 (na zdj.), 048-4, 049-2, 050-0 (na zdj.), 051-8 oraz 57 51 82-78 043-8. W wakacje 2020 ilostan czynnych wagonów skurczył się do 5 szt.: odstawiono wagon z nr 50 51 82-78 051-8. Rok później, w wakacje 2021, w ruchu pozostały tylko dwie sztuki: 50 51 82-78 048-4 i 049-2, oba wagony kursowały w obiegu TLK 13102/3 Hańcza rel. Suwałki – Kraków Gł. oraz TLK 31102/3 Hańcza rel. Kraków Gł. – Suwałki. Odstawiono widoczne na zdjęciach wagony (046-8 jeździł do 4 stycznia 2021 r.) oraz 57 51 82-78 043-8. Potem 21.11.2021 r. wagon nr 50 51 82-78 049-2 zaobserwowano jeszcze w pociągu TLK 36102/3 Sudety rel. Kraków Gł. – Jelenia Góra.

Równocześnie 7 lipca 2021 r. PKP Intercity ogłosiło przetarg na naprawę poziomu P5 wraz z modernizacją i przegląd poziomu P3 wagonów 609A w liczbie 14 szt. Termin składania ofert przekładano już kilkukrotnie, obecny to 08.02.2022 r. Po modernizacji wagony dalej mają być wagonami 2. klasy z przedziałem rowerowym, do którego prowadzić będą dwuskrzydłowe drzwi, jednak część pasażerska będzie bezprzedziałowa.

214852109_3989753591138330_3292387975857597026_n.jpg 214664092_4091453284302967_2892943894836531429_n.jpg

Dane dot. ilostanu wagonów pochodzą z Bazy Wagonów Kolejowych i jej strony na Facebooku oraz strony KwSzP.Info - wagony 609A.
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#47
w wakacje 2021, w ruchu pozostały tylko dwie sztuki: 50 51 82-78 048-4 i 049-2, oba wagony kursowały w obiegu TLK 13102/3 Hańcza rel. Suwałki – Kraków Gł. oraz TLK 31102/3 Hańcza rel. Kraków Gł. – Suwałki.
W 2021 roku były (i obecnie nadal są) prawie 3 godziny w Suwałkach na obrócenie składu, więc do obsługi TLK Hańcza wystarczy chyba 1 wagon 609A. Ostatnio wagon typu 609A stoi odstawiony w grupce rezerwowych wagonów na torach postojowych na stacji Kraków Płaszów i prawdopodobnie jest to rezerwa do Hańczy, bo w żadnym innym pociągu planowo nie ma wagonu tego typu. Czasem tego wagonu nie ma, więc pewnie trafia się w innych pociągach. Powyżej podano przykład TLK Sudety, ja natomiast spotkałem w 2021 roku wagon BD4osuv numer 50 51 82-78 049-2 (st. mac. Kraków) włączony nieplanowo w skład pociągu TLK 35100 Małopolska z Zakopanego i Krynicy-Zdrój do Gdyni (jechał w części zakopiańskiej). Wagon został sfotografowany niecałe 3 tygodnie po naprawie rewizyjnej wykonanej z datą 30.07.2021. To mogła być już ostatnia naprawa przed odstawieniem (lub modernizacją), ponieważ naprawa główna (P5) była wykonana w 2002 roku, dokładnie 30.11.2002 w Newagu.
50 51 82-78 049-2 BD4osuv - Opoczno Południe (2021-08-18) - 210818_147_8911.jpg

BD4osuv 50 51 82-78 049-2, Opoczno Południe (18.08.2021)
 
Reakcje
3.604 30 0
#49
Wagonów typu 609A (oraz podobnych typów 611A i 612A) wyprodukowano w latach 1980–1981 łącznie 100 szt. w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu.
Trochę uściślając to co napisał bochr68 oraz uzupełniając informacje zawarte w całości wątku.

