• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony rodziny 609A, 611A, 612A

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
859 9 0
#21
Generalnie rzecz biorąc w publikacjach fachowych, w tym zwłaszcza naukowych, w toku edycji/korekty poprzedzającej wydanie dąży się do usunięcia wszelkich uosobień przedmiotów martwych. Tekst rzeczywiście nabiera bardziej fachowego charakteru, tracąc jednakże na barwności lingwistycznej, stanowiącej swego rodzaju walor w odbiorze.

Zasady te nie mają już jednak tak wielkiego znaczenia w przypadku tekstów popularnych czy popularno-naukowych, a już z pewnością w przypadku autorskich wypowiedzi w formie wpisów na forum internetowym. W gronie osób zajmujących się wagonami często zdarza się stosowanie uosobień w odniesieniu do wagonów czy ich grup, w tym m. in. pojęcia "rodzina". Wielokrotnie ułatwia to przyswojenie zagadnienia, a co za tym idzie, mając na uwadze popularno-naukowy charakter tej publicystyki, nie wydaje się właściwym przedkładanie sztywnych zasad ponad efekt - zwłaszcza biorąc pod uwagę niezwykle skromną liczbę osób, które tym właśnie zagadnieniem się zajmują.

*Wspominany już na łamach tego wątku artykuł poświęcony wagonom typu 609A i pochodnym co prawda miał się ukazać wczesnym latem, ale z rozmaitych przyczyn ukaże się dopiero w ostatnich 2 numerach tegorocznego ŚK.

Natomiast odnośnie tytułowych wagonów, moje ostatnie spotkanie z jednym z nich:

DSC02516.jpg

50 51 82-78 050-0 BD4osuv / Warszawa Wschodnia / 7.06.2020
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
#27
Dzisiaj plany stały się rzeczywistością, ogłoszono przetarg na modernizację 14 wagonów 609A.
Wagony dostaną nowe wózki z hamulcami tarczowymi, a wnętrze osiągnie aktualny standard modernizacji innych wagonów - klimatyzację, gniazdka zasilające, WiFi, toalety ze zbiornikami na fekalia, drzwi odskokowo-przesuwne i to zarówno skrajne, jak i te "bagażowe".
Wnętrze zostanie zaaranżowane jako część bezprzedziałowa z 36 miejscami siedzącymi w układzie 2+2 oraz przedział rowerowy mogący pomieścić 30+6 rowerów lub 10 par nart/snowboardów. W części rowerowej ma być dodatkowo 18 foteli uchylnych.
Proponowany układ wagonu prezentuje się następująco
1625687022089.png

natomiast malatura zewnętrzna ma być następująca (należy zauważyć powrót paska nadokiennego, obecny kolor szary zostanie zastąpiony zielonym)
Trochę poprawiłem oryginalne grafiki, bo za bardzo raziły (niedopasowane wózki, ryfle na dachu).
1625688429526.png
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
#30
Podobno będą nowe wózki!!
Szanowny kolego, napisałem o tym, nawet wstawiłem stosowne wózki na kolorowej wizualizacji. Era wagonów na klockach się kończy, należy przypuszczać, że druga seria 111A-20 i ewentualna druga seria 141A-20 zamkną tę historię na zawsze. Przepisy to na nas wymuszają i całe szczęście.


Takie zdjęcie pojawiło się na fb (Kolejowa Grupa Wagony), komentarz @kilanziom: 'Wagon 000 z charakterystycznymi gumowymi uszczelkami okien, prototyp tej modernizacji'. To by wyjaśniało wyjątkowość tego egzemplarza.
A czy w tym temacie mamy już wyjaśnienie? Bo wagon wyglądem odpowiada 612A, na pewno nie jest to modernizacja wagonu 209C, a bliżej 112A/104A. Z tego co czytałem wagony 612A 001 i 002 zostały wystawione do kasacji, tu była mowa o numerze 000, czy to zatem może być ten trzeci wagon pochodzący z 104A?
 
