Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zdjęcie z wykolejenia pod Kostomłotami zagościło w mojej kolekcji ze względu na wagon sypialny i pojawiło się tutaj, jednak okazuje się, że ma ono i inne "smaczki". Na pierwszym planie utrwalił się inny wagon - drugiej klasy - z omawianej tu rodzinki.
Na początku zaciekawił mnie wózek z rodziny 4AN widoczny pod wagonem, później doszedł numer i się posypało... Okazuje się, że pod koniec lat sześćdziesiątych, PKP dążąc do podniesienia komfortu podróży zaczęła przeprowadzać modernizacje i przebudowy wagonów 1 klasy typu 3/4/6/7A na wagony klasy drugiej. Za książką panów Janiaka i Kalinkowskiego dowiadujemy się, że przebudowane w ten sposób wagony typu 4A otrzymały zakres numeryczny 51 51 28 40 015 - 033, a wagony typu 6A numery 51 51 28 40 034 - 040. Brak informacji o innych grupach, ale jeśli kierować się logiką to zakres 40 001 - 014 dostały przebudowane wagony typu 3A, a widoczny na zdjęciu powinien pochodzić z typu 7A. Jak widać przebudowa objęła co najmniej 51 wagonów, a wiązała się również z wymianą wózków i podniesieniem dopuszczalnej prędkości do 140 km/h. Jeśli prawidłowo odczytuję "tabelkę", to przebudowy widocznego na zdjęciu wagonu dokonały zakłady w Pruszkowie, w kwietniu 1970 roku.
Ot, kolejny ciekawy i dla mnie dotąd nieznany epizod związany z tymi wagonami.
To jeszcze raz ja i fotka wagonu bufetowego (z kuchnią ) z roku 1961 - 108AJK na torach zakładowych. Na planie drugim - prototypowy wagon 3AM.
Pod wagonem widoczny zbiornik na gaz. Przebudowywane wagony wyposażano (po raz pierwszy w kraju) w instalację gazu płynnego propan - butan. Sam przedział bufetowy zajmował miejsce dwóch przedziałów oraz ubikacji.
Mnie osobiście urzekł widok fragmentu przedsionka z widoczną "zaokrągloną" ścianą działową, bo ją pamiętam z dzieciństwa
Mnie chodzi o dolną i górną część bocznej ściany. Ale pewności nie mam, czy są dwa kolory, czy tylko mam takie wrażenie. Dach może być inny, np. szary.
Nie upieram się, ale ja mam wrażenie, że to dwa różne kolory. A może to kremowo-niebieskie wagony do ekspresów prowadzonych SN61 (tzw. malowanie "motorowe")? Zdjęcie jest chyba trochę za ciemne, ten wagon barowy jest prawie czarny. Jak się je lekko rozjaśni, to to wrażenie się potęguje. A gdzie tam widzisz pocztę? Chodzi o pasek pod oknami? Te wagony, o których mówię, miały też ciemniejszy pasek pod oknami. Sam kiedyś wrzuciłeś taką fotkę i myślę, że to może być coś podobnego:
Andrzeju - ja też nie będę się upierał Jak wrócę do domu, to spróbuję fragment fotki powiększyć (i jej nie "obrabiać"). "Poczta" (czyli ostrowski 5G) jest widoczna pomiędzy 3AM a 108A (ten mały fragmencik). Na początku myślałem, że to prototypowy 2AM, ale nie widzę drzwi (a te powinny być widoczne na samym szczycie wagonu). Jedynym pasującym wagonem - jest 5G.
Moim zdaniem ten mały fragmencik to zwykły wagon osobowy, a drzwi nie widać pod takim kątem, bo są we wnęce. Widać tylko wnękę z drzwiami następnego wagonu. W tym fragmenciku widać natomiast dach minimalnie wystający nad pudło właśnie nad wnęką i pierwsze węższe okno (WC lub korytarz po przeciwnej stronie WC).
Wróciłem, "obrobiłem" i zamieszczam W celach porównawczych - fragment "poczty". Tak patrzę, porównuję i już taki pewien nie jestem ... Andrzej, możesz mieć rację.
Rozwiązanie jest raczej proste, jest to zdeklasowana na potrzeby ruchu międzynarodowego "jedynka". Jeśli był to wagon byłej pierwszej klasy, producent mógł być tylko jeden - PAFAWAG. Ponieważ jednak widać numer wagonu, można jeszcze dodać, iż był to wagon typu 4A. Tak swoją drogą to były chyba ostatnie podrygi tego taboru w ruchu międzynarodowym.
Tezę tą potwierdzałby zawarty w "Charakterystyki..." wykaz # bocznych dla wagonów 4A (56W/2) - od 3080 do 3228 i od 4042 do 4047. Numer wagonu pasuje do tego zakresu. Choć dziwnym wydaje się, że za granicę puszczono wagon zdeklasowany, do tego nie taki znowu powalający wiekiem (Pafawag 1951 r.).
Znalazłem jeszcze jedno zdjęcie przedstawiciela rodziny zwężaków, również w składzie Hoek-Warszawa Express, złapanego na stacji Rotterdam Noord 27 maja 1967r. i wnioskując po numerze bocznym (wg opisu - 3114) jest to zdeklasowany 4A... (źródło: http://stortenbeker.eu/flatt.asp?f1=onx&q1=pkp_rijt)