Wagony osobowo-bagażowe typu 609A (których konstrukcję oparto na dwójkach typu 111Ag) budowano w HCP w latach 1981 – 1982. Prototyp przechodził próby w I półroczu 1981 r. Zbudowane w ilości 100 szt. miały nr fabryczne od 17277 do 17376, w tym tylko 4 (lub 7 szt. - rozbieżność w źródłach) wyprodukowano z rokiem produkcji 1981, pozostałe z 1982, przy czym ostatnie wagony dostarczano na PKP w 1983 r. Pierwotnie nosiły one numeracją 51 51 82-88 000 099 (współcześnie niektóre wagony nie mają nic wspólnego ze swoją pierwotną numeracją) i serią BDwxzd (później BDds-x, BDds). Po kilku latach zmieniono liczbę kodu wymiany 51 na 57 (57 51...) co wiązało się z tym, że posiadając ogrzewanie elektryczne jednonapięciowe (oprócz parowego), w praktyce używane były tylko w komunikacji wewnętrznej.

Typ 611A to wagony powstałe z przebudowy typu 609A. Typ ten przystosowany był do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach i powstał w łącznej liczbie 17 szt. Pierwszy przebudowano z datą 15.03.1992. ZNTK Nowy Sącz był zakładem, który dokonywał przebudowy w trakcie napraw głównych. W roku 1992 (marzec – listopad) ukończono 8 szt., w 1993 r. (w lipcu) jeden, a w 1994 r. (styczeń – listopad) pozostałe 8 szt. Jeden z pierwszych wagonów typu 611A (przynależny do stacji Kraków Płaszów) zaprezentowano w maju 1992 r. na wystawie taboru we Wrocławiu. Wszystkie wagony przebudowane na typ 611A oddawano do służby już w nowym malowaniu brązowym (określanym też jako jasnobrązowe) z kremowym pasem podokiennym, kremowymi drzwiami i szarym dachem. Cechą charakterystyczną były niebieskie piktogramy z białym wózkiem inwalidzkim, umieszczane w pasie okiennym, po bokach środkowych, dwuskrzydłowych drzwi. Pomimo, że niektóre oznaczano początkowo serią BDdsu, wkrótce dostawały przypisaną im serię BDdisu, z literką „i”. Wszystkie wagony typu 611A skreślono do 2011 r.

W latch 90-tych i na początku XXI w. zmianie ulegała numeracjia wagonów typu 609A/611A, głównie w zakresie grupy cyfr kodujących ogrzewanie i dopuszczalną prędkość maks. W wagonach nadal dostosowanych do prędkości 160 km./h., w których zlikwidowano ogrzewania parowe, zmieniano numerację z 82-88 na 82-78. Tym którym z powodu stanu technicznego obniżano prędkość do 140 km./h., zmieniano nr 82-88 na 82-48 (z ogrzewaniem parowym i elektrycznym) oraz do 120 km./h., na 82-18 (ogrzewanie parowe i elektryczne) i 82-08 (tylko elektryczne). Powszechne stało się oznaczanie serii wagonów typu 609A literami BDdsu.

Wagonów osobowo-bagażowych typu 612A powstało zaledwie 6 szt. oznaczonych początkowo numeracją 51 51 82-70 000 … 006 (luka w 004) i serią BDdsu. Posiadały one wyłącznie ogrzewanie elektryczne wielonapięciowe, przez co mogły kursować po torach 1435 mm. wszystkich zarządów kolejowych Europy. Cztery wagony typu 612A powstały z przebudowy w 1997 r. (jeden w ZNTK Opole, trzy w ZNTK Nowy Sącz) wagonów 1/2 kl. typu 104Af. Dodanie im dwuskrzydłowych, środkowych drzwi bagażowych upodobniło je do typu 609A. Co interesujące, pierwszy z nich (po ZNTK Opole) posiadał zupełnie inne rozmieszczenie wnętrza (z tylko jednym, 8-miejscowym przedziałem osobowym). Kolejne dwa – i ostatnie - wagony typu 612A przebudowano w 1998 r. w HCP Poznań (prawdopodobnie) i ZNTK Bydgoszcz, z typu 609A, stąd oznaczane są niekiedy jako typ 609A/612A. Wszystkie wagony typu 612A zostały skreślone w latach 2007, 2009 i 2015 (po dwie szt. w każdym roku).