Ostatnio edytowane:

Adamzalesie

Znany użytkownik
Reakcje
283 45 10
#31
Szanowny kolego, napisałem o tym, nawet wstawiłem stosowne wózki na kolorowej wizualizacji. Era wagonów na klockach się kończy, należy przypuszczać, że druga seria 111A-20 i ewentualna druga seria 141A-20 zamkną tę historię na zawsze. Przepisy to na nas wymuszają i całe szczęście.
A zamiast klocków to co będzie?
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
#34
Nie jestem specjalistą z tego tematu, ale w hamulcach tarczowych oczywiście klocki są, ale jako element szczęk, w wózkach starszego typu każdy klocek porusza się jak sam uważa za stosowne ;)
Ostatnio pojawił się na SSC artykuł z którego wynikało, że UIC wydał nakaz stosowania nowych wózków z hamulcami tarczowymi w nowych wagonach od 1987 roku, my twardo produkowaliśmy 4AN w wagonach do 1992 roku.
Stosowanie wózków starego typu jest dopuszczone na sieci TEN do 2036 roku (stan na dziś). Można zatem powiedzieć, że obecnie modernizowane wagony 112A-20 i 141A-20 mają przed sobą 15 lat jeżdżenia, a potem co najwyżej na linie lokalne.
 
Ostatnio edytowane:

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
204 1 0
#35
Można tutaj dodać, że na chwilę obecną jedyne wózki wagonowe jakie się w polsce produkuje to 25AN. Projekt lat 90-tych, który tak naprawdę dopiero teraz został odkurzony. Szkoda tylko, że autor projektu nie doczekał wznowienia produkcji...
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
#36
Nie zapominajmy, że Sundecki i sypialne 308A jeżdżą na wózkach produkcji Pesy, a "kuszeta na 200" na wózkach Newagu.
Na razie wygląda, że oba projekty są chwilowo uśpione, bo Newag zaprzestał modernizacji wagonów, a Pesa korzysta w wagonach Combo z wózków z FPS, ale to nie oznacza, że do tematu swoich wózków jeszcze powrócą.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 35 1
#37
Dzisiaj plany stały się rzeczywistością, ogłoszono przetarg na modernizację 14 wagonów 609A.
Wagony dostaną nowe wózki z hamulcami tarczowymi, a wnętrze osiągnie aktualny standard modernizacji innych wagonów - klimatyzację, gniazdka zasilające, WiFi, toalety ze zbiornikami na fekalia, drzwi odskokowo-przesuwne i to zarówno skrajne, jak i te "bagażowe".
Wnętrze zostanie zaaranżowane jako część bezprzedziałowa z 36 miejscami siedzącymi w układzie 2+2 oraz przedział rowerowy mogący pomieścić 30+6 rowerów lub 10 par nart/snowboardów. W części rowerowej ma być dodatkowo 18 foteli uchylnych.
Proponowany układ wagonu prezentuje się następująco
Zobacz załącznik 824098
natomiast malatura zewnętrzna ma być następująca (należy zauważyć powrót paska nadokiennego, obecny kolor szary zostanie zastąpiony zielonym)
Trochę poprawiłem oryginalne grafiki, bo za bardzo raziły (niedopasowane wózki, ryfle na dachu).
Zobacz załącznik 824101
ciekaw jestem kiedy taki model wyjdzie - Piko albo Robo mają pole do popisu
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
#39
Opis wymagań w tym zakresie obejmuje jak niżej.
W rozdziale Przedział do przewozu rowerów bagażu i nart mamy następujący wpis -
5. W strefie drzwi wejściowych zabudować rampy ułatwiające wsiadanie podróżnym z rowerem.
7. Drzwi wejściowe w miarę możliwości mają zostać wyposażone w stopień uchylny umożliwiający wsiadanie z peronu niskiego.


A co zostanie ostatecznie zrobione zależy od wykonawcy.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
118 1 0
#40
Myślę, że warto zamieścić również tutaj informację, że Świat Kolei dość kompleksowo potraktował temat wagonów osobowo-bagażowych, więc warto zaglądnąć po niezbędne informacje.
Wagony 609A zostały opisane w numerach 11 i 12/2020, natomiast 611A - w numerze 02/2021.
Wagony 612A zostały opisane w numerze 5/2021 i wreszcie wyjaśniła się tajemnica różnic w wyglądzie tych wagonów.
Spośród 5 sztuk, 3 szt. powstały na bazie wagonów 104Af, w tym pierwszy - 000-2 nieco różnił się od innych (gumowe uszczelki w oknach), a 2 pozostałe sztuki na bazie 609A, stąd duże podobieństwo.
Ale wcześniejsze informacje o tym, że 2 sztuki, które przeżyły najdłużej, czyli 001 i 002, powstały w wyniku modernizacji wagonów 112Ag nie znalazły potwierdzenia.

Mnie niestety nie udało się kupić wszystkich numerów (nie mam 11/2020 i 02/2021) jak ktoś może podesłać jakieś skany do zapoznania to byłbym wdzięczny), w zamian pierwsza wersja układu miejsc w modernizowanych wagonach 609Ar.
 

Podobne wątki