• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele Koleje naszych wschodnich sąsiadów i ich modele

EC45

Znany użytkownik
Czyli, jeśli dobrze rozumiem, te radzieckie (lubię to słowo ;)) wagony - chcąc je użyć wraz z wagonami innych zarządów niż PKP - winno się lokować raczej w składach kursujących od początku lat 70-tych, tak ?
 
Czyli, jeśli dobrze rozumiem, te radzieckie (lubię to słowo ;)) wagony - chcąc je użyć wraz z wagonami innych zarządów niż PKP - winno się lokować raczej w składach kursujących od początku lat 70-tych, tak ?
Omawiane tutaj wagony typu Goerlitz 59/61 (tak je nazwę umownie, ponieważ jak to widać na zdjęciach z rosyjskiego forum, istniało wiele odmian konstrukcyjnych, różniących się detalami, rodzajem wózków itd.) pojawiały się na stacji Warszawa Gdańska mniej więcej do 1971 roku. Najdłużej kursowały wagony pocztowe z tej serii (do 1973?),np. w składzie Warszawa Gd. - Brześć. Można było je spotkać w składach, jadących poza granice byłego bloku wschodniego, choć zdarzały się przypadki, gdy takie wagony włączano do innych składów np. Legnica - Brześć przez Warszawę Centralną, Poznań i to w latach późniejszych. Pod koniec lat 60. można było spotkać takie składy prowadzone zarówno lokomotywami Pt47 jak i ST44 z MD W-wa Odolany (kierunek na wschód od Warszawy), natomiast w kierunkach zachodnim i południowo-zachodnim EU07 (niższe numery MD Poznań) oraz EU05 zielone. "Legnicę-Brześć" w latach 70 prowadziły elektrowozy z Olszynki Grochowskiej: głównie pomarańczowe EP05, sporadycznie EP08. Zdecydowanie łatwiejszym tematem do prawidłowego odwzorowania są typowe wagony radzieckie, zwane potocznie stodołami, nie wspominając o wagonach typu Y.
 

EC45

Znany użytkownik
Sęk w tym, że tzw. "stodoły" nie są moim ulubionym typem wagonów. Zaś jeśli chodzi o "Y-ki" to na ich podstawie będę tworzył składy bardziej współczesne. Właśnie dlatego chciałem stworzyć jakiś skład oparty właśnie o wagony Gorlitz 59/61.
 

Groch

Znany użytkownik
Pociąg D 105 na stacji Berlin Zoo 6.06.1966

D105-6.-Juni-1966.jpg


I zestawienie zacytowane z: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,6035451,6303005

Lok (01 137)
BDms/DB (Osnabrück-)Hannover-Berlin (Gestellung von Münster)
WL´59/60/SZD (Hoek v. Holland-)Hannover-Moskau (nur Mo. , Di. , Do. u. Sa.)
AB(UIC-Y)/PKP (Hoek v. Holland-)Hannover-Warschau
A3B3Ddyi/SNCF (Paris-)Jeumont-Warschau
B(Cegielski: 21,12m)/PKP (Paris-)Jeumont-Warschau
WL´59/60/SZD (Paris-)Jeumont-Moskau
WL´59/60/SZD (Oostende-)Aachen-Moskau
I1 A4B4/SNCB (Oostende-)Aachen-Warschau

Zestawienia z innych lat: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,7500205,7503504#msg-7503504

Hoek-Warszawa Express D 1245 lata 70-te (raczej początek). Za rosyjskim Goerlitzem nasz Cegielski (?):

Hoek van Holland 70s.jpg
 

EC45

Znany użytkownik
Takie zdjęcia to petarda, o to właśnie chodzi (y)(y)(y). Ciekawi mnie co to za wagony PKP. Ten pierwszy wygląda na 111/112 ale to 1966 rok więc nie wiem. A ten drugi PKP to chyba jakiś bardzo stary typ. Bo te Gorlitz-e SZD rozumiem, ze to te które wydać zamierza ACME tylko wyprodukowane kilka lat po tamtych.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Wagony PKP nie takie stare. Pierwszy za sypialnym SŻD to oczywiście wagon typu Y polskiej budowy. Z mojej wiedzy wynika, że w 1966 roku mógł to być tylko 104A, 1/2 kl. ale nie widać żółtego paska nad częścią 1 klasy. Niestety, kąt widzenia wagonu i latarnia nie pozwalają na policzenie okien. Według "Katalogu wagonów osobowych" Ministerstwa Komunikacji z 1974 roku, budowę wagonów 111A zaczęto dopiero w 1969, a 112A w 1967 roku. Ale autorytetem tu jest oczywiście Krzysztof Koj i on mógłby to potwierdzić lub skorygować. Nawiasem mówiąc, wagony Y były budowane również przez wrocławski Pafawag.