Można jeszcze dodać, że modernizacja wagonów typu 609A na rowerowe typu 609A-r (609Ar), serii BDrds, BDrdsu, z 24 stalowymi wieszakami na rowery i z charakterystycznym czarnym, dużym piktogramem roweru na kremowym pasie (po stronie przedziału dla rowerów), miała miejsce w latach 2003-2004, kiedy PKP PR zastanawiając się co zrobić z wagonami typu 609A (po zaprzestaniu w połowie 2003 r. przewozu przesyłek bagażowych), postanowiła je przystosować do przewozu rowerów. Odpowiednich przebudów dokonywały sekcje utrzymania wagonów osobowych w Gdyni Leszczynkach i Słupsku. Ogółem przebudowano ok. 30 wagonów typu 609A na typ 609Ar.

Podsumowując. Wagonów typów 609A/611A/612A powstało ogółem 104 szt. przy czym 100 szt to oryginalne 609A [z tego w latach 90-tych 17 szt. przebudowano na typ 611A oraz 2 szt. na typ 612A (609A/612A)], a cztery wagony typu 612A pierwotnie były wagonami 1/2 kl. typu 104Af.

Do opisu, historii wagonów, ich spisu, numeracji poszczególnych egzemplarzy, ich losów i rysunków (w tym rozkładu wnętrz i bocznych, kolorowych autorstwa P. Kilanowskiego), oraz m.in. historii dalszych modernizacji (111Arow), a także dziesiątków zdjęć – w tym historycznych i np. bardzo ciekawych „czerwonego składu” reklamującego firmę Coca-Cola w I połowie 2003 r. (pociąg specjalny w którym odbywały się dyskoteki z rożnymi rodzajami muzyki), który zestawiony był z pięciu wagonów typu 609A i dwóch typu 612A odpowiednio pomalowanych na czerwono, z żółtymi płomieniami na dole pudła i białymi logo Coca-Cola pomiędzy oknami – odsyłam do artykułów (wspomnianych już przez kilanziom), które ukazały się w czasopiśmie Świat Kolei:

1. A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 609A (1)”(Świat Kolei nr 11/2020) (z cyklu Kolej w Polsce = KwP)
2. A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 609A (2)”(Świat Kolei nr 12/2020) (KwP)
3. A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 609A (3)” (Świat Kolei nr 1/2021) (KwP)
4. A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 611A” (Świat Kolei nr 2/2021) (KwP)
5. A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 612A” (Świat Kolei nr 5/2021) (KwP)
 
Ostatnio edytowane:

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
#50
Wiadomość nie nowa, ale jej brak tutaj jest ważny.
W przetargu na modernizację 14 wagonów 609A złożone oferty przekroczyły znacznie budżet zamawiającego i przetarg został unieważniony.
Mam niestety pewne przypuszczenie, że wagony 609A nie pojawią się już an naszych szlakach po wyjechaniu kilometrów.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.290 93 9
#51
W 2021 roku były (i obecnie nadal są) prawie 3 godziny w Suwałkach na obrócenie składu, więc do obsługi TLK Hańcza wystarczy chyba 1 wagon 609A. Ostatnio wagon typu 609A stoi odstawiony w grupce rezerwowych wagonów na torach postojowych na stacji Kraków Płaszów i prawdopodobnie jest to rezerwa do Hańczy, bo w żadnym innym pociągu planowo nie ma wagonu tego typu. Czasem tego wagonu nie ma, więc pewnie trafia się w innych pociągach. Powyżej podano przykład TLK Sudety, ja natomiast spotkałem w 2021 roku wagon BD4osuv numer 50 51 82-78 049-2 (st. mac. Kraków) włączony nieplanowo w skład pociągu TLK 35100 Małopolska z Zakopanego i Krynicy-Zdrój do Gdyni (jechał w części zakopiańskiej). Wagon został sfotografowany niecałe 3 tygodnie po naprawie rewizyjnej wykonanej z datą 30.07.2021. To mogła być już ostatnia naprawa przed odstawieniem (lub modernizacją), ponieważ naprawa główna (P5) była wykonana w 2002 roku, dokładnie 30.11.2002 w Newagu.
Zobacz załącznik 869371
BD4osuv 50 51 82-78 049-2, Opoczno Południe (18.08.2021)
Gdzie jeżdzi obecnie ten wagon :rolleyes:? Na jakich obiegach ?
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
412 5 2
#52
Trochę uściślając to co napisał bochr68 oraz uzupełniając informacje zawarte w całości wątku.

