• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

CIWL w Polsce, czyli Miedzynarodowe Towarzystwo Wagonów Sypialnych

stabby

Użytkownik
Reakcje
8 0 0
#1
Ostatnio interesuję się śladami obecności Compagnie Internationale des Wagons Lits w Polsce. Założyłem wcześniej osobny wątek o polskiej produkcji taborowej na zamówienie CIWL
http://forum.modelarstwo.info/threads/wagony-ciwl-produkowane-przez-hcp-w-międzywojniu.30699/
ale temat jest zdecydowanie szerszy. W II Rzplitej CIWL działał na torach PKP (nieco upraszczając) tak jak Orbis/WARS po II wojnie. Natrafiłem na coś takiego:
http://forum.e-train.fr/viewtopic.p...d7dbdc144bfd7b7340119b60307&start=15#p1105353
Poglądowo wklejam interesujące zdjęcia z tego postu:
Zobacz załącznik 376862 Zobacz załącznik 376863
Otóż, jak można logicznie wykoncypować, skoro CIWL operował w Polszcze, to i tu miał jakiś park wagonowy. Powyższy dokument obrazuje poszukiwania wagonów utraconych przez CIWL w wyniku wojny. Ciekawe, gdzie była baza operacyjna Towarzystwa w Warszawie? Interesujące by było ustalenie, które numery wagonów stacjonowały u nas? Część z nich widzimy na 44-tej załączonej stronie dokumentu. Prośba do "frankofońskich" forumowiczów - może ktoś spróbowałby się skontaktować z autorem ww. postu w sprawie całego spisu? Niestety "że ne parle frąse" :)
Wreszcie trzeci element tej historii to wagony pozostałe na terenie Polski w wyniku wojny (zawleczone konfiskaty na rzecz Mitropy, pozostałe z przedwojennego parku wagonowego) lub przybyłe po niej (jak dar od Szwajcarów - mobilny gabinet stomatologiczny przebudowany z wagonu pozyskanego od CIWL przez szwajcarski Czerwony Krzyż):
Czy jeden z wagonów z Ocypla jest ex CIWL-em, jaka jest jego historia?
http://www.fotosik.pl/zdjecie/bb2c2ce50ed21064
http://www.fotokolej.pl/img-wagony-w-ocyplu-7623.htm
Jaka jest historia wagonu "tekowego" ze zbiorów PSMK w Skierniewicach?
Czy pudło wagonu "tekowego" istniejące niegdyś w Bednarach to wzmiankowany ambulans stomatologiczny?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
S

stabby

Użytkownik
Reakcje
8 0 0
#2
Nikt tu nic nie chce napisać a bardzo liczyłem... :) Wobec tego - pierwsze podejście pod bardzo jeszcze fragmentaryczną listę taboru "wewnętrznego" MTWS na podstawie dostępnej strony 44 listy rewindykacyjnej CIWL, która akurat obejmuje przynajmniej część wagonów z parku warszawskiego. Są to też najprawdopodobniej wagony wzmiankowane w "Inżynierze Kolejowym" według skanu, który dostarczył @Andrzej Jaroszewicz Zobacz załącznik 377712 :
Wagony sypialne typu Y (YTm) wyprodukowane w The Birmingham Railway Carriage and Wagon Company Ltd w 1931 roku:
WL 3745 -
WL 3746 - '45 -> ZSSR?,
WL 3747 - '41 -> Mitropa 22 3747, '45 -> powrót do CIWL, '53 przebudowany na typ YU, '55 przebudowany na typ YT, później Uf, '65-'68 używany na terenie Danii, '69 ozn. 51 66 06-42 060-7, '71 -> SNCF TEN POOL 71 87 71-40 607-8, -> FS,
WL 3748 - '41 -> Mitropa 22 3748, '44-'49 brak informacji, '53 przebudowany na typ YU, później Uf, '59 używany na terenie Danii, '69 ozn. 51 66 06-42 061-5, '71 -> SNCB TEN POOL 71 88 71-40 657-2, -> FS,
WL 3749 -
WL 3750 - według spisu przydział PKP ale park berliński?, używany przez Wehrmacht,
WL 3751 - -> Mitropa 22 3751,
WL 3752 -