Następne dwa wagony to moim zdaniem wagony polskiej budowy powojennej (więc nie takie bardzo stare), tzw. "zwężaki". Nie znam na tyle tych wagonów, a na zdjęciach niewiele widać, wiem nie wypowiem się na temat ich konkretnych typów. Dalej znowu dwa radzieckie sypialne i na końcu według mnie belgijski 1/2 kl. typu I1 lub I2.
te Gorlitz-e SZD rozumiem, ze to te które wydać zamierza ACME tylko wyprodukowane kilka lat po tamtych
A skąd taki wniosek? Czy widać różnice między modelem ACME i tymi wagonami?
 

EC45

Znany użytkownik
No tak pomyślałem, bo w opisie WL´59/60/SZD a te ACME '57. Poza tym opis wskazuje, że za pierwszym polskim wagonem jest wagon SNCF a dopiero po nim kolejny PKP. A czy te "zwężaki" posiadają odzwierciedlenie w modelu?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Przyznam, że nie wczytywałem się w te opisy, może być, że tak jest, zakładając, że dane z "Obrotnicy" i z informacji ACME są ścisłe, a nie opierają się o przypuszczenia. Co do wagonu SNCF to też mi to chodziło po głowie, bo zwykle w tym pociągu taki był. Ale ze zdjęcia trudno to wnioskować, bo jest zasłonięty i w takim skrócie perspektywicznym i przy tej jakości zdjęcia wygląda bardzo podobnie do następnego wagonu. Ale nie upieram się.

"Zwężaków" niestety jak dotąd nikt nie produkuje. Swego czasu zapowiadał je Tololoko, ale w jakiejś strasznie ekskluzywnej serii z metalu za koszmarne pieniądze. O ile jednak wiem, nigdy się nie ukazały.
 

EC45

Znany użytkownik
A tak z ciekawości, to jak wyglądała sprawa zmiany lokomotyw w pociągu widocznym na zdjęciu? Gdzie to się odbywało i co na co w tym 1966 roku....:)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Nie mam ścisłych informacji, ale wydaje mi się, że cały czas, tak, jak dzisiaj, we Frankfurcie nad Odrą. Ale mogło też być tak, że NRD-owskie parowozy dojeżdżały aż do Poznania, jak BR118 w latach 1970-tych. Oczywiście nie wiem, czy parowóz, który przyprowadził pociąg z granicy RFN/NRD do Berlina, nie był zmieniany na Ostbahnhof na inną lokomotywę (zdjęcia zrobione na Zoo). A w Polsce w 1966 roku to od granicy do Poznania to najpewniej Pt31 lub 47, a może Pm2 - ale nie mam informacji na ten temat. A dalej pewnie EU05, może EU07, EU04?
 

Groch

Znany użytkownik
Bardziej mnie interesują w tej chwili wagony jakie można by do tych SZD podłączyć.
Polecam lekturę Świata Kolei 11/2010 i 01/2013 gdzie A. Etmanowicz opisuje modele holenderskiego wagonu Plan K (wspomnianego zresztą wcześniej) i wizyty oryginału w Warszawie w latach 60-tych. Na zamieszczonych tam zdjęciach widać (dachy) radzieckich Görlitz-ów w towarzystwie holendra (1/2 kl) i belgijskiego 1/2 kl. typu I1. Na innym zdjęciu widoczny fragment naszego 104 z Cegielskiego razem z holendrem w relacji Wa-wa Gdańska - Hoek van Holland. Są też wybrane zestawienia i obiegi poc. pasażerskich z lat 1960-1967, np. na poniższym jest również francuz:
obieg-nr-145.jpg


Jak widać Görlitz-e "holował" również Ty2 (odcinek Brest - Terespol). Model "belga" robi L.S. Models, a "holendra" Elo Trains. O "francuzie" nic nie wiem, pojawia się tęż bliżej nierozpoznany (przynajmniej przeze mnie) - "niemiec". A "polaka" nikt nie robi :(
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
LS Models robi modele wagonów I2, co do I1, to nie jestem teraz pewien. Zapowiadali już dawno, ale czy coś się już ukazało, nie wiem. Pytanie jeszcze, czy modele są w odpowiedniej wersji i oznakowaniu. Nie jestem też pewny, czy wagony I2 były budowane w wersji 1/2 klasa, a takie przyjeżdżały głównie do Polski. Francuskie wagony na przestrzeni lat się zmieniały, było kiedyś o tym na forum m.in. tu: http://forum.modelarstwo.info/threads/koleje-francji-i-beneluksu-oraz-ich-modele.18844/page-9 Sporo z nich istnieje w modelach Jouef, Lima, Roco, REE, R37 czy LS Models.

