• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony CIWL produkowane przez HCP w międzywojniu

OP
OP
S

stabby

Użytkownik
Reakcje
8 0 0
#21
Moja propozycja, żeby całą aktywność CIWL/MTWS w kraju, ślady po niej, zachowane artefakty analizować w odrębnym wątku:
http://forum.modelarstwo.info/threa...arodowe-towarzystwo-wagonów-sypialnych.30797/
wynika z tego, że temat ten stanowi pewną zamkniętą całość, do tego mało poznaną a fascynującą.

[...] ten temat nie rozrośnie się do stu stron i nie bardzo będzie co dzielić [...]
I niech się nie rozrasta a - będzie treściwy :)
[...] wszystkie kwestie związane z funkcjonowaniem MTWS na terenie Polski i tak będą się przenikać wzajemnie.
Chyba nie. Tylko niektóre z zamówionych przez Towarzystwo wagony pozostały w Polsce, natomiast cała jego aktywność u nas to, jak wspomniałem, odrębny temat, warty odrębnej analizy. Zapraszam raz jeszcze i do tamtego "ogólno-polsko-emtewuesowego" tematu. Zadałem tam parę pytań, @Krzysztof Koj , @Andrzej Jaroszewicz , @RS11 ... na pewno Panowie dorzucicie tam wiele wartościowej wiedzy :)
 
A

AJ

Gość
#22
Rzecz jasna, wagon ten nie ma nic wspólnego z wagonami MTWS produkcji HCP, ale też nie został w Polsce zbudowany, lecz jedynie gruntownie zmodernizowany przez Zakłady Lilpop, Rau & Loewenstein, na zamówienie MTWS.
Mam kłopot z cyframi produkcji ww. zakładów, w związku z czym muszę zadać to pytanie - czy to w takim razie było jednorazowe zlecenie na jedną sztukę, czy też LRL przebudowały wtedy więcej tych wagonów?
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
637 3 1
#23
Mam kłopot z cyframi produkcji ww. zakładów, w związku z czym muszę zadać to pytanie - czy to w takim razie było jednorazowe zlecenie na jedną sztukę, czy też LRL przebudowały wtedy więcej tych wagonów?
Wszyscy (którzy się tym nieco poważniej zajmujemy) mamy problem z ustaleniem dokładnych liczb dotyczących produkcji tych zakładów, ponieważ dokumentacja tychże zakładów uległa - jak słyszałem - całkowitemu zniszczeniu podczas II Wojny Światowej.
Mimo to, musimy sobie jakoś radzić i w przypadku wagonów sypialnych MTWS, przebudowanych przez Zakłady Lilpop, Rau & Loewenstein, obstawiałbym liczbę 6 !
Nie mogę tego poprzeć żadnym źródłem pisanym, ale przez analogię do innych przypadków tego rodzaju z lat 20-tych XX wieku zakładam, że MTWS zleciło zakładom L,R&L przebudowę całej serii (czyli 6) swoich wagonów sypialnych o numerach 2180-2185, zbudowanych w Görlitz, w roku 1912.
Uważam również, że wagony te przebudowane zostały na wagony sypialne klasy 3 (typ "R3") i przydzielone zostały do eksploatacji na liniach PKP.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
154 0 0
#25
Wszyscy (którzy się tym nieco poważniej zajmujemy) mamy problem z ustaleniem dokładnych liczb dotyczących produkcji tych zakładów, ponieważ dokumentacja tychże zakładów uległa - jak słyszałem - całkowitemu zniszczeniu podczas II Wojny Światowej.
Mimo to, musimy sobie jakoś radzić i w przypadku wagonów sypialnych MTWS, przebudowanych przez Zakłady Lilpop, Rau & Loewenstein, obstawiałbym liczbę 6 !
Nie mogę tego poprzeć żadnym źródłem pisanym, ale przez analogię do innych przypadków tego rodzaju z lat 20-tych XX wieku zakładam, że MTWS zleciło zakładom L,R&L przebudowę całej serii (czyli 6) swoich wagonów sypialnych o numerach 2180-2185, zbudowanych w Görlitz, w roku 1912.
Uważam również, że wagony te przebudowane zostały na wagony sypialne klasy 3 (typ "R3") i przydzielone zostały do eksploatacji na liniach PKP.
Czy producent i data są pewne co do wagonów 2180-2185, ja wcześniej podawałem dla wagonu 2180 Klett Machinen Fabrik, Augsberg und Nurnberg z 1909?
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
637 3 1
#26
Czy producent i data są pewne co do wagonów 2180-2185, ja wcześniej podawałem dla wagonu 2180 Klett Machinen Fabrik, Augsberg und Nurnberg z 1909?
Tak. Te dane te są pewne. Numery wagonów, producenta i rok budowy podałem na podstawie książki wybitnego znawcy tej tematyki, miłośnika wagonów CIWL i wagonów restauracyjnych, sypialnych oraz salonowych w ogóle - Dr. Fritza Stöckla: "Rollende Hotels, Teil 1, Die Internationale Schlafwagengesellschaft"; R. Bohmann Industrie- und Fachverlag, Wien-Heidelberg, 1967.
Ponadto sprawidziłem także, czy wspomniane wagony znajdują się w wykazie wagonów zbudowanych przez zakłady w Görlitz i okazało się, że zakłady w Görlitz przyznają się do zbudowania wagonów sypialnych 2180-2185 dla CIWL w roku 1912 :). Tak więc, wszystko się zgadza.
 
A

AJ

Gość
#27
Wszyscy (którzy się tym nieco poważniej zajmujemy) mamy problem z ustaleniem dokładnych liczb dotyczących produkcji tych zakładów, ponieważ dokumentacja tychże zakładów uległa - jak słyszałem - całkowitemu zniszczeniu podczas II Wojny Światowej.
Mimo to, musimy sobie jakoś radzić i w przypadku wagonów sypialnych MTWS, przebudowanych przez Zakłady Lilpop, Rau & Loewenstein, obstawiałbym liczbę 6 !
Jeśli można i mnie stąd nie wyrzucicie z moimi problemami, wróciłbym na chwilkę do tej kwestii. Jeśli wierzyć oficjalnym opracowaniom i statystykom podawanym w przedwojennych źródłach (a coś trzeba przyjąć za materiał wyjściowy i jakąś podstawę) to w roku 1925 na stan PKP przyjęto 33 wagony zaliczane do grupy osobowych (wszystkie czteroosiowe III klasy), natomiast w roku 1926 82 wagony (10 czteroosiowych I/II klasy, 47 czteroosiowych III klasy i 25 pocztowych czteroosiowych) - to za "Dziesięcioleciem PKP 1918 - 1928". Natomiast inżynier Jabłoński omawiając polski przemysł wagonowy w swoim artykule z 1929 roku podał następujące liczby wyprodukowanych wagonów osobowych - w roku 1925 35 sztuk wagonów osobowych wyprodukowanych tylko przez zakłady LRL oraz w 1926 roku 92 sztuki wagonów dostarczone przez zakłady Zieleniewskiego (20 szt.) oraz LRL (72 sztuki). Z porównania tych dwóch źródeł wychodzi, że w roku 1925 wyprodukowano 2 wagony więcej niż przyjęto na stan PKP, a w roku 1926 takich wagonów było 10 sztuk. Stąd się wzięła moja domniemana cyfra 12. Być może popełniam jakiś błąd interpretacyjny, być może istnieją jeszcze inne możliwości weryfikacji tych danych. Mam nadzieję, że da się to w jakiś sposób wyjaśnić :).
 

Podobne wątki