WL 3763 -
WL 3764 -
WL 3765 -
WL 3766 -
WL 3767 -
Wagonów jest więcej niż wzmiankowane przez Inżyniera Kolejowego 10. Być może oryginalna dziesiątka zaczynała się od początku serii z fabryki w Schmetwick (WL 3743 i 3744, są na poprzedniej stronie spisu, którą nie dysponujemy) a druga grupa z pow. zestawienia była jakimś kolejnym wzmocnieniem taboru w parku warszawskim? Dane dotyczące wagonów 3747 i 3748 z: http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1893&id=143 . Kolega @RS11 , który widział więcej zawartości listy rewindykacyjnej, sugeruje że jest ona mało obiektywna, straty wagonów przypisując głównie na rzecz Niemców (Mitropa), nie doszacowując wagonów, która rozpłynęły się w sowieckiej mgle... dlatego nie podaję w spisie ogólnych informacji ze spisu bez numeru przydziału. W każdym razie wszędzie, gdzie nie ma żadnych informacji powyżej nt. wagonu spis podaje Mitropę jako zagarniającego :)
Bardzo liczę na to, że pan @Krzysztof Koj poszerzy nieco ten wycinek taborowy - CIWL miał u nas jakieś wagony wcześniej, miał też co najmniej trzy wagony restauracyjne i to od Cegielskiego z 1932 roku, być może przybyło też coś później? Ciekawe też jak wyglądał taki zwykły pociąg z wagonem/wagonami MTWS, w które miejsce składu włączano restaurację, gdzie - wagon sypialny? Przy okazji jeszcze - typ Y wagonów wywodzących się z ikonicznego dla CIWL typu S (wzór wszystkich wagonów stalowych Towarzystwa w międzywojniu), był opracowany specjalnie do takich zastosowań jak np. w Polsce, czyli do włączania w krajowe pociągi. Przystosowanie polegało między innymi na wyposażeniu we własny przedział dla obsługi i możliwości blokady przejścia przez wagon i odizolowania go w ten sposób od reszty składu.
 
Ostatnio edytowane:
A

AJ

Gość
#3
Aleś ty niecierpliwy ;).

Wagonów jest więcej niż wzmiankowane przez Inżyniera Kolejowego 10.
Oczywiście że jest (było) więcej. Tamta notka dotyczyła tylko wprowadzenia nowego taboru do obsługi połączeń MTWS w Polsce. Według stanów na 1 stycznia każdego roku MTWS posiadało do obsługi połączeń w naszym kraju:
1931 - 93 szt.
1932 - 102
1933 - 107
1934 - 101
1935 - 103
1935 - 101
1937 - 116
1938 - 104
Masz więc czego szukać :). Poza tym, jak już ktoś wspominał, wewnątrz przedsiębiorstwa następowała stała rotacja taboru. Wokół jakiegoś "kręgosłupa" taborowego w danym kraju, w zależności od potrzeb w kolejnych rozkładach jazdy, następowały przesunięcia między różnymi "bazami".

Podsunę Ci kolejny trop, wagon sypialny zbudowany specjalnie do obsługi połączeń w Polsce w zakładach Nivelles w Belgi w 1926 roku

Photo d'usine à Nivelles (Belgique), voiture-lits 3025 de la CIWL, pour la Pologne.jpg


Zdjęcie wygrzebane kiedyś z jakiegoś francuskiego forum.
 
K

KNG

Gość
#5
Wątkodawca skoncentrował się li tylko na technikaliach.
Na okoliczność ruchaliów zdybałem takie coś.

To jest lato 1923.
Nie mam pojęcia czy wszystkie ww pociągi miały wagon/wagony CIWLu czy tylko niektóre.
Większość rozkładów jest dostępna, więc może coś się rozjaśni.
Tak przy okazji CIWL obsługiwał kursy w carskiej Rosji. Wydaje mi się, że jakieś wagony CIWL-u jeździły z St. Petersburga do Warszawy i abarotna.

Pozdrawiam serdecznie i ruchowo.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 
OP
OP
S

stabby

Użytkownik
Reakcje
8 0 0
#6
Przepraszam, ten post nic nie wniesie, ale wzruszyłem się :)
Przypomniały mi się opowieści Babci, co to ze Lwowa "slipingiem" do Krakowa...
 
OP
OP
S

stabby

Użytkownik
Reakcje
8 0 0
#7
Dobra, nos trza wysmarkać, opuścić halę peronową dworca we Lwowie (od Zieleniewskiego :) ) i brnąć dalej.
Podsunę Ci kolejny trop, wagon sypialny zbudowany specjalnie do obsługi połączeń w Polsce w zakładach Nivelles w Belgi w 1926 roku
Zobacz załącznik 377960
Zdjęcie wygrzebane kiedyś z jakiegoś francuskiego forum.
Jeśli to Ateliers Métallurgiques de Nivelles i jeśli to rok 1926 to będzie to wagon z serii WL 3021-3026 wykonanej właśnie na potrzeby parku warszawskiego Towarzystwa. Rozdzielczość jest jaka jest, próba odczytania numeru prowadzi mnie do wniosku że najprawdopodobniej jest to 3026 ale może być i 3023 albo 3025. W tym samym roku czechosłowackie Ringhofferovy Zavody et SP. Smichow wykonały dla MTWS, zapewne według tego samego planu, serię WL 3027-3032. Ten sam zakład rok wcześniej na potrzeby polskich i nadbałtyckich operacji Towarzystwa wykonał serię WL 3001-3009.
Informacje z http://trains.wikia.com/wiki/Matériel_voyageur_(CIWL)
 