Wagon niemiecki (DB), pierwszy za parowozem, to moim zdaniem BD4üm-59 / BDms 272, modele LS Models, ADE i Piko. Widać go dobrze na drugim zdjęciu na Drehscheibe (link w poście kolegi Grocha). Mogę natomiast potwierdzić ostatnie zdanie kolegi Grocha, polskich wagonów starego typu nikt (jeszcze?) nie robi.
 

Groch

Znany użytkownik
"Pociągnę" jeszcze temat... Znalazłem na dysku fotkę z 26.07.1967r. zrobioną w Hoek van Holland Haven (o ile pamiętam to z tej strony: http://www.nicospilt.com)

Hoek van Holland Haven 26.07.1967.JPG


Na pierwszy rzut oka: z lewej fragment Görlitz-a, a jeśli mam rację to wagon jest radziecki. Natomiast w kwestii wagonu PKP - to hmm... i tak go nikt nie robi w modelu... Mam też zassaną kiedyś z "netu" tablicę kierunkową z 1972r.:

Hoek van Holland-Moskwa 1972 NS-Het Utrechts Archief.jpg


Jak widać wisi ona na rosyjskim wagonie WLAB 4ü, a czym on się różni od WLA 4ü (projektowany model ACME) - nie wiem, więc nie będę się wymądrzał...:p
 

EC45

Znany użytkownik
Pociąg D 105 na stacji Berlin Zoo 6.06.1966

Zobacz załącznik 460509

I zestawienie zacytowane z: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,6035451,6303005

Lok (01 137)
BDms/DB (Osnabrück-)Hannover-Berlin (Gestellung von Münster)
WL´59/60/SZD (Hoek v. Holland-)Hannover-Moskau (nur Mo. , Di. , Do. u. Sa.)
AB(UIC-Y)/PKP (Hoek v. Holland-)Hannover-Warschau
A3B3Ddyi/SNCF (Paris-)Jeumont-Warschau
B(Cegielski: 21,12m)/PKP (Paris-)Jeumont-Warschau
WL´59/60/SZD (Paris-)Jeumont-Moskau
WL´59/60/SZD (Oostende-)Aachen-Moskau
I1 A4B4/SNCB (Oostende-)Aachen-Warschau

Jeśli zaś chodzi o to zestawienie to niby LS Models wydał wagon A3B3Ddyi ( http://www.naumann-online.de/shop/artikeldet.php?proid=4777&sid=98d4bde37ad8e7e3d5c27fd4a50bd5d3) , lecz oczywiście w zestawie 3 wagonowym. Pytanie czy ich wersja z epoki IIIa odpowiada jeszcze wyglądowi wagonów SNCF w roku 1966?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
WLAB 4ü, a czym on się różni od WLA 4ü
Jak sama nazwa (seria) wskazuje, pierwszy to 1/2 klasa, drugi tylko 1 klasa.
czy ich wersja z epoki IIIa odpowiada jeszcze wyglądowi wagonów SNCF w roku 1966?
Wagony w 1966 roku różniły się przede wszystkim tym, że już od 10 lat nie było 3 klasy. Więc poza oznaczeniami klasy i datami rewizji, pewnie też oznaczeniem serii i być może numerem.
 
Wszystkie biało-niebieskie wagony są z Dyrekcji Kaliningradzkiej. Tutaj ACME kolejny raz dało ciała sugerując nieobeznanym odbiorcom, że to wagony z Saratowa, Ufy, Czelabińska i innych stron Rosji. Wynika to pewnie z faktu, że w Kaliningradzie pobrano wymiary i opisy z wszystkich sześciu wagonów. Powyższy wagon 320-3 również nie odpowiada w pełni rzeczywistości. Powinien mieć złożone środkowe i górne łóżka. Ostatnie lata Kalinki to odejście od wagonów siedzących na rzecz wagonów miękkich ze złożonymi górnymi i środkowymi łóżkami oraz o ile mnie pamięć nie myli z wyjętymi drzwiami zamykającymi przedziały. Wagony ACME 52103, 52104 i wagony w barwach flagi rosyjskiej z zestawu ACME 55149 również są niepoprawnie opisane. Dokładnie rzecz ujmując problem opisu tych modeli nie występuje jeżeli posiadacz wagonów nie zna cyrylicy oraz zasady numeracji taboru byłego ZSRR.
 