Wagony osobowo-bagażowe typu 609A (których konstrukcję oparto na dwójkach typu 111Ag) budowano w HCP w latach 1981 – 1982. Prototyp przechodził próby w I półroczu 1981 r. Zbudowane w ilości 100 szt. miały nr fabryczne od 17277 do 17376, w tym tylko 4 (lub 7 szt. - rozbieżność w źródłach) wyprodukowano z rokiem produkcji 1981, pozostałe z 1982, przy czym ostatnie wagony dostarczano na PKP w 1983 r. Pierwotnie nosiły one numeracją 51 51 82-88 000 099 (współcześnie niektóre wagony nie mają nic wspólnego ze swoją pierwotną numeracją) i serią BDwxzd (później BDds-x, BDds). Po kilku latach zmieniono liczbę kodu wymiany 51 na 57 (57 51...) co wiązało się z tym, że posiadając ogrzewanie elektryczne jednonapięciowe (oprócz parowego), w praktyce używane były tylko w komunikacji wewnętrznej.

Typ 611A to wagony powstałe z przebudowy typu 609A. Typ ten przystosowany był do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach i powstał w łącznej liczbie 17 szt. Pierwszy przebudowano z datą 15.03.1992. ZNTK Nowy Sącz był zakładem, który dokonywał przebudowy w trakcie napraw głównych. W roku 1992 (marzec – listopad) ukończono 8 szt., w 1993 r. (w lipcu) jeden, a w 1994 r. (styczeń – listopad) pozostałe 8 szt. Jeden z pierwszych wagonów typu 611A (przynależny do stacji Kraków Płaszów) zaprezentowano w maju 1992 r. na wystawie taboru we Wrocławiu. Wszystkie wagony przebudowane na typ 611A oddawano do służby już w nowym malowaniu brązowym (określanym też jako jasnobrązowe) z kremowym pasem podokiennym, kremowymi drzwiami i szarym dachem. Cechą charakterystyczną były niebieskie piktogramy z białym wózkiem inwalidzkim, umieszczane w pasie okiennym, po bokach środkowych, dwuskrzydłowych drzwi. Pomimo, że niektóre oznaczano początkowo serią BDdsu, wkrótce dostawały przypisaną im serię BDdisu, z literką „i”. Wszystkie wagony typu 611A skreślono do 2011 r.

W latch 90-tych i na początku XXI w. zmianie ulegała numeracjia wagonów typu 609A/611A, głównie w zakresie grupy cyfr kodujących ogrzewanie i dopuszczalną prędkość maks. W wagonach nadal dostosowanych do prędkości 160 km./h., w których zlikwidowano ogrzewania parowe, zmieniano numerację z 82-88 na 82-78. Tym którym z powodu stanu technicznego obniżano prędkość do 140 km./h., zmieniano nr 82-88 na 82-48 (z ogrzewaniem parowym i elektrycznym) oraz do 120 km./h., na 82-18 (ogrzewanie parowe i elektryczne) i 82-08 (tylko elektryczne). Powszechne stało się oznaczanie serii wagonów typu 609A literami BDdsu.

Wagonów osobowo-bagażowych typu 612A powstało zaledwie 6 szt. oznaczonych początkowo numeracją 51 51 82-70 000 … 006 (luka w 004) i serią BDdsu. Posiadały one wyłącznie ogrzewanie elektryczne wielonapięciowe, przez co mogły kursować po torach 1435 mm. wszystkich zarządów kolejowych Europy. Cztery wagony typu 612A powstały z przebudowy w 1997 r. (jeden w ZNTK Opole, trzy w ZNTK Nowy Sącz) wagonów 1/2 kl. typu 104Af. Dodanie im dwuskrzydłowych, środkowych drzwi bagażowych upodobniło je do typu 609A. Co interesujące, pierwszy z nich (po ZNTK Opole) posiadał zupełnie inne rozmieszczenie wnętrza (z tylko jednym, 8-miejscowym przedziałem osobowym). Kolejne dwa – i ostatnie - wagony typu 612A przebudowano w 1998 r. w HCP Poznań (prawdopodobnie) i ZNTK Bydgoszcz, z typu 609A, stąd oznaczane są niekiedy jako typ 609A/612A. Wszystkie wagony typu 612A zostały skreślone w latach 2007, 2009 i 2015 (po dwie szt. w każdym roku).