A

AJ

Gość
#8
Przepraszam, ten post nic nie wniesie, ale wzruszyłem się :)
Przypomniały mi się opowieści Babci, co to ze Lwowa "slipingiem" do Krakowa...
Jakbyśmy nie mieli sentymentów, to chyba nikogo z nas by tu nie było ;)

Jeśli to Ateliers Métallurgiques de Nivelles i jeśli to rok 1926 to będzie to wagon z serii WL 3021-3026 wykonanej właśnie na potrzeby parku warszawskiego
Gdybyś spróbował zapisać sobie to zdjęcie, to pojawiło by się w opisie pliku 3025

opuścić halę peronową dworca we Lwowie (od Zieleniewskiego :) )
Ciekawe też jak wyglądał taki zwykły pociąg z wagonem/wagonami MTWS, w które miejsce składu włączano restaurację,
Dobra, ale udajmy się w kierunku wschodnim, aby zobaczyć przykładowy skład z wagonem restauracyjnym na stacji w Stołpcach

PIC_1-G-3717.jpg


W Zakopanem dla odmiany restauracja jest w środku składu

PIC_1-G-3780-3.jpg


Co prawda był to pociąg specjalny, ale myślę że było podobnie jak dzisiaj - w składach krajowych, dla wygody podróżnych, wagon restauracyjny wpinano do środka.
Jeszcze tradycyjnie krótka notka z 1928 roku

28.jpg
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#9
Nie pamiętam czy te zdjęcia były już w innym wątku. Potrzebne są jednak i tu:

PIC_1-M-63-3.jpg

"Pożegnanie na dworcu. Widoczny m.in. minister spraw zagranicznych Józef Beck (stoi w drzwiach pociągu)." 1932-11-19

Na zdjęciu wagon sypialny nr.2964 Typ STU czyli przebudowany wagon S1 (taki rodzynek -jeden z 9tak przebudowanych)

i jeszcze dwa zdjęcia:

PIC_1-M-42-2.jpg


PIC_1-M-42-4.jpg


Pożegnanie udającego się do Genewy ministra spraw zagranicznych Augusta Zaleskiego. 1930.08.27 Warszawa

Czyżby Nord Express?
 
OP
OP
S
Reakcje
8 0 0
#10
[...]
Zobacz załącznik 378278
"Pożegnanie na dworcu. Widoczny m.in. minister spraw zagranicznych Józef Beck (stoi w drzwiach pociągu)." 1932-11-19

Na zdjęciu wagon sypialny nr.2964 Typ STU czyli przebudowany wagon S1 (taki rodzynek -jeden z 9tak przebudowanych)

i jeszcze dwa zdjęcia:
[...]
Ale zaraz, ta przebudowa to chyba później? Minister Beck podróżował przedziałem standardu Tourisme Universelle? :D
W ogóle to miło patrzeć na najważniejszych polityków udających się w międzynarodowe podróże rozkładowymi pociągami :)
Natomiast te pożegnalne delegacje są irytujące. Zawsze tak się ustawią, żeby numer wagonu zasłonić :podstepny:
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#11
Ale zaraz, ta przebudowa to chyba później? Minister Beck podróżował przedziałem standardu Tourisme Universelle? :D
W ogóle to miło patrzeć na najważniejszych polityków udających się w międzynarodowe podróże rozkładowymi pociągami :)
Natomiast te pożegnalne delegacje są irytujące. Zawsze tak się ustawią, żeby numer wagonu zasłonić :podstepny:
Wagon zbudowano w 1926/27 roku w Kassel przez Crede. Na zdjęciu jest już wagon przebudowany (z zewnątrz tego nie widać), była to tylko inna aranżacja wnętrza
-8 przedziałów z 2 łóżkami i 4 przedziały z 3 łóżkami czyli 28 miejsc. Co do przebudowy to są dwa różne źródła: - wagon zmodernizowano przed 1930r,
-w fazie produkcji dokonano zmian na podstawie planu wagon lits STU z 3 czerwca 1925r.
 