Groch

Znany użytkownik
Austria, St.Veit, 1963 r. (autora nie znam)

SZD-Sleeping-Car-Wagons-Lits-St-Veit-1963.jpg


"Rzuciłem" zdjęciem zapowiadającym w katalogu ACME model pierwszego rosyjskiego sypialnego RIC-a, ponieważ zaintrygowało mnie czemu oznaczono ten wagon rokiem 1957... Przejrzałem dokładniej różne źródła (głównie rosyjskojęzyczne, ale też niemieckie i francuskie fora) i wszędzie jest mowa o sypialnych Görlitz-ach budowy 1959-61. Nie sądzę żeby ACME popełniło aż taki błąd, być może mając dostęp do dokumentacji producenta (Görlitz) wagony mają tam inne fabryczne oznaczenie...
Wagony zamówiono w 1958 roku i dostarczono w dwóch partiach właśnie w latach 59-61. Zbudowano 140 sztuk (dane za Локотранс 6/99):

1959r. - 60 szt. typ WLA 4u (1kl. 11 przedziałów, 22 miejsca) numery: СВПС 1500 - 1559
- 40 szt. typ WLB 4u (2kl. 11 przedziałów, 33 miejsca) numery: СВПС 2500 - 2539

1960-61r. - 40 szt. typ WLA 4u (1kl. 11 przedziałów, 33 miejsca) numery: СВПС 1560 - 1599

100 szt. miało hamulec Westinghousa, 40 szt.- hamulec typu KE (chodzi o Knorr-a ?) - nie znalazłem informacji które numery w jaki typ hamulca wyposażono, natomiast wszystkie wagony miały charakterystyczny "fartuch" osłaniający aparaturę pod pudłem - wnioskuję zatem, że pozbywano się go (przynajmniej w niektórych egzemplarzach) w trakcie remontów czy modernizacji - brak informacji w tej kwestii. Nie trafiłem też na dane precyzujące które egzemplarze miały jakie osłony przejść międzywagonowych - wydaje się, że gumowe wałki to cecha dostawy z 1960-61 roku lub wynik modernizacji.
Wagony wyposażono też w wózki różnego typu, szczegółowych danych oczywiście brak, ale analizując dostępne zdjęcia daje się zauważyć podział występujący według lat dostawy: na poniższym - od lewej wózek z drugiej partii (numery od 1560), po prawej z pierwszej.

Wozek-RIC-1960-1959.jpg


Jeszcze kilka zdjęć wagonów Görlitz WLA 4u z książki F. Stöckl-a "Komfort auf Schienen" - WLA 1554 Praga-Express, fot. J. Claus:

WLA 1554  Praga-Express fot.J. Claus.jpg


WLB 4u 2 kl Praga-Express, Praga Hl. 1966 fot. F. Stöckl:

WLB 4u 2 kl Praga-Express, Prag Hl. 1966.jpg


WLAB 1583 relacji Wiedeń-Moskwa z pociągu "Chopin", Wiedeń 1964, fot. F. Stöckl:

WLAB 1583 Wien-Moskau im Chopin, Wien 1964.jpg


WLAB 1579 z naszym Y w relacji Moskwa-Hoek van Holland, Rheine 1968, fot. F. Stöckl:

WLAB 1579 Moskau-Hoek van Holland, Rheine.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Przejrzałem dokładniej różne źródła (głównie rosyjskojęzyczne, ale też niemieckie i francuskie fora) i wszędzie jest mowa o sypialnych Görlitz-ach budowy 1959-61. Nie sądzę żeby ACME popełniło aż taki błąd, być może mając dostęp do dokumentacji producenta (Görlitz) wagony mają tam inne fabryczne oznaczenie...
Wagony zamówiono w 1958 roku i dostarczono w dwóch partiach właśnie w latach 59-61. Zbudowano 140 sztuk (dane za Локотранс 6/99):

1959r. - 60 szt. typ WLA 4u (1kl. 11 przedziałów, 22 miejsca) numery: СВПС 1500 - 1559
- 40 szt. typ WLB 4u (2kl. 11 przedziałów, 33 miejsca) numery: СВПС 2500 - 2539

1960-61r. - 40 szt. typ WLA 4u (1kl. 11 przedziałów, 33 miejsca) numery: СВПС 1560 - 1599
Również w książce Wolfganga Theuricha "160 Jahre Waggonbau in Görlitz" (EK 2009, 2. wydanie) zawierającej listy fabryczne, podane są te same informacje:

RIC-WLA4ü, numery 1500-1559, 60 szt., 1959
RIC-WLB4ü, numery 2500-2539, 40 szt., 1959
RIC-WLA4ü, numery 1560-1599, 40 szt., 1960/61

Na liście nie ma żadnych wagonów z roku 1957.
 

Podobne wątki