Można jeszcze dodać, że modernizacja wagonów typu 609A na rowerowe typu 609A-r (609Ar), serii BDrds, BDrdsu, z 24 stalowymi wieszakami na rowery i z charakterystycznym czarnym, dużym piktogramem roweru na kremowym pasie (po stronie przedziału dla rowerów), miała miejsce w latach 2003-2004, kiedy PKP PR zastanawiając się co zrobić z wagonami typu 609A (po zaprzestaniu w połowie 2003 r. przewozu przesyłek bagażowych), postanowiła je przystosować do przewozu rowerów. Odpowiednich przebudów dokonywały sekcje utrzymania wagonów osobowych w Gdyni Leszczynkach i Słupsku. Ogółem przebudowano ok. 30 wagonów typu 609A na typ 609Ar.

Podsumowując. Wagonów typów 609A/611A/612A powstało ogółem 104 szt. przy czym 100 szt to oryginalne 609A [z tego w latach 90-tych 17 szt. przebudowano na typ 611A oraz 2 szt. na typ 612A (609A/612A)], a cztery wagony typu 612A pierwotnie były wagonami 1/2 kl. typu 104Af.

Do opisu, historii wagonów, ich spisu, numeracji poszczególnych egzemplarzy, ich losów i rysunków (w tym rozkładu wnętrz i bocznych, kolorowych autorstwa P. Kilanowskiego), oraz m.in. historii dalszych modernizacji (111Arow), a także dziesiątków zdjęć – w tym historycznych i np. bardzo ciekawych „czerwonego składu” reklamującego firmę Coca-Cola w I połowie 2003 r. (pociąg specjalny w którym odbywały się dyskoteki z rożnymi rodzajami muzyki), który zestawiony był z pięciu wagonów typu 609A i dwóch typu 612A odpowiednio pomalowanych na czerwono, z żółtymi płomieniami na dole pudła i białymi logo Coca-Cola pomiędzy oknami – odsyłam do artykułów (wspomnianych już przez kilanziom), które ukazały się w czasopiśmie Świat Kolei:

1. A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 609A (1)”(Świat Kolei nr 11/2020) (z cyklu Kolej w Polsce = KwP)
2. A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 609A (2)”(Świat Kolei nr 12/2020) (KwP)
3. A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 609A (3)” (Świat Kolei nr 1/2021) (KwP)
4. A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 611A” (Świat Kolei nr 2/2021) (KwP)
5. A. Etmanowicz „Wagony osobowo-bgażowe PKP standardu Y typu 612A” (Świat Kolei nr 5/2021) (KwP)
Jeszcze jest jeden ciekawy wagon z pierwszego postu ma inny układ okien 6+drzwi+3 i dwa stopnie. Nie pasuje układem do 609A ani do 612A. Wygląda na 612A, ale w innym miejscu zostały wstawione drzwi wejściowe.
http://forum.modelarstwo.info/attachments/77772190-469f-42ad-be6e-45263fb56584-jpeg.726779/

Gdzie jeżdzi obecnie ten wagon :rolleyes:? Na jakich obiegach ?
W 21.11.2021 widziany był jeszcze w pociągu TLK 36102/3 Sudety rel. Kraków Gł. – Jelenia Góra.r.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.604 30 0
#53
Jeszcze jest jeden ciekawy wagon z pierwszego postu ma inny układ okien 6+drzwi+3 i dwa stopnie. Nie pasuje układem do 609A ani do 612A. Wygląda na 612A, ale w innym miejscu zostały wstawione drzwi wejściowe.
http://forum.modelarstwo.info/attachments/77772190-469f-42ad-be6e-45263fb56584-jpeg.726779/
To jest właśnie ten pierwszy, nietypowy wagon typu 612A, po ZNTK Opole, z innym rozmieszczeniem wnętrza - stąd inny układ okien:
Cztery wagony typu 612A powstały z przebudowy w 1997 r. (jeden w ZNTK Opole, trzy w ZNTK Nowy Sącz) wagonów 1/2 kl. typu 104Af. Dodanie im dwuskrzydłowych, środkowych drzwi bagażowych upodobniło je do typu 609A. Co interesujące, pierwszy z nich (po ZNTK Opole) posiadał zupełnie inne rozmieszczenie wnętrza (z tylko jednym, 8-miejscowym przedziałem osobowym).
Patrząc od lewej (na zdjęciu do którego podałeś link), pierwsze, węższe okno, zamalowane na biało, to uchylne okno od przedziału WC, kolejne dwa okna (otwierane), w grubych aluminiowych ramach to okna - kolejno: 8-miejscowego przedziału pasażerskiego oraz przedziału służbowego, następne 6 okien (po 3 z obu stron drzwi) to okna dużego przedziału bagażowego. Były one nieotwierane, zabezpieczone kratą od wewnątrz i co bardzo charakterystyczne tylko dla tego wagonu, osadzono je w gumowych uszczelkach (jak w wagonach pocztowych typu 304C), co było w tamtych czasach niespotykane wśród wagonów pasażerskich PKP.