OP
OP
S
Reakcje
8 0 0
#12
Tak troszkę od czapy ale jest taka prośba od jednego miłośnika dziedzictwa CIWL z Francji o numery wagonów ex Nostalgia Istanbul Orient Expressu, ex Trans Siberiena itd. z Małaszewicz. Ma może ktoś? Pomożecie? :)
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#13
Tak troszkę od czapy ale jest taka prośba od jednego miłośnika dziedzictwa CIWL z Francji o numery wagonów ex Nostalgia Istanbul Orient Expressu, ex Trans Siberiena itd. z Małaszewicz. Ma może ktoś? Pomożecie? :)
Pomożemy !:)

W Małaszewiczach odstawione były następujące wagony ex CIWL:
1286 [P] - bagażowy
2761 [P] - kąpielowy
3537 [P] - sypialny
3551 [P] - sypialny
3851 [P] - sypialny
3909 [P] - sypialny
3922 [P] - sypialny
4149 [P] - salon-Pullman (restauracyjny?)
4164 [P] - salon-bar
Stacja mac. wszystkich wagonów to: Wien-West Bf.
Przynajmniej numery tych 9 wagonów odstawionych w Małaszewiczach są mi znane.
 
Ostatnio edytowane:

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#16
Pomożemy !:)

W Małaszewiczach odstawione były następujące wagony ex CIWL:
1286 [P] - bagażowy
2761 [P] - kąpielowy
3537 [P] - sypialny
3551 [P] - sypialny
3851 [P] - sypialny
3909 [P] - sypialny
3922 [P] - sypialny
4149 [P] - salon-Pullman (restauracyjny?)
4164 [P] - salon-bar
Stacja mac. wszystkich wagonów to: Wien-West Bf.
Przynajmniej numery tych 9 wagonów odstawionych w Małaszewiczach są mi znane.
4149 to Pulmann Côte d'Azur bez kuchni, 28miejsc z 1929r zbudowany przez Entreprises Industrielles Charentaises.
Pulmanny z kuchnią to numery 4131-4147.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#17
Absolutnie nie kwestionuje tego, że wagonów ex CIWL było tam więcej.
Osobiście zapisane miałem jednak tylko w/w wagony.
Tak więc, swój wpis uzupełniłem o odpowiednią uwagę, ale dziękuję za zwrócenie uwagi :).
Zmobilizowało mnie to do dalszych poszukiwań i znalazłem jeszcze 4 wagony sypialne ( w tym wspomniany wyżej wagon 3480 [P]).

Tak więc, mamy ostatecznie 13 wagonów. Oto uzupełniona lista wagonów z Małaszewicz:

1286 [P] - bagażowy
2761 [P] - kąpielowy
3472 [P] - sypialny
3480 [P] - sypialny
3487 [P] - sypialny

3537 [P] - sypialny
3542 [P] - sypialny
3551 [P] - sypialny
3851 [P] - sypialny
3909 [P] - sypialny
3922 [P] - sypialny
4149 [P] - salon-Pullman
4164 [P] - salon-bar

I teraz wszystko powinno się zgadzać :).
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#19
Sprawdziłem jeszcze ten wagon 4164 Pullman-Bar to jakaś bardzo późna przeróbka z lat 90tych, bo oryginalnie ten wagon należy do grupy Pullmanów Côte d'Azur bez kuchni
4148-4164.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#20
4149 to Pulmann Côte d'Azur bez kuchni, 28miejsc z 1929r zbudowany przez Entreprises Industrielles Charentaises.
Pulmanny z kuchnią to numery 4131-4147.
Też to sprawdziłem, tak oczywiście było pierwotnie.
Moje wątpliwości wzbudził jednak fakt, że wśród tylu wagonów sypialnych znajduje się tylko jeden wagon "salon-bar", stąd mój dopisek ze znakiem zapytania przy wagonie Nr 4149.
Gdzie w takim razie pasażerowie tego pociągu jedli posiłki...?
Nie potrafię tego wyjaśnić.
Pomyśałem sobie, że pierwotne przeznaczenie i wyposażenie wnętrza tych wagonów (przynajmniej niektórych z nich) mogło ulec zmianie, czego dobrym przykładem jest wagon Nr 2761, pełniący w tym pociągu rolę wagonu kąpielowego, który zbudowany został w roku 1926 (Reggio di Emilia) jako wagon restauracyjny...
Stąd moje wątpliwości, co do rzeczywistej roli, jaką pełnił w tym pociągu wagon Nr 4149.
 

Podobne wątki