Ponieważ to interesujący "rodzynek" warto zaprezentować metryczkę wagonu:
Przed przebudową: 51 51 39-80 090-5, typ 104Af (1/2 klasa), HCP nr fab. 16442/1978.
Po przebudowie: 51 51 82-70 000-2, seria BDdsu, typ 612A (osobowo-bagażowy), mod: NG 8.04.1997 ZNTK Opole, skreślony 17.04.2007.
Początkowo w kolorystyce jasnobrązowej z kremowym pasem podokiennym i drzwiami, po NR w ZNTK Nowy Sącz, zakończonej 3.10.2003, otrzymał malowanie firmowe PKP IC (potocznie zwane "ICCC") dla kl. 2. Przydział: Centralna DOKP, wag. Warszawa Grochów.

Poniżej wagon z rodziny bagażowo-osobowej 609A/611A/612A, ostatni w niemal pierwotnym wyglądzie zewnętrznym, jaki udało mi się osobiście spotkać "w naturze": 50 51 82-78 048-4 serii BD^4osuv przydzielony wag. W-wa Grochów. Gdynia Leszczynki 25.08.2018.

Gdynia Leszczynki 25.08.2018.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#54
Gdzie jeżdzi obecnie ten wagon :rolleyes:?
Dwa wagony typu 609A o numerach: 50 51 82-78 048-4 i 50 51 82-78 049-2 pod koniec lutego 2022 trafiły do pociągu medycznego (humanitarnego). O ile mi wiadomo, od dłuższego czasu tylko te 2 wagony typu 609A są czynne, więc jeśli pociąg medyczny jest nadal utrzymywany w gotowości, to tych wagonów pewnie nie można spotkać w żadnym planowym pociągu.

Poniżej film z czytelnymi numerami wagonów:

i jeszcze jeden film z przejazdu pociągu medycznego:

oraz zdjęcie wnętrza wagonu 609A z pociągu medycznego:
Wagon-609A-pociag-medyczny.jpg

źródło zdjęcia:
https://zyciestolicy.com.pl/pociag-...awy-kobiety-z-dziecmi-ewakuowanymi-z-ukrainy/

W przetargu na modernizację 14 wagonów 609A złożone oferty przekroczyły znacznie budżet zamawiającego i przetarg został unieważniony.
Według informacji z serwisu Rynek Kolejowy spółka PKP Intercity nie rezygnuje z planów modernizacji tych wagonów i przetarg ma być ponownie ogłoszony. Ale to oczywiście nie oznacza, że coś z tego wyjdzie... Więcej informacji pod adresem:
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobil...ernizacje-wagonow-rowerowych-609a-108649.html
 
Ostatnio edytowane:

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
#55
W przytoczonym artykule jest też potwierdzenie, że nadal 2 wagony 609A są w ruchu, a 12 czeka na P5, ale zdaje się, że jest jeszcze jeden wagon, tylko on ma pozostać w stanie "naturalnym".

W obecnym rozkładzie jazdy wagony 609A nie są przypisane do żadnego składu, w Hańczy ten wagon zastąpiły wagony różne wersje 111Arow, od 6 rowerowej z 72 miejscami, przez 12 rowerów i 60 miejsc, do obecnej 12 rowerów i 66 miejsc. Taka ciekawostka.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki